Formule 1 Seizoen 2019

Gestart door Robbert65, 23 november 2018 - 15:44:37

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Matthijs op 19 april 2019 - 08:28:54
Inmiddels is de Mercedes niet meer de snelste motor van het veld, maar het is wel zorgwekkend dat ze bij Williams geen idee meer hebben hoe ze een goede auto moeten bouwen.

Wel een idee, maar een strategie die niet van deze tijd is.

Wings

Citaat van: Jozef op 18 april 2019 - 14:07:17
Ik vind niet dat ze het er zelf naar hebben gemaakt. Het is de F1 die het ernaar heeft gemaakt met zijn compleet gebrek aan kostenbesparing (althans kostenbesparing die ook effectief werkt) en gestoorde verdeling van de inkomsten. Als Williams verdwijnt, hebben we het aan Ecclestone te danken.

De strategie is niet de meest efficiënte strategie en kun je Claire Williams aanrekenen. Mercedes heeft afgelopen jaar opnieuw een handreiking gedaan en aangeboden om de versnellingsbakken te leveren en nauw samen te werken. Dan kan Williams zich richten op het verbeteren van de snelheid. Claire heeft het aanbod afgewezen want Williams wil een zelfstandig constructeur blijven. Rijden achteraan en verliezen de aansluiting en dan nog volharden dat dit het beste is wat Williams nu kan doen. Mensen die volharden en geloven in hun strategie heeft iets romantisch, bij Williams is het echter doorgeslagen naar lompe koppigheid. Als Williams verdwijnt is dat te danken aan hun eigen halsstarrigheid. 

Wings

Citaat van: Breaktest op 19 april 2019 - 11:07:02
Dat komt doordat de bandbreedte van het ideale afstelwindow dit jaar een stuk smaller geworden is - en dat heeft weer met de nieuwe banden en voorvleugels te maken.

Verklaar je nader. Ben wel nieuwsgierig.

Wings

Citaat van: Jozef op 19 april 2019 - 12:43:25
Citaat van: Mickey op 18 april 2019 - 23:06:25Ik vind het wel degelijk een sport. Alleen jij lijkt niet te kunnen verkroppen dat het daarnaast gewoon business is. Ik proef vooral frustratie over dat teams niet doen wat in jouw optiek het juiste is.

Daar kan je over blijven stampvoeten, maar ik blijf me dan geroepen voelen om de realiteit erbij te halen.

Ik kan dat wel verkroppen, de F1 kan niet bestaan zonder een business-aspect. Alleen is de slinger totaal maar dan ook totaal doorgeslagen naar de verkeerde kant en zitten we nu echt op het punt dat de sport ver te zoeken is. Wat ik niet kan verkroppen is dat er dan lacherig wordt gedaan over een rasecht team als Williams dat hier slachtoffer van geworden is. Men zou beter lacherig doen over Haas met hun Ikea-auto dan over Williams dat nog een echt F1-team wil blijven.

Ik begrijp niets van dat standpunt. Haas genereert bestaansrecht en doet het niet oneven, Williams stort het raceteam de afgrond in omdat ze willen vasthouden aan een concept wat door de tijd is achterhaald. 'We willen een onafhankelijk raceteam blijven' ligt ten grondslag aan ultra hoge ontwikkelingskosten voor een versnellingsbak die in snelheid niets positiefs oplevert. Een team dat in zwaar financieel weer verkeert zou andere keuzes kunnen maken. Investeer dat geld in het verbeteren van de auto en het aantrekken van rijders die het team vooruit kunnen helpen.

Breaktest

Citaat van: Wings op 05 mei 2019 - 17:59:51
Citaat van: Breaktest op 19 april 2019 - 11:07:02
Dat komt doordat de bandbreedte van het ideale afstelwindow dit jaar een stuk smaller geworden is - en dat heeft weer met de nieuwe banden en voorvleugels te maken.

Verklaar je nader. Ben wel nieuwsgierig.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Citaat van: Wings op 05 mei 2019 - 17:59:51
Citaat van: Breaktest op 19 april 2019 - 11:07:02
Dat komt doordat de bandbreedte van het ideale afstelwindow dit jaar een stuk smaller geworden is - en dat heeft weer met de nieuwe banden en voorvleugels te maken.

Verklaar je nader. Ben wel nieuwsgierig.


vanaf 5:20
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Van Wijk

Gisteren terug gekomen van een paar dagen Barcelona.
Ik weet niet goed of ik het uberhaupt moet schrijven maar ik wil het toch even kwijt:

Mede F1 of Max Verstappen fans....als jullie op bezoek gaan naar een F1 wedstrijd gaan in het buitenland, wilt dit niet zeggen dat de stad of land van jullie is, gedraag je gewoon zoals je je thuis waarschijnlijk ook gedraagt.

Wings

Typisch Nederlanders. Voetbalfans kunnen er ook wat van.

Mickey

Maar goed, iemand die nog iets kwijt wil over de race vandaag?

Mijn analyse in een notendop:

Vettel vergooit het hier door zich te verremmen voor de eerste bocht. Flat spot kost 'm het nodige elke ronde. Leclerc is sneller, maar wordt uiteindelijk (wederom) op een waardeloze strategie gezet. De harde band? Come on. Ze hadden ook alles op Leclerc kunnen zetten, dan denk ik dat het podium er wel in had gezeten voor team rood.

Verstappen deed wat 'ie moest doen, reed een sterke race.

Over Mercedes hoeven we het eigenlijk niet te hebben.

Haas aardig, eenmalig waarschijnlijk. Verder zwakke optredens van Renault, Force India en Alfa Romeo.

Tot slot Williams. Het moet daar echt radicaal anders, of opdoeken die hut. Na slechts achttien ronden kregen ze een ronde aan hun broek, van een team met dezelfde krachtbron. Nieuw dieptepuntje hoor.


Tuesday

Citaat van: Mickey op 12 mei 2019 - 21:00:21
Maar goed, iemand die nog iets kwijt wil over de race vandaag?

Mijn analyse in een notendop:

Vettel vergooit het hier door zich te verremmen voor de eerste bocht. Flat spot kost 'm het nodige elke ronde. Leclerc is sneller, maar wordt uiteindelijk (wederom) op een waardeloze strategie gezet. De harde band? Come on. Ze hadden ook alles op Leclerc kunnen zetten, dan denk ik dat het podium er wel in had gezeten voor team rood.

Verstappen deed wat 'ie moest doen, reed een sterke race.

Over Mercedes hoeven we het eigenlijk niet te hebben.

Haas aardig, eenmalig waarschijnlijk. Verder zwakke optredens van Renault, Force India en Alfa Romeo.

Tot slot Williams. Het moet daar echt radicaal anders, of opdoeken die hut. Na slechts achttien ronden kregen ze een ronde aan hun broek, van een team met dezelfde krachtbron. Nieuw dieptepuntje hoor.
tja, er lag een kans om misschien wel P1 te pakken. Dat je daarbij een flatspot oploopt is balen, maar dat kan nou eenmaal gebeuren bij racen. Ik denk dat Ferrari daar ook veel eerder op had moeten anticiperen, met een vroege stop hadden ze ook gelijk Red Bull onder druk kunnen zetten. Grootste probleem was dan verkeer geweest waarschijnlijk, maar ik denk dat dat wel het proberen waard was geweest. Nu verloor hij ook veel tijd en mocht hij ook nog eens Leclerc rondenlang ophouden.
Overigens kon Leclerc op zn nieuwe softs Vettel weer niet bijhouden op het einde, terwijl die toch al op wat oudere banden stond.
En waarom zou Haas eenmalig goed zijn? Als je goed gaat in Barcelona ga je doorgaans het hele seizoen wel goed.

Tuesday

sorry, ik moet nog steeds wennen aan dat nieuwe banden systeem. Waar ik hiervoor soft zei moet medium zijn (de gele band, jarenlang was dat de soft ;) )

Sabai

#176
https://www.ad.nl/buitenland/hamilton-bedankt-doodzieke-harry-5-met-f1-bolide-en-beker-grand-prix-spanje~a800e43b/

Dit is toch wel een heel mooi gebaar van Lewis Hamilton.

Terminaal zieke jongen Harry kreeg een mooie verrassing van Lewis Hamilton. Staat gewoon een F1 bolide op de oprit. https://t.co/q1MbMv9hAX

Mickey

Citaat van: Tuesday op 12 mei 2019 - 21:26:48
Citaat van: Mickey op 12 mei 2019 - 21:00:21
Maar goed, iemand die nog iets kwijt wil over de race vandaag?

Mijn analyse in een notendop:

Vettel vergooit het hier door zich te verremmen voor de eerste bocht. Flat spot kost 'm het nodige elke ronde. Leclerc is sneller, maar wordt uiteindelijk (wederom) op een waardeloze strategie gezet. De harde band? Come on. Ze hadden ook alles op Leclerc kunnen zetten, dan denk ik dat het podium er wel in had gezeten voor team rood.

Verstappen deed wat 'ie moest doen, reed een sterke race.

Over Mercedes hoeven we het eigenlijk niet te hebben.

Haas aardig, eenmalig waarschijnlijk. Verder zwakke optredens van Renault, Force India en Alfa Romeo.

Tot slot Williams. Het moet daar echt radicaal anders, of opdoeken die hut. Na slechts achttien ronden kregen ze een ronde aan hun broek, van een team met dezelfde krachtbron. Nieuw dieptepuntje hoor.
tja, er lag een kans om misschien wel P1 te pakken. Dat je daarbij een flatspot oploopt is balen, maar dat kan nou eenmaal gebeuren bij racen. Ik denk dat Ferrari daar ook veel eerder op had moeten anticiperen, met een vroege stop hadden ze ook gelijk Red Bull onder druk kunnen zetten. Grootste probleem was dan verkeer geweest waarschijnlijk, maar ik denk dat dat wel het proberen waard was geweest. Nu verloor hij ook veel tijd en mocht hij ook nog eens Leclerc rondenlang ophouden.
Overigens kon Leclerc op zn nieuwe softs Vettel weer niet bijhouden op het einde, terwijl die toch al op wat oudere banden stond.
En waarom zou Haas eenmalig goed zijn? Als je goed gaat in Barcelona ga je doorgaans het hele seizoen wel goed.

Ja het is racen, en ja, het kan gebeuren, maar het is wel tekenend voor Vettel dat het hém nu weer gebeurt. Hij zit al tijden niet in een lekkere flow.

En dan hijgt Leclerc in zijn nek en daar worstelt de teamleiding dan weer mee want ja, alle ballen op Seb, zo was het voornemen. Dan wordt je door je eigen voorgenomen overall-strategie belemmerd om ad hoc te besluiten dat Leclerc het voordeel en de beste racestrategie krijgt.

Binotto had wat mij betreft voor de start van dit seizoen het voordeel van de twijfel, maar het aanstellen van gebrekkige teamleiders lijkt ondertussen structureel te worden bij Ferrari. Hij lijkt helaas geen uitzondering op die regel. Het is ofwel dat ze geen autonomie krijgen, ofwel domweg incompetent zijn. Aan de auto lijkt het niet te liggen. Met een superieure strategie was het gat met Mercedes waarschijnlijk niet zo groot geweest.

Over Haas; eens kijken of ze het weten vol te houden. Het succes van deze race lijkt misschien wat mooier dan het is, door de slechte prestaties van de rest van het middenveld.

Tuesday

#178
Citaat van: Mickey op 13 mei 2019 - 22:24:04
Citaat van: Tuesday op 12 mei 2019 - 21:26:48
Citaat van: Mickey op 12 mei 2019 - 21:00:21
Maar goed, iemand die nog iets kwijt wil over de race vandaag?

Mijn analyse in een notendop:

Vettel vergooit het hier door zich te verremmen voor de eerste bocht. Flat spot kost 'm het nodige elke ronde. Leclerc is sneller, maar wordt uiteindelijk (wederom) op een waardeloze strategie gezet. De harde band? Come on. Ze hadden ook alles op Leclerc kunnen zetten, dan denk ik dat het podium er wel in had gezeten voor team rood.

Verstappen deed wat 'ie moest doen, reed een sterke race.

Over Mercedes hoeven we het eigenlijk niet te hebben.

Haas aardig, eenmalig waarschijnlijk. Verder zwakke optredens van Renault, Force India en Alfa Romeo.

Tot slot Williams. Het moet daar echt radicaal anders, of opdoeken die hut. Na slechts achttien ronden kregen ze een ronde aan hun broek, van een team met dezelfde krachtbron. Nieuw dieptepuntje hoor.
tja, er lag een kans om misschien wel P1 te pakken. Dat je daarbij een flatspot oploopt is balen, maar dat kan nou eenmaal gebeuren bij racen. Ik denk dat Ferrari daar ook veel eerder op had moeten anticiperen, met een vroege stop hadden ze ook gelijk Red Bull onder druk kunnen zetten. Grootste probleem was dan verkeer geweest waarschijnlijk, maar ik denk dat dat wel het proberen waard was geweest. Nu verloor hij ook veel tijd en mocht hij ook nog eens Leclerc rondenlang ophouden.
Overigens kon Leclerc op zn nieuwe softs Vettel weer niet bijhouden op het einde, terwijl die toch al op wat oudere banden stond.
En waarom zou Haas eenmalig goed zijn? Als je goed gaat in Barcelona ga je doorgaans het hele seizoen wel goed.

Ja het is racen, en ja, het kan gebeuren, maar het is wel tekenend voor Vettel dat het hém nu weer gebeurt. Hij zit al tijden niet in een lekkere flow.

En dan hijgt Leclerc in zijn nek en daar worstelt de teamleiding dan weer mee want ja, alle ballen op Seb, zo was het voornemen. Dan wordt je door je eigen voorgenomen overall-strategie belemmerd om ad hoc te besluiten dat Leclerc het voordeel en de beste racestrategie krijgt.

Binotto had wat mij betreft voor de start van dit seizoen het voordeel van de twijfel, maar het aanstellen van gebrekkige teamleiders lijkt ondertussen structureel te worden bij Ferrari. Hij lijkt helaas geen uitzondering op die regel. Het is ofwel dat ze geen autonomie krijgen, ofwel domweg incompetent zijn. Aan de auto lijkt het niet te liggen. Met een superieure strategie was het gat met Mercedes waarschijnlijk niet zo groot geweest.

Over Haas; eens kijken of ze het weten vol te houden. Het succes van deze race lijkt misschien wat mooier dan het is, door de slechte prestaties van de rest van het middenveld.
volgens mij gebeurde later in de race precies hetzelfde bij Vettel. Van alle ballen op Seb is helemaal geen sprake, dat was ook nooit de intentie en dat hebben we zondag ook gezien. Het is gewoon incompetentie van de strategische afdeling (en mogelijk ook Binotto idd), zoals we de voorgaande jaren ook al hebben gezien. Leclerc moet gewoon beter gaan kwalificeren, de strategie wordt in hoofdlijnen natuurlijk voor de race bepaald. Als jij gewoon zorgt dat je de voorste (en snelste) man bent, dan heb je in principe altijd de prioriteit.
En voor de duidelijkheid, Mercedes was zaterdag in kwalificatie 8 tiende sneller. Als ze niet mee hadden gedaan had je in gok de pole 80 punten minder gehad!

Matthijs

Sterker nog, zonder Bottas had je 60 punten minder gehad met Gok de Pole.