Qualify in 2016...een echte afvalrace?

Gestart door Tessa, 24 februari 2016 - 08:42:39

« vorige - volgende »

FolkertE

Rijders schijnen massaal tegen te zijn en dat er vooralsnog geen (absolute) duidelijkheid zou zijn. Veranderingen vind ik nooit echt een probleem, maar doe het met goede overwegingen en afspraken. Dit komt gewoon slordig over. En het is inderdaad zoals Matthijs al zegt, Bernie is een gehaaide ouwe haai die donders goed weet hoe hij de boel kan bespelen. Maar ik geloof wel dat hij nu echt wel wilt proberen de F1 weer terug op haar oorspronkelijke pad wilt krijgen. Zijn geldpakhuis komt mogelijk in gevaar als te veel mensen afhaken.

Jozef

Citaat van: Sphinx op 04 maart 2016 - 11:10:03
En nog maar een draai volgens Autosport. De Fia heeft schijnbaar het originele plan groen licht gegeven:

CitaatFormula 1's new knockout qualifying format has been approved in its original form by the World Motor Sport Council, Autosport understands.

The new system is scheduled to be introduced for the season-opening Australian Grand Prix later this month, despite concerns aired by Formula One Management regarding its implementation due to software issues. The three qualifying periods will remain, with Q1 to run for 16 minutes, with the slowest car eliminated after seven minutes, and then every 90 seconds thereafter until 15 remain to head into Q2. The second period is to run for 15 minutes, and will follow the same process as Q1, with the first driver to be eliminated after six minutes until eight remain.
For the 14-minute Q3, the first driver will be knocked out after five minutes, with the session continuing until only the man on pole is left standing.

::) ::) ::) :'(

Kootje

Citaat van: Sphinx op 04 maart 2016 - 11:10:03
En nog maar een draai volgens Autosport. De Fia heeft schijnbaar het originele plan groen licht gegeven:

CitaatFormula 1's new knockout qualifying format has been approved in its original form by the World Motor Sport Council, Autosport understands.

The new system is scheduled to be introduced for the season-opening Australian Grand Prix later this month, despite concerns aired by Formula One Management regarding its implementation due to software issues. The three qualifying periods will remain, with Q1 to run for 16 minutes, with the slowest car eliminated after seven minutes, and then every 90 seconds thereafter until 15 remain to head into Q2. The second period is to run for 15 minutes, and will follow the same process as Q1, with the first driver to be eliminated after six minutes until eight remain.
For the 14-minute Q3, the first driver will be knocked out after five minutes, with the session continuing until only the man on pole is left standing.

En het is de FIA die bepaald, niet Bernie. ::)

Jozef

Ecclestone zit ook in de Wereldmotorsportraad. ;) Verder een mannetje van Ferrari en dan wel 25 FIA-mensen inderdaad, dus geen idee hoe groot het gewicht van Bernie daar kan zijn.

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Waarom moeten rijders in Q3 starten op de banden waarmee ze Q3 rijden?
Damn...

Ze moeten ze juist een extra set banden geven als beloning voor het halen van Q3.

En ik blijf erbij dat de kwalificatie ook moeten belonen met wat puntjes, bijv. voor de top 3.
Dan wordt er op het scherpst gereden, ook op zaterdag.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 04 maart 2016 - 16:26:13
Waarom moeten rijders in Q3 starten op de banden waarmee ze Q3 rijden?
Damn...

Ze moeten ze juist een extra set banden geven als beloning voor het halen van Q3.

En ik blijf erbij dat de kwalificatie ook moeten belonen met wat puntjes, bijv. voor de top 3.
Dan wordt er op het scherpst gereden, ook op zaterdag.

Is de pole/goede startpositie dan niet genoeg beloning?

Jozef

Citaat van: gloudiesaurus op 04 maart 2016 - 16:26:13
Waarom moeten rijders in Q3 starten op de banden waarmee ze Q3 rijden?
Damn...

Ze moeten ze juist een extra set banden geven als beloning voor het halen van Q3.

Is dat echt zo? Ik heb Autosport en Motorsport.com gecheckt en die melden het allebei niet, ik ben benieuwd waar Robbert deze informatie vandaan haalt. Bij mijn weten is dit ongewijzigd, dat wil zeggen dat ze de race moeten starten op de banden waarmee ze hun beste tijd in Q2 reden.

Na Q3 krijgt iedereen een extra set van de zachtste band die Pirelli dat weekend meeneemt. De Q3-deelnemers moeten die set weer inleveren na de kwalificatie, alle anderen mogen het inzetten tijdens de race.

FolkertE

Citaat van: Matthijs op 04 maart 2016 - 16:36:14
Citaat van: gloudiesaurus op 04 maart 2016 - 16:26:13
Waarom moeten rijders in Q3 starten op de banden waarmee ze Q3 rijden?
Damn...

Ze moeten ze juist een extra set banden geven als beloning voor het halen van Q3.

En ik blijf erbij dat de kwalificatie ook moeten belonen met wat puntjes, bijv. voor de top 3.
Dan wordt er op het scherpst gereden, ook op zaterdag.

Is de pole/goede startpositie dan niet genoeg beloning?
Het is wel een grote beloning, maar dat is allemaal nutteloos. Of nou ja, nutteloos voor de titel of klassement. Punten scoren op zaterdag kan wel een eventuele extra spanning brengen. Misschien een STR of FI ( of welk ander klein team dan ook) die voor de zaterdag glorie gaat en ineens een top 3 pakt op de zachtere band. Ze gebruiken nu immers 3 verschillende soorten banden.

Jehoentelaar

Ik gruwel van het idee dat de titelstrijd op zaterdag kan worden beslist.

gloudiesaurus

Citaat van: Matthijs op 04 maart 2016 - 16:36:14
Citaat van: gloudiesaurus op 04 maart 2016 - 16:26:13
Waarom moeten rijders in Q3 starten op de banden waarmee ze Q3 rijden?
Damn...

Ze moeten ze juist een extra set banden geven als beloning voor het halen van Q3.

En ik blijf erbij dat de kwalificatie ook moeten belonen met wat puntjes, bijv. voor de top 3.
Dan wordt er op het scherpst gereden, ook op zaterdag.

Is de pole/goede startpositie dan niet genoeg beloning?

Dat is zeker een grote beloning. Maar bijv. 1 puntje voor de Pole zou het nog net wat leuker maken.
Zou het duel tussen Hamilton en Rosberg vorig jaar op zaterdag nog spannender hebben gemaakt...

Dat de titelstrijd er door beslist kan worden is wel een nadeel... maar met 1 WK-punt voor de Pole is de kans daarop klein.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

#56
Citaat van: Jozef op 04 maart 2016 - 17:10:27
Citaat van: gloudiesaurus op 04 maart 2016 - 16:26:13
Waarom moeten rijders in Q3 starten op de banden waarmee ze Q3 rijden?
Damn...

Ze moeten ze juist een extra set banden geven als beloning voor het halen van Q3.

Is dat echt zo? Ik heb Autosport en Motorsport.com gecheckt en die melden het allebei niet, ik ben benieuwd waar Robbert deze informatie vandaan haalt. Bij mijn weten is dit ongewijzigd, dat wil zeggen dat ze de race moeten starten op de banden waarmee ze hun beste tijd in Q2 reden.

Na Q3 krijgt iedereen een extra set van de zachtste band die Pirelli dat weekend meeneemt. De Q3-deelnemers moeten die set weer inleveren na de kwalificatie, alle anderen mogen het inzetten tijdens de race.

At the start of the race each car which qualified for Q3 must be fitted with the tyres
with which the driver set his fastest time during Q2. This will only be necessary for these
cars if dry-weather tyres were used to set the fastest time in Q2 and if dry-weather
tyres are used at the start of the race.

Artikel 24.4 lid g van de Fia F1 worldchampionship regulations versie 27022016.

Het is dus net iets anders als ik eerst las en overschreef in mijn artikel op de front page, ik heb dat dan ook snel aangepast. De regels (technical en sporting) zijn te downloaden:
http://www.fia.com/regulations/regulation/fia-formula-one-world-championship-110

NB: nu zou het nog zo kunnen zijn, dat mijn eerste verhaal wel klopt, dat dat een wijziging is ten opzichte van de versie van eind februari. ik duik er nog wel even in dit weekend, maar ik heb ook een hoop andere plannen ;-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Die regels ken ik heel goed. ;) Maar dat zijn dus regels van 27 februari, waar het nieuwe kwalificatieformat nog niet in staat want dat is pas goedgekeurd op 2 of 3 maart. Deze regel is niet nieuw, hij bestaat al een aantal jaren. Ik neem dus aan dat hij ongewijzigd blijft, want ik heb nergens opgevangen dat dit deel ook op de schop gaat.

Robbert65

Klopt,  sinds 2013 dacht ik. Ik las ergens dat het anders werd, als gezegd, ik ga op ondrrzoek;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

En? Heeft het onderzoek al wat opgeleverd  ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel