GP DUITSLAND: Hockenheim

Gestart door Robbert65, 18 juli 2018 - 13:57:44

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Wings op 22 juli 2018 - 17:43:14
Ik ben benieuwd of Lewis wegkomt met het afsnijden van de bocht. Hij rijdt de pit naar binnen, en snijdt vervolgens de bocht af. Ik ben niet voor straffen maar deze vind ik wel erg discutabel.
hij wint er geen positie mee, dus ik denk dat het allemaal wel legaal was. Mooi voor Lewis dat het vandaag allemaal eens ongelofelijk mee zat, zelfs deze last minute/second call. Hopelijk zijn we dan van dat verontwaardigde gedrag af.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 22 juli 2018 - 17:51:58
ach ja, je weet hoe dat werkt. Het valt me alleen tegen dat een slimme gozer als Jozef ook aan deze selectieve verontwaardiging meedoet. En hoe kwam Raikkonen uberhaupt voor Vettel? Als dat op eigen kracht was geweest, dan was een teamorder misschien ongepast, maar in dit geval volkomen logisch. Dom van Ferrari om daar zo lang mee te wachten.

Hoezo kwam Räikkönen volgens jou niet op eigen kracht voor Vettel? Natuurlijk een andere strategie, maar dat is ook gewoon een essentieel onderdeel van racen. Hij heeft nog altijd zelf die snelste rondjes eruit geknald na zijn pitstop. Als Vettel op zijn versere banden sneller was, moest hij maar gewoon proberen de positie af te pakken. Daar heeft hij echter niet één poging toe ondernomen. Voor het dramatisch effect na deze teamorder is het wel mooi dat Vettel zich vervolgens zelf in de muur parkeert. :P

En je gaat me echt niet vertellen dat Ferrari dit niet meer/frequenter doet dan Mercedes. Hongarije vorig jaar liet Hamilton nota bene Bottas voorbij aan het eind (terwijl hij toen puur op snelheid misschien wel sneller was op nieuwere banden dan Bottas). Er was natuurlijk die natte race in Monaco 2016 waarbij Rosberg aan de kant ging, maar toen was het snelheidsverschil gewoon echt meer dan 2 seconden per ronde tussen die twee, en dat was Monaco.

Ik vind een bevel om posities te behouden trouwens van een andere orde dan een bevel om een positie af te staan. Dat eerste is teambelang, het tweede is het bevoordelen van een coureur. Een bevel tot positiewissel kan ik mij bij Mercedes überhaupt niet herinneren behalve dus Monaco 2016.

Tuesday

#17
Citaat van: Jozef op 22 juli 2018 - 18:33:24
Citaat van: Tuesday op 22 juli 2018 - 17:51:58
ach ja, je weet hoe dat werkt. Het valt me alleen tegen dat een slimme gozer als Jozef ook aan deze selectieve verontwaardiging meedoet. En hoe kwam Raikkonen uberhaupt voor Vettel? Als dat op eigen kracht was geweest, dan was een teamorder misschien ongepast, maar in dit geval volkomen logisch. Dom van Ferrari om daar zo lang mee te wachten.

Hoezo kwam Räikkönen volgens jou niet op eigen kracht voor Vettel? Natuurlijk een andere strategie, maar dat is ook gewoon een essentieel onderdeel van racen. Hij heeft nog altijd zelf die snelste rondjes eruit geknald na zijn pitstop. Als Vettel op zijn versere banden sneller was, moest hij maar gewoon proberen de positie af te pakken. Daar heeft hij echter niet één poging toe ondernomen. Voor het dramatisch effect na deze teamorder is het wel mooi dat Vettel zich vervolgens zelf in de muur parkeert. :P

En je gaat me echt niet vertellen dat Ferrari dit niet meer/frequenter doet dan Mercedes. Hongarije vorig jaar liet Hamilton nota bene Bottas voorbij aan het eind (terwijl hij toen puur op snelheid misschien wel sneller was op nieuwere banden dan Bottas). Er was natuurlijk die natte race in Monaco 2016 waarbij Rosberg aan de kant ging, maar toen was het snelheidsverschil gewoon echt meer dan 2 seconden per ronde tussen die twee, en dat was Monaco.

Ik vind een bevel om posities te behouden trouwens van een andere orde dan een bevel om een positie af te staan. Dat eerste is teambelang, het tweede is het bevoordelen van een coureur. Een bevel tot positiewissel kan ik mij bij Mercedes überhaupt niet herinneren behalve dus Monaco 2016.
zoals ik hiervoor al zei, met een slimme jongen als jij hoef ik deze discussie helemaal niet te voeren. Ik kan alleen maar zeggen dat het bij Mercedes een stuk effectiever gaat. Ferrari heeft zichzelf vandaag weer lekker in de voet geschoten. Gelukkig heeft het mij veel geld opgeleverd.

Jozef

Ik vind het juist veel fijner om een discussie te voeren met een slim persoon dan met een idioot. Dus je bent altijd welkom om de draad weer op te pikken, ik respecteer elke inhoudelijke bijdrage. ;)

Wings

Citaat van: Tuesday op 22 juli 2018 - 17:55:43
Citaat van: Wings op 22 juli 2018 - 17:43:14
Ik ben benieuwd of Lewis wegkomt met het afsnijden van de bocht. Hij rijdt de pit naar binnen, en snijdt vervolgens de bocht af. Ik ben niet voor straffen maar deze vind ik wel erg discutabel.
hij wint er geen positie mee, dus ik denk dat het allemaal wel legaal was. Mooi voor Lewis dat het vandaag allemaal eens ongelofelijk mee zat, zelfs deze last minute/second call. Hopelijk zijn we dan van dat verontwaardigde gedrag af.

Hij wint er wel een positie mee. Doordat hij niet naar binnen reed, kwam hij -minimaal- voor Bottas.

Tuesday

Citaat van: Wings op 22 juli 2018 - 19:05:11
Citaat van: Tuesday op 22 juli 2018 - 17:55:43
Citaat van: Wings op 22 juli 2018 - 17:43:14
Ik ben benieuwd of Lewis wegkomt met het afsnijden van de bocht. Hij rijdt de pit naar binnen, en snijdt vervolgens de bocht af. Ik ben niet voor straffen maar deze vind ik wel erg discutabel.
hij wint er geen positie mee, dus ik denk dat het allemaal wel legaal was. Mooi voor Lewis dat het vandaag allemaal eens ongelofelijk mee zat, zelfs deze last minute/second call. Hopelijk zijn we dan van dat verontwaardigde gedrag af.

Hij wint er wel een positie mee. Doordat hij niet naar binnen reed, kwam hij -minimaal- voor Bottas.
met het afsnijden wint ie geen positie, met het buiten blijven wel idd (2 zelfs). Maar goed, blijkbaar wordt het nu toch onderzocht en was het misschien toch niet legaal.

Wings

Overigens wordt het voorval alsnog onderzocht:

http://www.espn.com/f1/story/_/id/24165729/hamilton-german-grand-prix-win-investigation

Onbegrijpelijk dat het niet direct gebeurt. Zoveel meer was er voor de stewards niet te doen.

Mickey

Inderdaad ja. Achterlijk dat ze daar nu mee komen.

Zal wel een tijdstrafje worden waarmee hij achter Bottas komt.

Matthijs

Citaat van: Wings op 22 juli 2018 - 17:43:14
Ik ben benieuwd of Lewis wegkomt met het afsnijden van de bocht. Hij rijdt de pit naar binnen, en snijdt vervolgens de bocht af. Ik ben niet voor straffen maar deze vind ik wel erg discutabel.
Als ik deze actie moest/mocht beoordelen dan zou ik Hamilton geen straf geven. Hij snijdt inderdaad de bocht af, maar wint er geen tijd of plek mee (leaving the track and gaining an advantage). Bovendien was het overduidelijk geen bewuste actie, al vervalt dit argument als hij er wel tijd mee had gewonnen.

Mickey

Wel of geen tijd winnen is denk ik ook niet het relevante argument hier. Rijders worden ook bestraft als ze bij het uitkomen van de pitstraat de witte lijn kruisen, ook als ze hiermee geen gevaarlijke situatie veroorzaken.


Matthijs

Citaat van: Mickey op 23 juli 2018 - 10:36:26
Wel of geen tijd winnen is denk ik ook niet het relevante argument hier. Rijders worden ook bestraft als ze bij het uitkomen van de pitstraat de witte lijn kruisen, ook als ze hiermee geen gevaarlijke situatie veroorzaken.
Klopt, maar dat is een knalharde regel, voor pitingang is deze regel niet zo ondubbelzinnig. Bijvoorbeeld: over de witte lijn van de pitingang mag je in Baku niet rijden, maar in Brazilië wel. Dat zijn circuitspecifieke regels. In Singapore kreeg Rosberg eens een penalty omdat hij bij het uitkomen van de pitstraat kort over de lijn gleed en daarna snel weer binnen de lijn reed, ik betwijfel of dat hetzelfde zou zijn als dat bij pitingang was geweest. In de basis is een pituitgang gevaarlijker dan een ingang en ik denk dat er daarom meer of strengere regels gelden.

Wings

Citaat van: Matthijs op 23 juli 2018 - 09:25:46
Citaat van: Wings op 22 juli 2018 - 17:43:14
Ik ben benieuwd of Lewis wegkomt met het afsnijden van de bocht. Hij rijdt de pit naar binnen, en snijdt vervolgens de bocht af. Ik ben niet voor straffen maar deze vind ik wel erg discutabel.
Als ik deze actie moest/mocht beoordelen dan zou ik Hamilton geen straf geven. Hij snijdt inderdaad de bocht af, maar wint er geen tijd of plek mee (leaving the track and gaining an advantage). Bovendien was het overduidelijk geen bewuste actie, al vervalt dit argument als hij er wel tijd mee had gewonnen.

Lewis wint er wel een positie mee. Als Hamilton de pits was binnengereden was hij sowieso achter Bottas gekomen en volgens mij zelfs achter Räikkönen. Verder ben ik van mening dat de FIA consequent moet bestraffen. Dat het team op het laatste moment besloot Lewis buiten te laten vind ik geen valide argument om Lewis vrij te pleiten. Sterker nog, het bewijst dat Lewis bewust de bocht heeft afgesneden en daarmee tijd en positie won. Het argument dat het niet gevaarlijk was vind ik nog zo'n losse flodder. Het is in potentie wel gevaarlijk en daarom niet toegestaan. Of het daadwerkelijk uitmondt tot een risico is geluk, geen wijsheid. Ik ben doorgaans geen voorstander van het bestraffen van rijders, dit is echter de uitzondering die de regel bevestigd omdat het overduidelijk is dat het een bewuste actie betreft waarvan hij voordeel heeft. En er geen noodzaak of directe aanleiding was om de bocht niet te halen.

Matthijs

Citaat van: Wings op 23 juli 2018 - 12:49:38Het argument dat het niet gevaarlijk was vind ik nog zo'n losse flodder. Het is in potentie wel gevaarlijk en daarom niet toegestaan.
Het is niet mijn argument, maar een veronderstelling waarom er soepeler wordt omgegaan met pitingang dan pituitgang. Maar als jij een beter idee hebt waarom Hamilton niet is bestraft, dan hoor ik dat graag.

Wings

Citaat van: Jozef op 22 juli 2018 - 18:33:24
En je gaat me echt niet vertellen dat Ferrari dit niet meer/frequenter doet dan Mercedes. Hongarije vorig jaar liet Hamilton nota bene Bottas voorbij aan het eind (terwijl hij toen puur op snelheid misschien wel sneller was op nieuwere banden dan Bottas). Er was natuurlijk die natte race in Monaco 2016 waarbij Rosberg aan de kant ging, maar toen was het snelheidsverschil gewoon echt meer dan 2 seconden per ronde tussen die twee, en dat was Monaco.

Mercedes deed het aan de lopende band toen Rosberg en Hamilton streden om het kampioenschap. Hoe vaak Rosberg geen brandstof moest besparen als hij inliep op Lewis in de slotfase van de race... Daarnaast vond ik de call van Ferrari logisch. Seb is onderweg op een andere bandenstrategie en kwam in het gunstigste moment van zijn banden. Iets anders dan wat Mercedes deed. De laatstgenoemde oefende invloed uit op het natuurlijk proces. Bottas was sneller in een situatie die geneutraliseerd was en dus gelijk voor iedereen. Beiden konden door naar de finish. De enige die hierbij voordeel had, was Lewis. Voor Mercedes maakte het niet uit wie op 1 en wie op 2 eindigde. In tegenstelling tot Ferrari die Kimi voor Seb liet finishen in Oostenrijk. Het uitdelen van teamorders is echt van een ander niveau bij Mercedes.

Sabai

Ik vind het belachelijk dat Hamilton geen tijdstraf heeft  gekregen. Dit was duidelijk een situatie die je niet wil hebben ivm de veiligheid.