Wat betekent de Brexit voor de F1??

Gestart door Tuesday, 24 juni 2016 - 07:49:39

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Citaat van: Pancake Shield op 24 juni 2016 - 23:06:02
Ik denk dat het voor de F1 an sich weinig gevolgen gaat hebben. Maar voor het personeel van de F1-teams? Daar durf ik zo niets over te zeggen. Technisch gezien zouden een aantal teamleden wel in de problemen kunnen komen. De EU had natuurlijk vrij verkeer van goederen en personen, maar met de Britten uit de EU vervalt dat uiteindelijk natuurlijk. Teamleden met een niet-Brits paspoort moeten dan een werkvergunning aan gaan vragen, waar natuurlijk veel tijd en geld in gaat zitten. Ik durf niet te zeggen wat daar uiteindelijk natuurlijk de eisen voor gaan zijn. Maar gezien het feit dat de Engelse Premier League nu ook al zit te bibberen voor de 'buitenlandse' spelers, kan ik mij alleen maar indenken wat dat voor de teamleden van een F1-team zou gaan inhouden.

Dat is natuurlijk nog de vraag he. Wat voor verdragen Engeland afsluit...
Werkvergunning zit er dik in. Maar wellicht komt er een vrijhandelsverdrag met de EU? Dan veranderd er niet zo heel veel qua handel en dus ook voor de F1-teams.

Wat wel zo is dat buitenlands personeel van Britse teams hun salaris waarschijnlijk in Ponden krijgt. Als die daalt wordt het salaris natuurlijk minder aantrekkelijk...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Pancake Shield

Citaat van: gloudiesaurus op 25 juni 2016 - 00:15:47
Dat is natuurlijk nog de vraag he. Wat voor verdragen Engeland afsluit...
Werkvergunning zit er dik in. Maar wellicht komt er een vrijhandelsverdrag met de EU? Dan veranderd er niet zo heel veel qua handel en dus ook voor de F1-teams.

Wat wel zo is dat buitenlands personeel van Britse teams hun salaris waarschijnlijk in Ponden krijgt. Als die daalt wordt het salaris natuurlijk minder aantrekkelijk...

Maar dat is het hem nu juist. Het VK heeft gestemd om uit de EU te stappen juist met de punten over vrij verkeer van goederen en personen (dus bv Nederlanders die gaan werken in Engeland) als ze nu dat verdrag gaan afsluiten met de EU dan botsen ze daar weer tegen aan. Plus ik zag ergens anders nog wel een interessant dingetje staan. Technisch gezien zijn de grenzen straks natuurlijk gesloten, dan moeten de F1-teams van buiten Engeland invoerrechten gaan betalen om Engeland in te mogen met hun vrachtwagens. Dus dat gaat nog wel een heikel punt worden. Niet alleen wat betreft F1, maar ik houd het hier ff gecentreerd.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jozef

Citaat van: Tuesday op 24 juni 2016 - 12:13:56
Citaat van: Robbert65 op 24 juni 2016 - 11:38:48
Overigens: Natuurlijk is het Britse Pond gevallen, waardoor het op de korte termijn aantrekkelijk is in Engeland spullen te kopen: Klassiekers, tweedehands auto's en -onderdelen nodig: sla zo snel mogelijk je slag ;)
tov de euro valt de val van de pond redelijk mee. Wellicht dat de gevolgen in de F1 op korte termijn ook meevallen. Ik weet niet wie wat in welke valuta betaald, maar voor een team dat al in de problemen zit kan het wel net de genadeklap zijn. Maar het zou ook net zo goed net ff wat meer ademruimte kunnen geven. Sauber krijgt zn inkomsten gok ik vooral in euro's en dollars, en betaald veel rekeningen (oa loon) waarschijnlijk in ponden. Al met al zou ze dat toch behoorlijk wat kunnen schelen. Voor de lange termijn is het sowieso koffiedik kijken.

Ik kan ook niet in hun boeken kijken maar het lijkt me toch net omgekeerd te zijn? Ze zijn gevestigd in Zwitserland dus veel van hun leveranciers zullen Europese bedrijven zijn die euro's willen zien. Daarentegen zijn de prijzengeldcijfers die wij te zien krijgen altijd in pond uitgedrukt, wat logisch is omdat FOM een Brits bedrijf is. Dus voor Sauber lijkt een lage pond me nu net een hele slechte zaak.

Maar we moeten niet overdrijven. Daarstraks een econoom op de Vlaamse televisie: "je kunt wel paniekerig gaan doen dat de Brusselse beurs 6.5% heeft verloren op 1 dag, maar we zitten nu gewoon weer op het niveau van vorige week maandag, de koersen waren gestegen omdat er een remain-vote werd verwacht en nu zitten we weer op een normaal niveau." Voor het Britse pond zal iets gelijkaardigs gelden, vorige nacht werd een koers van $1.49 bereikt en dat was het hoogste in 4 maanden. Dan zakt het weer, en het zal ook wel weer stijgen. Dat zijn gewoon traders die aan het werk zijn...

Wat volgens mij nog een belangrijk Brexit-effect zou kunnen worden, is op het vlak van werkvergunningen voor personeel van de teams. Er werken toch aardig wat niet-Britten als ingenieur in de Britse teams. In het slechtste geval kunnen die geen werkvergunning meer krijgen. Maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk.

Bovendien, een belangrijk argument van de leave-campagne was "dat de EU toch wel handel zal willen blijven drijven met ons". Nu zullen ze niet een veel betere deal daarvoor krijgen dan Noorwegen. Dat zou betekenen dat elke EU-burger nog steeds gewoon in het VK zal kunnen gaan werken en wonen (zoals dat nu met Noorwegen ook het geval is).

Wanneer alle leugens van de leave-campagne als harde feiten boven komen drijven, gaan de Britten echt nog gek worden...

Tuesday

Citaat van: Jozef op 25 juni 2016 - 02:06:23
Citaat van: Tuesday op 24 juni 2016 - 12:13:56
Citaat van: Robbert65 op 24 juni 2016 - 11:38:48
Overigens: Natuurlijk is het Britse Pond gevallen, waardoor het op de korte termijn aantrekkelijk is in Engeland spullen te kopen: Klassiekers, tweedehands auto's en -onderdelen nodig: sla zo snel mogelijk je slag ;)
tov de euro valt de val van de pond redelijk mee. Wellicht dat de gevolgen in de F1 op korte termijn ook meevallen. Ik weet niet wie wat in welke valuta betaald, maar voor een team dat al in de problemen zit kan het wel net de genadeklap zijn. Maar het zou ook net zo goed net ff wat meer ademruimte kunnen geven. Sauber krijgt zn inkomsten gok ik vooral in euro's en dollars, en betaald veel rekeningen (oa loon) waarschijnlijk in ponden. Al met al zou ze dat toch behoorlijk wat kunnen schelen. Voor de lange termijn is het sowieso koffiedik kijken.

Ik kan ook niet in hun boeken kijken maar het lijkt me toch net omgekeerd te zijn? Ze zijn gevestigd in Zwitserland dus veel van hun leveranciers zullen Europese bedrijven zijn die euro's willen zien. Daarentegen zijn de prijzengeldcijfers die wij te zien krijgen altijd in pond uitgedrukt, wat logisch is omdat FOM een Brits bedrijf is. Dus voor Sauber lijkt een lage pond me nu net een hele slechte zaak.
Oh ja, Sauber zit natuurlijk gewoon in Zwitserland, dus dat was dan niet zo'n goed voorbeeld. Al zullen ze mogelijk wel veel toeleveranciers uit het VK hebben. Prijzengeld is dacht ik wel in dollars en de grote sponsoren zullen ook in dollars betalen. Sauber schijnt de afgelopen jaren trouwens wel veel last te hebben gehad van de sterke Zwitserse frank. Inkomsten krijgen ze grotendeels in een zwakkere valuta en uitgaven zijn (groten)deels in de sterke frank. Tja, het kan alle kanten op, voorlopig gaat het ff niet zo goed met de pond, maar misschien gaan ze op termijn wel Zwitserland achterna ;)

gloudiesaurus

Citaat van: Jozef op 25 juni 2016 - 02:06:23
Citaat van: Tuesday op 24 juni 2016 - 12:13:56
Citaat van: Robbert65 op 24 juni 2016 - 11:38:48
Overigens: Natuurlijk is het Britse Pond gevallen, waardoor het op de korte termijn aantrekkelijk is in Engeland spullen te kopen: Klassiekers, tweedehands auto's en -onderdelen nodig: sla zo snel mogelijk je slag ;)
tov de euro valt de val van de pond redelijk mee. Wellicht dat de gevolgen in de F1 op korte termijn ook meevallen. Ik weet niet wie wat in welke valuta betaald, maar voor een team dat al in de problemen zit kan het wel net de genadeklap zijn. Maar het zou ook net zo goed net ff wat meer ademruimte kunnen geven. Sauber krijgt zn inkomsten gok ik vooral in euro's en dollars, en betaald veel rekeningen (oa loon) waarschijnlijk in ponden. Al met al zou ze dat toch behoorlijk wat kunnen schelen. Voor de lange termijn is het sowieso koffiedik kijken.

Ik kan ook niet in hun boeken kijken maar het lijkt me toch net omgekeerd te zijn? Ze zijn gevestigd in Zwitserland dus veel van hun leveranciers zullen Europese bedrijven zijn die euro's willen zien. Daarentegen zijn de prijzengeldcijfers die wij te zien krijgen altijd in pond uitgedrukt, wat logisch is omdat FOM een Brits bedrijf is. Dus voor Sauber lijkt een lage pond me nu net een hele slechte zaak.

Maar we moeten niet overdrijven. Daarstraks een econoom op de Vlaamse televisie: "je kunt wel paniekerig gaan doen dat de Brusselse beurs 6.5% heeft verloren op 1 dag, maar we zitten nu gewoon weer op het niveau van vorige week maandag, de koersen waren gestegen omdat er een remain-vote werd verwacht en nu zitten we weer op een normaal niveau." Voor het Britse pond zal iets gelijkaardigs gelden, vorige nacht werd een koers van $1.49 bereikt en dat was het hoogste in 4 maanden. Dan zakt het weer, en het zal ook wel weer stijgen. Dat zijn gewoon traders die aan het werk zijn...

Wat volgens mij nog een belangrijk Brexit-effect zou kunnen worden, is op het vlak van werkvergunningen voor personeel van de teams. Er werken toch aardig wat niet-Britten als ingenieur in de Britse teams. In het slechtste geval kunnen die geen werkvergunning meer krijgen. Maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk.

Bovendien, een belangrijk argument van de leave-campagne was "dat de EU toch wel handel zal willen blijven drijven met ons". Nu zullen ze niet een veel betere deal daarvoor krijgen dan Noorwegen. Dat zou betekenen dat elke EU-burger nog steeds gewoon in het VK zal kunnen gaan werken en wonen (zoals dat nu met Noorwegen ook het geval is).

Wanneer alle leugens van de leave-campagne als harde feiten boven komen drijven, gaan de Britten echt nog gek worden...

Denk ik ook. Al is het wel zo dat de Pond op zijn laagste punt stond sinds 1985. Dat zegt wel wat  ;) Maar ik denk dat de teams uiteindelijk wel blijven. Hoogstens dat er wat meer papieren rondslomp komt i.v.m. importeren/ exporteren en werkvergunningen voor personeel.

Nu weet ik niet precies hoe het zit meer week Engeland qua werkvergunning niet al af van de rest van de EU? Ik weet dat bijv. bij voetbal alleen internationals van de buiten de EU met een aantal caps een werkvergunning kregen in Engeland. In Nederland is men niet zo streng. Zo gebeurde het dan grote Engelse topclubs spelers in Nederland liet spelen om een speler de tijd te geven om een X-aantal interlands te spelen. Geen idee of dat er buiten het voetbal ook andere regels waren/ zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

C.G. de Beaufort

Ecclestone vindt het wel goed dat GB uit de EU gaat :

(..)"Ik ben hier altijd al voorstander van geweest", vertelt Ecclestone tegen het Britse Reuters over het verlaten van de EU. "Dit is het beste. We moeten eigen baas zijn. Als je iets te koop hebt, het een goed product is en het de juiste prijs heeft, dan kopen mensen het toch wel. Of ze nou Chinees, Italiaans of Duits zijn. Mensen komen hier wel overheen en gaan verder met hun leven."(..)

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/341104/ecclestone-formule-1-gaat-geen-last-krijgen-van-brexit/

Hij heeft gelijk.  8)

Groet,

C.G. de Beaufort




Franky R.

CitaatAls je iets te koop hebt, het een goed product is en het de juiste prijs heeft, dan kopen mensen het toch wel.



En wat al die prijs te hoog is? Ik hoop maar dat de Britten opschieten, anders krijgen wij (dus ook jij Beaufort) de rekening in de vorm van een Euro met een te lage waarde. Ik ben dan benieuwd of je dan nog zo trots bent op de Brexit-aanjagers...

Robbert65

Mercedes, Red Bull, McLaren, Force India, Manor, Williams, zitten allemaal in Engeland. Haas en Renault met een groot deel van hun operatie. Alleen Ferrari, Sauber en Toro Rosso zien het VK als buitenland.

Mevrouw May kondigt vandaag aan, dat Brexit een keiharde wordt. Niks deel proberen te blijven van de Europese markt. Niks Europa en vooral dus: geen open grenzen. Dat betekent, dat iedere krat die door de douane moet geld en tijd kost. Ouderwets gedoe met accijzen en in- en uitvoerbelansting. Letters of Credit. Vertragingen omdat er ergens iets niet klopt met een of ander formulier. En ook: stempels in je paspoort. Werken in het VK? tuurlijk, heeft u een maand of vier voor de vergunning klaar is? Et cetera.

Biedt Engeland nog wel het ideale vestigingsklimaat voor Formule 1 teams?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Veel werknemers van de teams komen uit de UK en hebben daar hun expertise ontwikkeld (vanaf de studieperiode). In principe gaan teams niet ineens in no-time elders in Europa zitten, aangezien dat voor die lui meer problemen dan oplossingen biedt. Voor Grands Prix levert het vanwege de gemeenschappelijke buitengrenzen van de EU weinig extra administratieve rompslomp op denk ik. Behoudens de races in de EU moet er al veel gebeuren met import en export van goederen, visa en dergelijke. Dat zal straks dus ook voor de EU-races moeten gebeuren, maar ik vermoed dat dat vanwege de douane-unie (gemeenschappelijke buitengrens) die de EU hanteert voor het hele spul aan EU-races vrij soepel zou moeten gaan.

Wat wel van invloed kan zijn op de teams is de inbreng van sponsoren uit EU-landen vanwege nieuwe regelingen die van kracht zullen zijn op geldstromen.

Jozef

Een team dat met zijn hebben en houden naar een GP afreist, doet niet aan import of export aangezien er geen goederen worden vervoerd voor handel. Dat is alsof je importbelasting zou moeten betalen op je reiskoffer.

Wel is er natuurlijk douane. Maar het VK was nooit deel van Schengen en heeft dus altijd gewoon douane gehad. Dat verandert nu niet.

Werkvergunningen zullen wel anders gaan verlopren. Maar zoals Jehoentelaar zegt, is het gros van de medewerkers in de renstallen gewoon Brit. En wat de anderen betreft: het gaat om zulke gespecialiseerde en hoog opgeleide profielen dat het toch moet lukken om werkvergunningen te regelen, lijkt me. Het lijkt me niet dat het VK ineens moeilijker gaat doen dan de VS als het op visa aankomt.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 17 januari 2017 - 14:56:37
Wel is er natuurlijk douane. Maar het VK was nooit deel van Schengen en heeft dus altijd gewoon douane gehad. Dat verandert nu niet.
ja, dat hebben alle landen, oa om de scheiding van markten te handhaven. Als het VK zometeen zich afscheidt van de EU en de Europese markt dan krijgt de douane het een stuk drukker.

Jozef

Ik denk toch niet dat dit tot problemen leidt voor de F1. Hun core business is elk jaar naar 20 landen overal in de wereld reizen om een circus op te zetten. Die weten echt wel hoe je een krat met een auto en gereedschap door de douane krijgt.

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 17 januari 2017 - 13:13:53
Mercedes, Red Bull, McLaren, Force India, Manor, Williams, zitten allemaal in Engeland. Haas en Renault met een groot deel van hun operatie. Alleen Ferrari, Sauber en Toro Rosso zien het VK als buitenland.

Mevrouw May kondigt vandaag aan, dat Brexit een keiharde wordt. Niks deel proberen te blijven van de Europese markt. Niks Europa en vooral dus: geen open grenzen. Dat betekent, dat iedere krat die door de douane moet geld en tijd kost. Ouderwets gedoe met accijzen en in- en uitvoerbelansting. Letters of Credit. Vertragingen omdat er ergens iets niet klopt met een of ander formulier. En ook: stempels in je paspoort. Werken in het VK? tuurlijk, heeft u een maand of vier voor de vergunning klaar is? Et cetera.

Biedt Engeland nog wel het ideale vestigingsklimaat voor Formule 1 teams?

Ik denk dat er uiteindelijk niet zoveel veranderd. De UK laat de F1-industrie niet verdwijnen. Allereerst zijn er voor de teams geen echte alternatieven want alles zit in de UK. En ik denk dat de UK uiteindelijk wel handelsdeals sluit met andere landen om hun eigen industrie in stand te houden.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

Citaat van: Jozef op 17 januari 2017 - 16:24:17
Ik denk toch niet dat dit tot problemen leidt voor de F1. Hun core business is elk jaar naar 20 landen overal in de wereld reizen om een circus op te zetten. Die weten echt wel hoe je een krat met een auto en gereedschap door de douane krijgt.
het is niet alleen rondreizen, maar dr moeten ook auto's worden gebouwd.

Jehoentelaar

Citaat van: gloudiesaurus op 17 januari 2017 - 16:31:42
Ik denk dat er uiteindelijk niet zoveel veranderd. De UK laat de F1-industrie niet verdwijnen. Allereerst zijn er voor de teams geen echte alternatieven want alles zit in de UK. En ik denk dat de UK uiteindelijk wel handelsdeals sluit met andere landen om hun eigen industrie in stand te houden.

Ja dat laatste is echt niet waar volgens alle insiders op dit gebied. De UK verkloot z'n eigen marktpositie als vestigingslocatie omdat multinationals niet meer via de UK in één keer de volledige EU in kunnen. Andere landen kunnen daar niet voor compenseren. Het wordt, tenzij je target echt de markt van de UK is, op geen enkele manier logisch om je daar te vestigen vanuit een ander land. En eerder de UK met de EU allemaal verdragen en contracten heeft vastgelegd om de situatie nog zo gunstig mogelijk te maken zijn we zo vier decennia verder (zie Zwitserland, voor het minst slecht vergelijkbare voorbeeld).

Landen voeren de meeste handel met nabijgelegen landen en dat zijn voor de UK allemaal EU-landen. In de lijst handelspartners moet je een stukje naar beneden voor je de eerste non-EU-landen tegenkomt. En die weten ook wel beter dan dat ze met een losgetrokken Europees land, dat in volle onzekerheid verkeert, in zee gaan.

Wat de Formule 1 betreft zal het echter niet zo enorm schrikbarend gaan zijn verder. De regio's waar die teams zitten zullen daar niet op dat gebied veel op achteruit gaan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Newcastle, waar Nissan een grote speler is - of het noorden van Wales waar Airbus actief is.