Qualify in 2016...een echte afvalrace?

Gestart door Tessa, 24 februari 2016 - 08:42:39

« vorige - volgende »

Tessa

De teambazen zijn er al uit, maar het moet nog goedgekeurd worden door de World Motor Sport Council (WMSC) van de  FIA.
Dit is het idee:
http://www.motorsport.com/f1/news/f1-teams-agree-elimination-style-qualifying-for-2016-675278/

en van nu.nl:
Het nieuwe kwalificatiesysteem houdt in dat alle auto's op de baan rijden en er vervolgens elke anderhalve minuut iemand afvalt.

In Q1 gaan alle 22 coureurs het circuit op, waarna na zeven minuten de langzaamste gedwongen wordt om zijn wagen langs de kant te zetten. Vervolgens valt er elke negentig seconden iemand af, totdat er vijftien coureurs over zijn.

Na vijf minuten in Q2 valt er opnieuw elke anderhalve minuut iemand af. De acht coureurs die overblijven, dringen door tot de derde en laatste kwalificatieronde waarin het proces na vijf minuten herhaald wordt. Uiteindelijk strijden de twee laatst overgebleven coureurs na een uur om pole position in de race.


mogelijk gaat dit in 2016 al in....het lijkt mij redelijk vlot.
Al met al vind ik het wel een positieve verandering. Niet dat er iets mis is met het huidige kwalificatiesysteem, maar op deze manier wordt het wel spannender (je zit nu toch te wachten op dat laatste rondje)


Kootje

Klinkt op zich wel grappig en lijkt idd 'n stuk spannender om naar te kijken, maar ... ik verwacht niet dat het eindresultaat hierdoor anders zal zijn dan met het huidige system. Het bied imo geen ruimte voor verrassingen zoals bv met het one-lap qualifier het geval was. Willen ze dus af vd voorspelbaarheid, dan zullen ze toch echt met iets anders moeten komen. Zoniet, dan is het wijzigen vd opzet wat mij betreft niet eens nodig. Schijnspanning zien we immers al genoeg gedurende de race zelf.

Robbert65

In eerste instantie dacht ik dat een afvalrace een nogal infantiel bedenksel was, maar toen ik las dat alle auto's tegelijkertijd de baan op gaan en pas na zeven of vijf minuten een voor een gaan afvallen tot het quotum van die ronde overblijft, vind ik het zo slecht nog niet....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

FolkertE

Ik las het gisteravond geloof ik al, maar het idee is leuk en klinkt spannend. Er zit zeker potentie in, maar het gevaarlijke aan dit systeem is dat het erg gevoelig is voor onbetrouwbare auto's of foutjes van rijders. Maakt het direct wel spannend en forceert teams en rijders om foutloos te werken/rijden.
Ik hoop dan maar dat het veel regent op zaterdag.

Fabian

Geen slecht idee moet ik zeggen. Rijders worden gedwongen het circuit op te gaan om een snelle tijd neer te zetten binnen een x aantal minuten. Vervolgens zullen de meeste op het circuit moeten blijven omdat ze in de gevarenzone zitten.

Ieder foutje kan daarnaast keihard worden afgestraft ivm de tijdsduur. Kan voor verrassingen gaan zorgen deze vorm van kwalificeren en voor de kijker denk ik ook meer spektakel.

Tessa


Blanchimont

Ik ben heel benieuwd hoe dit idee in de praktijk eruit gaat zien. Mijn eerste indruk is in ieder geval positief. Al kan ik me zomaar voorstellen dat het ook tot chagrijn zal leiden als Max door de nieuwe opzet een keer voortijdig uit de kwalificatie wordt geknikkerd ;)

FolkertE

Aller eerst Welkom op de "Pits"

ten tweede, dat denk ik ook wel, maar als dat het geval is, kunnen we ons op zijn minst opmaken voor een mooie inhaal race. Op dit moment heb ik liever dat Max slecht kwalificeert en een goede race rijd, dan andersom. Daarnaast strijd hij toch niet om de overwinning of de titel, dus hoe erg is het werkelijk als hij een paar keer uit de kwalificatie valt?

Blanchimont

Bedankt! Da's een mooi perspectief, Folkert. Bij een teleurstellend resultaat ga ik het proberen om het vanuit dat perspectief te zien ;)

Jozef

Als er één ding was in de F1 dat niet aan verandering toe was, was het wel het kwalificatieformat.

Ik heb dan ook nog mijn twijfels bij dit systeem. Wordt het echt verplicht om de hele sessie lang op de baan te blijven? Dat lijkt me een beetje belachelijk. Wat er dus gaat gebeuren, is dat de topteams in Q1 en Q2 het gewoon gaan doen zoals nu. Ergens in de eerste 7 minuten een snel rondje op de tabellen zetten, dan weer in de garagebox gaan staan en eventueel nog een keer buitenkomen voor een tweede poging als het toch net te warm wordt.

Ik weet niet hoe dit meer spanning gaat opleveren. Het is juist spannend als er op het einde van Q3 nog 5 coureurs zijn die een snel rondje aan het zetten zijn en dat alles in de laatste minuut bepaald wordt. Dat verdwijnt nu dus. Jammer.

Robbert65

ik snap wat je zegt Jozef, maar wat ik lees uit wat er nu bekend is, is dat het hele spul op de baan is gedurende een kwalificatiesessie? Maar even met jouw theorie meedenken:
iedereen rijd eén snelle ronde binnen de eerste 7 minuten. de langzaamste valt dan af. Dan moeten er in de resterende 8 minuten nog 6 afvallen (22 rijders, 15 mogen naar Q2). Als de toppers dan binnen blijven staan en de kleintjes het gaan uitvechten gebeurt er inderdaad iets heel anders dan ik in mijn hoofd had... Toch nog maar eens induiken hoe het precies zit dan.... :o
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Ik kan het fout hebben, het zou kunnen dat het verplicht is om de hele sessie lang op de baan te blijven, maar wat je dan krijgt is dat meneer Hamilton in het begin van de sessie een snelle ronde neerzet en daarna alleen maar op de baan blijft omdat het moet... en dus rondjes van 20 seconden langzamer gaat draaien. Dan heb ik nog liever dat hij in de garagebox gaat staan!

Robbert65

mja, anders wordt het maar banden oproken natuurlijk. Dat scenario, van de kleintjes die het uit mogen vechten terwijl de grote meneren het hoofdschuddend aanzien kennen we al een paar jaar. Het een voor een afvallen is natuurlijk wel een stevige verandering voor degene die even pech heeft. En je hebt nadrukkelijk minder kansen om een foutje goed te maken...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tessa

hmmm, ook al zijn de details nog niet uitgewerkt, blijkt uit het volgende stukje uit het artikel dat ik in de OP linkte dat Jozef het bij het rechte eind heeft...en dan is het inderdaad geen vooruitgang

quote:
One team insider did suggest, however, that the change to the format would not actually be that big a revolution as it sounds.
"I'm currently struggling to see how this changes how we operate as the tyres are generally only good for one hard lap," he said. "So we won't be driving around on sub-optimal tyres."

Robbert65

Nee. Het enige wat er dus verandert is, dat degene die zijn rondjes volkomen verkloot ook meteen klaar is. En dus achteraan start. En dat hebben we Vettel, Raïkönnen en ook Hamilton al zien doen in 2015. so what the f@ck is new?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel