Ronde 5: Gran Premio de España, Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló

Gestart door Tessa, 09 mei 2016 - 17:16:18

« vorige - volgende »

Hamilton vs Rosberg. Wie is er schuldig?

Hamilton 100%
7 (26.9%)
Rosberg 100%
2 (7.7%)
Beiden schuldig
5 (19.2%)
Niemand. Gewoon een race-incident
12 (46.2%)
Anders...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 26

Poll gesloten: 18 mei 2016 - 15:05:42


Jozef

Citaat van: Arthur op 15 mei 2016 - 17:08:52
Ik had niet het idee dat Hamilton er al naast zat toen Rosberg verdedigde. In mijn beleving was het [te] stevig verdedigen en [te] ambitieus aanvallen. Incident dus lijkt mij.

Wel, feit is dat Lewis z'n voorwiel naast Rosberg had toen hij nog op het asfalt was. En dan blijft Rosberg naar rechts knijpen, en dat is stout.

Maar de stewards vinden het niet nodig om te straffen. Lewis bevestigt mijn verhaal op Sky, Rosberg had veel minder vermogen dus Lewis vond dat hij wel voor het gat moest gaan omdat hij 70km/h sneller reed (als ik dit goed begreep). Op het moment dat hij de keuze maakte tussen links en rechts, was er links nog niet voldoende ruimte, dus ging hij rechts.

Arthur

Citaat van: Jozef op 15 mei 2016 - 17:15:52
Citaat van: Arthur op 15 mei 2016 - 17:08:52
Ik had niet het idee dat Hamilton er al naast zat toen Rosberg verdedigde. In mijn beleving was het [te] stevig verdedigen en [te] ambitieus aanvallen. Incident dus lijkt mij.

Wel, feit is dat Lewis z'n voorwiel naast Rosberg had toen hij nog op het asfalt was. En dan blijft Rosberg naar rechts knijpen, en dat is stout.

Maar de stewards vinden het niet nodig om te straffen. Lewis bevestigt mijn verhaal op Sky, Rosberg had veel minder vermogen dus Lewis vond dat hij wel voor het gat moest gaan omdat hij 70km/h sneller reed (als ik dit goed begreep). Op het moment dat hij de keuze maakte tussen links en rechts, was er links nog niet voldoende ruimte, dus ging hij rechts.

In dat geval geeft Rosberg te weinig [of geen] ruimte en kon Hamilton geen kant meer op. Nog steeds incident denk ik.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Rosberg had op dat moment liefst 180 pk minder, door een foute motormapping...wat had Hamilton dan moeten doen?
En je raakt niet op het gras als je achter een knijpende auto rijdt.


Dus of beiden schuldig of incident...IMHO

Arthur

Met 180 PK meer [?] had Hamilton buitenom moeten gaan en had het gelukt?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Op het moment dat Hamilton kiest om naar rechts te gaan, was er langs links nog geen wagenbreedte vrij.

Overigens omdat ik het zelf interessant vond even de betreffende regels opgezocht, dus ik post ze ook maar gelijk hier:

27.7 Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full
width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting
to pass is alongside his
. [...]

For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is
alongside the rear wheel of the car in front
this will be deemed to be a 'significant portion'.


Dit was duidelijk het geval voordat Lewis van het asfalt af moest, dus het staat niet eens ter discussie dat Rosberg de regels heeft overtreden, dat is gewoon een feit. Of het bestraft moet worden is natuurlijk wel een discussie, ik kan ermee leven dat het niet bestraft is omdat het in een flits gebeurde en Lewis ongelooflijk agressief was.

Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Citaat van: Jozef op 15 mei 2016 - 17:58:32
Op het moment dat Hamilton kiest om naar rechts te gaan, was er langs links nog geen wagenbreedte vrij.

Overigens omdat ik het zelf interessant vond even de betreffende regels opgezocht, dus ik post ze ook maar gelijk hier:

27.7 Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full
width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting
to pass is alongside his
. [...]

For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is
alongside the rear wheel of the car in front
this will be deemed to be a 'significant portion'.


Dit was duidelijk het geval voordat Lewis van het asfalt af moest, dus het staat niet eens ter discussie dat Rosberg de regels heeft overtreden, dat is gewoon een feit. Of het bestraft moet worden is natuurlijk wel een discussie, ik kan ermee leven dat het niet bestraft is omdat het in een flits gebeurde en Lewis ongelooflijk agressief was.
dat is helemaal geen feit, op het moment dat Rosberg de binnenkant kiest zit Hamilton daar helemaal nog niet. Ik vind het overigens ook niet Hamilton zn fout, ik vond m zelfs niet agressief,  maar dit is gewoon puur een racing incident.

Fietser

Een race-incident waar beiden schuld aan hebben. Je kunt ook zeggen: een aantal factoren die elkaar niet verdroegen. Gezien de WK-stand is Hamilton echter wel de grootste verliezer, alhoewel hij het 'geluk' had dat hij Rosberg aantikte tijdens zijn glijpartij over het gras (wat Mercedes beslist anders zal zien). Rosberg zal er wellicht niet al te lang van wakker liggen.

Tuesday

Citaat van: Fietser op 15 mei 2016 - 20:52:56
Een race-incident waar beiden schuld aan hebben. Je kunt ook zeggen: een aantal factoren die elkaar niet verdroegen. Gezien de WK-stand is Hamilton echter wel de grootste verliezer, alhoewel hij het 'geluk' had dat hij Rosberg aantikte tijdens zijn glijpartij over het gras (wat Mercedes beslist anders zal zien). Rosberg zal er wellicht niet al te lang van wakker liggen.
mwah, hij had Lewis mooi te pakken in de eerste bocht en had weer 7 punten kunnen uitlopen. In 2014 had ie ook een mooie voorsprong en toen draaiden de rollen ook ineens na een aanrijding. Dit is wel anders, maar toch denk ik dat ie het liever niet had gehad.

Wings


Wings

Verder lees ik dat Hamilton excuses heeft gemaakt en de schuld op zich neemt. Boek sluiten en verder.

Jozef

Op Sky excuseerde hij zich wel aan het team, maar niet aan Nico, en nam hij ook geen schuld op zich. Hij zei gewoon dat hij het ontzettend kut vond voor het team dat ze dit hadden laten gebeuren. Maar misschien zei hij aan andere media weer wat anders, ik weet het niet.

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 09 mei 2016 - 21:56:42
Yess ik kan niet wachten! Ik ben er dit jaar live bij  8)
Ben nog nooit op dit circuit geweest.
Heb staanplaatsen, het hele weekend, dus ik ben benieuwd.

Enorm gaaf dat dit nu samen valt met de eerste race van Verstappen bij Red Bull!  8)
Ben benieuwd wat Verstappen kan laten zien.
lucky bastard, maar het is je absoluut gegund!!

Wings

Citaat van: Jozef op 15 mei 2016 - 21:41:49
Op Sky excuseerde hij zich wel aan het team, maar niet aan Nico, en nam hij ook geen schuld op zich. Hij zei gewoon dat hij het ontzettend kut vond voor het team dat ze dit hadden laten gebeuren. Maar misschien zei hij aan andere media weer wat anders, ik weet het niet.

Hij excuseert zich aan het team en geeft aan dat hij er alles aan doet om dit te voorkomen in de toekomst. Lijkt me helder. Verder geeft Lauda Lewis wel de schuld, is Wolff neutraal en deelt de FIA geen straffen uit. Dat als reactie op jou en het ingenomen standpunt dat Rosberg schuld is. Gezien de FIA, Mercedes en Lewis dat anders zien ben ik nieuwsgierig of je dat standpunt hebt bijgesteld? Wellicht wat te zwaar van inzet aan het adres van Rosberg. Dat neemt niet weg dat ik het nog steeds zie als een race-incident.