F1 + Corona-virus

Gestart door C.G. de Beaufort, 12 maart 2020 - 10:36:24

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 15 maart 2020 - 19:44:10
Citaat van: Tuesday op 15 maart 2020 - 15:14:10
Citaat van: Jozef op 15 maart 2020 - 12:29:29
Citaat van: Breaktest op 15 maart 2020 - 09:47:39Feit is dit: Een team is niet staat om acte de présence te geven, dat is de situatie, beslis nu maar of de GP doorgaat of niet.

Dat dus niet de situatie. McLaren was prima in staat om gewoon mee te doen, maar deed dit niet ter bescherming van de rest van de F1-gemeenschap. Dan is het feit dat deze solidariteit wederzijds is, niet zo gek.
misschien is dat nou net wel Breaktest zn punt. Solidariteit is doorgaans ver te zoeken. Wat dat betreft begrijp ik zn scepsis wel een beetje. Volgens mij waren er ook een heel aantal teams die tot het laatste moment gewoon wilden starten. En dat McLaren puur en alleen de beslissing nam om de rest van de F1-gemeenschap te beschermen is ook wel erg rooskleurig afgeschilderd. In eerste instantie is het natuurlijk gewoon een team intern probleem.
Laat "misschien" maar weg; er zit in mijn ogen geen woord Spaans bij 't punt dat ik wil maken. In 't kort: Brawn riep een week geleden: Als 1 team niet kan gaat het hele feest niet door. Dat vind ik dus volstrekt onhoudbaar, precies om wat jij zegt: gebrek aan solidariteit. Het strookt totaal niet met hoe F1 zich al 70 jaar lang opstelt en ik kan me ook geen tegenvoorbeeld voor de geest halen.
Het onhoudbare wordt nog duidelijker als je kijkt naar moment en context van de uitspraak. Op dat moment is nog veel onduidelijk maar in ieder geval is de paddock nog dagenlang gesloten en teams die problemen melden zitten in hun hotels of elders. Met andere woorden, kans op verspreiding van binnenuit de paddock is bij verstandig beleid dus in feite al 'kalt gestellt' en het zou dus meer moeten gaan over de veiligheid van het publiek, waardoor het zwaartepunt van de beslissing bij de lokale autoriteiten zou moeten liggen.

Josef bestrijdt dit alles. Op mijn beurt wil ik best meegaan in zijn visie, maar stuit al snel op onoverkomelijke absurditeiten. Vervolgens klaagt ie dat ik hem of de discussie niet serieus neem. Ja zo lust ik er nog wel een.

Waar je het natuurlijk wel over kunt hebben - maar zo heeft Brawn het niet gebracht - is de vraag hoeveel gezonde teams F1 minimaal nodig heeft om een 'verkoopbare' GP op de mat te leggen. In 2005 vond men drie al voldoende, maar die discussie is dus nooit gevoerd.
ach ja, ik denk dat jullie beiden een beetje gelijk hebben. Uiteindelijk is de GP wel afgelast en is die uitspraak dus wel waarheid geworden. Vraag niet hoe, maar uiteindelijk waren er toch een aantal teams 'solidair' en ging de rest ook overstag.

Breaktest

Ik heb begrepen dat de status van Bahrein inmiddels ook is veranderd, van race zonder publiek naar uitgesteld.
Kortom, rijden zonder publiek wordt niet langer overwogen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Iemand van het in Australië aanwezige Pirelli-personeel heeft ook positief getest.

Breaktest

De grote verliezer lijkt me lokale organisatie van de GP zelf.
Als ik hen was zou ik me nog eens goed achter mijn oren krabben en overwegen het F1-circus 'sewen' wegens contractbreuk; ik denk best dat ze een zaak hebben.

Als ik het goed begrijp wilden de lokale autoriteiten de GP door laten gaan, Liberty in principe ook (ondanks dat Brawn voor zijn beurt sprak) en de FIA was waarschijnlijk een neutrale partij. Voor wat we nu weten zijn het de teams geweest die de stekker eruit trokken - maar, en dat is juist het bizarre, zonder aan wie dan ook verantwoording af te leggen. Het argument "We moeten aan onze gezondheid denken" is op geen enkele manier hard gemaakt en blijft vooralsnog steken op het niveau van holle frase (waar F1 nogal een patent op heeft).

Voor een rechtbank zal men met feiten en bewijzen niet alleen moeten aantonen dat die zorg terecht was, maar ook dat hun gezondheid substantieel meer gevaar liep dan bijvoorbeeld van het publiek. Dat zie ik vooralsnog niet gebeuren. 
Voor de goede orde: de toestand bij McLaren kan men niet aanvoeren omdat zij tijdig in quarantaine waren gezet en geen gevaar meer vormde voor de rest van de pitcrew.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond


Breaktest

Citaat van: Tuesday op 17 maart 2020 - 10:23:41
wat betreft solidariteit;
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/254627/dit-is-hoe-de-stemming-verliep-waardoor-de-grand-prix-van-australie-werd-afgelast
Kende het bericht, en daar word je niet echt vrolijk van: Brawn die dus als een blad aan de boom omgeslagen is, een heerschap ver weg die pretendeert meer wijsheid in pacht te hebben dan tientallen koppen ter plaatse (of moet ik zeggen: die een vergadering binnendringt waar ie niets te zoeken en 't machtswoord uitspreekt, gewoon omdat het kan), emotionele toestanden binnen dat lokale overleg. Kortom, je merkt aan alles dat de ratio ver te zoeken is waarin men veelal eerst een keuze maakt en dan er pas argumenten erbij gaat zoeken die die keuze ondersteunen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Morgen staat een teleconferentie gepland tussen teambazen en de leiding van de F1. Op de agenda zou staan:
- verlengen van het seizoen, zelfs tot in januari 2021
- uitstel van de nieuwe technische regels van 2021 naar 2022
- het gebruik van 2020-auto's in 2021, met uitzondering van aerodynamische ontwikkelingen, om kosten te besparen in de moeilijke economische periode die nog gaat volgen

Matthijs

Lijkt me een uitstekend initiatief, want deze crisis gaat echt nog wel een aantal maanden duren.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 18 maart 2020 - 20:26:13
Morgen staat een teleconferentie gepland tussen teambazen en de leiding van de F1. Op de agenda zou staan:
- verlengen van het seizoen, zelfs tot in januari 2021
- uitstel van de nieuwe technische regels van 2021 naar 2022
- het gebruik van 2020-auto's in 2021, met uitzondering van aerodynamische ontwikkelingen, om kosten te besparen in de moeilijke economische periode die nog gaat volgen
Dat zijn heavy onderwerpen voor een teleconferentie.  Het zal vast vooral verkennend zijn; ik denk niet dat er (nu al) echt harde besluiten uit komen.
Vooral het doorlopen van het seizoen lijkt me een harde noot. In die zin dat het me lastig lijkt om winterse gp's te organiseren. Men doet er dus verstandig aan de kalender dusdanig om te gooien dat men binnen de marges van 'het seizoen' blijft - ofwel noordelijke gp's in de zomer, zuidelijke gp's meer naar achteren. Dit alles betekent wel dat de kans op een regenrace toeneemt - wat vanuit oogpunt van de kijker misschien als lichtpuntje is op te vatten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Matthijs op 18 maart 2020 - 21:54:05
Lijkt me een uitstekend initiatief, want deze crisis gaat echt nog wel een aantal maanden duren.

Eens! En als goedmakertje voor nu een zeer korte winterstop volgend seizoen!

C.G. de Beaufort

Yep :

Besmettingen : 222642
Herstellende : 84506
Doden        : 9115

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Groet,

C.G. de Beaufort


Breaktest

Typ jij nou elke keer

Groet,

C.G. de Beaufort
????

Anyway, de groeten terug (voor de komende 1000 keer)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Citaat van: Breaktest op 12 maart 2020 - 19:01:09
De spannende vraag is meer: gaat de GP van Nederland wel door? Ik gok van niet. Wat een mop.
Effe kijke, wat hebben we dan? Spanje - een week later. Komt ook te vroeg.
Monaco? Nee, daar gaan de miljonairs voor liggen.
Dus ik zet vast met potlood neer: 7 juni, Azerbeidzjan.
https://www.formule1.nl/nieuws/races-in-zandvoort-barcelona-en-monaco-tot-nader-order-uitgesteld/

En nu is mijn vraag aan de directie: kan ik hier ook punten voor krijgen???
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

BMW.WilliamsF1

Citaat van: Breaktest op 19 maart 2020 - 15:28:05
Typ jij nou elke keer

Groet,

C.G. de Beaufort
????

Anyway, de groeten terug (voor de komende 1000 keer)

Je kunt in je profiel een handtekening instellen  ;)

BMW.WilliamsF1

En Monaco is definitief van de baan voor dit jaar. Helaas een potentiële overwinning voor Max weg, maar scheelt wel een saaie optocht door de straten van Monaco. Het is natuurlijk wel jammer, want de kwalificatie is altijd wel vet.