Carrousel 2020

Gestart door Breaktest, 30 juni 2019 - 13:42:22

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: Wings op 17 november 2019 - 15:17:24
Citaat van: Sabai op 18 oktober 2019 - 17:27:13
Ik vind persoonlijk Hamilton de beste coureur van de laatste 2 decennia. Verstappen kan net zo goed worden maar daar heeft hij nog net iets meer ervaring voor nodig en zelfreflectie om zich te kunnen verbeteren.

Hamilton is briljant in een ideale situatie. Alleen dan kan hij excelleren. Niet vergeten dat hij is verslagen door Button en Rosberg met gelijk materiaal. Max is een stuk jonger dan hij toen was en nu al is hij bijna niet meer te verslaan. Ricciardo kon Max in zijn eerste jaren nog aardig bijbenen en kloppen op racecraft maar je zag Max met grote stappen weglopen. Rosberg zat al flink onder de huid van Hamilton, Max is factor 10.
Eigenlijk zie je dat de sport zelf naar een steeds hoger niveau evolueert - doordat de aanwas van onderaf steeds professioneler wordt. Schumacher was beter dan Senna (als zijnde een mix van Prost en Senna zelf), Hamilton kruipt beetje bij beetje naar een nog hogere status dan Schumacher, Max lijkt de daarop volgende 'all time best' te worden.  Om met Carise van houten te spreken: "Houdt het dan nooit op?"
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Of Schumacher beter was dan Senna weet ik niet. Succesvoller wel. De situatie was voor Schumacher compleet anders. Indertijd streed Senna in gelijke omstandigheden met gelijk materiaal tegen de maatstaf van de Formule 1. Schumacher was alleenheerser.

Hamilton vindt ik niet beter dan Schumacher om het bovengenoemde. Gisteren was een bevestiging van wat ik schreef. Als de situatie hem niet gunstig is gaat hij fouten maken en excelleert hij niet. Max kan in alle omstandigheden excelleren.

Matthijs

Tegelijkertijd was Hamilton de enige die gisteren Verstappen kon bijhouden, tot de crash met Albon (die ik wel goed kan begrijpen) vond ik Hamilton ook een van de besten in de race. Ik snap niet zo goed dat je zegt dat Verstappen dit soort fouten niet zou maken, er zijn legio voorbeelden van vergelijkbare fouten die Verstappen heeft gemaakt (bijvoorbeeld tot twee keer toe met Raikkonen in La Source Spa). Ik wil geen welles-nietes discussie maken: ik vond Verstappen en Hamilton allebei smaakmakers gisteren en zoveel verschil in benadering van die twee zie ik niet. Als je risico neemt gaat het soms goed en soms mis. Beter dan Bottas die niks durft.

Breaktest

Nu het seizoen er bijna op zit wil ik even een vergelijking maken tussen Vettel en Alonso; beide hebben er namelijk 5 jaar bij Ferrari op zitten.
Even de cijfers:
Alonso   Vettel
2e            3e
4e           4e
2e           2e
2e           2e
6e           5e

Wat kunnen we hier uit concluderen? Dat de heren het ongeveer even goed (of slecht) hebben gedaan (en tevens dat Ferrari een constante factor is gebleken die niet zo snel een vrije val zal maken als bv een McLaren).
Het gemiddelde van beide is gelijk: 3,2 (Vettel kan zijn score nog marginaal optrekken; 3e in de eindstand is nog mogelijk). Beide hebben ook consequent hun teamgenoot verslagen, behalve Vettel dit jaar (hoewel dat ook nog in de laatste race rechtgetrokken kan worden).

Je zou kunnen stellen dat Alonso met terugwerkende kracht gelijk gehad door bij Ferrari weg te gaan, want sindsdien is er niets wezenlijks veranderd. Of Mclaren een verstandige keuze was, is natuurlijk een ander verhaal.

Maar terug naar nu: aan het eind van de rit was Alonso 33; Vettel nu 32, plus een vervelend ventje hijgend in zijn nek. Je zou zeggen dat het ook voor Vettel tijd is om de zaak eens goed te overdenken. Ik veronderstel dat als Vettel contractvrij was geweest, hij net als Alonso zou moven. Maar goed, hij moet nog een jaar, en hij lijkt me te veel gentleman om dat te verbreken. Maar ik geloof niet dat ie nog heel erg naar nog zo'n vechtjaar uitziet.
Daarna is het de vraag: komt er nog iets voorbij dat beter is dan McLaren Honda anno 2015?
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Sabai

Ik denk zelf dat volgend jaar het laatste jaar voor Vettel word. Als je naar andere coureurs kijkt die ook met pensioen gingen zie je dat hij dezelfde ontwikkeling doormaakt en andere dingen belangrijker gaat vinden dan f1. Hij heeft dan ook het hoogst haalbare bereikt en het zal niet meer beter gaan worden i.m.o

Breaktest

Citaat van: Sabai op 19 november 2019 - 12:17:11
Ik denk zelf dat volgend jaar het laatste jaar voor Vettel word. Als je naar andere coureurs kijkt die ook met pensioen gingen zie je dat hij dezelfde ontwikkeling doormaakt en andere dingen belangrijker gaat vinden dan f1. Hij heeft dan ook het hoogst haalbare bereikt en het zal niet meer beter gaan worden i.m.o
Ik denk dat in 2018 al de eerste mentale knak kwam. Dat was een belangrijk ijkpunt om de strijd 'Beste van zijn generatie'. Hij en Hamilton zijn pure generatiegenoten: in hetzelfde jaar gedebuteerd, ongeveer even oud en evenveel ervaring under the belt. Plus begin 2018 stonden allebei op vier titels dus - Hamilton wellicht iets op punten voor vanwege het momentum, meer overwinningen en het feit dat hij zijn kampioenschappen behaalde bij meerdere teams.

Dus het werd voor Vettel zaak om terug te slaan. Maar dat mislukte faliekant. Hamilton reed fluitend naar zijn 5e kampioenschap met een verschil van bijna 100 punten. Vettel daarentegen begon opzichtige fouten te maken en liet zich meer dan eens gaan over de boordradio. Stel dat Vettel toen de hoofdprijs had gepakt, dan was hij nu de Ferrari halfgod geweest met een veel meer beschermde status dan ie nu geniet, en wellicht had ie het team ook nieuw elan kunnen geven.

De titel  'Beste van zijn generatie' is inmiddels wel beslecht is en kunnen we hooguit stellen dat Vettel nog best lang de schijn heeft kunnen hooghouden in de race te zijn - of er moet nog een klein wonder gebeuren de komende jaren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Even alvast een groot brok speculaas voor seizoen 2021: het begint met het nieuws dat Ferrari het contract van Vettel niet verlengt. Dan krijgen we:
Hamilton naar Ferrari
Max naar Mercedes
Vettel naar Red Bull.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ik neem een hap.

Mercedes dat geen Mercedes blijft denk ik. Als Hamilton echt naar Ferrari verkast en Mercedes alleen nog motoren levert, wordt de theoretische kans op een wereldtitel bij een eventuele overstap van Max die kant op, niet veel beter dan wanneer hij vol op RBR zou inzetten.

Sabai

Ik vraag mij überhaupt af hoe ze de F1 voor fabrikanten aantrekkelijk willen gaan houden na 2021. Alleen al om de reden dat er waarschijnlijk na 2025 nauwelijks auto's meer geproduceerd gaan worden met verbrandingsmotoren althans dat is wat de overheden willen. Dus als de f1 dan met verbrandingsmotoren blijven rijden lopen de fabrikanten weg lijkt mij.

Jozef

Citaat van: Sabai op 01 december 2019 - 11:31:34Alleen al om de reden dat er waarschijnlijk na 2025 nauwelijks auto's meer geproduceerd gaan worden met verbrandingsmotoren althans dat is wat de overheden willen.

Dat is echt geheel niet realistisch en volgens mij zijn er ook weinig overheden die dit willen.

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 17 oktober 2019 - 08:57:58
Hoewel ik hoop dat Verstappen ooit wereldkampioen wordt, weet ik niet zeker of het er dan leuker op wordt. Als kind groeide ik op met ouders die sportgek waren. Elke schaatswedstrijd schreef mijn moeder alle rondetijden van Rintje Ritsma of Falko Zandstra op om ze te vergelijken met Koss bijvoorbeeld. Het was echt superspannend. In het decennium daarna wonnen de Nederlanders bijna elke grote prijs. Superknap wat een Sven Kramer heeft laten zien, maar het schaatsen werd er niet leuker op, zelfs voor de Nederlanders niet. Verzadiging ligt heel snel op de loer.

Nu de parallel met F1: liever zie ik een felle strijd tussen Verstappen, Leclerc en misschien nog een paar andere grote sterren dan dan Verstappen 'wel eventjes' kampioen wordt. De jaren dat een Schumacher of een Hamilton géén kampioen werden waren meestal spannender om naar te kijken. Alonso heeft ons ook meer dan 15 jaar vermaakt, terwijl hij 'slechts' 2 jaar kampioen werd.
Precies dát. F1 is reteleuk als je favoriet strijdt om punten en meters en bochten en podiumplekken. Een souveeine winnaaar als destijds Schumi en in de hjjaren 15-16-17 met mercedes, dat de andere teams er totaal niet aan te pas kwamen, dat is een stuk minder. Ik moet wel zeggen: de laatste jaren wordt het beter, leuker en spannender.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

#221
Citaat van: Breaktest op 30 november 2019 - 11:11:09
Even alvast een groot brok speculaas voor seizoen 2021: het begint met het nieuws dat Ferrari het contract van Vettel niet verlengt. Dan krijgen we:
Hamilton naar Ferrari
Max naar Mercedes
Vettel naar Red Bull.
Er is weliswaar nog niets getekend, maar afgaande op de berichten van deze week begint deze voorspelling toch wel richting bulls eye te kristalliseren. Waarom?

-De Pirelli-banden gaan in 2020 op herhaling. Dit, plus het gebrek aan coureurswissel en er ook geen grote investeringen voor 2020 op stapel staan, betekent dat komend seizoen waarschijnlijk een kopie wordt van 2019 (op zich ook wel eens interessant).

- "Hamilton praat met Ferrari" en naar verluid op initiatief van Hamilton zelf. Hamilton heeft een rekensommetje gemaakt. Gezien het bovenstaande zit 2020 eigenlijk ook al in de pocket. Daarmee is de druk om Schumacher te evenaren ervan af, vooral omdat ie achter de komma (aantal punten, positions, overwinningen enz.) dan al voor staat. Dus lekker ontspannen nog een paar jaartjes freewheelen, de tifosi voor zich winnen en Ferrari-legende worden (met kampioenschap, of niet) wordt langzaam nog aantrekkelijker dan weer een kampioenschap met Mercedes.     

-"Max: mijn loyaliteitsschuld aan Red Bull is ingelost". Met andere woorden: ik kan gaan en staan waar ik wil en als vrienden uit elkaar.

- Max die op zijn beurt door datzelfde Ferrari in de ban wordt gedaan (zal vast iets met een foute opmerking te maken hebben)

Het grootste vraagteken lijkt waar Vettel landt. Red Bull kan, maar alleen als Albon te veel punten laat liggen en Alonso niet plotseling de vredespijp met Honda rookt. De Duitser flirt daarom ook met McLaren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Bij mijn weten heeft McLaren haar beide coureurs op lange termijn vastgelegd en is er daar dus geen plaats voor iemand anders. Indien Verstappen Red Bull verlaat, dan zullen ze daar wel op zoek gaan naar iemand die het team kan dragen, dus die mogelijkheid lijkt me wel reëel (Albon is niet verkeerd maar zó goed is hij ook weer niet).

Maar ik denk om te beginnen eigenlijk niet dat Hamilton naar Ferrari trekt. Volgens mij is dat verhaal voornamelijk door de media opgeklopt. Ik zie het enkel gebeuren als Mercedes besluit om uit de F1 te stappen, wat ook wel een reële mogelijkheid is natuurlijk. Maar in dat scenario zou Verstappen wellicht moeten blijven zitten waar hij zit, en zal het voor Vettel een keuze zijn tussen pensioen of een team als Sauber waar hij dan de mentor mag zijn van Schumacher die aldaar zal debuteren in 2021.

Breaktest

Een flink stuk van de speculaas kan weer terug in de koektrommel: de sneaky bastard heeft zijn contract tm 2023 verlengd.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ben wel nieuwsgierig naar zijn bezoldiging!

Met een beetje pech de best betaalde coureur die nooit wereldkampioen werd.  :P