Ronde 13: Grand Prix van België, Circuit Spa-Francorchamps, Francorchamps

Gestart door Tessa, 21 augustus 2016 - 13:17:54

« vorige - volgende »

Mickey

Leeftijd + genen. Ik vond mezelf ook nooit degene die fout was, toen ik achttien was. Zou knap zijn als hij van nature naast zoveel racetalent ook nog eens over zo'n grote dosis zelfreflectie zou beschikken. Daar heeft z'n management nog wel wat werk te verrichten ja.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 28 augustus 2016 - 22:17:56
Citaat van: Jozef op 28 augustus 2016 - 22:05:26
Edit: Vettel is overigens ook wel goed gek om hier zijn schuld niet in te zien. Bij hem krijg ik soms de indruk dat hij rondrijdt met het idee "ik ben viervoudig wereldkampioen en ik heb een Ferrari dus ik mag alles en iedereen moet opzij voor mij".
ik heb m toch echt horen zeggen dat ie in hindsight meer ruimte had moeten geven. Daar kan Verstappen nog een voorbeeld aan nemen

Wat Vettel zegt is dat hij ruimte kon laten om er zelf mee weg te komen, niet omdat hij schuld had aan het incident. Voor hem is het allemaal Verstappens schuld en zou er sowieso een crash geweest zijn tussen Kimi en Max, ook als hij zelf ruimte had gelaten. Dat zie ik dus anders. Volgens mij had Kimi prima in de gaten dat Max daar was, maar kon hij gewoon nergens heen omdat Vettel te dicht zat.

Ik vond dit incident veel weg hebben van dat in China tussen beide Ferrari's en Kvyat. Dat was natuurlijk niet in een hairpin, maar ook toen had je iemand (Kvyat) die nogal enthousiast maar geoorloofd aan de binnenkant kwam aanzetten, en iemand aan de buitenkant (Kimi) die te veel naar binnen kwam. Toen wees ik Kimi als schuldige aan en nu dus Vettel.

Maar net als in China was een straf vandaag niet nodig (denk dat iedereen het daar ook wel mee eens is?).

Tuesday

Citaat van: Jozef op 28 augustus 2016 - 22:40:20
Citaat van: Tuesday op 28 augustus 2016 - 22:17:56
Citaat van: Jozef op 28 augustus 2016 - 22:05:26
Edit: Vettel is overigens ook wel goed gek om hier zijn schuld niet in te zien. Bij hem krijg ik soms de indruk dat hij rondrijdt met het idee "ik ben viervoudig wereldkampioen en ik heb een Ferrari dus ik mag alles en iedereen moet opzij voor mij".
ik heb m toch echt horen zeggen dat ie in hindsight meer ruimte had moeten geven. Daar kan Verstappen nog een voorbeeld aan nemen

Wat Vettel zegt is dat hij ruimte kon laten om er zelf mee weg te komen, niet omdat hij schuld had aan het incident. Voor hem is het allemaal Verstappens schuld en zou er sowieso een crash geweest zijn tussen Kimi en Max, ook als hij zelf ruimte had gelaten. Dat zie ik dus anders. Volgens mij had Kimi prima in de gaten dat Max daar was, maar kon hij gewoon nergens heen omdat Vettel te dicht zat.

Ik vond dit incident veel weg hebben van dat in China tussen beide Ferrari's en Kvyat. Dat was natuurlijk niet in een hairpin, maar ook toen had je iemand (Kvyat) die nogal enthousiast maar geoorloofd aan de binnenkant kwam aanzetten, en iemand aan de buitenkant (Kimi) die te veel naar binnen kwam. Toen wees ik Kimi als schuldige aan en nu dus Vettel.

Maar net als in China was een straf vandaag niet nodig (denk dat iedereen het daar ook wel mee eens is?).
dat ben ik dan helemaal met je eens. Alleen moet je niet vergeten dat Vettel toen ook de rol van Kvyat bekritiseerde, dus wat dat betreft is ie wel consistent.  Kvyat kwam er toen mee weg en kon de kritiek van Vettel weglachen. Max kreeg vandaag wel de rekening gepresenteerd. Dit soort dingen horen er ook gewoon bij, hopelijk gaat Max er in de toekomst wat volwassener mee om.

Edit: Vettel ziet zn aandeel dus wel, maar schuld gaat misschien te ver. Samenloop van omstandigheden.

Jozef

Ja, Vettel is consequent maar ik vraag me af of hij consequent naar de man aan de binnenkant wijst, of naar de man in een niet-rode auto. :P

Ik bedoel, als hij volgende race door Verstappen geknepen wordt zoals hij nu zelf deed bij Räikkönen, dan zegt hij waarschijnlijk weer dat het Max' schuld was... Nu moet ik wel zeggen, ik kan wel klagen over Vettel maar er zijn heel veel andere coureurs die precies zo zijn en altijd de schuld bij de ander leggen (Massa, Rosberg, Maldonado, Verstappen).

Matthijs

Citaat van: Jozef op 28 augustus 2016 - 19:15:15
Ik had ook het idee dat hij niks te zoeken had daar in de eerste bocht. Niet dat de aanrijding zijn fout was, want Vettel stuurde best wel idioot in. Maar als je in een hairpin zo in het binnenste van het binnenste gaat aandringen, dan weet je dat dit kan gebeuren. Bovendien had hij wel erg weinig kans om met zo'n lijn de positie terug te pakken. Dus die move had hij gewoon niet moeten doen en daar moet hij inderdaad van leren.

Ik denk ook dat als hij zo agressief blijft rijden in het algemeen, dat de rest dan ook agressief gaat doen tegen hem, waardoor er nog vaak brokken van gaan komen. 't Is een beetje een jonge Hamilton, zoals Max rijdt. Dat mag je best als compliment zien overigens. ;D

Zoals zo vaak ben ik het met je eens. De schuldvraag is zelden zwart of wit. Verstappen had geen blokkerend wiel en schoot niet rechtdoor in de eerste bocht. Een mooie inhaalactie dus. Maar als je per se driewijd de eerste bocht in wil duiken, dan moet je ook niet piepen als het een keer fout gaat. Verstappen was mijns inziens niet schuldig aan de aanrijding, maar had wel de mogelijkheid en de verantwoordelijkheid om de aanrijding te voorkomen. Zie het alsof je in het dagelijks verkeer van rechts komt, maar geen voorrang krijgt omdat de ander je niet ziet. Moet je dan toch willens en wetens het kruispunt oprijden?

Robbert65

Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2016 - 21:57:34
Citaat van: Tuesday op 28 augustus 2016 - 21:54:19
http://www.formel1.de/news/grand-prix-berichte/2016-08-28/lauda-greift-verstappen-an-der-gehoert-in-die-psychiatrie

ik moet zeggen dat ik het afgezien van wat er in de titel staat wel met Lauda eens ben. Verstappen moet nog wel het 1 en ander leren, hopelijk helpen dit soort races hem daar juist bij. Na Monaco pakte hij het ook erg goed op.


Lauda is gek...Wat Max deed mocht gewoon. Het was Vettel die echt onnodig vroeg in stuurde...Zie video http://www.gppits.net/nieuws/vettel_wijst_verstappen_aan_als_schuldige_video/

Wat Max deed mocht wel maar was heel niet slim. Max had de buitenkant moeten kiezen, zijn verlies nemen en het hele zooitje met een uitstekende auto en rooie bandjes weer voorbij moeten rijden voor ze bij Les Combes waren. Dan had hij zeker weer in de topd drie gereden op start finish. nu kwam hij als 14de de pits in. Voor een nieuwe vleugel...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Precies. Zijn actie in de eerste bocht was binnen de regels maar was gewoon niet slim, zie mijn mening twee posts hierboven.

Bijna alle inhaalacties die Verstappen doet is bij de gratie dat de andere partij hem laat leven. Neem buitenom Blanchimont op Nasr, buitenom Perez in Brazilië en al zijn spectaculaire uitremacties in Maleisië 2015 als voorbeelden. Uitstekend uitgevoerd maar alleen succesvol omdat hij ruimte kreeg. Verstappen lijkt er steeds meer op aan te sturen dat hij 'recht' heeft op die ruimte. Maar als je zoveel risico neemt, ga dan niet lopen bitchen als het een keer fout gaat. Als je tactiek alles of niets is, dan heb je soms niets. En dan vervolgens wraak nemen op Raikkonen en er ruiterlijk voor uit komen voor de camera. Ik ergerde me gisteren groen en geel aan Verstappen.

Robbert65

Citaat van: Matthijs op 29 augustus 2016 - 10:37:41
Precies. Zijn actie in de eerste bocht was binnen de regels maar was gewoon niet slim, zie mijn mening twee posts hierboven.

Bijna alle inhaalacties die Verstappen doet is bij de gratie dat de andere partij hem laat leven. Neem buitenom Blanchimont op Nasr, buitenom Perez in Brazilië en al zijn spectaculaire uitremacties in Maleisië 2015 als voorbeelden. Uitstekend uitgevoerd maar alleen succesvol omdat hij ruimte kreeg. Verstappen lijkt er steeds meer op aan te sturen dat hij 'recht' heeft op die ruimte. Maar als je zoveel risico neemt, ga dan niet lopen bitchen als het een keer fout gaat. Als je tactiek alles of niets is, dan heb je soms niets. En dan vervolgens wraak nemen op Raikkonen en er ruiterlijk voor uit komen voor de camera. Ik ergerde me gisteren groen en geel aan Verstappen.

Ik ook, maar wat hij zei, zei hij in reactie op de uitspraken van Kimi. Die had gezegd, dat Max de oorzaak was geweest van het incident. En daarop reageerde hij met: "Als zij mij eruit tikken dan laat ik ze niet voorbij, desnoods ram ik ze eraf". Hij kwam niet uit zichzelf met grote woorden, maar omdat hij beschuldigd werd.

En daarom heb ik wel begrip voor Max, want dit was gewoon een ongeluk, een racing incident. Dit kan goed gaan en fout gaan .Gister ging het mis, maar je kunt Max noch Kimi hier de schuld van geven. Als er een schuldige is, dan is t Vettel, maar die kon ook niet veel anders daar, omdat die bocht nou eenmaal ligt zoals ie ligt.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

C.G. de Beaufort

Het was  niet bepaald handig wat Max deed, maar wel toelaatbaar. Ik denk dat het te doen had met vele Hollanders en Belgen die op het spektakel waren afgekomen. Dan wil'ie niet de 1e bocht veel plaatsen verliezen. Maar goed, volgende keer kijkt'íe wel uit. Nul punten.

Groet,

C.G. de Beaufort


Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2016 - 10:47:29"Als zij mij eruit tikken dan laat ik ze niet voorbij, desnoods ram ik ze eraf".
Als je zoiets zegt voor de camera dan ben je toch niet helemaal lekker? Kan je het wel zeggen als reactie op Raikkonen maar volgens mij meende hij het ook gewoon. Tijdens de race had hij zich gewoon voorgenomen om Raikkonen koste wat kost achter zich te laten. Leuk op de Playstation (al krijg je dan misschien een ban) maar niet in het echt.

Van motorsport.com: ""I'm not going to say: 'come on through'. But all that happened after turn one. If turn one hadn't happened, I wouldn't have been so aggressive and pushed Raikkonen out like that.""

Kortom: oog om oog, tand om tand. Als je jezelf niet in de hand hebt tijdens de race, ben je een gevaar voor jezelf en de andere rijders.

Robbert65

Ach, zulke uitspraken, die rivaliteit tussen Max en Kimi, daar doen we het toch voor.  Leven in de brouwerij!

Denk aan Schumi en Hill. Matten in de pits!

Denk aan Villeneuve die met iedereen ruzie maakte.

Denk aan JPM die altijd een mening had. Verschil is, dat JPM er ALTIJD bij lachte :D

Lauda die zich ondanks een pokkenfik na vier weken weer in de auto hees om de concurrent vooral niet de gelegenheid te geven teveel uit te lopen. Daar spreken we nu nog over, zijn films over.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey

Citaat van: Matthijs op 29 augustus 2016 - 11:17:49
Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2016 - 10:47:29"Als zij mij eruit tikken dan laat ik ze niet voorbij, desnoods ram ik ze eraf".
Kortom: oog om oog, tand om tand. Als je jezelf niet in de hand hebt tijdens de race, ben je een gevaar voor jezelf en de andere rijders.

Dat je het dan dénkt is erg genoeg en nog tot daar aan toe, maar ga het niet vol bravoure lopen verkondigen. Hij heeft dat helemaal niet nodig en het werkt juist averechts. Er zal bij een volgend incident niet mals geoordeeld gaan worden, met dit in gedachten.

Robbert65

Dat is allemaal wel zo, maar zonder rivaliteit is er ook geen moer meer aan. Ik ben wel blij dat er weer ouderwetse polemiek is tussen rijders.

Overigens denk i, dat Verstappen zijn les sowieso wel leert van het puntverlies dat hij dit weeekend lijdt...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Ik hoop ook dat vader Jos en Red Bull nog even met hem praten... anders leert hij het nooit.

Ik bedoel Raikkonen en Vettel gaan nu ook moeilijk doen. Hij maakt geen goede beurt zo bij zijn collega's. En bij een volgend incident neem de kritiek toe. Dat gaat de race stewards ook beïnvloeden.

Maar wat tumelt brengt lever in de brouwerij. Maar laat Hamilton en Rosberg het dan met elkaar aan de stok krijgen en niet Verstappen met anderen  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Citaat van: Matthijs op 29 augustus 2016 - 11:17:49
Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2016 - 10:47:29"Als zij mij eruit tikken dan laat ik ze niet voorbij, desnoods ram ik ze eraf".
Als je zoiets zegt voor de camera dan ben je toch niet helemaal lekker? Kan je het wel zeggen als reactie op Raikkonen maar volgens mij meende hij het ook gewoon. Tijdens de race had hij zich gewoon voorgenomen om Raikkonen koste wat kost achter zich te laten. Leuk op de Playstation (al krijg je dan misschien een ban) maar niet in het echt.

Van motorsport.com: ""I'm not going to say: 'come on through'. But all that happened after turn one. If turn one hadn't happened, I wouldn't have been so aggressive and pushed Raikkonen out like that.""

Kortom: oog om oog, tand om tand. Als je jezelf niet in de hand hebt tijdens de race, ben je een gevaar voor jezelf en de andere rijders.

Maar hij heeft nergens letterlijk gezegd dat hij hem er liever af zou rammen.