Olav Mol Een leven met Formule 1 [recensie]

Gestart door Arthur, 01 juni 2016 - 20:28:18

« vorige - volgende »

Arthur

Het boek van Olav Mol! Ik weet niet of dit de juiste plaats is maar toch maar even.

Gisteren het e-book besteld [was toch even benieuwd] gezien het jubileum van Olav als commentator. Boek nu bijna uit [272 bladzijden]. Wat kan ik er over vertellen? Vooropgesteld komt Olav absoluut niet uit de verf als auteur. Het lullen gaat hem veel beter dan schrijven. Blijf vooral enthousiast commentaar doen zou ik zeggen!

Het boek is meer een aaneenschakeling van anekdotes en persoonlijke ervaringen op en rondom circuits en een stukje privéleven dan dat races of raceseizoenen beschreven worden. Dat laatste is allemaal heel summier. Opvallend is ook dat links en rechts Jack Plooij een passage doet. Dat vind ik ronduit jammer [maar dat is persoonlijk].

Gezien de prijs heb ik geen spijt het boek aangeschaft te hebben. Jammer is wel dat het boek niet heel veel bijzonder nieuws brengt. Veel heeft Olav ook al verteld door de jaren heen. Inhoudelijk is het boek ook erg oppervlakkig geschreven, heel weinig diepgang voor een periode van 25 jaar ervaring en beleving.

Wellicht had het meer inhoud gekregen als bijvoorbeeld een Michel van Egmond [Gijp en Kieft] het had geschreven. Maar goed, het is zoals het is. Ik ben weer een paar uur 'van de straat geweest'  8)



Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

Ik ben op de helft, ik snap precies wat je bedoelt, maar het is wel typisch Olav natuurlijk.

Er is geen speld tussen de Olav Mol die we kennen en de Olav Mol als verteller van het boek (Hij schreef het niet, maar sprak het in en liet het typen) te krijgen. Overigens heb ik nu al drie keer hardop zitten lachen in mijn eentje, dus... ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

#2
Klopt, vooral die coureur die zich ingekocht had maar het voor gezien hield omdat er te veel grip was... Duidelijk is wel dat Mol geen fan was van MSC maar ook dat heeft hij in zijn commentaar wel helder gemaakt! Terug laten vallen in de race om het spannender te maken... Tja, Olav, kadootjes worden niet gegeven in de Formule 1 !!!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Ha, Chanock Nissany of zoiets? De Israëliet bij Minardi? Dat verhaal ken ik nog wel. ;D

Van Wijk

Citaat van: Robbert65 op 01 juni 2016 - 20:47:09
Ik ben op de helft, ik snap precies wat je bedoelt, maar het is wel typisch Olav natuurlijk.

Er is geen speld tussen de Olav Mol die we kennen en de Olav Mol als verteller van het boek (Hij schreef het niet, maar sprak het in en liet het typen) te krijgen. Overigens heb ik nu al drie keer hardop zitten lachen in mijn eentje, dus... ;)

Heerlijk, redenen genoeg om het te lezen dus ?

Robbert65

#6
recensie staat zaterdag op de pits.
Olav is in het boek volledig zichzelf, dus als je Olav oké vind: kopen! als je Olav maar zozo vind, laten liggen!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Deels mee eens, als je Olav okay vindt prima, maar dan nog vind ik het boek inhoudelijk te karig en te oppervlakkig gezien de periode waar het over gaat. Maar een ieder kan er pas iets over roepen als je het gelezen hebt ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Edwin90

Ik verwacht volgende week een gesigneerd exemplaar. Ben benieuwd! 8)

Sphinx

Ik heb ook een paar hoofdstukken gelezen inmiddels. Lijkt een beetje op een verzameling columns. Niet onaardig, maar ook niet meer dan dat. Uitgebreidere mening komt nog.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tessa

Citaat van: Robbert65 op 02 juni 2016 - 21:24:23
Olav is in het boek volledig zichzelf, dus als je Olav oké vind: kopen! als je Olav maar zozo vind, laten liggen!

ik ben geen Olav fan {ahum}, dus ik zat niet echt op een boekje te wachten, maar ik vond het best leuk toen m'n vriendje een paar hoofdstukjes voorlas.  ::)