GP van Mexico 2019

Gestart door Breaktest, 23 oktober 2019 - 11:21:29

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 09:11:54
Wat een boeiende race toch weer. En wat een geweldig en sfeervol circuit.
Mooi hoe de vier koplopers (een- en tweestop-strategieën hanterend) tegen het eind weer naar elkaar toe kropen. Onderhoudend die gevechten in het middenveld. Cool hoe Hamilton in de eerste bocht (toch) alle risico's nam door Verstappen snoeihard te pareren. Spectaculair hoe Verstappen Bottas verschalkte in het stadion. (Wat mij betreft move off the day, leverde helaas wel een lekke band op, maar dat was niet zijn schuld.) Leuk dat Perez ondanks de thuisdruk best of the rest werd. Toffe do or die-actie van Ricciardo. (Lekkah om de Engelse termen te kunnen gebruiken.) Alleraardigst dat Pirelli heel veel ruimte voor gokwerk heeft ingebouwd en ook dat Tiesto weer eens een dagje van de straat was. Kortom: genieten. Gaven we cijfers, dan zeg ik 9.
mooi gezegd. En zo'n sfeervolle race kunnen we ook zo maar op Zandvoort krijgen. Dan worden die gekke Mexicanen ingeruild voor rare Hollanders. Ook dit circuit was al aardig verpauperd en qua inhaalmogelijkheden vrij beperkt, maar toch  is het bijna elk jaar weer een genot om te kijken. Ik denk dat de F1 organisatie een goede weg in is geslagen met het organiseren van evenementen op historische locatie's ipv teveel te racen op nietszeggende locatie's.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 28 oktober 2019 - 13:14:40
Citaat van: Matthijs op 28 oktober 2019 - 12:51:22
Citaat van: Wings op 28 oktober 2019 - 08:25:36
Verder verbaast het mij dat ik niets lees ik over Lewis die zijn teamgenoot voor zijn neus ziet crashen en niet vertraagt. De kans dat de auto van Bottas naar binnen snijdt na contact met de muur is aanwezig. In potentie een hoog risico. Niet dat ik vind dat we nu Lewis collectief moeten afbranden maar als je veiligheid zo hoog hebt zitten zou ik mij hier zeker druk om maken.
Technisch deed Hamilton niets verkeerd want de gele vlag werd nog niet gezwaaid. Maar ik vind het wel hypocriet van Hamilton om Verstappen aan te vallen, wetende dat hij iets (bijna) vergelijkbaars deed. Toch snap ik echt niet wat Verstappen bezielde om vol door te blazen onder geel, no way dat hij er ooit mee weg zou komen.
omdat de elektronische systemen niet werkten en er maar 1 vlag was had het wel een kansje van slagen. En een gridstraf van 3 plaatsen is ook gewoon niet zo heel erg afschrikkend, zeker niet als je je ondertussen met 2 tiende kunt verbeteren (dat had zo maar die drie plaatsen al waard kunnen zijn).
Stel dat Verstappen nog geen tijd had gezet en dus tiende zou starten. Dan is vol doorblazen bij geel dus altijd beter, want daardoor startte hij 4e en niet 10e. De straf had moeten zijn: de rondetijd afnemen én drie plaatsen straf. De poletijd van 1:14.7 staat volgens mij ook nog gewoon.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 28 oktober 2019 - 13:44:55
Citaat van: Tuesday op 28 oktober 2019 - 13:14:40
Citaat van: Matthijs op 28 oktober 2019 - 12:51:22
Citaat van: Wings op 28 oktober 2019 - 08:25:36
Verder verbaast het mij dat ik niets lees ik over Lewis die zijn teamgenoot voor zijn neus ziet crashen en niet vertraagt. De kans dat de auto van Bottas naar binnen snijdt na contact met de muur is aanwezig. In potentie een hoog risico. Niet dat ik vind dat we nu Lewis collectief moeten afbranden maar als je veiligheid zo hoog hebt zitten zou ik mij hier zeker druk om maken.
Technisch deed Hamilton niets verkeerd want de gele vlag werd nog niet gezwaaid. Maar ik vind het wel hypocriet van Hamilton om Verstappen aan te vallen, wetende dat hij iets (bijna) vergelijkbaars deed. Toch snap ik echt niet wat Verstappen bezielde om vol door te blazen onder geel, no way dat hij er ooit mee weg zou komen.
omdat de elektronische systemen niet werkten en er maar 1 vlag was had het wel een kansje van slagen. En een gridstraf van 3 plaatsen is ook gewoon niet zo heel erg afschrikkend, zeker niet als je je ondertussen met 2 tiende kunt verbeteren (dat had zo maar die drie plaatsen al waard kunnen zijn).
Stel dat Verstappen nog geen tijd had gezet en dus tiende zou starten. Dan is vol doorblazen bij geel dus altijd beter, want daardoor startte hij 4e en niet 10e. De straf had moeten zijn: de rondetijd afnemen én drie plaatsen straf. De poletijd van 1:14.7 staat volgens mij ook nog gewoon.
ik weet niet of rondetijden afpakken gebruikelijk is. Je zou denken van wel, maar ik weet niet of dat wel altijd gebeurd. Zou het eerste zijn wat ze moeten doen idd.

Breaktest

#63
Nog even aangaande die lekke band van Verstappen. Niet dat het nu Verstappen betreft, maar voor dit soort manoeuvres komt men naar het stadion.
Maar hoe vaak blijkt niet dat de aanvallende partij wordt afgestraft met een lekke band?
Ik vind het gewoon onbestaanbaar dat de FIA daar niet allang iets voor heeft bedacht (bredere en rondere vormen wing endplates, of ander minder snel versplinterend materiaal).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Michael Masi heeft een volledig en gedetailleerd verhaal gedaan van de beslissing van zaterdag. Hij zegt dat wat Verstappen in de persconferentie zei, geen invloed heeft gehad. https://www.motorsport.com/f1/news/verstappen-mexico-investigation-fia-masi/4588523/

Breaktest

Citaat van: Jozef op 28 oktober 2019 - 16:05:16
Michael Masi heeft een volledig en gedetailleerd verhaal gedaan van de beslissing van zaterdag. Hij zegt dat wat Verstappen in de persconferentie zei, geen invloed heeft gehad. https://www.motorsport.com/f1/news/verstappen-mexico-investigation-fia-masi/4588523/
Ik volg Nascar niet maar zou daar ook zo eindeloos geneuzel zijn over strafpunten en zo? En dan die VAR van de week. Waar zijn we in godsnaam in verzeild geraakt?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond


Wings

Citaat van: Matthijs op 28 oktober 2019 - 12:51:22
Citaat van: Wings op 28 oktober 2019 - 08:25:36
Verder verbaast het mij dat ik niets lees ik over Lewis die zijn teamgenoot voor zijn neus ziet crashen en niet vertraagt. De kans dat de auto van Bottas naar binnen snijdt na contact met de muur is aanwezig. In potentie een hoog risico. Niet dat ik vind dat we nu Lewis collectief moeten afbranden maar als je veiligheid zo hoog hebt zitten zou ik mij hier zeker druk om maken.
Technisch deed Hamilton niets verkeerd want de gele vlag werd nog niet gezwaaid. Maar ik vind het wel hypocriet van Hamilton om Verstappen aan te vallen, wetende dat hij iets (bijna) vergelijkbaars deed. Toch snap ik echt niet wat Verstappen bezielde om vol door te blazen onder geel, no way dat hij er ooit mee weg zou komen.

Technisch niet. Maar je hoort wel snelheid te verminderen bij een gevaarlijke situatie. Het vlaggensysteem is een hulpmiddel om een gevaarlijke situatie te duiden. Niet minder dan dat. Vandaar.

Fietser

Citaat van: Matthijs op 28 oktober 2019 - 12:48:48
Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 09:11:54
Spectaculair hoe Verstappen Bottas verschalkte in het stadion. (Wat mij betreft move off the day, leverde helaas wel een lekke band op, maar dat was niet zijn schuld.)
Vooropgesteld: ik wil niet in een discussie komen dat alle risico's moeten worden uitgebannen, het was een 'ballsy move' zoals de Britten dat lekker kunnen zeggen. Maar ik vond het helemaal niet zo'n mooie inhaalactie. Ten eerste had hij de medewerking van Bottas nodig die hem totaal niet verwachtte (vandaar de lekke band). Maar ten tweede omdat hij op het rechte stuk gewoon weer met DRS werd ingehaald, dus het was eigenlijk een te groot risico 'voor niets'. Natuurlijk is dat de schuld van de stomme DRS, maar je moet daar als coureur wel rekening mee houden.
Nou ja, smaken verschillen natuurlijk. Ik vond het juist zo mooi omdát Bottas hem daar niet verwachtte. (Wie wel eigenlijk op zo'n onmogelijk plek?) Verstappen was hem daardoor grotendeels voorbij, waardoor 'het aanraken' volgens mij toch geheel op het conto van Bottas kwam. Of het verstandig was is een ander verhaal, zeker gezien wat daarna gebeurde op het rechte stuk. Over dat laatste verkeer ik overigens in twijfel. Bottas ging namelijk, geholpen door DRS, met wel heel groot snelheidsverschil om Verstappen heen. Wat bij mij de vraag oproept of Verstappen in rechte lijn al iets merkte van die leeglopende band. Misschien dat anderen daar meer over weten.


Wings

Citaat van: Breaktest op 28 oktober 2019 - 10:55:39
Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 09:11:54
Wat een boeiende race toch weer. En wat een geweldig en sfeervol circuit.
Mooi hoe de vier koplopers (een- en tweestop-strategieën hanterend) tegen het eind weer naar elkaar toe kropen. Onderhoudend die gevechten in het middenveld. Cool hoe Hamilton in de eerste bocht (toch) alle risico's nam door Verstappen snoeihard te pareren. Spectaculair hoe Verstappen Bottas verschalkte in het stadion. (Wat mij betreft move off the day, leverde helaas wel een lekke band op, maar dat was niet zijn schuld.) Leuk dat Perez ondanks de thuisdruk best of the rest werd. Toffe do or die-actie van Ricciardo. (Lekkah om de Engelse termen te kunnen gebruiken.) Alleraardigst dat Pirelli heel veel ruimte voor gokwerk heeft ingebouwd en ook dat Tiesto weer eens een dagje van de straat was. Kortom: genieten. Gaven we cijfers, dan zeg ik 9.
Het eerste deel vond in alleraardigst - een 8,5. Maar gaandeweg, na de bandenwissels, kon het mijn aandacht niet vasthouden en ging ik soms andere dingen doen - een 5. De sfeer behoort echter tot het beste wat het circus te bieden heeft - per saldo een 6,5.
Voorts is wel weer duidelijk waarom Hamilton er steeds weer met de prijzen vandoor gaat: hij is beter in staat dan wie dan ook om uit de problemen te blijven (of schade beperkt te houden). Max heeft een beetje een neus voor het omgekeerde. Ik schat dat het nog wel een jaar of drie duurt voor daar een beetje verandering in komt.

Kan me er deels wel in vinden. Omstandigheden liggen er ten grondslag aan.

Matthijs

Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 18:50:35
Citaat van: Matthijs op 28 oktober 2019 - 12:48:48
Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 09:11:54
Spectaculair hoe Verstappen Bottas verschalkte in het stadion. (Wat mij betreft move off the day, leverde helaas wel een lekke band op, maar dat was niet zijn schuld.)
Vooropgesteld: ik wil niet in een discussie komen dat alle risico's moeten worden uitgebannen, het was een 'ballsy move' zoals de Britten dat lekker kunnen zeggen. Maar ik vond het helemaal niet zo'n mooie inhaalactie. Ten eerste had hij de medewerking van Bottas nodig die hem totaal niet verwachtte (vandaar de lekke band). Maar ten tweede omdat hij op het rechte stuk gewoon weer met DRS werd ingehaald, dus het was eigenlijk een te groot risico 'voor niets'. Natuurlijk is dat de schuld van de stomme DRS, maar je moet daar als coureur wel rekening mee houden.
Nou ja, smaken verschillen natuurlijk. Ik vond het juist zo mooi omdát Bottas hem daar niet verwachtte. (Wie wel eigenlijk op zo'n onmogelijk plek?) Verstappen was hem daardoor grotendeels voorbij, waardoor 'het aanraken' volgens mij toch geheel op het conto van Bottas kwam. Of het verstandig was is een ander verhaal, zeker gezien wat daarna gebeurde op het rechte stuk. Over dat laatste verkeer ik overigens in twijfel. Bottas ging namelijk, geholpen door DRS, met wel heel groot snelheidsverschil om Verstappen heen. Wat bij mij de vraag oproept of Verstappen in rechte lijn al iets merkte van die leeglopende band. Misschien dat anderen daar meer over weten.
Nouja, ik moet het anders formuleren. Ik vond de inhaalactie prachtig maar ik vond dat hij teveel risico nam. Hoe meer risico je neemt, des te groter is de kans op schade. Natuurlijk is dat onderdeel van het spelletje, maar als daarna zo'n DRS-zone komt, dan is het het risico wellicht niet waard. Ik vond de actie typerend voor de gemoedstoestand waarin Verstappen verkeerde. En toen wist ik nog niet dat hij een lekke band had.

Eens met Breaktest, het zou fijn zijn als er iets aan al die lekke banden door voorvleugels gedaan kan worden. De minste aanraking is al een lekke band.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2019 - 07:09:09
Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 18:50:35
Citaat van: Matthijs op 28 oktober 2019 - 12:48:48
Citaat van: Fietser op 28 oktober 2019 - 09:11:54
Spectaculair hoe Verstappen Bottas verschalkte in het stadion. (Wat mij betreft move off the day, leverde helaas wel een lekke band op, maar dat was niet zijn schuld.)
Vooropgesteld: ik wil niet in een discussie komen dat alle risico's moeten worden uitgebannen, het was een 'ballsy move' zoals de Britten dat lekker kunnen zeggen. Maar ik vond het helemaal niet zo'n mooie inhaalactie. Ten eerste had hij de medewerking van Bottas nodig die hem totaal niet verwachtte (vandaar de lekke band). Maar ten tweede omdat hij op het rechte stuk gewoon weer met DRS werd ingehaald, dus het was eigenlijk een te groot risico 'voor niets'. Natuurlijk is dat de schuld van de stomme DRS, maar je moet daar als coureur wel rekening mee houden.
Nou ja, smaken verschillen natuurlijk. Ik vond het juist zo mooi omdát Bottas hem daar niet verwachtte. (Wie wel eigenlijk op zo'n onmogelijk plek?) Verstappen was hem daardoor grotendeels voorbij, waardoor 'het aanraken' volgens mij toch geheel op het conto van Bottas kwam. Of het verstandig was is een ander verhaal, zeker gezien wat daarna gebeurde op het rechte stuk. Over dat laatste verkeer ik overigens in twijfel. Bottas ging namelijk, geholpen door DRS, met wel heel groot snelheidsverschil om Verstappen heen. Wat bij mij de vraag oproept of Verstappen in rechte lijn al iets merkte van die leeglopende band. Misschien dat anderen daar meer over weten.
Nouja, ik moet het anders formuleren. Ik vond de inhaalactie prachtig maar ik vond dat hij teveel risico nam. Hoe meer risico je neemt, des te groter is de kans op schade. Natuurlijk is dat onderdeel van het spelletje, maar als daarna zo'n DRS-zone komt, dan is het het risico wellicht niet waard. Ik vond de actie typerend voor de gemoedstoestand waarin Verstappen verkeerde. En toen wist ik nog niet dat hij een lekke band had.

Eens met Breaktest, het zou fijn zijn als er iets aan al die lekke banden door voorvleugels gedaan kan worden. De minste aanraking is al een lekke band.
in die DRS zone had hij juist geen kans gehad. Hij moest het wel op deze manier doen, maar achteraf had ie misschien beter een tijdje achter Bottas kunnen blijven hangen en later in de race zn kansen afwachten. Verstappen was zaterdag de snelste, kreeg een straf en wilde misschien iets te snel orde op zaken stellen. Ik denk idd ook dat ie met een ietwat verkeerde mindset aan de race begonnen is.