De GP van Nederland

Gestart door Fabian, 30 november 2016 - 14:26:00

« vorige - volgende »

Sabai

Citaat van: Breaktest op 22 februari 2019 - 14:44:09
Even een poging deze discussie nieuw leven in te blazen:
Stel dat er inderdaad een GP van Nederland komt. Ga je die dan bezoeken? Maakt het voor je uit of dat Zandvoort of Assen is? En welke prijs ben je bereid te betalen?

Als mijn zoon dezelfde passie deelt wanneer hij wat groter is zou ik er zeker heengaan. Maar op dit moment zeg ik nee. Ik ben weleens naar races op Zandvoort en assen geweest maar kwam er toen achter dat er niks beter kijkt dan vanaf de bank naar de tv. Het is natuurlijk prachtig om te zien, Maar op Zandvoort kun je niet veel zien vanaf 1 plek. En Assen is een motor circuit geen Formule 1. 

Mickey

Wat hiervoor al gezegd is. Ik zou op vrijdag gaan kijken, sfeer proeven, beetje de drukte mijden en dan zondag lekker voor de buis. Zie je toch het meeste.

Robbert65

Citaat van: Breaktest op 22 februari 2019 - 14:44:09
Even een poging deze discussie nieuw leven in te blazen:
Stel dat er inderdaad een GP van Nederland komt. Ga je die dan bezoeken? Maakt het voor je uit of dat Zandvoort of Assen is? En welke prijs ben je bereid te betalen? 
Natuurlijk gaan we er heen. Zeker de zondag, misschien ook de zaterdag. Het is volgend jaar in (het eerste of laatste weekend, dat weet ik nu even niet meer) van mei, in en op Zandvoort. Inmiddels is Assen een zeer kleine optie geworden. Zandvoort heeft de voorkeur van FOM en als het Zandvoort onverhoopt niet zou lukken dan moet Assen opnieuw de concurrentie aan met Hanoi, Miami en andere opties die FOM heeft. Wat hier al zo vaak is gezegd, Assen is voor fietsen, niet voor Formule 1. Overigens zou ik de GP van Nederland in Assen zeer waarschijnlijk liever voor de buis volgen. Ik hou niet zo van de bierfestivalsfeer die om de fietssport hangt. Autosportpubliek is totaal anders dan motorfietspubliek. Althans, zo is het altijd geweest. Autosport is wijn, foie gras, fietsen is bier en worst. Niet dat ik bier en worst niet lust, maar ik ben meer van foie gras ;) Wel vind ik de TT-sfeer leuk om naar te kijken. Mensen die plezier maken met bier maar zonder bovenstukje, dat is altijd grappig om te zien.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 22 februari 2019 - 21:45:33
Citaat van: Breaktest op 22 februari 2019 - 14:44:09
Even een poging deze discussie nieuw leven in te blazen:
Stel dat er inderdaad een GP van Nederland komt. Ga je die dan bezoeken? Maakt het voor je uit of dat Zandvoort of Assen is? En welke prijs ben je bereid te betalen? 
Natuurlijk gaan we er heen. Zeker de zondag, misschien ook de zaterdag. Het is volgend jaar in (het eerste of laatste weekend, dat weet ik nu even niet meer) van mei, in en op Zandvoort. Inmiddels is Assen een zeer kleine optie geworden. Zandvoort heeft de voorkeur van FOM en als het Zandvoort onverhoopt niet zou lukken dan moet Assen opnieuw de concurrentie aan met Hanoi, Miami en andere opties die FOM heeft. Wat hier al zo vaak is gezegd, Assen is voor fietsen, niet voor Formule 1. Overigens zou ik de GP van Nederland in Assen zeer waarschijnlijk liever voor de buis volgen. Ik hou niet zo van de bierfestivalsfeer die om de fietssport hangt. Autosportpubliek is totaal anders dan motorfietspubliek. Althans, zo is het altijd geweest. Autosport is wijn, foie gras, fietsen is bier en worst. Niet dat ik bier en worst niet lust, maar ik ben meer van foie gras ;) Wel vind ik de TT-sfeer leuk om naar te kijken. Mensen die plezier maken met bier maar zonder bovenstukje, dat is altijd grappig om te zien.
maar als de F1 op Assen komt, dan komen daar toch autosportliefhebbers op af en in principe niet het motorfietspubliek waar jij het over hebt??
Ik moet het trouwens nog zien of Zandvoort er idd zoveel beter voorstaat. Liberty schijnt wel duidelijk een voorkeur voor Zandvoort te hebben, maar het lijkt mij nog zeker geen uitgemaakte zaak dat de GP daar daadwerkelijk heengaat. En als ie niet naar Zandvoort gaat, dan denk ik dat Liberty echt wel voor Assen gaat kiezen.

Robbert65

Dat kun je wel denken Tuesday, en ik hoop het trouwens ook van harte, maar het is feitelijk zoals ik hierboven schreef: als Zandvoort aan de voorwaarden van de FOM kan voldoen is er in mei volgend jaar GP van NL. Zo niet, dan maakt Assen een kans in de competitie met in iedere geval de genoemde plaatsen, maar Zandvoort heeft het geheel in eigen hand. Eind maart valt de hamer, dan weten we het.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 22 februari 2019 - 22:33:56
Dat kun je wel denken Tuesday, en ik hoop het trouwens ook van harte, maar het is feitelijk zoals ik hierboven schreef: als Zandvoort aan de voorwaarden van de FOM kan voldoen is er in mei volgend jaar GP van NL. Zo niet, dan maakt Assen een kans in de competitie met in iedere geval de genoemde plaatsen, maar Zandvoort heeft het geheel in eigen hand. Eind maart valt de hamer, dan weten we het.
ik heb dus mn twijfels of Zandvoort aan alle voorwaarden kan voldoen (niet alleen van Liberty, maar ook alles wat er omheen nog geregeld moet worden). Er wordt veel geroepen, maar ik heb verder weinig concreets gehoord over hoe ze denken in een jaar klaar te gaan zijn om de F1 te ontvangen. Assen is daar veel duidelijker over; een paar bochtjes op het circuit aanpassen en wellicht nog wat extra parkeergelegenheid creëren. Meer is er eigenlijk nodig. In Zandvoort is alles twijfelachtig en eigenlijk een beetje outdated. En ik zie daar ook nog wel één of andere natuurorganisatie de boel gaan dwarsbomen als er nog ergens (ver)bouwvergunningen oid dergelijks nodig zijn.

Breaktest

#186
Hier nog even een grafiekje dat aantoont waarom je een dief van je portemonnee bent als je anno 2019 nog een GP bezoekt.
Sinds 1970 is de omvang van het startveld aanzienlijk afgenomen, de ticketprijzen zijn daarentegen sky high gegaan.
In 1993 kostte een driedaagse ticket 55 €; omgerekend voor inflatie zou dat 90 € zijn. Komend seizoen kost dezelfde ticket 185 €.
Kortom je betaalt tegenwoordig ruim twee keer zo veel voor een aanzienlijk verschraald aanbod. Plus dat anno 2019 het veld is opgedeeld in A en B-teams (waarvan het niet de bedoeling is dat de laatste ooit kans op de titel maakt, maar vooral ter ondersteuning van het A-team dient.)

Voor de goede orde, dit is gebaseerd op de GP van Groot Brittannië (ten opzichte van andere GP's neemt deze een middenpositie in, zie https://f1destinations.com/2018-f1-ticket-prices-ranking/).
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Tsja, vroeger was alles goedkoper.

Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Ps ik heb geen idee of het grafiekje voor anderen zichtbaar is; misschien doe ik iets fout.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Breaktest op 26 februari 2019 - 10:41:51
Citaat van: Mickey op 26 februari 2019 - 10:35:43
Tsja, vroeger was alles goedkoper.
Dooddoener van de dag?

De kans daarop lijkt me aanzienlijk. Zoveel verkeer is hier niet. : )

BMW.WilliamsF1

Ik zie het grafiekje wel, maar prijzen uit 1970 zijn natuurlijk niet te vergelijken met nu. Alles is duurder geworden, niet alleen F1.

Tuesday

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 26 februari 2019 - 15:59:32
Ik zie het grafiekje wel, maar prijzen uit 1970 zijn natuurlijk niet te vergelijken met nu. Alles is duurder geworden, niet alleen F1.
zeker niet alles, maar evenementen wel. En er bestaat tegenwoordig zelfs het fenomeen evenementen publiek, mensen die gewoon graag ergens bij zijn al dan niet om indruk te maken op social media. Het is iig een heel andere business geworden. Staanplaatsen zijn gelukkig nog steeds betaalbaar, maar de prijzen voor 1e rangs ticket zijn wel echt de pan uit gerezen.

Breaktest

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 26 februari 2019 - 15:59:32
Ik zie het grafiekje wel, maar prijzen uit 1970 zijn natuurlijk niet te vergelijken met nu. Alles is duurder geworden, niet alleen F1.
Maar kijk je wel goed? Er is alleen een prijsvergelijking gemaakt tussen 1993 en 2019, dus niet de jaren 70 (de rode balkjes tonen slechts de omvang van het startveld). Voorts wil ik er nogmaals op wijzen dat dit gecorrigeerd is voor inflatie. Dus: slechter aanbod (immers deelnemersveld nam af), verdubbelde prijs.
Dit is inderdaad, zoals Tuesday zegt, typisch voor evenementen, bijvoorbeeld de rollatorconcerten van de Stones "Kijk papa, hij doet Mick Jagger na"). Maar waarschijnlijk dan nog niet zo extreem als F1 doet.
Waarom de tribunes toch nog vol raken? Ik denk dat Tuesday terecht op de druk van sociale media wijst. Daarnaast zullen promotors altijd op de emotie prikken en je proberen ver weg te houden van het gezond verstand. Want wie dat gebruikt, of dit historisch perspectief in zijn overweging neemt, bedenkt zich wel twee keer.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 27 februari 2019 - 13:07:36
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 26 februari 2019 - 15:59:32
Ik zie het grafiekje wel, maar prijzen uit 1970 zijn natuurlijk niet te vergelijken met nu. Alles is duurder geworden, niet alleen F1.
Maar kijk je wel goed? Er is alleen een prijsvergelijking gemaakt tussen 1993 en 2019, dus niet de jaren 70 (de rode balkjes tonen slechts de omvang van het startveld). Voorts wil ik er nogmaals op wijzen dat dit gecorrigeerd is voor inflatie. Dus: slechter aanbod (immers deelnemersveld nam af), verdubbelde prijs.
Dit is inderdaad, zoals Tuesday zegt, typisch voor evenementen, bijvoorbeeld de rollatorconcerten van de Stones "Kijk papa, hij doet Mick Jagger na"). Maar waarschijnlijk dan nog niet zo extreem als F1 doet.
Waarom de tribunes toch nog vol raken? Ik denk dat Tuesday terecht op de druk van sociale media wijst. Daarnaast zullen promotors altijd op de emotie prikken en je proberen ver weg te houden van het gezond verstand. Want wie dat gebruikt, of dit historisch perspectief in zijn overweging neemt, bedenkt zich wel twee keer.
je bekijkt het wel heel erg eenzijdig hoor. Allereerst valt er over te twisten of het aanbod idd wel minder is geworden; er rijden 6 Minardi's minder mee idd, maar daar wordt het kwalitatief natuurlijk niet echt minder van. Volgens mij moest je vroeger ook nog maar afwachten of die auto's zich uberhaupt wel voor de race kwalificeerden en daarnaast gingen er vroeger ook veel meer auto's kapot, waardoor je uiteindelijk misschien nog wel minder raceactie zag dan tegenwoordig. En met de F2, GP3 en Porschecup (?) zijn er ook nog mooie supportseries.
Verder is het vooral een persoonlijke afweging of iets je wel of niet het geld waard is. Ik denk niet dat jij dat voor anderen kunt bepalen. Ik denk dat de meesten hier wel GP's hebben bezocht en ik denk dat er maar weinig daar spijt van hebben. Ik iig niet. Het zal best duurder zijn dan vroeger, maar het gaat er vooral om of het betaalbaar is en of het mij dat geld waard is. Of de prijzen wel of niet meer dan de inflatie zijn gestegen speelt geen rol.