Silly season f1 2018

Gestart door wilfried66, 11 juni 2017 - 12:07:14

« vorige - volgende »

Robert Kubica terug bij Williams in 2019

Kansloze missie die alleen maar een teleurstelling kan worden
6 (46.2%)
Mooie comeback die laat zien wat voor een doorzetter hij is
7 (53.8%)

Totaal aantal stemmen: 13

Poll gesloten: 12 december 2018 - 16:22:47

Wings

Vergewis je maar eens waardoor de ruzie tussen Ron Dennis en Alonso is ontstaan. ;)

Verder weet McLaren prima hoe Vandoorne zich verhoudt tegen Alonso. Als hij (bijna) even snel was had McLaren hem wel gehouden.

Mickey

En toch, als je de teams moet geloven, is er niet zoiets als een tweede rijder. Ik heb er eigenlijk ook nooit bewijs voor gezien, alleen hear say.

FolkertE

Citaat van: Wings op 05 september 2018 - 20:12:35
Vergewis je maar eens waardoor de ruzie tussen Ron Dennis en Alonso is ontstaan. ;)

Verder weet McLaren prima hoe Vandoorne zich verhoudt tegen Alonso. Als hij (bijna) even snel was had McLaren hem wel gehouden.

Precies, Alonso wilde eerste coureur zijn, maar toen Hamilton bewees de snelheid van Alonso te hebben kon Mclaren niet veel doen.

Ik denk dat Mclaren Vandoorne best wilde houden, maar Norris is wel onder begeleiding van Brown.

Ik denk dat Mclaren best weet hoe goed Vandoorne is, maar ze hadden nu een lastige keuze te maken.

Sphinx

#603
CitaatDe kansen die hij heeft gekregen heeft hij niet benut. Stoffel heeft mij niet weten te imponeren. En nee, hij heeft geen superieur materiaal, maar dat heeft Leclerc ook niet, dat had Bianchi ook niet, net als Max dat niet had in zijn eerste jaar. En toch zie je bij deze jongens dat ze van een ander niveau zijn en maken ze indruk.

Stoffel heeft wel geïmponeerd, alleen in het verkeerde jaar. Die ene wedstrijd (edit: 2016) dat hij Alonso moest vervangen na zijn enorme crash. Toen kreeg hij Alonso's auto en is hij de eerste Honda-powered coureur geweest sinds jaren die een punt scoorde.

Superieur materiaal is niet de manier om Stoffel met Max, Leclerc of Bianchi te vergelijken, maar Stoffel is gewoon Vanaf Het Begin de tweede viool achter Alonso geweest. Misschien dat hij dezelfde auto had, maar hij had zeker niet dezelfde mogelijkheden. Hij moest veel meer de rijdende testbank uithangen, helemaal toen hij zoveel pech kreeg en er vanalles kapot ging in 2017. In 2018 was het Operatie Laat Alonso Blij Worden, dus mocht Stoffel hem nergens in de weg rijden, en dat gebeurde dus ook niet. Geef m gewoon te late stops, laat m te lang doorrijden als rijdende chicane, geef m steeds de opdracht te sparen om lang te kunnen rijden en je kunt zo resultaten heel mooi de verkeerde kant op sturen. Vandoorne mag blij zijn dat hij bij dat rotteam weg is dat Mclaren is geworden, ik vrees dat hij nog maar één kans heeft, dat nu hij free agent is STR of Sauber m oppikken. Voor de rest lijkt het anders een carrière in het WEC, Formula E of GT's te worden (kan me zomaar voorstellen dat Pierre Dieudonne van WRT Audi even gaat bellen)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Van Wijk

Precies zo als ik het ook zie Spinx,
En dan is Stoffel ook nog eens te braaf en diplomatiek om daar niets van te zeggen voor de camera.
Het siert hem, maar werkt het in de F1 nou eenmaal anders.
Je moet naast goed kunnen sturen, gewoon een egoistische k....tzak zijn om de top te bereiken.
Niets mis mee overigens, maar het moet wel in je karakter zitten.

Jozef

En je moet de juiste connecties hebben. Wanneer Zak Brown twee dagen na Vandoornes ontslag zegt dat Vandoorne eigenlijk een prima coureur is maar dat hij Norris heeft gekozen omdat die "alle vakjes afvinkt, en daar hoort ook het commerciële aspect bij", dan weet je wel hoe laat het is.

Wings

Citaat van: Sphinx op 06 september 2018 - 11:52:22
Stoffel heeft wel geïmponeerd, alleen in het verkeerde jaar. Die ene wedstrijd (edit: 2016) dat hij Alonso moest vervangen na zijn enorme crash. Toen kreeg hij Alonso's auto en is hij de eerste Honda-powered coureur geweest sinds jaren die een punt scoorde.

In Bahrein vielen de puzzelstukjes op zijn plaats en had hij de wind in de zeilen. Ook die races heb je. Ik bekijk het over de gehele linie. En nog alleen hoe hij zich verhoudt tegenover Alonso maar het hele verhaal. Van het drukzetten tot aan het verdedigen van positie als dit binnen redelijkheid mogelijk is. 

CitaatSuperieur materiaal is niet de manier om Stoffel met Max, Leclerc of Bianchi te vergelijken, maar Stoffel is gewoon Vanaf Het Begin de tweede viool achter Alonso geweest. Misschien dat hij dezelfde auto had, maar hij had zeker niet dezelfde mogelijkheden. Hij moest veel meer de rijdende testbank uithangen, helemaal toen hij zoveel pech kreeg en er vanalles kapot ging in 2017. In 2018 was het Operatie Laat Alonso Blij Worden, dus mocht Stoffel hem nergens in de weg rijden, en dat gebeurde dus ook niet. Geef m gewoon te late stops, laat m te lang doorrijden als rijdende chicane, geef m steeds de opdracht te sparen om lang te kunnen rijden en je kunt zo resultaten heel mooi de verkeerde kant op sturen. Vandoorne mag blij zijn dat hij bij dat rotteam weg is dat Mclaren is geworden, ik vrees dat hij nog maar één kans heeft, dat nu hij free agent is STR of Sauber m oppikken. Voor de rest lijkt het anders een carrière in het WEC, Formula E of GT's te worden (kan me zomaar voorstellen dat Pierre Dieudonne van WRT Audi even gaat bellen)

Ik kan me daar niet in vinden. Iedereen heeft een rol binnen het team en met een reden. Als Vandoorne een groot talent zou zijn en in de buurt zou zitten qua snelheid en talent hoeft McLaren Alonso niet te plezieren. En zeker niet te vervangen, want Sainz komt daar bij lange na niet aan. Norris ook niet.

Vandoorne mist sjeu en karakter. Hij heeft geen die-hard-alles-voor-de-zege mentaliteit en trapt dat ding niet tot het uiterste. In gevechten is hij braaf, behouden, houdt hij fatsoen en plaats hij enkel een aanval als het loepzuiver kan. In zijn situatie moet hij veel meer ellebogen gebruiken en doordrukken. Posities afdwingen en zich breed maken in gevechten.

Vandoorne zit vaak ver achter Alonso, zowel in de kwalificatie maar ook qua racepace. Alonso 'niet in de weg rijden' kan McLaren op veel manieren afspreken. Daarvoor hoeven zij niemands racepace te vergallen. En zo vaak reed Vandoorne niet in de buurt van Alonso. Dat Vandoorne in Monaco Alonso moest helpen zodat McLaren punten binnen kan sprokkelen is dan ook de uitzondering die de regel bevestigd.

Ik geloof gewoon niet dat iemand die snel genoeg is wordt afgedankt, ook nu blijkt dat Alonso een punt zet achter zijn F1-carrière.

Wings

Citaat van: Jozef op 06 september 2018 - 16:57:56
En je moet de juiste connecties hebben. Wanneer Zak Brown twee dagen na Vandoornes ontslag zegt dat Vandoorne eigenlijk een prima coureur is maar dat hij Norris heeft gekozen omdat die "alle vakjes afvinkt, en daar hoort ook het commerciële aspect bij", dan weet je wel hoe laat het is.

Teams willen geen prima rijders maar kampioenen afleveren.

Sphinx

CitaatVandoorne mist sjeu en karakter. Hij heeft geen die-hard-alles-voor-de-zege mentaliteit en trapt dat ding niet tot het uiterste.

Zo reed hij anders wel in de GP2 en de WSR, maar daar mocht hij dan ook trappen

CitaatIn gevechten is hij braaf, behouden, houdt hij fatsoen en plaats hij enkel een aanval als het loepzuiver kan.

Klopt, want dat is zijn enige makke. Zijn houding bevel is bevel te rijden. Niet aanvallen, maar aankomen is zijn opdracht. Dus geen risico's, we moeten data verzamelen. En dat heeft hij te goed gedaan.

CitaatIn zijn situatie moet hij veel meer ellebogen gebruiken en doordrukken. Posities afdwingen en zich breed maken in gevechten.

Damned if you do, damned if you don't. Zoals je zelf zegt een alinea eerder

CitaatIk kan me daar niet in vinden. Iedereen heeft een rol binnen het team en met een reden. Als Vandoorne een groot talent zou zijn en in de buurt zou zitten qua snelheid en talent hoeft McLaren Alonso niet te plezieren. En zeker niet te vervangen, want Sainz komt daar bij lange na niet aan. Norris ook niet.

Precies, en Stoffels taak is testen voor het team dat alles kapot rijdt. Alonso is de ster, wil niet testen, wil juist uitslagen, mag alles kapotmaken, mag naar Le Mans, maar helaas dan blijven er taken liggen die Stoffel dan maar op moet knappen. Jammer voor je carriére maar het is niet anders, voor jou zo een andere coureur. Ik weet heus wel dat de kans dat Stoffel ooit nog een eerlijke kans krijgt NUL is, maar Mclaren was ook nooit van plan hem een eerlijke kans te geven. Het is dat Button wegliep anders had die er ook nog gezeten als oppas voor Norris. Hij zat nu eenmaal in die auto in Bahrein en daar heeft ie alles gedaan wat ie kon en moest: doordrukken, breedmaken, positie afdwingen. Ene Max Verstappen was die dag heel blij met Stoffel, want hij reed samen met hem mee omhoog en met zn tweeën kwamen ze toen Sainz in Kamikaze modus voorbij, die reed beide Limburgers er nog liever af dan dat ie vrijwillig aan de kant ging. Het was toen genoeg om Renault wakker te maken (Vasseur dus) maar Mclaren wilde m toen ineens niet meer kwijt.

CitaatIk geloof gewoon niet dat iemand die snel genoeg is wordt afgedankt

Oh, dat gebeurt nu, dat gebeurde vroeger en dat zal blijven gebeuren, soms vanwege karakter, soms vanwege politiek (Warwick die bv niet naast Senna mocht komen bij Lotus, of Piquet die alleen idioten Zunino en Rebaque als teamgenoot wou hebben). Zelfs Gerard Berger stond op het punt ontslagen te worden bij Benetton omdat alle opgeblazen BMW blokken zogenaamd zijn schuld waren... tot ie de race in Mexico won, toen smeekten ze hem om te blijven. Wat ie gelukkig niet deed, ene Enzo Ferrari belde hem net.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

#609
Citaat van: Sphinx op 07 september 2018 - 16:33:00Zo reed hij anders wel in de GP2 en de WSR, maar daar mocht hij dan ook trappen

Voordat ik op inhoud reageer, wat ik voortdurend lees is dat Vandoorne niet mag racen, hij een onderdeel is van 'The Big Alonso-show' en zelfs dat McLaren hem boycot. Zo nu en dan bekruipt mij het gevoel dat ik mij in de Twilight Zone begeef. Het ligt aan alles en iedereen, behalve aan Vandoorne, de wereld bij McLaren draait om te voorkomen dat Vandoorne excelleert.

Als ik wakker schrik realiseer ik mij dat geen team een rijder contracteert om hem vervolgens af te vallen. Dat druist in tegen de filosofie van elk team. Het enige wat ik mij kan bedenken waarom Alonso een voorkeursstatus krijgt is dat het verschil tussen beiden te groot is om het niet te doen. En dat zie ik ook terug in de races. 

Verder geven prestaties in andere klassen geen garanties in de Formule 1. En laten we niet vergeten dat de situatie in de GP2 ideaal was. Excelleren op momenten dat alles meezit is natuurlijk veel makkelijker als het meezit dan in de situatie waarin hij zich nu bevindt. In mijn optiek vergelijk je dan ook appels met peren.

CitaatKlopt, want dat is zijn enige makke. Zijn houding bevel is bevel te rijden. Niet aanvallen, maar aankomen is zijn opdracht. Dus geen risico's, we moeten data verzamelen. En dat heeft hij te goed gedaan.

Je verzamelt ook data als je een verdedigende lijn rijdt. Of aanvalt. En, zoals ik al aangaf in mijn vorige post, de rolverdeling is een weloverwogen besluit. De potentie van een rijder, talent en snelheid ligt daar ten grondslag aan. Stoffel heeft ook nog eens het voordeel dat hij nog groeit en langer mee kan. Toch kiest McLaren voor Alonso. Ik heb het idee dat gevolg en oorzaak worden omgedraaid.   

CitaatDamned if you do, damned if you don't. Zoals je zelf zegt een alinea eerder

Het zijn de momenten waar Stoffel zich kan laten zien. Ongeacht zijn rol. 

CitaatPrecies, en Stoffels taak is testen voor het team dat alles kapot rijdt. Alonso is de ster, wil niet testen, wil juist uitslagen, mag alles kapotmaken, mag naar Le Mans, maar helaas dan blijven er taken liggen die Stoffel dan maar op moet knappen. Jammer voor je carriére maar het is niet anders, voor jou zo een andere coureur. Ik weet heus wel dat de kans dat Stoffel ooit nog een eerlijke kans krijgt NUL is, maar Mclaren was ook nooit van plan hem een eerlijke kans te geven. Het is dat Button wegliep anders had die er ook nog gezeten als oppas voor Norris. Hij zat nu eenmaal in die auto in Bahrein en daar heeft ie alles gedaan wat ie kon en moest: doordrukken, breedmaken, positie afdwingen. Ene Max Verstappen was die dag heel blij met Stoffel, want hij reed samen met hem mee omhoog en met zn tweeën kwamen ze toen Sainz in Kamikaze modus voorbij, die reed beide Limburgers er nog liever af dan dat ie vrijwillig aan de kant ging. Het was toen genoeg om Renault wakker te maken (Vasseur dus) maar Mclaren wilde m toen ineens niet meer kwijt.

Als ik kijk naar de karakteristieke eigenschappen van Stoffel snap ik dat. Dat zie ik op de baan maar ook daarnaast. En Stoffel is simpelweg niet snel en goed genoeg om daar tegen in te gaan en het te veranderen...

Ik kan mij er deels in vinden. We moeten ook reëel zijn, de positie van Stoffel staat al een poos onder druk en dat hij niet in het lange termijnplan van McLaren voorkomt, is niet het best bewaarde geheim: wat is dan het excuus dat hij niet het spreekwoordelijke podium benut om zijn visitekaart af te geven? F*ck McLaren, bij de familie Vandoorne moet de schoorsteen ook roken! Een bluffende manager die roept dat Stoffel komend jaar sowieso racet in de F1, levert weinig op. Je ziet niets gebeuren in de nieuwe situatie en kunt daar McLaren niet op blijven aankijken.

CitaatOh, dat gebeurt nu, dat gebeurde vroeger en dat zal blijven gebeuren, soms vanwege karakter, soms vanwege politiek (Warwick die bv niet naast Senna mocht komen bij Lotus, of Piquet die alleen idioten Zunino en Rebaque als teamgenoot wou hebben). Zelfs Gerard Berger stond op het punt ontslagen te worden bij Benetton omdat alle opgeblazen BMW blokken zogenaamd zijn schuld waren... tot ie de race in Mexico won, toen smeekten ze hem om te blijven. Wat ie gelukkig niet deed, ene Enzo Ferrari belde hem net.

Natuurlijk wordt zo nu en dan een besluit genomen met een politiek karakter wat niet betekent dat alle besluiten dat hebben. De meesten zijn weloverwogen op basis van feiten, bevindingen en verwachtingen. In mijn beleving is dit er ook zo één. Stoffel komt tekort in rauwe snelheid en mist karakter. Hij kan zich niet manifesteren in deze generatie rijders. Hij is gewogen en te licht bevonden. Ik vind het prima dat McLaren conclusies trekt en ruimte creëert voor nieuw talent. 

Olaf7979

Laten we weer is een voorspelling doen hoe het rijdersveld eruit gaat zien.
Mercedes, red bull, Renault en McLaren zijn al duidelijk

Ferrari: Vet & Rai ( laatste jaar voor de Fin )
Forze Stroll: Str & Per
Haas: Mag & Lec
Torro Rosso: Oco & Kvy ( Mercedes laat Ocon gaan omdat zij geen stoeltje voor hem kunnen vinden & Kvyat omdat ze geen betere optie hebben ).
Sauber: Gio & Vandoorne
Williams: Sir & Rus

Wat denken jullie?

Wings

Ik vraag mij af waarom Mercedes kiest voor Bottas. Als Ocon écht in de problemen komt, zou ik Bottas slachtofferen. Ik dacht overigens dat Mercedes Ocon bij Force India had geplaatst. Blijkbaar niet dus. Verder is Williams misschien nog wel te porren voor een deal. 

Mickey

 Hamilton breekt het zweet uit, van de gedachte aan een getalenteerde jonge hond naast 'm. Gaat alleen daarom al niet gebeuren.

Maar ben het wel met je eens. Gat met Bottas is echt enorm.

Sphinx

Citaat van: Wings op 09 september 2018 - 17:55:42
Ik vraag mij af waarom Mercedes kiest voor Bottas. Als Ocon écht in de problemen komt, zou ik Bottas slachtofferen. Ik dacht overigens dat Mercedes Ocon bij Force India had geplaatst. Blijkbaar niet dus. Verder is Williams misschien nog wel te porren voor een deal.

Niet zozeer Hamilton, maar wel Mercedes. Constructeurs zijn veel belangrijker dan de WDC titel voor Lewis, dus spelen ze het liever op veilig. Ze hebben tenslotte ook het geknok vorig jaar tussen Ocon en Perez gezien.

Vwb de rest ga ik even voor emotie:

Ferrari: Vettel en Leclerc. Stiekem hoop ik dat Ferrari toch de gok neemt en Charles naast Vettel zet. Ik vrees alleen dat ook Ferrari niet van verandering houdt
RPFI: Stroll en Perez (schijnt toch aardig geld mee te nemen weer, al denk ik dat Stroll het nog zwaar krijgt tegen Checo). Enige dissonant op de radar is de familie Mazepin, die hebben geprobeerd om Force India voor zoonlief Nikita Mazepin te kopen. Dat lukte niet en nu gaan ze misschien morgen Stroll aanklagen. Vandaar ook dat Stroll niet is overgestapt in dit jaar.
Haas: Magnussen en Giovinazzi (hoop ik)
STR: Dit is de lastigste: Kvyat kun je als tussenpaus intekenen, voor de rest is het afwachten. Gaat Vasseur alsnog Sauber voor Vandoorne interesseren dan gaat men kiezen tussen Hartley (te langzaam) en Buemi (toch al reserve)
Sauber: Vandoorne (als Vasseur m nog kan binnenhengelen) en Ericsson (longbow betaalt nog en de rest van de Ferrari academy (Armstrong, Yifei, Fuoco) is niet goed genoeg)
Russian Time Williams: Sirotkin blijft, krijgt wss Markelov naast zich. Ik vrees dat Ocon er uit ligt, ook al wil Toto schijnbaar zijn Mercedes-lidmaatschap intrekken zodat hij niet de last van de fabriek mee heeft. Mocht Merc alsnog een belang in Williams houden, dan is Russell ook nog een kandidaat, Ocon is dan een outsider
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Olaf7979

Sluit mij aan bij Wings en Mickey.

Die Toto Wolf heeft zelf de beslissing genomen om Bottas te verlengen. Wie is ook weer de manager van Bottas.  ;D ;D ;D
Denk dat Toto al een aardige korting op de Mercedes onderdelen aan Williams zal moeten geven om Russel daar onder te kunnen brengen.

Denk dat ze bij bij Torro Rosso rustig afwachten wie er buiten de boot vallen. Zeker voor Ocon is daar wel een plekje, maar dan zal hij wel zijn banden met Mercedes moeten breken.

Nu ik dit zo opschrijf hadden ze bij Red Bull beter even kunnen wachten met het aanstellen van Gaisly? Ocon is op dit moment beter dan hem, maar ja wat vind Max daarvan  ;)