Haas F1 topic

Gestart door gloudiesaurus, 07 november 2015 - 13:39:31

« vorige - volgende »

Maikel0230



Dit is dus waarom af en toe eens op F1 Reddit te gaan kijken de moeite waard is. Haas zal in 2016 het enigste F1 team zijn dat haar eigen wielen maakt.

Snelle marketing voor Haas Automation.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

#32
En hier de nieuwe trucks/ equipment van Haas F1.
Volgens mijn ex-Ferrari?

https://twitter.com/HaasF1Team/status/699280818750013443
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

lieven

Haas was met een beetje geluk super gestart maar lijkt tegenwoordig volgens grosjean een "disaster to drive" auto geworden te zijn.

Updates die niet werken?
Onderliggende problemen?
De laatste circuits liggen de auto niet?
Grosjean aan het neuten omdat in het begin alle puzelstukskes per toeval goed vielen en nu niet meer?
...

Figge

Het zal iets te maken hebben met onervarenheid van Haas als team. Tuurlijk is Grojean een super coureur voor ze. Snel en ervaren. En Steiner weet ook hoe je een team moet runnen. Maar uiteindelijk bouwt en ontwikkel Haas een auto vanuit de USA. Logistiek en qua faciliteiten mogelijk niet het meest gunstige scenario. Daarnaast kopen zij de aandrijflijn bij Ferrari. Zij zijn daarmee een "verzekerd" van een goede aandrijflijn, (en verzamelen mooi data voor Ferrari) maar dat betekend niet dat zij deze ook helemaal goed doorgronden, dus halen ze daar niet het maximale rendement uit. Als vervolgens de overige ontwikkeling (Aero of ophangingen en dergelijk) te langzaam gaat of erger, de auto wordt er onhandelbaar van, dan ga je achteruit op de grid, terwijl je intentie is om de auto sneller te maken. Voor Haas is het dus te hopen dat zij hun ontwikkelproces beter onder de knie krijgen voor komend jaar.

Matthijs

Voor de meeste nieuwe teams is het tweede jaar erg lastig, want je moet dan een auto ontwikkelen terwijl je ook racet. Ik wens ze veel succes.

Figge

Citaat van: Matthijs op 30 september 2016 - 10:06:15
Voor de meeste nieuwe teams is het tweede jaar erg lastig, want je moet dan een auto ontwikkelen terwijl je ook racet. Ik wens ze veel succes.

Dat hoeft dit jaar niet? Tenzij je dit jaar al 2e jaar beschouwd natuurlijk

Matthijs

Ik bedoel, ze moeten nu voor volgend jaar een auto ontwikkelen, terwijl ze ook tijd, geld en mankracht moeten spenderen aan het raceteam. Vorig jaar konden alle resources gezet worden op het ontwikkelen (en inkopen) van onderdelen en chassis.

Jozef

Haas doet toch amper iets zelf. Het klopt niet dat ze een auto bouwen en ontwikkelen vanuit de VS. De bouw van de auto gebeurt in Italiƫ bij Dallara. Daar wordt de monocoque gebouwd. De motor, versnellingsbak en ophanging worden geleverd vanuit Maranello. Al dit werk in de fabriek van Dallara wordt deels door personeel van Dallara gedaan en deels door personeel van Haas dat ter plaatse is.

Ook Dallara is al maandenlang bezig met de auto van 2017 dus ik weet niet of volgend jaar echt veel moeilijker wordt voor Haas.

In de VS doen ze wat CFD-werk en produceren ze wat metalen onderdelen omdat dat laatste de core business is van Haas Automation. Daardoor kunnen ze een Amerikaans vlaggetje plakken op dit verder bijna volledig Europese team.

Ik ben er geen fan van, laat dat duidelijk zijn. Dan heb ik meer respect voor Marussia en Caterham ook al zijn/waren die minder succesvol.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 30 september 2016 - 14:22:16
In de VS doen ze wat CFD-werk en produceren ze wat metalen onderdelen omdat dat laatste de core business is van Haas Automation. Daardoor kunnen ze een Amerikaans vlaggetje plakken op dit verder bijna volledig Europese team.

Ik ben er geen fan van, laat dat duidelijk zijn. Dan heb ik meer respect voor Marussia en Caterham ook al zijn/waren die minder succesvol.
Ik vind het erg zonde dat het CFD-experiment van Manor destijds niet werkte. Het verschil tussen miljoenen euro spenderen in een windtunnel of alles door CFD laten doorrekenen, koste op de baan wellicht 1 seconde extra. Nu is 1 seconde extra verlies natuurlijk enorm, dus stopte Manor er mee. Maar ik ben echt benieuwd of het afschaffen van de windtunnel de F1 een flink stuk goedkoper zou maken. Dat de F1 dan een seconde trager wordt neem ik voor lief.

gloudiesaurus

Citaat van: Matthijs op 30 september 2016 - 14:40:00
Citaat van: Jozef op 30 september 2016 - 14:22:16
In de VS doen ze wat CFD-werk en produceren ze wat metalen onderdelen omdat dat laatste de core business is van Haas Automation. Daardoor kunnen ze een Amerikaans vlaggetje plakken op dit verder bijna volledig Europese team.

Ik ben er geen fan van, laat dat duidelijk zijn. Dan heb ik meer respect voor Marussia en Caterham ook al zijn/waren die minder succesvol.
Ik vind het erg zonde dat het CFD-experiment van Manor destijds niet werkte. Het verschil tussen miljoenen euro spenderen in een windtunnel of alles door CFD laten doorrekenen, koste op de baan wellicht 1 seconde extra. Nu is 1 seconde extra verlies natuurlijk enorm, dus stopte Manor er mee. Maar ik ben echt benieuwd of het afschaffen van de windtunnel de F1 een flink stuk goedkoper zou maken. Dat de F1 dan een seconde trager wordt neem ik voor lief.

Dat het goedkoper wordt lijkt me wel een feit. Maar waarschijnlijk gaan teams dan ook weer al hun geld in de beste computers etc. investeren.
Inmiddels zijn we weer 2/3 jaar verder en is CFD nog beter geworden. Wright zei dat het toen wellicht nog te vroeg was. Maar wie weet blijft er altijd wel een verschil tussen praktijk (windtunnel) en CFD (theorie). Een combinatie van die twee zou het beste zijn, zoals de Formule 1-teams het nu gebruiken. En wellicht dat CFD in de toekomst de windtunnel verder overneemt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Beetje vage post. Zolang het verschil tussen windtunnel en computer blijft bestaan en er geen verbod op windtunnels is, blijven windtunnels de voorkeur genieten.

Jozef

Op windtunnelgebruik staan beperkingen, maar op de CFD-rekenkracht ook. Anders hadden we inderdaad al lang een wapenwedloop met supercomputers gehad.

Breaktest

https://www.gppits.net/nieuws/controversiele_william_storey_terug_bij_rich_energy/
Hier maar verder gaan? Hier zal vast niet 't laatste woord over zijn gezegd.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dDe stijl van de betrokkene - plat, impulsief, smakeloos, exhibitionistisch - de rare wendingen, het vage businessplan, allemaal in hetzelfde plaatje passen waarbij op de achtergrond enorm veel fout geld tegen de wanden opklotst.   
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond