Liberty Media & Formule 1: de contouren

Gestart door Jehoentelaar, 23 januari 2017 - 14:55:21

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 26 januari 2017 - 22:50:39
Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.
8 seizoenen. En in principe staat dat los van elkaar. Natuurlijk kun je je afvragen of die voorkeursbehandeling nog wel houdbaar is, maar resultaten hebben daar verder niet zoveel mee te maken. Overigens zijn ze toch wel altijd in de top of in de subtop te vinden en winnen ze ook bijna elk jaar wel een race.

Tuesday

Er zijn overigens meer teams die een bonus krijgen op basis van hun verleden. Weliswaar nog niet de helft van die van Ferrari, maar toch. Qua marketing waarde valt het denk ik allemaal vrij goed te verdedigen. Wil je naar een gelijkwaardig(er) speelveld, dan moet je het misschien allemaal heroverwegen.

Tuesday

sterker nog, er zijn nog veel meer 'dubieuze' bonussen. Alleen column 2 in het onderstaande overzicht is gebaseerd op prestaties van het betreffende jaar (in dit geval 2015). Tov Mercedes en RBR krijgt Ferrari 'slechts' 30 miljoen extra aan bonussen gebaseerd op verleden.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/123649



Jehoentelaar

Uiteraard zijn er meer teams met rare overeenkomsten, dat wordt door Liberty net zo goed bevestigd en daar willen ze aan gaan werken. Het voorbeeld Ferrari is echter het meest bekend en daar richten veel media zich dan ook op.

Jehoentelaar

Citaat van: Robbert65 op 26 januari 2017 - 21:56:01
Als Ecclestone tijd van leven heeft én hij zet het echt door, dan wordt het een succes. Nooit onderschatten, die man...

Met wat pech is 'ie met een paar jaar pleite en dan ben je de kern van zo'n nieuwe klasse kwijt.

Citaat van: Tuesday op 26 januari 2017 - 21:41:11
en veel fans als bv de V10 terugkomt. Ik zou het niet bij voorbaat afschieten, als het niet juridisch helemaal is dichtgetimmerd en Liberty teveel wil veranderen dan zou het zo maar kunnen. En tussen niet levensvatbaar en zo succesvol als de F1 zit sowieso nogal wat ruimte.

Een in de huidige automobielindustrie irrelevante motorformule gaat je sowieso niet helpen en die fans stappen niet ineens over. Superleague Formula had V12-motoren en die klasse was net zo snel weer weg als dat 'ie er kwam. Er zijn veel harde schreeuwers die graag verouderde motortechnieken terug willen in de sport, maar een ontzettend groot deel van de fans gaan niet zo ver dat ze bij een nieuwe klasse de Formule 1 ineens verlaten. Daar zijn mensen denk ik van nature te passief voor. Een deel zal wellicht wel de overstap maken, maar dan kom je nog steeds niet in de buurt van Formule 1.

Van mij mag hij het proberen hoor, niks mis met een beetje concurrentie op autosportgebied. Het drijft het beste uiteindelijk naar boven. Maar ik denk niet dat we Ecclestones opmerking (want meer dan dat is het niet) in deze fase erg serieus moeten nemen.

Jehoentelaar

#20
Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2017 - 22:08:53
Ik verwacht wel van wat Libery op marketing gebied, vooral op internet en social media, en het promoten van de sport. Denk bijv. aan live streams. Nu kan ik de sport, als ik op vakantie ben, soms niet eens volgen.
Het probleem van de mediadeals is vooral dat het jarenlang doelbewust exclusief wordt gehouden. Heeft natuurlijk een reden want het kan de prijzen lekker opdrijven. Maar daar valt dus inderdaad heel veel te winnen en het is vanuit dat perspectief een zegen dat juist een Amerikaans mediabedrijf de toko overneemt. Daar is media coverage een sport op zich. Amerikanen roepen niet voor niets "it's raceweek" zes dagen voor de race daadwerkelijk plaatsvindt. De grote NASCAR-races en de fameuze IndyCar-races (uiteraard de 500, maar ook Long Beach) zijn evenementen die veel verder gaan dan alleen de actie op het circuit. Ik denk dat Formule 1 ook die kant op moet om de omvang en diversiteit van de fanbase voor de toekomst veilig te stellen.

CitaatRoss Brawn binnen halen is ook een meester zet. Hij weet hoe het spelletje werkt. Hij heeft de contacten, en als ik hem hoor praten, is ook een fan. Hij wil wat wij willen, een goede show, motoren die herrie maken, en racen op echte circuits zoals Spa Francorchamps, Silverstone, Monza, en Monaco.

Herriemotoren blijven een hoofdpijndossier omdat het niet onwaarschijnlijk is dat je er eerder constructeurs mee wegjaagt dan dat je ze aantrekt. Maar wie weet wat hij uit de hoge hoed tovert. Een combinatie van de huidige technologie met meer traditionele kabaal is het droomscenario en hopelijk wordt dat over een aantal jaar bespreekbaar. Qua kalender zie ik zelf weinig veranderen, aangezien we op de genoemde circuits al racen - er kan echter wel een heleboel onzekerheid worden weggenomen (ik neem aan dat je daar ook op doelt). Aan de hoge veiligheidseisen voor circuits en strenge licentie-eisen op dat gebied zal niet snel geknutseld worden dus een toename van traditionele circuits wordt lastig, maar er valt links en rechts wellicht iets te winnen.

robbert

Citaat van: Jozef op 26 januari 2017 - 22:50:39
Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.

en daarbij staat, dat ferrari minder en minder een topteam is geworden.

Jehoentelaar

Ross Brawn raakt in gesprek met Gazzetta dello Sport, wat weer is opgepikt door media die publiceren in een taal die ik wel kan volgen. Een selectie:

Speaking to the BBC he said: "We need to make sure there is no artificial solutions. The drag reduction system; everyone knows it's artificial. We need to find purer solutions. We need to think through the solutions. I have ideas – I can't share them all with you because I want to share them with the teams first – but I have ideas of things we should start to study and perhaps use in '18 or '19."

"There will be change, of course. In recent years I have seen that F1 is unresponsive [to change]. To deliver continuity is obviously important to everyone, but we must be careful to preserve the essence of grands prix. For my part, after a period of study, we must think of a three to five-year plan and introduce innovations gradually. Acting quickly could be counterproductive."


http://wtf1.co.uk/good-news-new-f1-chief-ross-brawn-hates-drs/

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 27 januari 2017 - 00:30:54
Uiteraard zijn er meer teams met rare overeenkomsten, dat wordt door Liberty net zo goed bevestigd en daar willen ze aan gaan werken. Het voorbeeld Ferrari is echter het meest bekend en daar richten veel media zich dan ook op.

Renault heeft volgens mij ook zo'n overeenkomst. Dat was misschien ook de kracht van Bernie, hij kon als dictator een deal sluiten en daarmee bijv. de CEO van Renault overtuigen om Lotus over te nemen.

Dat wordt nu lastiger denk ik. Een voor de lange termijn is het beter voor de teams als de inkomsten eerlijker verdeeld worden. De grote, ook Ferrari, kunnen niet zonder de kleintjes. En nu met 20 auto's moet er niet veel meer weg vallen.

Wordt wel een hele lastige om Ferrari daarin mee te nemen, Dat worden harde onderhandelingen. Het is natuurlijk wel zo dat Ferrari nog altijd de meeste fans heeft in de Formule 1 en als team het meest aanspreekt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_werkt_niet_aan_rivaliserende_klasse/

Ecclestone ontkent, goed voor de Formule 1  :) Hopelijk kan liberty media Ecclestone als een soort van adviseur aan boord houden en tegelijkertijd haar eigen koers varen.

Of dit argument hout snijdt:
CitaatEcclestone ontkent dit bericht nu tegenover Reuters: "Ik heb heel mijn heel leven gewerkt aan de Formule 1, ik ben daar trots op. Ik zou wel gek zijn om de sport schade toe te brengen. De nieuwe eigenaar kunnen anders ter werk gaan dan dat ik de laatste jaren deed. Ik moest voor een zo grote mogelijke winst voor de aandeelhouders zorgen. Nieuwe eigenaar Chase Carey zit een luxe positie, hopelijk kunnen de fans waarderen wat Chase Carey van plan is."

Liberty media heeft Formule 1 niet als liefdadigheid gekocht, ze willen ook geld verdienen. Maar wellicht dat liberty media wat meer op de langere termijn gaat kijken dan CVC deed met Formule 1, vooral op de korte termijn kijken en de TV-rechten zo duur mogelijk verkopen.

Voor de sport is het bijv. veel beter als Formule 1 in Engeland op vrije net te zien is. Ik ben ervan overtuigd dat dit op de langere termijn meer oplevert dan het geld dat je nu extra int door het te verkopen aan pay tv. Ik denk aan nieuwe fans makkelijker toestromen en aan sponsoren die meer betalen omdat er een groter F1 publiek is.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2017 - 22:08:53
http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_wil_budgetcap/
McLaren denkt ondertussen aan een budgetcap.

Ik ben zeker niet tegen alleen krijg dat maar eens sluitend. Waar baken je de budgetcap af? Bij teams alleen of ook bij leveranciers van onderdelen? Wat Honda uitgeeft aan de ontwikkeling van motoren kun je niet zomaar van het budget van McLaren afhalen. Wel wat de motoren McLaren kost. Alleen kunnen fabrikanten daar ook weer slim mee omgaan om prijzen op te voeren en gratis te leveren bij het hoofdteam. Ik zie dus nog wel wat beren op de weg.

Jozef

Ik vraag me zelfs af of Ecclestone überhaupt aan een nieuwe klasse mag beginnen. De kans is groot dat er een non-compete-clausule in zijn contracten met Liberty stond waardoor hij dat niet eens mag.

gloudiesaurus

Citaat van: Wings op 28 januari 2017 - 11:56:41
Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2017 - 22:08:53
http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_wil_budgetcap/
McLaren denkt ondertussen aan een budgetcap.

Ik ben zeker niet tegen alleen krijg dat maar eens sluitend. Waar baken je de budgetcap af? Bij teams alleen of ook bij leveranciers van onderdelen? Wat Honda uitgeeft aan de ontwikkeling van motoren kun je niet zomaar van het budget van McLaren afhalen. Wel wat de motoren McLaren kost. Alleen kunnen fabrikanten daar ook weer slim mee omgaan om prijzen op te voeren en gratis te leveren bij het hoofdteam. Ik zie dus nog wel wat beren op de weg.

Ik ook, het is heel moeilijk te controleren. In het honkbal bijv. is dat makkelijker, daar zit je niet met complexe ontwikkelingskosten.
In plaats daarvan zou het simpel zijn om de inkomsten eerlijker te verdelen zodat kleine teams ook kunnen overleven. En niet zoals Manor, dat helemaal geen prijzengeld zou krijgen, en daardoor is omgevallen. Op de langere termijn hou je dan teams zoals Haas en Sauber ook binnen boord.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

robbert

Citaat van: gloudiesaurus op 28 januari 2017 - 11:33:59
Citaat van: Jehoentelaar op 27 januari 2017 - 00:30:54
Uiteraard zijn er meer teams met rare overeenkomsten, dat wordt door Liberty net zo goed bevestigd en daar willen ze aan gaan werken. Het voorbeeld Ferrari is echter het meest bekend en daar richten veel media zich dan ook op.

Renault heeft volgens mij ook zo'n overeenkomst. Dat was misschien ook de kracht van Bernie, hij kon als dictator een deal sluiten en daarmee bijv. de CEO van Renault overtuigen om Lotus over te nemen.

Dat wordt nu lastiger denk ik. Een voor de lange termijn is het beter voor de teams als de inkomsten eerlijker verdeeld worden. De grote, ook Ferrari, kunnen niet zonder de kleintjes. En nu met 20 auto's moet er niet veel meer weg vallen.

Wordt wel een hele lastige om Ferrari daarin mee te nemen, Dat worden harde onderhandelingen. Het is natuurlijk wel zo dat Ferrari nog altijd de meeste fans heeft in de Formule 1 en als team het meest aanspreekt.

ja idd, maar de kleintjes willen meer en meer motoren van de grote topteams en niet van teams die blijven aanmodderen zonder zege. Kijk maar naar sauber die ook af wilt van de ferrari motor

Wings

Citaat van: Jozef op 26 januari 2017 - 22:50:39
Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.

Dat verandert niks aan de historische waarde van het team. Bovendien is het een afspraak die afstamt uit begin deze eeuw. Toen stond Ferrari zelfs meer dan 20 jaar droog. Reden waarom is dat teams ontevreden waren met de gang van zaken in de Formule 1 en dreigden een eigen klasse op te richten. Ferrari speelde hierin een sleutelrol. Toen zij zich terugtrokken, trokken de teams die samenwerking hadden beloofd zich ook terug. De FIA heeft de loyaliteit van Ferrari gekocht om bestaansrecht te verwerven. Dat verandert niet omdat Ferrari even geen titel bijschrijft. Bovendien moet je niet vergeten dat Bernie dadelijk een free-man is met veel geld, macht en contacten. Als hij en Ferrari de handen ineen slaan heb je een prima basis voor een tweede Koningsklasse. Je hoeft een Red Bull maar aan je zijde te krijgen en nog een grote merknaam aan je te verbinden en je hebt iets wat in potentie veel groter kan worden dan de Formule 1. Lijkt mij dat Liberty alles doet om dit te voorkomen. Verder las ik dat er iets terugkomt voor de bonus wat het gat kan opvullen dat ontstaat. In goed fatsoen kun je natuurlijk ver komen maar zomaar even bonussen stopzetten is kansloos.