GP ITALIË: Monza

Gestart door Robbert65, 29 augustus 2018 - 12:47:11

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Matthijs op 02 september 2018 - 20:31:05
Het lijkt me vrij simpel dat je niet in de richting moet sturen waar iemand al rijdt. Net als Singapore 2017 de schuld van Vettel was, was dit de schuld van Verstappen. Ik zeg schuld, maar eigenlijk was er weinig aan de hand. Net 10 cm teveel gesqueezed.



Tsja.

Hiervoor werd geen straf uitgedeeld.

Deze race:
Lewis kreeg geen straf;
Seb kreeg geen straf;
Magnussen kreeg geen straf;
Checo kreeg geen straf;
Stoffel kreeg geen straf.

Elkaar raken is nu eenmaal onvermijdelijk.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:32:28
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 20:22:38
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:03:13hij gaf een wagenbreedte! De reden van contact was niet omdat er geen ruimte meer was.

Op het moment van contact was Bottas al een stukje over de witte lijn. Het was een klein stukje maar die witte lijn is wel de definitie van de 'track limits'. Als Bottas daar overheen moest en alsnog contact maakte, dan was er dus geen wagenbreedte aan vrije ruimte. Dat lijkt me vrij simpel.
als het om tracklimits gaat, gaat het normaal gesproken om de wielen aan de binnenkant. Waarom nu ineens de andere wielen? Ok, als hij echt op het gras gedrukt wordt is het een ander verhaal, maar in dit geval was er nog genoeg ruimte. Eens, of niet?

Dit is de oude regel:

More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner."

Dat betekent dus dat er een auto moet passen BINNEN de track limits (of 'edge of the track').

In andere situaties mag je met je auto gedeeltelijk buiten de track limits gaan, maar dat betekent niet dat het als 'normaal' beschouwd wordt.

Matthijs

Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 20:40:47
Hiervoor werd geen straf uitgedeeld.
Alsof het wel of niet krijgen van een straf de enige maatstaf is. In Bahrain viel Verstappen uit na een vergelijkbare touché met Hamilton. Het is gewoon onnodig.

Robbert65

#48
Citaat van: Tuesday op 01 september 2018 - 19:22:52
Citaat van: Jozef op 01 september 2018 - 18:56:13
Ze hebben die twee in Duitsland ook al omgedraaid, natuurlijk doen ze dat morgen ook (als het überhaupt nodig is want wie weet komt Vettel er inderdaad gewoon op eigen kracht voorbij).
Kimi kwam toen ook lekker op eigen kracht voor Vettel. Wat heeft Ferrari het zichzelf daar onnodig moeilijk gemaakt. Zal me niet verbazen als ze morgen weer achter de feiten aanlopen en Hamilton er met de zege vandoor gaat.
20 bonuspunten voor Tuesday! :D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 20:41:39
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:32:28
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 20:22:38
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:03:13hij gaf een wagenbreedte! De reden van contact was niet omdat er geen ruimte meer was.

Op het moment van contact was Bottas al een stukje over de witte lijn. Het was een klein stukje maar die witte lijn is wel de definitie van de 'track limits'. Als Bottas daar overheen moest en alsnog contact maakte, dan was er dus geen wagenbreedte aan vrije ruimte. Dat lijkt me vrij simpel.
als het om tracklimits gaat, gaat het normaal gesproken om de wielen aan de binnenkant. Waarom nu ineens de andere wielen? Ok, als hij echt op het gras gedrukt wordt is het een ander verhaal, maar in dit geval was er nog genoeg ruimte. Eens, of niet?

Dit is de oude regel:

More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner."

Dat betekent dus dat er een auto moet passen BINNEN de track limits (of 'edge of the track').

In andere situaties mag je met je auto gedeeltelijk buiten de track limits gaan, maar dat betekent niet dat het als 'normaal' beschouwd wordt.
maar het paste toch ook? dat ze contact maken is een ander verhaal, maar ik heb Bottas niet buiten de baan gezien. Jij wel?

Wings

Citaat van: Matthijs op 02 september 2018 - 20:45:09
Alsof het wel of niet krijgen van een straf de enige maatstaf is. In Bahrain viel Verstappen uit na een vergelijkbare touché met Hamilton. Het is gewoon onnodig.

Er is maar één reglement dus dit is een prima referentiekader om de praktijktoepassing aan te toetsen. De beoordeling moet wel overeenkomstig zijn. Verder heb ik het idee dat we doorschieten. Ieder contact ontaardt in een conflict over de beantwoording van de schuldvraag. Ik mis de tijd dat we collectief vonden dat het een race-incident was en dit accepteerde. Contact is nu eenmaal inherent aan racen. Beiden konden hun weg vervolgen dus laat het hen lekker uitvechten. Opstaan, uithuilen en opnieuw beginnen.

Nogmaals, de straf is terecht, maar ik zou hem niet geven.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:49:17
maar het paste toch ook? dat ze contact maken is een ander verhaal, maar ik heb Bottas niet buiten de baan gezien. Jij wel?

Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.

Robbert65

punt is dat de straf onomkeerbaar is. Telkens weer heb ik het gevoel dat het volkomen willekeur is. Het is nu de derde keer dat Verstappen een podium dat hij rijdt niet krijgt door een tijdstraf. Dat is verder nog niemand overkomen in mijn geheugen. (mijn geheugen is wel behoorlijk knudde hoor.) Ook hier weer, ja je KUNT 5 seconden uitdelen, maar je kunt het zeker ook niet doen. Nu het al drie keer is gebeurd dat Verstappen een podium ontzegd is bekruipt me een echt naar gevoel, temeer omdat het vaak terugkerende personen in de rol van Stewards of the Meeting betreft. Beetje vies smaakje in de mond... enerzijds kun je inderdaad een penalty geven, anderzijds begrijp ik heeel goed dat Verstappen pislink is.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:01:55
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:49:17
maar het paste toch ook? dat ze contact maken is een ander verhaal, maar ik heb Bottas niet buiten de baan gezien. Jij wel?

Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.

Optisch bedrog. Ik vroeg niet voor niets of je de helikopterview hebt bekeken.

Wings

Verder is er nog ruimte. Bottas kan daar nog naar links.

Matthijs

Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 21:01:36
Ieder contact ontaardt in een conflict over de beantwoording van de schuldvraag.
Nou juist niet wat mij betreft. Het gaat mij niet om de regels, je kunt gewoon op het rechte stuk niet sturen naar waar iemand anders al rijdt. Net als in Bahrain maakt het me niet zoveel uit wie er schuldig was tussen de aanrijding van Verstappen en Hamilton, maar ik vind het niet slim om altijd zoveel risico te nemen. Ik vond het vandaag echt onnodig. Voor hetzelfde geld val je uit. Aan de andere kant, never a dull moment met Verstappen en dat is de reden dat ik hem volg en supporter.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:01:55
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:49:17
maar het paste toch ook? dat ze contact maken is een ander verhaal, maar ik heb Bottas niet buiten de baan gezien. Jij wel?

Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.
de lijn hoort bij de baan en is getrokken op het asfalt. Mooi dat we op deze manier kunnen concluderen dat de straf volledig onterecht is.

Wings

Citaat van: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:03:08
punt is dat de straf onomkeerbaar is. Telkens weer heb ik het gevoel dat het volkomen willekeur is. Het is nu de derde keer dat Verstappen een podium dat hij rijdt niet krijgt door een tijdstraf. Dat is verder nog niemand overkomen in mijn geheugen. (mijn geheugen is wel behoorlijk knudde hoor.) Ook hier weer, ja je KUNT 5 seconden uitdelen, maar je kunt het zeker ook niet doen. Nu het al drie keer is gebeurd dat Verstappen een podium ontzegd is bekruipt me een echt naar gevoel, temeer omdat het vaak terugkerende personen in de rol van Stewards of the Meeting betreft. Beetje vies smaakje in de mond... enerzijds kun je inderdaad een penalty geven, anderzijds begrijp ik heeel goed dat Verstappen pislink is.

Precies dat. Ik schreef ook dat de straf terecht was, hij kán gegeven worden. Blijft staan dat het een halfbakken poging was van Bottas en hij niet voor Max zat. Begrijpelijk dat Max zijn positie niet opgaf. Na het contact konden beiden door en zat Bottas binnen no-time weer achter Max, waar hij zat voor het contact. De actie miste de overtuiging die Max had in de openingsronde en Lewis toen hij Kimi versloeg.

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:03:08
punt is dat de straf onomkeerbaar is. Telkens weer heb ik het gevoel dat het volkomen willekeur is. Het is nu de derde keer dat Verstappen een podium dat hij rijdt niet krijgt door een tijdstraf. Dat is verder nog niemand overkomen in mijn geheugen. (mijn geheugen is wel behoorlijk knudde hoor.) Ook hier weer, ja je KUNT 5 seconden uitdelen, maar je kunt het zeker ook niet doen. Nu het al drie keer is gebeurd dat Verstappen een podium ontzegd is bekruipt me een echt naar gevoel, temeer omdat het vaak terugkerende personen in de rol van Stewards of the Meeting betreft. Beetje vies smaakje in de mond... enerzijds kun je inderdaad een penalty geven, anderzijds begrijp ik heeel goed dat Verstappen pislink is.

Ik zou daarop zeggen dat het niet aan de stewards ligt, maar aan Verstappen. Er was overigens geen Connelly aanwezig vandaag.

Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 21:09:25
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:01:55
Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.
de lijn hoort bij de baan en is getrokken op het asfalt. Mooi dat we op deze manier kunnen concluderen dat de straf volledig onterecht is.

De lijn hoort bij de baan, maar Bottas is hier OVER de lijn.

Wings

#59
Citaat van: Matthijs op 02 september 2018 - 21:07:06
Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 21:01:36
Ieder contact ontaardt in een conflict over de beantwoording van de schuldvraag.
Nou juist niet wat mij betreft. Het gaat mij niet om de regels, je kunt gewoon op het rechte stuk niet sturen naar waar iemand anders al rijdt. Net als in Bahrain maakt het me niet zoveel uit wie er schuldig was tussen de aanrijding van Verstappen en Hamilton, maar ik vind het niet slim om altijd zoveel risico te nemen. Ik vond het vandaag echt onnodig. Voor hetzelfde geld val je uit. Aan de andere kant, never a dull moment met Verstappen en dat is de reden dat ik hem volg en supporter.

Magnussen kan wel zijn Haas naar buiten laten lopen als Alonso er zit? Exact wat ik bedoel met 'trek één lijn.' Geen ruimte is geen ruimte, of dat nu op een recht stuk gebeurt of in een bocht, zoals Magnussen dat deed bij Alonso in Silverstone (zie foto). Dat je schade kunt rijden is nu eenmaal het risico bij ieder incident. Dan kun je nooit meer een move plaatsen.