Nieuwe regels in 2017: F1 3 seconden sneller

Gestart door Jozef, 23 februari 2016 - 22:12:02

« vorige - volgende »

Zat je hierop te wachten?

Ja, F1 wordt hierdoor weer leuker
7 (43.8%)
Niet echt, maar als de teams en rijders er lol aan hebben...
3 (18.8%)
Helemaal niet, ik zie toch het verschil in rondetijd niet op tv
6 (37.5%)

Totaal aantal stemmen: 16

Jozef

Er wordt al sinds vorig jaar mei over gesproken en vandaag is er een eerste formele stap gezet: de F1-wagens moeten vanaf volgend jaar 3 tot 4 seconden per ronde sneller worden. Daarvoor bereikte de F1 Commission, waarin de FIA, de teams, de leveranciers en de clan-Ecclestone vertegenwoordigd zijn, vandaag een akkoord.

De teams hadden vorig jaar ruim de tijd gekregen om potentiële nieuwe regels uit te dokteren en te schatten wat voor tijdwinst die zouden opleveren. Red Bull wilde voor een stap van wel 5-6 seconden per ronde gaan, maar omdat niet zeker was of Pirelli hiervoor wel goed rubber zou kunnen leveren, is men uiteindelijk overstag gegaan voor een compromisvoorstel van McLaren. Dit plan werd met een tweederdemeerderheid goedgekeurd.

De tijdwinst zal niet uit de motoren komen, want er blijft per race 100 kilogram brandstof beschikbaar net zoals nu het geval is. Wel tot de mogelijkheden behoren betere en bredere banden, of meer grip uit aerodynamica. Details zijn echter nog niet bekend.

Wat vinden jullie hier nu van? Maakt het voor het spektakel echt uit wat voor rondetijden er gereden worden? Of zou dit vooral helpen om de coureurs weer fysiek wat meer te belasten? Of heeft de F1 dit gewoon nodig om zijn status als koningsklasse te vrijwaren?

Jehoentelaar

Hoe sneller je gaat, hoe tijdstechnisch korter de rechte stukken zijn. Wordt inhalen dus theoretisch lastiger van. Ergo: er moet ook op dat vlak het een en ander gebeuren, want die paar seconden sneller zie je op TV toch niet.

Kootje

#2
Lijkt me voor mij als kijker geen donder uitmaken, dus heb optie 2 gestemd. Ik bedoel ... ik zie het nu ook niet dat de F1 langzamer is geworden tov voorgaande jaren, dus andersom verwacht  ik niets anders. Maar als coureur merk je het natuurlijk wel.Dus als zij dat graag willen, waarom niet? Wat het inhalen betreft verwacht ik iig geen verschil. Het snelheidsverschil tussen auto's A en B blijft net zo groot, het rechte stuk net zo lang, dus ...

Tessa

Tja, als iedereen hetzelfde aantal seconden sneller gaat rijden, dan levert dat geen winst op voor de kijker.
In principe wilde ik 2 stemmen, maar als ik de reactie van Jehoentelaar lees, dan is het eerder een negatieve dan een positieve of neutrale verandering.

Ik stem dus 3, als je het er mee eens bent, kopieer dan dit bericht en zet het een uur op je FB pagina  :P


Blanchimont

Ik heb voor optie drie gestemd. En wel hierom: je ziet er als kijker geen moer van. Dat de coureurs F1 niet meer zo uitdagend als voorheen vinden, is wel iets wat aangepakt moet worden. Daarom pleit ik voor regelwijzigingen die voor meer PK's en mechanische grip zorgen. Wat de F1 juist niet nodig heeft, is geavanceerdere aerodynamica.

Daar heeft namelijk niemand wat aan: de auto-industrie niet en ook de F1 niet als middel om de Formule 1 spannend te maken. O p het hoogtepunt van aerodynamica in de Formule 1, zeg maar 2004 tot en met 2008, was inhalen ontzettend lastig. (Ja, ook in 2007 en 2008, die ondanks hun op papier spannende uitslagen eigenlijk heel saaie seizoenen waren). Het laatste dat ik wil, is dat de F1 weer die weg op gaat. Races die na de start alleen in de pits voor verschuivingen zorgden: toen aan de orde van de dag, nu gelukkig verleden tijd en eigenlijk ondenkbaar. Laat dat vooral zo. Dus ook niet bijtanken: dat was oorzaak nummero 1 dat alles in de pits werd uitgevochten.

Om terug te keren naar de regels voor 2017, wat mij betreft: niet bijtanken, minder aerodynamische en meer mechanische grip voor betere 'close racing' en dat de rijder meer het verschil maakt.

Jozef

De FIA heeft details bekendgemaakt:

- de banden, voor en achter, worden een kwart breder (meer mechanische grip)
- auto's worden 20 cm breder (meer mechanische grip)
- de voorvleugel wordt 15 cm breder en wordt een 'swept wing', d.w.z. de vleugel zal schuin naar achteren lopen
- de achtervleugel wordt 20 cm breder en komt 15 centimeter lager
- de diffuser wordt weer groter
- achter de voorwielen wordt meer toegelaten, om de vloer beter te laten werken
- om de grotere auto's en bredere banden binnen het minimumgewicht te laten passen, gaat het minimumgewicht zo'n 25kg omhoog

De algemene tendens is, de mechanische grip verbeteren en meer aerodynamische grip uit de vloer/diffuser maar niet heel veel meer uit de vleugels. Daardoor moet inhalen ook gemakkelijker worden.

Er zijn ook nog twee esthetische ingrepen: zowel de voorvleugel als de voorkant van de sidepods zullen schuin naar achteren moeten aflopen.

Fabian

Citaat van: Jozef op 24 februari 2016 - 14:45:16
De FIA heeft details bekendgemaakt:

- de banden, voor en achter, worden een kwart breder (meer mechanische grip)
- auto's worden 20 cm breder (meer mechanische grip)
- de voorvleugel wordt 15 cm breder en wordt een 'swept wing', d.w.z. de vleugel zal schuin naar achteren lopen
- de achtervleugel wordt 20 cm breder en komt 15 centimeter lager
- de diffuser wordt weer groter
- achter de voorwielen wordt meer toegelaten, om de vloer beter te laten werken
- om de grotere auto's en bredere banden binnen het minimumgewicht te laten passen, gaat het minimumgewicht zo'n 25kg omhoog

De algemene tendens is, de mechanische grip verbeteren en meer aerodynamische grip uit de vloer/diffuser maar niet heel veel meer uit de vleugels. Daardoor moet inhalen ook gemakkelijker worden.

Er zijn ook nog twee esthetische ingrepen: zowel de voorvleugel als de voorkant van de sidepods zullen schuin naar achteren moeten aflopen.
En gedeeltelijk gesloten cockpits zouden er ook door zijn. Halo concept

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

FolkertE

Citaat van: Fabian op 24 februari 2016 - 15:11:13
Citaat van: Jozef op 24 februari 2016 - 14:45:16
De FIA heeft details bekendgemaakt:

- de banden, voor en achter, worden een kwart breder (meer mechanische grip)
- auto's worden 20 cm breder (meer mechanische grip)
- de voorvleugel wordt 15 cm breder en wordt een 'swept wing', d.w.z. de vleugel zal schuin naar achteren lopen
- de achtervleugel wordt 20 cm breder en komt 15 centimeter lager
- de diffuser wordt weer groter
- achter de voorwielen wordt meer toegelaten, om de vloer beter te laten werken
- om de grotere auto's en bredere banden binnen het minimumgewicht te laten passen, gaat het minimumgewicht zo'n 25kg omhoog

De algemene tendens is, de mechanische grip verbeteren en meer aerodynamische grip uit de vloer/diffuser maar niet heel veel meer uit de vleugels. Daardoor moet inhalen ook gemakkelijker worden.

Er zijn ook nog twee esthetische ingrepen: zowel de voorvleugel als de voorkant van de sidepods zullen schuin naar achteren moeten aflopen.
En gedeeltelijk gesloten cockpits zouden er ook door zijn. Halo concept
Het worden dus een soort van V auto's? Voor smaller en achter breder? Op zich klinken deze veranderingen positief, nu maar hopen dat die in de werkelijkheid goed worden uitgevoerd.

Jozef

Alles wordt breder. De hele auto 20cm breder, de achtervleugel ook 20cm en de voorvleugel slechts 15cm.

In tegenstelling tot wat ik dacht toen ik de openingspost schreef, ligt het toch nog op tafel dat de brandstoflimiet van 100kg per race verdwijnt zodat de coureurs meer kunnen pushen. De fuel flow limit van 100kg/u verdwijnt sowieso niet.

Kijkers zullen tijdens de race de kans hebben om een 'driver of the day' te kiezen die dan na afloop van de race, nog tijdens de tv-uitzendingen, bekendgemaakt wordt.

Jehoentelaar

Als ik het zo lees krijg ik een beeld voor me van die eerste generatie A1GP-auto's. Dat waren een beetje eigenaardige apparaten, maar wel leuk. Ben benieuwd.

Matthijs

Ik snap alleen niet waarom de voorvleugel ook breder wordt. Die is in 2009 toch ook al eens verbreed? Nu zijn ze veel te fragiel bij een aanrijding omdat ze zover uitsteken. Nouja, ze worden 'slechts' 20 cm breed, dus alles wordt net iets beter in verhouding.

FolkertE

Ik geloof dat de voorvleugel destijds niet verbreed was, maar dat de hele auto +- 20 cm smaller werd. Daardoor ontstonden de ogenschijnlijk brede vleugels.

Figge

Alle opties om de mechanische grip te verhogen zijn prima, hoewel ik altijd in de veronderstelling was dat de diffusors de grootste veroorzakers van vuile rijwind waren. Alleen die fuel restricties, daar moeten ze echt mee stoppen. Lost een heleboel issues op. Het enige doel dat een zuinige motor in F1 moet hebben is effectief met minder kilo's aan de start verschijnen dan de concurrentie.
Hoe eea esthetisch uitpakt zie we dan wel weer, maar veel "lulliger" dan de wagens er nu uitzien kan niet echt, met die in verhouding hoge smalle achtervleugel en te brede voorvleugel.

Matthijs

Citaat van: FolkertE op 25 februari 2016 - 10:12:00
Ik geloof dat de voorvleugel destijds niet verbreed was, maar dat de hele auto +- 20 cm smaller werd. Daardoor ontstonden de ogenschijnlijk brede vleugels.
Nee dat klopt niet, de auto's zijn sinds 1998 al 1,80 breed. Wat ze in 2009 (oa) hebben gedaan is de voorvleugel verbreden en de achtervleugel versmallen. Daarom zagen de auto's er in het begin zo gek uit.