GP ITALIË: Monza

Gestart door Robbert65, 29 augustus 2018 - 12:47:11

« vorige - volgende »

Jozef

De vloer van Grosjeans auto is illegaal bevonden, er is nog geen straf uitgesproken maar het ziet ernaar uit dat het een diskwalificatie wordt. Haas eindigt daardoor zonder punten. Ocon, Pérez, Sainz en Stroll schuiven een plek op en het laatste puntje gaat naar Sirotkin. Voor Sirotkin zou dat zijn eerste punt in de F1 zijn.

Robbert65

Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 21:13:07
Citaat van: Matthijs op 02 september 2018 - 21:07:06
Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 21:01:36
Ieder contact ontaardt in een conflict over de beantwoording van de schuldvraag.
Nou juist niet wat mij betreft. Het gaat mij niet om de regels, je kunt gewoon op het rechte stuk niet sturen naar waar iemand anders al rijdt. Net als in Bahrain maakt het me niet zoveel uit wie er schuldig was tussen de aanrijding van Verstappen en Hamilton, maar ik vind het niet slim om altijd zoveel risico te nemen. Ik vond het vandaag echt onnodig. Voor hetzelfde geld val je uit. Aan de andere kant, never a dull moment met Verstappen en dat is de reden dat ik hem volg en supporter.

Magnussen kan wel zijn Haas naar buiten laten lopen als Alonso er zit? Exact wat ik bedoel met 'trek één lijn.' Geen ruimte is geen ruimte, of dat nu op een recht stuk gebeurt of in een bocht, zoals Magnussen dat deed bij Alonso in Silverstone (zie foto). Dat je schade kunt rijden is nu eenmaal het risico bij ieder incident. Dan kun je nooit meer een move plaatsen.

Wat Wings zegt. Het zit 'm in de willekeur, die niet meer willekeurig lijkt nu het steeds Verstappen betreft die bestraft wordt met een "lazer-maar-van-het-podium" penalty. Na de Verstappen rule de Verstappen penalty.

@Jozef: Ik heb de naam Connelly niet genoemd hoor.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:27:48@Jozef: Ik heb de naam Connelly niet genoemd hoor.

Nee, maar je insinueert dat er een complot is tegen Verstappen. Ik denk dus van niet, ik denk dat Verstappen gewoon vaker dan andere coureurs buiten de lijntjes kleurt. Ik weet dat eigenlijk wel zeker - Verstappen wordt geroemd omdat hij spektakel brengt, en af en toe een straf krijgen is niets anders dan de andere keerzijde van diezelfde medaille.

Robbert65

Dat bestrijd ik ook niet. Het gaat erom dat hij steeds van 't podium lazert Jozef. Mij bekruipt daarbij een naar gevoel, een nare smaak in de mond krijg ik ervan.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:10:30
Citaat van: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:03:08
punt is dat de straf onomkeerbaar is. Telkens weer heb ik het gevoel dat het volkomen willekeur is. Het is nu de derde keer dat Verstappen een podium dat hij rijdt niet krijgt door een tijdstraf. Dat is verder nog niemand overkomen in mijn geheugen. (mijn geheugen is wel behoorlijk knudde hoor.) Ook hier weer, ja je KUNT 5 seconden uitdelen, maar je kunt het zeker ook niet doen. Nu het al drie keer is gebeurd dat Verstappen een podium ontzegd is bekruipt me een echt naar gevoel, temeer omdat het vaak terugkerende personen in de rol van Stewards of the Meeting betreft. Beetje vies smaakje in de mond... enerzijds kun je inderdaad een penalty geven, anderzijds begrijp ik heeel goed dat Verstappen pislink is.

Ik zou daarop zeggen dat het niet aan de stewards ligt, maar aan Verstappen. Er was overigens geen Connelly aanwezig vandaag.

Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 21:09:25
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:01:55
Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.
de lijn hoort bij de baan en is getrokken op het asfalt. Mooi dat we op deze manier kunnen concluderen dat de straf volledig onterecht is.

De lijn hoort bij de baan, maar Bottas is hier OVER de lijn.
is dat zo? volgens mij is de screencap vrij duidelijk

Robbert65

https://www.fia.com/events/fia-formula-one-world-championship/season-2018/eventtiming-information-29

ook nog strafpunten voor Verstappen. 2 of 5. Misschien is die 5 zijn totaal uit maximaal 12 per jaar...

Grosjean inderdaad gediskwalificeerd. er loopt nog wat met Renault geloof ik...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Renault is de partij die klacht had ingediend over de legaliteit van de Haas. Het document over Renault gaat er dus gewoon over dat ze hun klacht mochten komen toelichten bij de stewards, niet dat ze zelf in de problemen zitten. ;)

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

Ik ben geneigd de straf 'redelijk' te vinden. Oke, het is kwestie van een afknijpende lijn versus wel of geen ruimte. Bij dit alles moeten we m.i. gewoon accepteren dat F1 een jurysport is geworden. (Net zoals we de halo moeten accepteren - veranderende tijden.) Het is niet anders en de heren zitten er kwesties als deze niet voor niets. Dat pakt voor de ene rijder beter uit dan voor de ander. Daarbij komt dat jurywerk mensenwerk is. Helaas zorgt dat voor inconsistentie en subjectiviteit waar sommige rijders door gedupeerd worden en anderen geluk hebben. Een rijder als Verstappen zal door zijn aantrekkelijke en gedurfde rijstijl helaas vaak bij de gedupeerden horen. Een type-Bottas vaak bij de gelukkigen. Tja.
In dit geval denk ik dat Bottas nog best een paar centimeter naar links kon sturen, maar ook dat Verstappen niet zo sterk had hoeven afknijpen om voor te blijven. Gelukkig zit ik niet in de jury...

Wings

Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:31:03
Nee, maar je insinueert dat er een complot is tegen Verstappen. Ik denk dus van niet, ik denk dat Verstappen gewoon vaker dan andere coureurs buiten de lijntjes kleurt. Ik weet dat eigenlijk wel zeker - Verstappen wordt geroemd omdat hij spektakel brengt, en af en toe een straf krijgen is niets anders dan de andere keerzijde van diezelfde medaille.

Een complot voert misschien te ver door maar de wedstrijdleiding is niet consistent. Neem het onderstaand voorbeeld van Magnussen die Alonso volledig buiten de baan duwt, de eerstgenoemde wordt niet gesanctioneerd. Er zijn meer voorbeelden waarbij dit gebeurt zonder consequenties.



De onderstaande foto geeft moment van de touché weer. Duidelijk te zien dat Max ruimte liet. Meer ruimte dan Alonso –hierboven- wordt geboden. In het helikopterview is het nog duidelijker zichtbaar. Bottas hoeft hier niet tegen Max aan te rijden.



Het was dan ook een halfbakken inhaalpoging van Bottas, hij zat dan ook niet voor Max en aan de buitenkant. Dat had geen kans van slagen. Hieronder geeft goed beeld waar je moet zitten om die plek op te eisen aan de buitenkant. Dan heb je recht van spreken.



De straf in Austin was ook zo'n een dingetje. Het hele weekend werden tracklimits overschreden -en laten we eerlijk wezen, als dit geen voordeel opleverde, zou men niet structureel tracklimits overschrijden- zonder dat het gevolgen had. Max wordt -als enige- bestraft in de laatste meters van het Grand Prix-weekend. In de context van de race en de move was het niet fair. Kimi leek naar binnen te snijden en zag Max op tijd waarna hij uitweek. Dat kon Max niet voorspellen. Desalniettemin vond de wedstrijdleiding het nodig Max te bestraffen. Volgens de letters van de wet is de straf terecht, in de context van het Grand Prix-weekend, waarin tracklimits gedoogd werden, en de context van de move, is het, hoe je het ook wendt of keert, discutabel. Niet voor niets zorgde de straf voor veel ophef en kreeg Max steun van velen.

Dit wordt niet met veel liefde ontvangen bij de wedstrijdleiding. Dat je dan net wat kritischer kijkt naar een rijder is een gevolg. Max heeft die gunfactor niet.

Matthijs

#70
Het klinkt een beetje als boehoe idereen rijdt te hard en ik ben de enige die wordt aangehouden. En het was zeker geen halfbakken inhaalactie. Wings, jij weet zoveel van racen dat jij ook wel weet dat dit een prima manier is om zich te positioneren voor het volgende rechte stuk. Verstappen kan geen ideale lijn rijden en zal daardoor langzamer zijn op het rechte stuk dat volgt. Verstappen weet dat zelf ook, juist daarom knijpt hij Bottas zoveel als kan. Net 10 cm teveel.

Wings

Losse flodder Matthijs. Niet iedereen die op de openbare weg rijdt wordt permanent gemonitord. Dat vergelijk gaat mank; als namelijk wel permanent gemonitord wordt, zoals bij trajectcontroles, is de sanctie identiek bij de hoogte van de snelheidsovertreding. In de Formule 1 wordt iedere actie bekeken (permanente monitoring) door de wedstrijdleiding en toetst men af aan één en hetzelfde reglement.

Maar ik begrijp dat mijn constatering correct is want op de inhoud reageer je niet?

Wings

#72
Je hebt je one-liner aangevuld:

Citaat van: Matthijs op 03 september 2018 - 20:50:25
En het was zeker geen halfbakken inhaalactie. Wings, jij weet zoveel van racen dat jij ook wel weet dat dit een prima manier is om zich te positioneren voor het volgende rechte stuk. Verstappen kan geen ideale lijn rijden en zal daardoor langzamer zijn op het rechte stuk dat volgt. Verstappen weet dat zelf ook, juist daarom knijpt hij Bottas zoveel als kan. Net 10 cm teveel.

Daarmee ben ik het oneens. Zie bovenstaande.

-edit-

Heb je de helikopterview bekeken?

Matthijs

#73
Citaat van: Wings op 03 september 2018 - 21:01:31
Losse flodder Matthijs. Niet iedereen die op de openbare weg rijdt wordt permanent gemonitord. Dat vergelijk gaat mank; als namelijk wel permanent gemonitord wordt, zoals bij trajectcontroles, is de sanctie identiek bij de hoogte van de snelheidsovertreding. In de Formule 1 wordt iedere actie bekeken (permanente monitoring) door de wedstrijdleiding en toetst men af aan één en hetzelfde reglement.

Maar ik begrijp dat mijn constatering correct is want op de inhoud reageer je niet?
Ik was in de veronderstelling dat ik wel inhoudelijk had gereageerd. Ik ben van mening dat je niet moet janken dat je straf krijgt als je fout zit. En in mijn belevenis ben je fout als je op een recht stuk iemand geen ruimte geeft.

Het verbaast me dat je het oneens bent met dat Bottas' actie een poging was om zich te positioneren voor het volgende rechte stuk. Dus je vindt niet dat Verstappen er last van had dat Bottas daar reed?

Overigens vond ik de aanrijding geen big deal en kijk ik juist met heel veel plezier naar het racen van Verstappen. Het verbaast mij alleen dat het zo moeilijk is om toe te geven dat hij fout zit. Het zijn voornamelijk Nederlanders die dit structureel niet kunnen accepteren valt me op.

Wings

Citaat van: Matthijs op 03 september 2018 - 21:07:51
Ik was in de veronderstelling dat ik wel inhoudelijk had gereageerd. Ik ben van mening dat je niet moet janken dat je straf krijgt als je fout zit. En in mijn belevenis ben je fout als je op een recht stuk iemand geen ruimte geeft.

Geen ruimte vind ik discutabel. Heb je de helikopterview gezien? Ik vond deze namelijk goed weergeven dat Max voldoende ruimte liet, zoals Max zelf beaamt.

Daarnaast hanteert de wedstrijdleiding één en hetzelfde reglement. Als rijders elkaar raken wordt linksom of rechtsom geen ruimte geboden dus volgt een sanctie. Doe je dat niet als wedstrijdleiding en laat je de boel, de boel, vind ik dat ook prima maar dan is er ruimte voor interpretatie. Ik wil nogmaals verwijzen op onderstaande actie van Magnussen.



CitaatHet verbaast me dat je het oneens bent met dat Bottas actie een poging was om zich te positioneren voor het volgende rechte stuk. Dus je vindt niet dat Verstappen er last van had dat Bottas daar reed?

Nee. Kansloze actie van Bottas. Max heeft de binnenbocht en pakt de racelijn. Bottas had zichzelf ingesloten. Op die lijn inhalen kan alleen als je er ruim voor zit, zoals op onderstaande afbeelding. Dat is buitenom met overtuiging en zo dwing je een positie af.



CitaatOverigens vond ik de aanrijding geen big deal en kijk ik juist met heel veel plezier naar het racen van Verstappen. Het verbaast mij alleen dat het zo moeilijk is om toe te geven dat hij fout zit. Het zijn voor amelijk Nederlanders die dit niet kunnen accepteren valt me op.

Italiaan. Ferrari-fan. :)

Zo sla je de discussie plat. Alsof er een patent bestaat op de waarheid en iedereen die Nederlands is, automatisch ongelijk heeft, als hij het opneemt voor Max. Ik mag aannemen dat je prima instaat bent om onderscheid te maken tussen de oppervlakkige oneliners op sociale media en goed onderbouwde mening op het forum. Je hoeft het niet eens met elkaar te zijn maar laten we niet afglijden naar het elkaar in hokjes plaatsen zoals op de sociale media gebeurt.