Banaan van de race: Canada

Gestart door Sabai, 09 juni 2019 - 22:26:27

« vorige - volgende »

Wie was de banaan?

De stewards van de FIA
9 (69.2%)
Vettel
4 (30.8%)
Iemand anders namelijk......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 13

Bob Bondurant

Citaat van: Breaktest op 10 juni 2019 - 09:46:59
Citaat van: Bob Bondurant op 10 juni 2019 - 02:16:16
https://nl.motorsport.com/f1/news/button-straf-vettel-triest-teleurstellend/4461272/?nrt=54
Mijns insziens wel een mening die er toe doet, is er eindelijk wat spanning in een grote prijs en dan vinden enkele idioten het nodig dit weer te vernachelen.
Misschien ben ik het wel met Button eens, maar ik vind zijn mening geen haar meer waard dan die van anderen hier.
Ik zou het eigenlijk omdraaien: "Button is het met de forum muppets eens." Nou, da's ook geen nieuws.

Mansell, Andretti, Wurz, van der Garde, allemaal muppets?
Dat één van die die die oenen dan nog lid is van de Royal Automobile Club de Belgique maakt het dan helemaal een belgenmop.

Sabai

Bottas moest trouwens ook van het gas af voor Riccardo die slingerend voor hem op het rechte stuk reed. En die kreeg ook geen straf.

Matthijs

#32
Volgens mij lopen er twee discussies door elkaar, of ik heb andermans reacties niet goed gelezen. Discussie 1: Vettel maakt een fout, gaat van de baan en komt onveilig weer de baan op, duwt bijna Hamilton de muur in. Is de straf terecht? Volgens de regels wel en consequent ook want Verstappen kreeg in Suzuka voor hetzelfde vergrijp dezelfde straf. Ik vind het dan ook ergens hypocriet dat Ferrari in protest gaat want vorig jaar in Suzuka vond Ferrari het allemaal wel prima met Verstappen. Dat Vettel het niet expres deed is niet relevant, als ik per ongeluk door rood rij ben ik ook in overtreding.

De tweede discussie is of dit in de geest van het racen is. Dat staat los van punt 1. Moeten we willen dat dit soort fouten worden afgestraft achter de groene tafel als ze op de baan niet worden afgestraft. Zou Dijon 1979 nu ook worden afgestraft?

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 10 juni 2019 - 19:43:24
Volgens mij lopen er twee discussies door elkaar, of ik heb andermans reacties niet goed gelezen. Discussie 1: Vettel maakt een fout, gaat van de baan en komt onveilig weer de baan op, duwt bijna Hamilton de muur in. Is de straf terecht? Volgens de regels wel en consequent ook want Verstappen kreeg in Suzuka voor hetzelfde vergrijp dezelfde straf. Dat Vettel het niet expres deed is niet relevant, als ik per ongeluk door rood rij ben ik ook in overtreding.

De tweede discussie is of dit in de geest van het racen is. Dat staat los van punt 1. Moeten we willen dat dit soort fouten worden afgestraft achter de groene tafel als ze op de baan niet worden afgestraft. Zou Dijon 1979 nu ook worden afgestraft?
het is pas consequent als het altijd gebeurd. Hamilton profiteerde gisteren, maar mocht zelf wel zn zege in Monaco 2016 behouden waar hij ook een bocht mistte en Ricciardo vervolgens ook van zn gas moest om een aanrijding te voorkomen.

Breaktest

Citaat van: Bob Bondurant op 10 juni 2019 - 11:38:06
Citaat van: Breaktest op 10 juni 2019 - 09:46:59
Citaat van: Bob Bondurant op 10 juni 2019 - 02:16:16
https://nl.motorsport.com/f1/news/button-straf-vettel-triest-teleurstellend/4461272/?nrt=54
Mijns insziens wel een mening die er toe doet, is er eindelijk wat spanning in een grote prijs en dan vinden enkele idioten het nodig dit weer te vernachelen.
Misschien ben ik het wel met Button eens, maar ik vind zijn mening geen haar meer waard dan die van anderen hier.
Ik zou het eigenlijk omdraaien: "Button is het met de forum muppets eens." Nou, da's ook geen nieuws.

Mansell, Andretti, Wurz, van der Garde, allemaal muppets?
Dat één van die die die oenen dan nog lid is van de Royal Automobile Club de Belgique maakt het dan helemaal een belgenmop.
Ik geloof niet dat je m'n punt begrijpt. Nico Rosberg, ook niet de eerste de beste, beweert het tegenovergestelde van Button - waarmee  maar is aangetoond dat het allemaal meninkjes zijn. Ik zou echt niet weten waaroms Buttons meninkje er meer toe zou doen dan die van 'analist' Rosberg of de jouwe of mijne.
En als het over hun eigen functioneren gaat - Leclerc misschien uitgezonderd - slaan coureurs de plank al helemaal vaak mis.
Daar zag je over de boordradio nog een mooi voorbeeld van. 'Stay focused' riep Ferrari na Vettels geklaag. 'I am focused!'pareerde de Duitser, maar in die zelfde klaagronde verloor ie een seconde op Hamilton.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Wings

Nico Rosberg is altijd kritisch als het Seb betreft. Als het te voorspellen is, hoe serieus kan je het dan nemen?

Wings

Citaat van: Matthijs op 10 juni 2019 - 19:43:24
Discussie 1: Vettel maakt een fout, gaat van de baan en komt onveilig weer de baan op, duwt bijna Hamilton de muur in. Is de straf terecht?

Dat onveilig terugkeren vind ik een dingetje. Als je de controle over de auto kwijt bent doordat je je rempunt mist of spint ben je passagier en heb je geen invloed over hoe je terugkeert. Als je dat wel hebt, zal je binnen de kaders van het reglement moeten terugkeren.

Los daarvan wordt het enorm uitvergroot. Alsof een rijder nooit hoeft uit te wijken / liften. Seb mist zijn rempunt, Lewis kiest de verkeerde kant en moet daarom liften. Bottas moest liften doordat Ricciardo een defending move maakt, dat hoort toch bij het racen? Ik vind het allemaal niet zo spannend en begrijp de commotie niet zo. Zonder straf waren het waarschijnlijk weer vergeten.

CitaatVolgens de regels wel en consequent ook want Verstappen kreeg in Suzuka voor hetzelfde vergrijp dezelfde straf.

Verstappen is geen referentiekader. En ook toen was het een dingetje. Het racen moet wel racen blijven.

CitaatIk vind het dan ook ergens hypocriet dat Ferrari in protest gaat want vorig jaar in Suzuka vond Ferrari het allemaal wel prima met Verstappen.

Sterker nog, Seb en Ferrari hebben het klimaat mee gecreëerd. Hun boordradio fungeert als een soort van kliklijn om zo te proberen de ander een straf aan te smeren. Nu keert het eens tegen hen en dan meten zij zich een slachtofferrol aan. Seb had na Suzuka 2018 ook moeten zeggen "that's racing."

CitaatDat Vettel het niet expres deed is niet relevant, als ik per ongeluk door rood rij ben ik ook in overtreding.

In de autosport ligt dat genuanceerder. Het is een groot verschil of je iemand raakt doordat je auto ongelukkig van de kerb glijdt of dat je een kamikaze-move doet. Of dat je een chicane mist omdat je je rempunt mist of volgas rechtdoor gaat. En maar goed ook.

Mickey

Niet om de discussie te verstoren, maar wat te denken van Gasly? Die knul moet zich echt snel gaan verbeteren. Denk dat ze momenteel nog beter Torpedo Kvyat in die wagen kunnen zetten.

Sabai

Citaat van: Mickey op 11 juni 2019 - 11:44:14
Niet om de discussie te verstoren, maar wat te denken van Gasly? Die knul moet zich echt snel gaan verbeteren. Denk dat ze momenteel nog beter Torpedo Kvyat in die wagen kunnen zetten.

Die gedachte heb ik al 4 races. Overigens iedereen die op mijn werk spreek vond de straf onnodig.

Matthijs

Wings, van mij hoefde Vettel ook geen straf te krijgen, ik probeerde alleen maar twee kanten van het verhaal te belichten. Want er is qua regelgeving niet veel af te dingen op de straf, maar soms moeten ze de regels expres niet toepassen of zelfs aanpassen.

Sabai

Ze hadden het achteraf gezien misschien beter na de race kunnen onderzoeken.  Dan hadden ze dit gezeur niet gehad en konden ze ook beide coureurs horen.

Matthijs

Nee, je kunt niet achteraf de winnaar zijn winst afnemen. De beslissing was goed uitgevoerd wat mij betreft.

Jozef

edit: op een of andere manier een dubbelpost geplaatst, deze mag dus weg...

Jozef

Citaat van: Matthijs op 11 juni 2019 - 16:27:10
Nee, je kunt niet achteraf de winnaar zijn winst afnemen. De beslissing was goed uitgevoerd wat mij betreft.

Dat is dan ook weer gevaarlijk omdat je met onderzoeken achteraf heel erg de indruk wekt dat de stewards straffen bepalen om het resultaat te krijgen dat ze willen. Natuurlijk heb je dat nu ook deels, maar in elk geval waren er nog 15-20 ronden over waarin de heren coureurs nog de mogelijkheid hadden om iets te veranderen aan de uitkomst. Wacht je tot na de race, dan kun je als steward echt het resultaat beïnvloeden zoals je wil.

Er gaan daags na de race toch veel stemmen op die zeggen dat de straf regeltechnisch gezien correct was; met een onderzoek na de race zouden de stewards dus toch tot dezelfde conclusie gekomen zijn, en dan was de mediastorm nog véél groter geworden. Dan had je namelijk een podiumceremonie met Vettel als winnaar, en drie uur later een bericht dat Hamilton alsnog tot winnaar wordt uitgeroepen. Moet je ook niet willen.

Franky R.

Mijn mening:


Ik heb gestemd op Vettel...Andermaal door eigen toedoen van de baan geschoten. Of dat onder druk was van Hamilton of niet, het hele gebeuren begon daarmee,


Verder ben ik het eens met Rosberg. In plaats van klagen over de radio en verongelijkt zitten wezen...Had Vettel ook gewoon plankgas kunnen geven om een gat van 5 seconden of meer te trekken...Heeft Seb ook niet gedaan.