Ronde 1: Rolex Australian Grand Prix, Melbourne Grand Prix Circuit, Albert Park

Gestart door Tessa, 06 maart 2016 - 12:41:29

« vorige - volgende »

Jozef

Nee, de eer om de slechtste strategie te hebben was helaas weggelegd voor McLaren. Die dachten dat het wel een goed idee was om Button op supersofts te zetten bij de rode vlag. :( ::)

gloudiesaurus

Citaat van: Kootje op 22 maart 2016 - 19:55:26
Sainz koos er in overleg met het team voor om eerder dan gepland binnen te komen omdat hij bij zijn pogingen zich tegen Hamilton te verdedigen continu lock-ups had waardoor zijn banden sneller op waren. Logische keus, men moest wat om de schade te beperken. Achteraf gezien had hij er verstandiger aan gedaan Lewis te laten passeren. Maar ja ... dat zit niet in de aard van het beestje en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.

Max had daarentegen gewoon door kunnen rijden, maar was teveel met Carlos bezig ipv z'n eigen race. Hij voelde zich bestolen van ''zijn'' undercut en besluit daarop ook nog eens op eigen houtje te pitten, zonder hierover het team in te lichten. Logisch dat die dan niet klaar staan en hij 7 sec verliest. Het team valt hierin echter niets aan te rekenen, de fout ligt bij Max zelf.

Conclusie: Beide coureurs hebben het zelf verpest (de een op de baan, de ander in de pits), maar met 'n foute strategie had het niets van doen.

Dat Verstappen teveel met Sainz bezig was ben ik met je eens.

Maar als je naar de banden kijkt zie je dat Verstappen na de 3e stop op soft (14 ronden) reed, hierna wisselde hij naar Medium (25).
Hij had op die soft banden sowieso niet door kunnen rijden. Dan had hij 39 ronden daarop moeten rijden, dat heeft niemand gedaan.

Eigenlijk had hij bij die 3e stop gewoon Medium's moeten krijgen... dan was die extra stop niet nodig. Lijkt er dus op dat Sainz en Verstappen sowieso voor 4 stops zouden gaan.
Daarbij hadden ze wel pech met de rode vlag-situatie die voor beide op een ongunstig moment kwam. Grosjean profiteerde hier bijv. wel volop van.

Overigens heeft Wehrlein precies dezelfde strategie gehad als Verstappen.

Zoals Jos Verstappen zegt, hiervan leren, en in Bahrein voor het resultaat gaan. De auto heeft de snelheid.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Fietser

Wellicht heb ik veel gemist, maar heeft iemand een idee of verklaring omtrent het Alonso-Gutierrez-ongeval? Remde de Mexicaan te vroeg of ging de Spanjaard grof in de fout? Of beide?
Een terzijde: mooi hoe Gutierrez - nauwelijks tot stilstand gekomen - bij zijn team direct informeerde naar het welbevinden van Alonso. Goeie gozer.

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 22 maart 2016 - 23:11:34
Citaat van: Kootje op 22 maart 2016 - 19:55:26
Sainz koos er in overleg met het team voor om eerder dan gepland binnen te komen omdat hij bij zijn pogingen zich tegen Hamilton te verdedigen continu lock-ups had waardoor zijn banden sneller op waren. Logische keus, men moest wat om de schade te beperken. Achteraf gezien had hij er verstandiger aan gedaan Lewis te laten passeren. Maar ja ... dat zit niet in de aard van het beestje en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.

Max had daarentegen gewoon door kunnen rijden, maar was teveel met Carlos bezig ipv z'n eigen race. Hij voelde zich bestolen van ''zijn'' undercut en besluit daarop ook nog eens op eigen houtje te pitten, zonder hierover het team in te lichten. Logisch dat die dan niet klaar staan en hij 7 sec verliest. Het team valt hierin echter niets aan te rekenen, de fout ligt bij Max zelf.

Conclusie: Beide coureurs hebben het zelf verpest (de een op de baan, de ander in de pits), maar met 'n foute strategie had het niets van doen.

Dat Verstappen teveel met Sainz bezig was ben ik met je eens.

Maar als je naar de banden kijkt zie je dat Verstappen na de 3e stop op soft (14 ronden) reed, hierna wisselde hij naar Medium (25).
Hij had op die soft banden sowieso niet door kunnen rijden. Dan had hij 39 ronden daarop moeten rijden, dat heeft niemand gedaan.

Eigenlijk had hij bij die 3e stop gewoon Medium's moeten krijgen... dan was die extra stop niet nodig. Lijkt er dus op dat Sainz en Verstappen sowieso voor 4 stops zouden gaan.
Daarbij hadden ze wel pech met de rode vlag-situatie die voor beide op een ongunstig moment kwam. Grosjean profiteerde hier bijv. wel volop van.

Overigens heeft Wehrlein precies dezelfde strategie gehad als Verstappen.

Zoals Jos Verstappen zegt, hiervan leren, en in Bahrein voor het resultaat gaan. De auto heeft de snelheid.
Niet tot het einde nee, maar wel nog een paar ronden zodat ie genoeg marge op kon bouwen om iig voor Grosjean op de baan te komen. Dat gat was op dat moment zo'n 18 seconden. Daarom wilde het team hem ook buiten houden. Dan was ie normaal gesproken gewoon nog 5e of 6e geworden.

Kootje

@Maikel,

Zijn opmerking ''how many times did I tell you about these tyres'' wil niet automatisch zeggen dat zijn banden op waren, maar kan ook betekenen dat hij niet blij was met de bandenkeus an sich. Wellicht dat die in zijn ogen niet lang genoeg mee zouden gaan. De stop van Carlos triggerde een alarm, want het daaropvolgende ''I wanted to pit first'' deed mij namelijk vermoeden dat hij dacht dat Sainz 'n reguliere stop maakte, ipv de geplande. Dat is voor mij dan ook eerder een bevestiging dat hij meer met Carlos bezig was dan met z'n eigen race. Hoe dan ook is het onaangekondigd pitten 'n absolute no-no. Dus wat z'n beweegreden ook was, hij heeft het louter aan zichzelf te danken gehad.


@Tuesday,

Je haalt nu twee dingen door elkaar imo. Hij dook de pits niet in om het gevecht met Hamilton te ontlopen, maar omdat hij het gevecht juist aan was gegaan. Daardoor had hij lock-up na lock-up, daardoor gingen z'n banden eraan. Hij verdedigde gewoon te hard, waardoor de strategie noodgedwongen aangepast moest worden. Had hij Hamilton minder hard verdedigd of voorbij laten gaan, dan was de strategiewijziging niet nodig geweest en was P6 haalbaar geweest. Maar ja ... als echte racer doe je dat natuurlijk niet. Daarmee heeft hij echter zelf z'n strategie om zeep geholpen. Of de nieuwe strategie een goede was is lastig in te schatten, want daarin hielp de rode vlag niet mee en dat is tegelijk de reden waarom Ferrari's strategie niet werkte. Zonder had P1 er gewoon ingezeten en was P2, zelfs met fout in bocht 15, een zekerheidje.


@Gloudie,

Wat Tuesday zegt. Hij had de race er idd niet mee uit kunnen rijden, maar wel het benodigde gat kunnen slaan om voor Grosjean, Hulkenberg, Bottas, Palmer en Sainz op de baan terug te komen. De ongeplande stop kostte hem 7 sec, het vastzitten achter Sainz tov Palmer en Bottas (incl spin) minimaal 10. Zet hem 17 sec verder op de grid en P5 a 6 was zijn deel geweest.


@Fietser,

Volgens Alonso zelf was het 'n inschattingsfout van zijn kant.

Fietser

Ik werp zomaar een vraag op.
Als dit inderdaad een inschattingsfout was van Alonso, zoals hij zelf toegaf, zou dit dan beetje bij beetje het einde inluiden van de prachtige carrière van deze uitnemende coureur? Ik bedoel het niet rot, en iedereen maakt fouten, maar dit leek me echt een beginnersdingetje...

BMW.WilliamsF1

Gisteren zat ik dat nieuwe F1 programma op Ziggo te kijken. Daar werd een opmerking gemaakt. Alonso rijdt achterop Gutierrez. Dat was een soortgelijke fout als wat Max in Monaco deed vorig jaar. Max kreeg hier vorig jaar 2 strafpunten voor en Alonso niet. Beide een fout van de achterop komende coureur.

Het enige verschil is dat Alonso zijn fout wel meteen toegaf. Maar als je puur naar de regels kijkt zou Alonso dus ook 2 strafpunten moeten krijgen.

Sabai

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 23 maart 2016 - 10:05:03
Gisteren zat ik dat nieuwe F1 programma op Ziggo te kijken. Daar werd een opmerking gemaakt. Alonso rijdt achterop Gutierrez. Dat was een soortgelijke fout als wat Max in Monaco deed vorig jaar. Max kreeg hier vorig jaar 2 strafpunten voor en Alonso niet. Beide een fout van de achterop komende coureur.

Het enige verschil is dat Alonso zijn fout wel meteen toegaf. Maar als je puur naar de regels kijkt zou Alonso dus ook 2 strafpunten moeten krijgen.

Eigenlijk wel ja.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 23 maart 2016 - 09:28:28
@Tuesday,

Je haalt nu twee dingen door elkaar imo. Hij dook de pits niet in om het gevecht met Hamilton te ontlopen, maar omdat hij het gevecht juist aan was gegaan. Daardoor had hij lock-up na lock-up, daardoor gingen z'n banden eraan. Hij verdedigde gewoon te hard, waardoor de strategie noodgedwongen aangepast moest worden. Had hij Hamilton minder hard verdedigd of voorbij laten gaan, dan was de strategiewijziging niet nodig geweest en was P6 haalbaar geweest. Maar ja ... als echte racer doe je dat natuurlijk niet. Daarmee heeft hij echter zelf z'n strategie om zeep geholpen. Of de nieuwe strategie een goede was is lastig in te schatten, want daarin hielp de rode vlag niet mee en dat is tegelijk de reden waarom Ferrari's strategie niet werkte. Zonder had P1 er gewoon ingezeten en was P2, zelfs met fout in bocht 15, een zekerheidje.

ok, dat eerste had ik dan ff verkeerd begrepen. Maar ik ben het er niet mee eens dat de strategie noodgedwongen aangepast moest worden. Er waren idd een aantal lock ups, maar er was geen groot verval in rondetijden ondanks de druk van Hamilton. Dat hij zelf zn strategie om zeep heeft geholpen, in overleg met zn team daar ben ik het wel mee eens. Al met al ook een slechte wedstrijd van zijn kant, hij had gewoon een stint van 18-20 ronden moeten rijden, dan was ie niet in verkeer gekomen en had ie nogmaals softs eronder kunnen doen. De beste strategie (makkelijk om achteraf vast te stellen ;) ) was duidelijk de mediums eronder en de wedstrijd uit rijden. Een lange stint op soft zoals Ricciardo deed werkte ook prima, mede omdat hij nooit in verkeer terecht kwam en het gevecht met Hamilton niet aan ging.

C.G. de Beaufort

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 23 maart 2016 - 10:05:03
Gisteren zat ik dat nieuwe F1 programma op Ziggo te kijken. Daar werd een opmerking gemaakt. Alonso rijdt achterop Gutierrez. Dat was een soortgelijke fout als wat Max in Monaco deed vorig jaar. Max kreeg hier vorig jaar 2 strafpunten voor en Alonso niet. Beide een fout van de achterop komende coureur.

Het enige verschil is dat Alonso zijn fout wel meteen toegaf. Maar als je puur naar de regels kijkt zou Alonso dus ook 2 strafpunten moeten krijgen.

Geheel juist, BMW.WilliamsF1. Maar goed, ik denk omdat het zijn eerste jaar was in de F1, hij dus zogezegd 'strafpunten' heeft verdiend. FIA, een klotezooi.

Groet,

C.G. de Beaufort


Tuesday

Citaat van: C.G. de Beaufort op 23 maart 2016 - 11:33:56
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 23 maart 2016 - 10:05:03
Gisteren zat ik dat nieuwe F1 programma op Ziggo te kijken. Daar werd een opmerking gemaakt. Alonso rijdt achterop Gutierrez. Dat was een soortgelijke fout als wat Max in Monaco deed vorig jaar. Max kreeg hier vorig jaar 2 strafpunten voor en Alonso niet. Beide een fout van de achterop komende coureur.

Het enige verschil is dat Alonso zijn fout wel meteen toegaf. Maar als je puur naar de regels kijkt zou Alonso dus ook 2 strafpunten moeten krijgen.

Geheel juist, BMW.WilliamsF1. Maar goed, ik denk omdat het zijn eerste jaar was in de F1, hij dus zogezegd 'strafpunten' heeft verdiend. FIA, een klotezooi.

Groet,

C.G. de Beaufort
bij beide beslissingen hebben ze de verklaringen van de coureurs ook meegenomen. Ik denk dat daar het verschil in zit. Alonso en Gutierrez vonden het beiden een race ongeval, Grosjean vond dat zeker niet in Monaco.

gloudiesaurus

Citaat van: Tuesday op 23 maart 2016 - 08:12:55
Citaat van: gloudiesaurus op 22 maart 2016 - 23:11:34
Citaat van: Kootje op 22 maart 2016 - 19:55:26
Sainz koos er in overleg met het team voor om eerder dan gepland binnen te komen omdat hij bij zijn pogingen zich tegen Hamilton te verdedigen continu lock-ups had waardoor zijn banden sneller op waren. Logische keus, men moest wat om de schade te beperken. Achteraf gezien had hij er verstandiger aan gedaan Lewis te laten passeren. Maar ja ... dat zit niet in de aard van het beestje en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.

Max had daarentegen gewoon door kunnen rijden, maar was teveel met Carlos bezig ipv z'n eigen race. Hij voelde zich bestolen van ''zijn'' undercut en besluit daarop ook nog eens op eigen houtje te pitten, zonder hierover het team in te lichten. Logisch dat die dan niet klaar staan en hij 7 sec verliest. Het team valt hierin echter niets aan te rekenen, de fout ligt bij Max zelf.

Conclusie: Beide coureurs hebben het zelf verpest (de een op de baan, de ander in de pits), maar met 'n foute strategie had het niets van doen.

Dat Verstappen teveel met Sainz bezig was ben ik met je eens.

Maar als je naar de banden kijkt zie je dat Verstappen na de 3e stop op soft (14 ronden) reed, hierna wisselde hij naar Medium (25).
Hij had op die soft banden sowieso niet door kunnen rijden. Dan had hij 39 ronden daarop moeten rijden, dat heeft niemand gedaan.

Eigenlijk had hij bij die 3e stop gewoon Medium's moeten krijgen... dan was die extra stop niet nodig. Lijkt er dus op dat Sainz en Verstappen sowieso voor 4 stops zouden gaan.
Daarbij hadden ze wel pech met de rode vlag-situatie die voor beide op een ongunstig moment kwam. Grosjean profiteerde hier bijv. wel volop van.

Overigens heeft Wehrlein precies dezelfde strategie gehad als Verstappen.

Zoals Jos Verstappen zegt, hiervan leren, en in Bahrein voor het resultaat gaan. De auto heeft de snelheid.
Niet tot het einde nee, maar wel nog een paar ronden zodat ie genoeg marge op kon bouwen om iig voor Grosjean op de baan te komen. Dat gat was op dat moment zo'n 18 seconden. Daarom wilde het team hem ook buiten houden. Dan was ie normaal gesproken gewoon nog 5e of 6e geworden.

Mee eens. En ben het ook met je eens dat hij op die soft banden nog wat langer door had kunnen rijden, tenminste normaal gesproken.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Overigens hoop ik wel dat Marko of Tost Verstappen hierover spreekt. Het mag geen tweede keer gebeuren, hij moet hiervan leren.
Nu een goede race in Bahrein, dan is iedereen het weer vergeten  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Mickey