Red Bull en Honda

Gestart door Breaktest, 19 november 2018 - 15:12:02

« vorige - volgende »

Sphinx

Citaat van: Jozef op 02 april 2019 - 18:05:02
Dat de auto niet goed is omdat de motor te krachtig is, is echt het slechtste excuus dat ik heb gehoord sinds de Israëliër Chanoch Nissany tijdens een vrije training met zijn Minardi terug naar de pits kwam en kloeg over te veel grip. ;D

Achteraf bekeken had Chanoch het helemaal bij het rechte eind. "Too much grip" betekende dat de voorkant veel te veel grip had waardoor de achterkant helemaal onbestuurbaar werd. En dat is nu precies waar RBR tegenaan loopt. De GP2 Honda was langzaam genoeg om een auto te creeëren die op langzame circuits iedereen het snot voor de ogen rijdt in bochten. Maar nu de motor krachtiger is, loopt het hele concept van RBR fout. Teveel grip wordt nu vooraan gecreëerd en de wagen wordt zo nerveus naar achteren dat Pierre er nauwelijks risico mee durft te nemen. Maar gauw de STR vleugel erop schroeven en langzaam die auto ombouwen tot ie het outwash concept heeft.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Breaktest

Chanoch Nissany had absoluut een punt. De rest van het veld was 13 seconden te snel - dat zou helemaal niet moeten mogen, maar er was niemand die hen daarop durfde aan te spreken. Zelfs de wedstrijdleiding stond er maar wat gelaten bij.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Citaat van: Sphinx op 03 april 2019 - 10:37:29
Citaat van: Jozef op 02 april 2019 - 18:05:02
Dat de auto niet goed is omdat de motor te krachtig is, is echt het slechtste excuus dat ik heb gehoord sinds de Israëliër Chanoch Nissany tijdens een vrije training met zijn Minardi terug naar de pits kwam en kloeg over te veel grip. ;D

Achteraf bekeken had Chanoch het helemaal bij het rechte eind. "Too much grip" betekende dat de voorkant veel te veel grip had waardoor de achterkant helemaal onbestuurbaar werd. En dat is nu precies waar RBR tegenaan loopt. De GP2 Honda was langzaam genoeg om een auto te creeëren die op langzame circuits iedereen het snot voor de ogen rijdt in bochten. Maar nu de motor krachtiger is, loopt het hele concept van RBR fout. Teveel grip wordt nu vooraan gecreëerd en de wagen wordt zo nerveus naar achteren dat Pierre er nauwelijks risico mee durft te nemen. Maar gauw de STR vleugel erop schroeven en langzaam die auto ombouwen tot ie het outwash concept heeft.

Ja, Nissany had helemaal gelijk. Alle anderen, inclusief zjin teamgenoot, reden rondjes om hem heen, maar dat was niet omdat hij niet kon rijden maar omdat zijn auto te veel grip had. Natuurlijk.

Een wagen met een slechte balans bestaat, en het lijkt er inderdaad op dat RBR daar last van heeft, maar om dan te zeggen dat dat komt omdat de motor te krachtig is, is ronduit belachelijk. Een auto met een slechte balans is een auto met een slechte balans, en als de motor 20 pk minder had dan was het probleem precies hetzelfde geweest.

Sabai

Ik heb vroeger veel gekart en ik heb nog nooit last van teveel pk gehad. Weet wel dat je teveel grip aan de voorkant kan hebben maar dat is gewoon een kwestie van de juiste afstelling zoeken . Dus dit zou nooit een groot probleem voor RBR moeten wezen lijkt mij.

Sphinx

CitaatEen wagen met een slechte balans bestaat, en het lijkt er inderdaad op dat RBR daar last van heeft, maar om dan te zeggen dat dat komt omdat de motor te krachtig is, is ronduit belachelijk. Een auto met een slechte balans is een auto met een slechte balans, en als de motor 20 pk minder had dan was het probleem precies hetzelfde geweest.

Red Bull heeft jarenlang precies hetzelfde aeropakket gehad, dat helemaal "rekende" op een slechte Renault motor. Vandaar dat ze dit jaar ook conservatief aanvlogen. Maar er treden nu twee problemen op:
- de aerodynamica is wederom ingeperkt zodat de levels aan grip van vorig jaar niet meer gehaald worden en datzelfde pakket nu dus meer instabiliteit geeft
- de motor van Honda is krachtiger dan het Renault torretje dus klopt die puzzel niet meer en wordt door meer luchtwerveling de instabiliteit nóg groter. Dat is niet "belachelijk", dat is gewoon moeilijk geformuleerd.

Waarom werkt STR met hetzelfde concept als Ferrari, dat juist luchtstroom NIET onder de vleugel leidt, maar naar de zijkant via de wielen? Ze mogen dan wel beweerd hebben dat het outwash concept niet in de update strategie pastte, maar bedenk wel dat er toen nog gereden moest worden in Australië (langzamer stratencircuit) en Bahrein (hogesnelheidscircuit) en dat er vorig jaar al verschil optrad tussen computer model en werkelijkheid. Als het in China hetzelfde loopt als Bahrein is over een paar races dat hele pakket omgebouwd naar Ferrari voorbeeld.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

Zelfs met een "slechte" Renault-motor is een F1-wagen bij het uitaccelereren na een bocht niet gelimiteerd door het vermogen dat de motor kan leveren, maar door de hoeveelheid koppel die de banden kwijt kunnen op het asfalt - grip dus. Wie denkt dat 20 pk extra van een gebalanceerde auto een ongebalanceerde auto maakt, dwaalt. En omgekeerd dus ook: als Honda nu plots 20 pk minder levert, zal Red Bull hetzelfde probleem met de balans blijven hebben.

Mickey

Citaat van: Jozef op 03 april 2019 - 18:07:57
Zelfs met een "slechte" Renault-motor is een F1-wagen bij het uitaccelereren na een bocht niet gelimiteerd door het vermogen dat de motor kan leveren, maar door de hoeveelheid koppel die de banden kwijt kunnen op het asfalt - grip dus. Wie denkt dat 20 pk extra van een gebalanceerde auto een ongebalanceerde auto maakt, dwaalt. En omgekeerd dus ook: als Honda nu plots 20 pk minder levert, zal Red Bull hetzelfde probleem met de balans blijven hebben.

Dit snijdt wel hout volgens mij.👍

Matthijs

Ja volgens mij ook, maar zo stellig als Jozef durf ik het niet te zeggen.

JS JTD

Citaat van: Jozef op 03 april 2019 - 12:57:41
Een wagen met een slechte balans bestaat, en het lijkt er inderdaad op dat RBR daar last van heeft, maar om dan te zeggen dat dat komt omdat de motor te krachtig is, is ronduit belachelijk. Een auto met een slechte balans is een auto met een slechte balans, en als de motor 20 pk minder had dan was het probleem precies hetzelfde geweest.

Ik sluit me hierbij aan. Mocht er echt een probleem ontstaan door "teveel" vermogen van de motor was de oplossing simpel geweest; het vermogen terugschroeven.
Dit probleem is iets van het chassis en het is te hopen dat ze dit na de testdagen goed kunnen aanpakken voor China.

Robbert65

Citaat van: Sphinx op 03 april 2019 - 13:52:42
CitaatEen wagen met een slechte balans bestaat, en het lijkt er inderdaad op dat RBR daar last van heeft, maar om dan te zeggen dat dat komt omdat de motor te krachtig is, is ronduit belachelijk. Een auto met een slechte balans is een auto met een slechte balans, en als de motor 20 pk minder had dan was het probleem precies hetzelfde geweest.

Red Bull heeft jarenlang precies hetzelfde aeropakket gehad, dat helemaal "rekende" op een slechte Renault motor. Vandaar dat ze dit jaar ook conservatief aanvlogen. Maar er treden nu twee problemen op:
- de aerodynamica is wederom ingeperkt zodat de levels aan grip van vorig jaar niet meer gehaald worden en datzelfde pakket nu dus meer instabiliteit geeft
- de motor van Honda is krachtiger dan het Renault torretje dus klopt die puzzel niet meer en wordt door meer luchtwerveling de instabiliteit nóg groter. Dat is niet "belachelijk", dat is gewoon moeilijk geformuleerd.

Waarom werkt STR met hetzelfde concept als Ferrari, dat juist luchtstroom NIET onder de vleugel leidt, maar naar de zijkant via de wielen? Ze mogen dan wel beweerd hebben dat het outwash concept niet in de update strategie pastte, maar bedenk wel dat er toen nog gereden moest worden in Australië (langzamer stratencircuit) en Bahrein (hogesnelheidscircuit) en dat er vorig jaar al verschil optrad tussen computer model en werkelijkheid. Als het in China hetzelfde loopt als Bahrein is over een paar races dat hele pakket omgebouwd naar Ferrari voorbeeld.

Red Bull lijkt de posts van Sphinx te lezen :)
https://nl.motorsport.com/f1/news/red-bull-racing-nieuw-concept-voorvleugel-outwash/4364536/
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sphinx

 :D wist wel dat ik niet gek was

Nee serieus. De remote garage heeft waarschijnlijk alle dataloggers uitgelezen op de auto's van Albon en Kvyat. Die hadden dus al die opstelling en dan is het snel schakelen. Het ombouwen (als dat er al van komt) gaat denk ik wel even duren. Want volgens mij blijft het een optelsom: minder grip door de aero die is ingeperkt en de power van de Honda komt er harder dan men verwacht. Oh well, afwachten maar.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

Het is ook geen kleine aanpassing. Het is geen kwestie van andere vleugel erop en klaar, de luchtstroom over de hele auto wordt anders. Je kunt eigenlijk zo ongeveer een nieuwe auto bouwen als je dit voorvleugelconcept radicaal omgooit. Mercedes liet in Barcelona ook al verstaan dat omschakelen maanden zou duren. Ongetwijfeld hebben ook zij er een team aan gezet.

Die voorvleugel is trouwens al op vrijdag in Bahrein geïntroduceerd en het hele weekend gebruikt, lees ik op het forum van F1technical. Hij lijkt ook nog helemaal niet op de vleugels van Alfa, Ferrari of Toro Rosso, die uitvlakken naar de uiteindes.

JS JTD

Een fout in de mechanische setup van de auto was de oorzaak van de mindere prestaties, aldus Verstappen.

https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/371091/verstappen-fout-gemaakt-met-set-up-in-bahrein/

Robbert65

RBR wringt zich collectief in alle bochten om duidelijk te maken dat het vooral niet aan Honda lag. Dat was voorheen met Renault wel anders...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Citaat van: JS JTD op 11 april 2019 - 18:47:36
Een fout in de mechanische setup van de auto was de oorzaak van de mindere prestaties, aldus Verstappen.

https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/371091/verstappen-fout-gemaakt-met-set-up-in-bahrein/
Newey: "Komen ze nu mee! Ik maak al anderhalve week overuren om een andere voorvleugel en bodywork te ontwerpen!"
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond