Qualify in 2016...een echte afvalrace?

Gestart door Tessa, 24 februari 2016 - 08:42:39

« vorige - volgende »

Matthijs

Wat er mankeert aan het systeem in mijn ogen is dat dit de topteams eerder bevoordeelt dan benadeelt. De topteams hebben meer tijd om een goede kwalificatie te rijden dan de mindere goden, de laatste groep riskeert bij een kleine misstap al direct eliminatie. Zie Haas, maar eigenlijk ook Kvyat. Volgens mij schiet de opzet zo zijn doel voorbij.

Tessa

http://www.nu.nl/formule-1/4233380/formule-1-voert-oude-kwalificatie-weer-in-mislukt-experiment.html

ntussen lijkt de kogel door de kerk: niet nog even aankijken, niet wat bijschaven, maar simpelweg doen alsof er nooit iets gebeurd is. In Bahrein gaan we gewoon weer naar een ouderwetse kwalificatie kijken...

Robbert65

Wat een ongelofelijk zwaktebod is dat zeg. Geef iets nieuws toch eerst een eerlijke kans! kindertjesgedrag!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

KVDracer

Citaat van: Robbert65 op 20 maart 2016 - 05:22:58
Wat een ongelofelijk zwaktebod is dat zeg. Geef iets nieuws toch eerst een eerlijke kans! kindertjesgedrag!

Volgens mij weten de teambazen beter dan wie ook dat er weinig gaat veranderen aan de nieuwe quali. Veel rijders bleven gewoon binnenzitten omdat ze geen bandjesmeer over hadden. Ik vind het vorige format veel spannender, dan was er soms mss een par minuten niemand te zien op de baan, maar op het eindekwam iedereen die ging afvallen toch terug naar buiten. Q1 en Q2 was toen ook steeds spannend, wantje kon bij het vallen de vlag op P10 staan en dan toch nog op P17 eindigen omdat er nog anderen een snellere ronde aan het rijden waren
Dat was eigenlijk het beste format in jaren.
Het format van één ronde per rijder vond ik maar niks. En het format van een 15 jaar geleden was ook wel spannend, alleen had je soms een half uur niets te zien.

Tuesday

#79
Citaat van: Robbert65 op 20 maart 2016 - 05:22:58
Wat een ongelofelijk zwaktebod is dat zeg. Geef iets nieuws toch eerst een eerlijke kans! kindertjesgedrag!
dit was wel zo hopeloos, dat dit wat mij betreft de enige juiste beslissing is. Als een upgrade op een auto totaal niet werkt haal je het er ook weer af. Wil niet zeggen dat je het niet later alsnog in een aangepaste vorm kunt invoeren, maar daar zullen dan maar eerst eens goed over na moeten denken en misschien eerst eens goed testen/simuleren.  Maar wat mij betreft kan het huidige format nog wel een tijdje mee. k ben het met KVDracer eens dat dit het beste format in jaren is.

Kootje

Citaat van: Robbert65 op 20 maart 2016 - 05:22:58
Wat een ongelofelijk zwaktebod is dat zeg. Geef iets nieuws toch eerst een eerlijke kans! kindertjesgedrag!

Mee eens. Met wat fine-tuning had dit systeem best kunnen gaan werken. Q1 bewees imo de potentie, daarin werd het beoogde doel van meer actie gehaald. Zo moeilijk is het niet, zet gewoon de klok na iedere afvaller op nul. Zo verplicht je iederreen buiten te blijven. Wijs daarnaast iedereen 'n 3- tal bandensets aan die puur voor Q bedoeld zijn en het bandensparen is ook verleden tijd. Tenminste ... de ''groten der aarde'' zullen de eerste minuten van iedere sessie nog wel sparend rijden, terwijl de ''kleintjes'' gelijk gaan knallen. Daarmee is de kans op verrassingen echter ook weer groter. Knal je als ''grote'' te vroeg, lig je eruit ten faveure van zo'n ''kleintje''. Knal je te laat, ook. Komt het nog steeds aan op timing, maar dan wel op de timing vd coureur zelf . Zou ik iig 'n stuk interessanter vinden.

Jozef

Citaat van: Jozef op 24 februari 2016 - 16:24:42
Wat Robbert zegt, klopt dus volgens mij. Er verandert niks, behalve dat je nu dieper in de problemen komt als je je eerste snelle ronde verknoeit.

En de eindstrijd van Q3 wordt natuurlijk anders, straks heb je op het einde van Q3 hoogstens nog 2 auto's op de baan, saai! Ik durf me zelfs luidop afvragen of er in de laatste minuten van Q3 überhaupt nog iemand de baan op zal komen! Iedereen zal toch vroeg genoeg een knaltijd moeten rijden om alvast zeker bij de eerste vijf of zo te staan. Stel dat je dan P2 staat en nog voor de pole wil gaan... dan moet je dus nog een bandensetje opgebruiken. Niet interessant, toch?

Nee, ik ben bang dat dit format een k*tidee is en dat het averechts zal werken. Ik snap echt niet wat er mis was met het kwalificatieformat.

Pff, told you so. Onbegrijpelijk dat dit nieuwe systeem is ingevoerd zonder erover na te denken. Als een fan op een internetforum kan zien aankomen hoe het zal uitpakken, dan kunnen ze dat binnen de F1 toch ook? Dit geeft aan dat het overhaast is beslist, onder druk van Bernie, zonder dat er tijd was om na te denken hoe het zou uitpakken. F1 maakt zichzelf weer eens totaal belachelijk, het is ongelooflijk hoe zo'n miljardenbusiness op zo'n onprofessionele manier bestuurd kan worden.

Sphinx

De afvalrace kan maar op één manier werken, als de regels voor het "bandensparen" verdwijnen. Of men geeft vrij hoeveel setjes een renstal mag gebruiken in de quali of men geeft  één compound vrij speciaal voor de kwali. Maar inderdaad, het is niet interessant een plaats hoger te kwalificeren in Q2 of 3 als je banden op zijn (wat bv Mclaren overkwam)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

FolkertE

Citaat van: Kootje op 20 maart 2016 - 09:07:08
Citaat van: Robbert65 op 20 maart 2016 - 05:22:58
Wat een ongelofelijk zwaktebod is dat zeg. Geef iets nieuws toch eerst een eerlijke kans! kindertjesgedrag!

Mee eens. Met wat fine-tuning had dit systeem best kunnen gaan werken. Q1 bewees imo de potentie, daarin werd het beoogde doel van meer actie gehaald. Zo moeilijk is het niet, zet gewoon de klok na iedere afvaller op nul. Zo verplicht je iederreen buiten te blijven. Wijs daarnaast iedereen 'n 3- tal bandensets aan die puur voor Q bedoeld zijn en het bandensparen is ook verleden tijd. Tenminste ... de ''groten der aarde'' zullen de eerste minuten van iedere sessie nog wel sparend rijden, terwijl de ''kleintjes'' gelijk gaan knallen. Daarmee is de kans op verrassingen echter ook weer groter. Knal je als ''grote'' te vroeg, lig je eruit ten faveure van zo'n ''kleintje''. Knal je te laat, ook. Komt het nog steeds aan op timing, maar dan wel op de timing vd coureur zelf . Zou ik iig 'n stuk interessanter vinden.
Dat is niet eens zo'n gek idee. Maar worden dat dan niet heel veel rondjes? Moet je volgens mij 22 rondjes rijden in een uur tijd, dat word wel heel veel. Of je doet het alleen in Q3.

Kootje

Dank je en valt wel mee hoor.

De uiteindelijke polesitter rijd  9 rondjes per Q en dat is incl. In- en outlaps. Uitgaande van 1.5 min. per rondje duurt iedere sessie dan nog geen kwartier. Dat is nu niet anders. Grootste verschil is dat in Q1 en 2 de toppers nu voortijdig uitstappen, terwijl de rest tussentijds binnenkomt voor vers rubber. Dat word dan verleden tijd (toppers zullen de volledige sessies op de baan moeten blijven en het met één setje banden moeten doen), maar volgens mij was dat nu net de bedoeling.. 

FolkertE

Of ik ben te moe om logisch na te denken of ik mis iets in je redenering.
Dus ze rijden per Q 3 getimede rondjes? Of ga je er vanuit dat ze de hele Q buiten blijven dus?
Ik denk dat het wel leuk kan worden, maar veel coureurs langzaam over het circuit gaan om maar te blijven rijden en niet te veel van je banden vergen.

Kootje

Zal het stap voor stap uitleggen.

1, Iedereen gaat bij aanvang van Q naar buiten.
2,Zodra iedereen 'n tijd heeft gezet gaat de klok op nul en valt de nr 22 af.
3, Dit herhaal je tot er 7 man zijn afgevallen, wat einde Q1 betekend.
4, De resterende 15 coureurs fitten nieuw rubber, wijzigen evt hun afstelling en nemen deel aan Q2
5, Men herhaalt bovenstaand proces tot er nog 8 man over zijn.
6, Deze 8 maken zich klaar voor de laatste afvalrace in Q3.

In iedere sessie zal de langzaamste rijder slechts 1 getimede ronde rijden, de snelste(n) 7.

Tessa

#87
Of ze doen een qualify oude stijl,
Of ze passen de nieuwe qualify aan,
Of ze verzinnen de aankomende week nog eens totaal iets anders.
ze weten het nog niet....

het is lachwekkend

Vandaag beslist men hierover:
http://www.motorsport.com/f1/news/f1-now-evaluating-elimination-qualifying-tweaks-for-bahrain-681873/

ik denk dat ze er gewoon om moeten tossen, dat gooit het veld lekker door elkaar EN het kost geen bandjes.
iedereen blij

Tessa


Robbert65

weet je 't zeker? Want het duurt nog 10 dagen he?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel