Ronde 1: Rolex Australian Grand Prix, Melbourne Grand Prix Circuit, Albert Park

Gestart door Tessa, 06 maart 2016 - 12:41:29

« vorige - volgende »

Robbert65

Qualify-cijfers tellen mee in de beeldvorming. rijders worden afgerekend op resultaat. Sainz kan Verstappen eruit kwalificeren wat ie wil, als ie maar een derde van de punten scoort die Verstappen scoort, zoals afgelopen jaar, dan is-ie het haasje. La lièbre, om het even duidelijker te zeggen. Voor Sainz dan ;-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

Ben ik het slechts ten dele mee eens. Kwalificatieresultaten zorgen niet alleen voor beeldvorming, maar ze vertellen ook het nodige. Het enige wat ze (helaas) niet doen, is het WK beïnvloeden. Maar iedere coureur wil dolgraag voor zijn teamgenoot starten, ook omdat een goede kwalificatierun veel zegt over pure snelheid en het op de grens presteren.
Stel dat coureur A als zesde eindigt in het WK en zijn teamgenoot B als zevende. Maar als het kwalificatieduel bijv. 13-7 is in het voordeel van coureur B, dan zal coureur A niet zo heel blij zijn.
Wat ook altijd opvalt: de eerst gekwalificeerde coureur binnen het team is er altijd mee in zijn nopjes. De andere zegt dat het niet zo belangrijk, dat hij met andere zaken bezig is of dat alles draait om zondag. Tja.

lieven

in de middenmoot maakt het minder uit of je nu voor of achter je teamgenoot kwalificeert.
In de race heb je vaak veel kans om dit te veranderen.

Maar hoe meer naar P1 dat je je kwalificeert hoe belangrijker.
Van P3 naar P1 gaan is moeilijker dan uw P1 verdedigen!

Tessa

(even een lijstje vanaf reddit met bandensets die de individuele coureurs zouden hebben afgenomen voor Melbourne volgens Pirelli)


Ik ga op reis en ik neem mee:

Jozef

Citaat van: Fietser op 08 maart 2016 - 13:59:30
Ben ik het slechts ten dele mee eens. Kwalificatieresultaten zorgen niet alleen voor beeldvorming, maar ze vertellen ook het nodige. Het enige wat ze (helaas) niet doen, is het WK beïnvloeden. Maar iedere coureur wil dolgraag voor zijn teamgenoot starten, ook omdat een goede kwalificatierun veel zegt over pure snelheid en het op de grens presteren.
Stel dat coureur A als zesde eindigt in het WK en zijn teamgenoot B als zevende. Maar als het kwalificatieduel bijv. 13-7 is in het voordeel van coureur B, dan zal coureur A niet zo heel blij zijn.
Wat ook altijd opvalt: de eerst gekwalificeerde coureur binnen het team is er altijd mee in zijn nopjes. De andere zegt dat het niet zo belangrijk, dat hij met andere zaken bezig is of dat alles draait om zondag. Tja.

Races worden bovendien enorm beïnvloed door omstandigheden buiten de controle van de coureur om. Je motor geeft er de brui aan of je krijgt een lekke band of Maldonado rijdt je van de baan. Sainz heeft echt veel pech gehad vorig jaar, meest bekend is uiteraard Hongarije waar hij Max waarschijnlijk zou hebben verslagen voor die vierde plaats.

De kwalificatie is een veel eerlijker graadmeter. Daarom krijgt het kwalificatieduel zoveel aandacht.

gloudiesaurus

Huh, Max was gewoon sneller dan Sainz in Hongarije hoor?

Over de banden... het wordt allemaal wat  minder overzichtelijk zo.
3 ipv 2 bandensoorten  ;)
Toch kiest bijna iedereen voor hetzelfde behalve de Manor-coureurs.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Citaat van: Jozef op 08 maart 2016 - 23:49:05
De kwalificatie is een veel eerlijker graadmeter. Daarom krijgt het kwalificatieduel zoveel aandacht.
Het is nog maar de vraag of het met de nieuwe opzet nog wel een eerlijke graadmeter is. Maar wel voor iedereen gelijk.

gloudiesaurus

Citaat van: Matthijs op 09 maart 2016 - 06:58:32
Citaat van: Jozef op 08 maart 2016 - 23:49:05
De kwalificatie is een veel eerlijker graadmeter. Daarom krijgt het kwalificatieduel zoveel aandacht.
Het is nog maar de vraag of het met de nieuwe opzet nog wel een eerlijke graadmeter is. Maar wel voor iedereen gelijk.

Waarom zou de kwalificatie onder de nieuwe opzet geen eerlijke graadmeter zijn?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Omdat de FIA er alles aan gedaan heeft om ervoor te zorgen dat de snelste niet automatisch vooraan staat. Dat is toch het hele idee van de nieuwe kwalificatie?

Kootje

Volgens mij is het nog steeds de langzaamste die steeds afvalt, niet de snelste. Die staat straks, onder normale omstandigheden, gewoon weer op pole. Grootste verandering zit 'm in de frequentie waarmee men afvalt. Dat gaat nu geleidelijk ipv in een klap, that's all. De uitgedeelde lakens zullen  er echt niet door de war van raken.

Jehoentelaar

De foutmarge is een stuk kleiner waardoor het risico op een lagere startplek dan 'de bedoeling' is een stuk groter wordt. In grote lijnen zal de grid gewoon vrij normaal in elkaar steken maar ik denk dat er vooral in het middenveld flink wat uitersten zullen plaatsvinden.

Matthijs

Citaat van: Jehoentelaar op 09 maart 2016 - 15:35:39
De foutmarge is een stuk kleiner waardoor het risico op een lagere startplek dan 'de bedoeling' is een stuk groter wordt. In grote lijnen zal de grid gewoon vrij normaal in elkaar steken maar ik denk dat er vooral in het middenveld flink wat uitersten zullen plaatsvinden.
Zo bedoel ik het inderdaad.

Jozef

Citaat van: gloudiesaurus op 09 maart 2016 - 01:11:53
Huh, Max was gewoon sneller dan Sainz in Hongarije hoor?
Niet zo veel sneller dat hij Sainz nog had verslagen na zijn drive through.

Edit: incorrect, hij had die DT al gehad toen Sainz uitviel. Het zat anders, Sainz reed ervoor maar er ging wat mis bij zijn eerste pitstop waardoor hij achter Alonso vast zat en daarna werd hij bij de safety car nog verder gepiepeld waardoor hij plots ver achter Max zat. En dan viel hij nog uit om het plaatje compleet te maken. Max werd fluitend vierde.

Niet te zeggen wie waar zou geëindigd zijn met "als" en "dan", maar ik wilde alleen het punt maken dat de kwalificatie een eerlijker vergelijkingspunt is en dat is in ieder geval wel aangetoond. In een race gebeuren gewoon te veel zaken waar een coureur geen controle over heeft.

Robbert65

Citaat van: Jozef op 09 maart 2016 - 18:17:20
Citaat van: gloudiesaurus op 09 maart 2016 - 01:11:53
Huh, Max was gewoon sneller dan Sainz in Hongarije hoor?
Niet zo veel sneller dat hij Sainz nog had verslagen na zijn drive through.

Edit: incorrect, hij had die DT al gehad toen Sainz uitviel. Het zat anders, Sainz reed ervoor maar er ging wat mis bij zijn eerste pitstop waardoor hij achter Alonso vast zat en daarna werd hij bij de safety car nog verder gepiepeld waardoor hij plots ver achter Max zat. En dan viel hij nog uit om het plaatje compleet te maken. Max werd fluitend vierde.

Niet te zeggen wie waar zou geëindigd zijn met "als" en "dan", maar ik wilde alleen het punt maken dat de kwalificatie een eerlijker vergelijkingspunt is en dat is in ieder geval wel aangetoond. In een race gebeuren gewoon te veel zaken waar een coureur geen controle over heeft.
Dit is een interpretatie van GP racen die de wereld in mijn ogen volkomen op zijn kop zet. Racen gaat over een paar dingen; de vaardigheden van de coureur, de betrouwbaarheid van de auto, het vermogen van de motor en de intelligentie van het team en de rijder ten aanzien van race strategie.

Er is in alles in het leven sprake van een geluksfactor, dat sluit ik niet uit.

De kwalificatie staat in dienst van de race. Als er meer dan twee rijders aan een race meedoen heb je een modus nodig om een startvolgorde vast te stellen. Daartoe dient een of andere vorm van kwalificatie. Stellen dat er beter te meten is wie een betere coureur is door middel van de kwalificatie dan door de race is toch een wel erg boude bewering. Het loutere feit, dat de race wel en de kwalificatie niet tot punten voor het WK leidt zegt daarover voldoende.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Kwalificatie zegt niet dat je een betere racer bent, alleen dat je sneller bent over één rondje. In een race komen weer andere rijvaardigheden aan bod die in de kwalificatie niet naar voren komen. Ik heb niet beweerd dat de kwalificatie een béter beeld geeft over de kwaliteiten van de coureurs, maar wel dat het een eerlijker beeld is. Eerlijker, maar beperkter.

Kwalificatieduels komen veelvuldig aan bod in de media en de coureurs dragen lustig bij aan die aandacht. Het heeft wel degelijk een zeker belang.