Seizoen 2015 : de eindbalans

Gestart door C.G. de Beaufort, 02 december 2015 - 12:21:46

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

Hoe beoordelen we de rijders en de teams aan het einde van het seizoen 2015? De tops en de flops.

Mercedes
44. Lewis Hamilton
6. Nico Rosberg

Ferrari
5. Sebastian Vettel
7. Kimi Raikkonen

Red Bull Renault
3. Daniel Ricciardo
26. Daniil Kvyat

McLaren Honda
14. Fernando Alonso
22. Jenson Button

Force India Mercedes
11. Sergio Perez
27. Nico Hulkenberg

Williams Mercedes
77. Valtteri Bottas
19. Felipe Massa

Sauber Ferrari
12. Felipe Nasr
9. Marcus Ericsson

Toro Rosso Renault
33. Max Verstappen
55. Carlos Sainz

Lotus Mercedes
8. Romain Grosjean
13. Pastor Maldonado

Manor Ferrari
28. Will Stevens
98. Robert Mehri
53. Alexander Rossi

Groet,

C.G. de Beaufort

Hamilton#44

In grote lijnen gezien hun materiaal, Raikkonen flop en Verstappen top.  :)

C.G. de Beaufort

Mercedes - 9,5 - simpel weg het sterkste team, heeft volgens mij de beste aerodynamica.
44. Lewis Hamilton – 9 – De laatste races heeft'ie wat minder gepresteerd, maar wallah, het is de kampioen.
6. Nico Rosberg - 8 -  heeft zich laten afbluffen de 1e helft van dit jaar, maar heeft de laatste tijd toch weer omhoog gewerkt.

Ferrari - 8 – Ondanks heeft Ferrari bewezen enorme sprong te kunnen maken, alleen nu nog beter.
5. Sebastian Vettel – 8,5 – Topper. Ten opzichte van volgend jaar gaat Vettel het moeilijk maken voor Mercedes.
7. Kimi Raikkonen – 6 – Heeft veel pech, maar mist ook de snelheid om bij Vettel te komen. Daarbij maakt hij ook fouten, denk aan het crash-incident met Bottas.

Red Bull Renault - 5 – Ten opzichte van vorig jaar is het verder naar beneden gegaan. Maar goed, we zien wel wat de Infinity er volgend jaar van bakt.
3. Daniel Ricciardo – 7 – Doet het redelijk, maar ja, de motor, hè.
26. Daniil Kvyat - 7 – idem

McLaren Honda - 3 – Wat een drama. Nog nooit een top team zo zien falen.
14. Fernando Alonso -7 - Ze doen hun best. Misschien neemt Stoffel zijn plek over, een jaartje vrij voor Alonso
22. Jenson Button  -7-  idem..

Force India Mercedes - 7- Komt wel beter in vorm, maar dan vooral met Perez.
11. Sergio Perez - 7,5 – Rijd goed, maar heeft de laatste tijd de weg omhoog gevonden. 
27. Nico Hulkenberg - 6,5 – Tja, een gewone coureur dit jaar. Heeft een keer Max van de baan gereden.

Williams Mercedes - 7 – Goede auto, maar duidelijk minder dan vorig jaar. Soms maken ze fouten, denk bv. aan de voorband in Spa die een andere samenstelling had of in laatste race toen Bottas Button aanreed.
77. Valtteri Bottas - 7 – Stelt enigszins teleur.
19. Felipe Massa - 7- hij blijft nu Bottas vaker lastig maken.

Sauber Ferrari - 6 – Auto met Ferrari lijkt een goede verbetering. Maar gedurende dit jaar is het steeds minder geworden. Ik denk dat ze niet genoeg geld hebben.
12. Felipe Nasr - 7 – Nog wel te wisselvallig. Verdiend een 2de jaar.
9. Marcus Ericsson - 6 – Doet het niet heel slecht, maar toch lastig te beoordelen.

Toro Rosso Renault - 6 – In het begin van dit jaar de motor, maar Renault heeft dit opgepakt. Nu volgend jaar een Ferrari. Ik hoop Max dit kan herhalen met een overwinning, hetzelfde als met Vettel toen hij voor STR reed.
33. Max Verstappen – 9 – Fantastisch dit eerste jaar. Kwalificatie is een verbeter punt, maar dat heeft goedgemaakt de tweede helft.
55. Carlos Sainz - 7 – Blijft goed in de buurt van Max gezien de kwalificatie, maar races - ook doordat de motor uitvalt - vaak niet. Ook de kwalificatie-crash in Sochi. Ik hoop dat volgend jaar beter is.

Lotus Mercedes - 6 – Ze vallen me een beetje tegen met die Mercedes motor. Net als bij Sauber hebben ze geldtekort. Zoals in Brazillie, waar ze niet in de garage kon komen..
8. Romain Grosjean - 7,5 – In Spa kwam hij op een 3e plaats na vele inhaal manoeuvre's. Voor de rest heeft'íe zich langzaam omhoog gewerkt. Ik ben benieuwd hoe hij zich met Haas gaat gedragen.
13. Pastor Maldonado - 4 – Met een 4 ben ik nog royaal. Maar goed, Venezuela zorgt dat hij ook volgend jaar weer kan rijden, een 'payed driver'.

Manor Ferrari - 5 - Leuk dat ze erbij zijn, wel kansloos achteraan. Maar goed, volgend jaar hebben ze een Mercedes motor.
28. Will Stevens - 6 - Redelijk, nu hebben ze een Mercedes kijken wat'ie er van maakt.
98. Robert Merhi - 4 - meedoen is belangrijker dan winnen. Soms heeft'íe nog zelfs een ronde achter Stevens. Weg ermee.
53  Alexander Rossi - 5 - beter dan Mehri, voor rest is het afwachten.

Groet,

C.G. de Beaufort


Pancake Shield

#3
Mercedes (9):
Wereldkampioen bij de coureurs en bij de constructeurs. Het ging ze makkelijker af dan vorig jaar, maar toch leek Mercedes een aantal races op een paar schoonheidsfoutjes te betrappen. Volgend jaar voor de hattrick?
44. Lewis Hamilton (9):
Oppermachtig en eigenlijk geen bedreiging voor Hamilton over het hele jaar. De Engelsman behaalde al met al vrij makkelijk zijn derde titel. Toen die behaalt was, leek hij een klein stapje terug te moeten zetten voor zijn teamgenoot. Opzet of helpen? We zullen het nooit weten.
6. Nico Rosberg (7):
Kon de Duitser vorig jaar Hamilton nog tot het einde toe volgen, dat was er in 2015 absoluut niet bij. Rosberg werd genadeloos in zijn hemd gezet door niet alleen zijn teamgenoot, maar ook andere coureurs die hem de baas waren. Rosberg moet volgend jaar zijn eigen verbeteren anders kan 2016 zomaar zijn laatste jaar bij Mercedes zijn.

Ferrari (8 ):
Ferrari had een heel sterk begin van het jaar en leek een voorname uitdager te worden van Mercedes. En misschien gloorde er zelfs een klein beetje de hoop van het kampioenschap. Maar het was uiteindelijk Ferrari zelf die ze de das om deed. Een zwakke periode met mindere resultaten zorgde ervoor dat Ferrari bijna terug slipte naar voorgaande jaren.
5. Sebastian Vettel (9,5):
Waarom Vettel net iets hoger krijgt dan Hamilton? Omdat Vettel in zijn eerste jaar bij een nieuw team gewoon het maximaal eruit gehaald heeft. Mexico was niet zijn weekend, maar voor de rest was de Duitser nergens op een foutje te betrappen. Na het afwerpen van het Red Bull-keurslijf lijkt hij herboren te zijn. Als de Ferrari zich verbetert, moet Hamilton goed over zijn schouder gaan kijken.
7. Kimi Raikkonen (6):
De Fin lijkt zijn beste tijd gehad te hebben in de Formule 1. Buiten Abu Dhabi was nergens meer de Raikkonen te herkennen van vroeger en hij leek ook totaal geen plezier te hebben in het racen. Bovendien maakte hij een aantal races zelf een aantal domme fouten en dat mag van een voormalig wereldkampioen toch wel anders verwacht worden.

Red Bull Renault (7):
Een ontzettend zwak begin van het jaar en het constant geruzie tussen de teamleiding en motorfabrikant Renault zorgde ervoor dat de zwakke resultaten met grote drukletters overal in kwamen te staan. Er was uiteindelijk wel een ommekeer, maar de Oostenrijkers hebben nog een lange weg terug naar de top, wat er volgend jaar ook gebeurd.
3. Daniel Ricciardo (7):
Leek in niets op de Ricciardo van 2014. Maar hij was eigenlijk het hele jaar ontzichtbaar. Hij haalde uiteindelijk nog wel een podium, maar daarmee was de soep op. Deed geen domme dingen en bleef zijn wagen in het rechte spoor houden. De kopman zal ook volgend jaar zijn formatie weer op sleeptouw moeten nemen.
26. Daniil Kvyat (6,5):
Kende een extreem moeilijk jaar bij Red Bull. De Rus werd geplaagd door technische malheur, maar zat zelf ook vaak genoeg fout. De geruchten over dat Kvyat plaats zou moeten maken voor een van de Toro Rosso-jongelingen waren dan ook niet uit de lucht gegrepen. Hij herstelde zich in het midden van het seizoen enigzins en reed een aantal hele sterke races achter elkaar. Om uiteindelijk het seizoen alsnog in mineur te eindigen na een paar zwakke optredens.

McLaren Honda (4):
McLaren en Honda mogen zich diep gaan schamen en hebben nog heel veel werk voor de boeg voor de aanstaande winter. Het team kende het slechtste jaar uit het bestaan. Met wat geluk konden ze enkele races om punten strijden, maar voor de rest was het huilen met de pet op. De auto was onbetrouwbaar en niet snel genoeg. De twee voormalige wereldkampioenen zitten op de verkeerde plaats
14. Fernando Alonso (6):
Werd lange tijd de beste coureur op de grid genoemd, maar lijkt daar dit jaar een hoop van zijn glans verloren te hebben. Geen enkel moment leek Alonso ook maar net dat extra te kunnen brengen uit de McLaren. Beging in Abu Dhabi ook nog eens een rookie-fout en werd met enige regelmaat ook verslagen door Button. Hij zal spijt hebben van zijn overstap.
22. Jenson Button (6,5):
Lijkt met iets meer plezier rond te rijden als Alonso. En hij kon de Spanjaard ook verslaan. Dat was toch zeker de verrassing die niemand had zien aankomen. Bovendien leek de McLaren ook iets meer gesneden op het lijf van Button, die er in zekere zin soepeler mee rond reed dan zijn Spaanse teamgenoot. Hopelijk kan zijn uitgestelde pensioen hem nog iets brengen.

Force India Mercedes (7):
Na een zwakke seizoensstart was de introductie van de B-spec de redding van Force India. De formatie schoot als een warm mes door het constructeurskampioenschap en eindigden uiteindelijk als ... Heeft met Perez en Hulkenberg ook een goed rijdersduo in handen dat het team precies kan brengen wat ze wil.
11. Sergio Perez (7,5):
Na de introductie van de B-spec leek hij even de weg kwijt, maar breide uiteindelijk een enorm sterk einde aan zijn seizoen. Was niet meer de brokkenmaker van weleer en kon met gemak Hulkenberg aan. De Perez van drie jaar geleden lijkt in ieder geval terug te zijn en dat kon Force India nog wel eens hele mooie dingen gaan brengen.
27. Nico Hulkenberg (6,5):
De Duitser moet inmiddels toch wel weten dat een stoeltje bij Ferrari of een ander groot team niet meer in bereik is voor hem. Hij leefde heel even op na zijn Le Mans-overwinning, maar reed daarna rond zoals hij altijd al rond reed de afgelopen twee jaar: ongeïnspireerd. Hij is zijn momentum verloren en lijkt toe aan zijn laatste jaar. Hopelijk kan hij dan de overstap maken naar een andere klasse waar hij zijn race-plezier terugvindt.

Williams Mercedes (7,5):
Waren ze vorig jaar de voornaamste uitdager van de Mercedes, dit jaar moest de Britse formatie duidelijk een stapje terugdoen. De wagen was niet zo snel en kende ook zijn nodige problemen. Bovendien is tactisch Williams nog steeds een van de slechtste teams. Een goede start van de race levert meestal niet de gewenste resultaten op door fout geplande pitstops en dergelijke.
77. Valtteri Bottas (7):
Niet zo sterk als in 2014 en leek ook heel onzeker rond te rijden. Misschien dat de Ferrari-geruchten hem toch wel geraakt hebben en dat hij daardoor iets van zijn concentratie verloor. Hij had beter moeten kunnen rijden, maar verzuimde dat. 2016 gaat hopelijk beterschap brengen.
19. Felipe Massa (7,5):
Massa was een stuk solider dan zijn teamgenoot. Leek ook in de meeste races de overhand te hebben op Bottas en hoewel Bottas op pure snelheid wellicht sneler is dan de Braziliaan, was dit jaar toch Massa wel net ietsje beter. Buiten zijn emotionele uitbarsting in Canada richting Max Verstappen leek Massa zijn hoofd wel iets koeler te houden dan normaal.

Sauber Ferrari (6):
Na een sterke start van het seizoen viel Sauber aan het einde terug. En dat is eigenlijk altijd het verhaal met Sauber. Sauber heeft een enorme sterke auto vaak aan het begin van het seizoen. Maar door het ontbreken van de financiële middelen strandt het succes uiteindelijk en zakken de Zwitsers na de seizoenshelft helemaal weg.
12. Felipe Nasr (7,5):
Liet in Australie al zien waar hij toe in staat was en buiten een blunder in de vrije training van Canada was Nasr een van de verrassingen van het jaar. Hij steeg soms boven zichzelf uit en sleepte de Sauber naar een puntenpositie die soms niet mogelijk was. Hopelijk krijgt hij in 2016 een betere auto onder zijn kont, zodat hij meer van dat kan laten zien.
9. Marcus Ericsson (6):
Dat Ericsson in de Sauber zit vanwege zijn geld mag geen verrassing heten. Dat de Zweed dit jaar toch redelijk fatsoenlijk reed mag dat wel. In de Caterham was Ericsson nagenoeg altijd de langzaamste, maar in de Sauber kon hij af en toe verrassend genoeg meekomen met de top tien en versloeg hij zelfs Nasr in een enkele race. Desondanks is het nog steeds geen hoogvlieger.

Toro Rosso Renault (7):
Hetzelfde verhaal als bij Red Bull al leek het chassis van de Toro Rosso vaak net iets beter dan het grote zusterteam. Ook is de vraag of de resultaten alleen daardoor gekomen zijn. Het huidige rijdersduo zijn allebei grote talenten en hebben de bolide misschien wel naar resultaten gereden die eigenlijk niet mogelijk zijn met de Toro Rosso.
33. Max Verstappen (7,5):
Werd door de BBC en Formule 1-fans als een van de smaakmakers van het jaar benoemd. Hij viel vooral op door zijn inhaalraces en zijn vastberadenheid tijdens het racen. Maakte hier en daar nog wel kleine foutes, maar daarvoor is het een rookie. Leek aan het einde van het aar de overhand te hebben op teamgenoot Sainz.
55. Carlos Sainz (7,5):
Was in het begin van het jaar de betere van de twee Toro Rosso-coureurs, maar een combinatie van pech en een lekker-in-zijn-vel-zittende Verstappen zorgde ervoor dat Sainz naar het tweede plan verwezen werd. Heeft toch wel bewezen dit jaar dat hij ondanks alle eerdere afwijzingen thuishoort in de F1. Heeft net als Verstappen een grote toekomst voor zich.

Lotus Mercedes (5):
Het slechtste Mercedes-team werd niet alleen geplaagd door betrouwbaarheidsproblemen en veel pech, maar ook de onzekere financiële situatie zorgde ervoor dat Lotus nooit kon doorontwikkelen. Met name daardoor werd wellicht nooit de volledige potentie behaald van de bolide.
8. Romain Grosjean (6,5):
Was weliswaar in sommige races (zoals Spa) een topper, maar hij leek de rest van het jaar gefrustreerd rond te rijden. De Fransman maakte fouten, waar hij deze anders nooit maakte. Wellicht dat het afstaan van het zitje aan Jolyon Palmer op de vrijdagen daar een bijdrage aan leverde. Heeft zijn heil gezocht bij Haas en hoopt op beterschap en wellicht een promotie naar Ferrari.
13. Pastor Maldonado (7):
In Hongarije en Brazilie zagen we glimpsen van de crashcoureur die Maldonado de voorgaande jaren was. En ook dit jaar was de verwachting dat de Venezolaan veel langs de kant zou staan. Dat gebeurde ook, maar vaak buiten zijn schuld. Reed een stuk rustiger rond dan in de voorgaande jaren en stak boven zichzelf uit. Als hij dit niveau kan vasthouden, kan wellicht volgend jaar nog wat leuke dingen laten zien.

Manor Ferrari (6):
Het team probeerde wat ze konden, maar het was niet genoeg. Nagenoeg altijd de laatste op de grid en in de race. Maar buiten de twee openingsraces waren de Manors nooit TE langzaam. Ze haalden altijd de 107% regel en vielen ook in de wedstrijden niet op in negatieve zin. Met een Mercedes-motor is wellicht een kleine stap naar voren mogelijk.
28. Will Stevens (6):
Hij had meer moeten laten zien. Dat is mijn simpele conclusie. Stevens reed alle races waar Manor aan deelnam (uitzondering Maleisie), maar was nooit zomaar de sterkste van de twee coureurs. Sterker nog na de seizoenshelft leek Stevens vaker het onderspit te moeten delven voor wisselduo Mehri/Rossi dan de verwachting was
98. Robert Mehri (5,5):
Was af en toe wel sneller dan Stevens, maar viel gewoon te weinig op om echt een indruk te maken. Maakte zijn kalender vrij om voor Manor fulltime te kunnen racen en werd de race erop 'gedumpt' om een aantal races af te staan aan Rossi. Kans is klein dat we hem volgend jaar nog terug zien.
53. Alexander Rossi (7):
Van Rossi verwachtte ik niets. En desondanks viel hij mij in positieve zin mee. Kon ondanks een krakkemikkige voorbereiding heel goed de strijd aan met Stevens en won het interne duel ook van de Engelsman. Als de Amerikaan genoeg geld meeneemt, zou hij volgend jaar zomaar weer eens terug kunnen keren op de grid. Anders acht ik de kans klein dat hij in 2016 bij Manor rijdt.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Wings

Citaat van: Pancake Shield op 03 december 2015 - 18:27:25
Buiten Abu Dhabi was nergens meer de Raikkonen te herkennen van vroeger en hij leek ook totaal geen plezier te hebben in het racen.

Over welke Räikkönen hebben we het dan? Want sinds zijn Ferrari-tijd lees ik niks anders dan dat hij onvoldoende gemotiveerd is en prestaties daardoor beneden verachting zijn. Het lijkt er meer op dat hij jaren lang overrated is.

Matthijs

#5
In zijn eerste jaren bij McLaren was Raikkonens score tegen Coulthard vergelijkbaar met die van Hakkinen-Coulthard. Dat vond ik wel erg indrukwekkend. Ook tegen Montoya had hij de overhand.
Pas na zijn vertrek bij McLaren bleek Raikkonen niet van buitencategorie te zijn. Hij was niet beter dan Massa die de jaren erna getrashed werd door Alonso. We dachten allemaal dat het Massa lag, maar het bleek aan Alonso te liggen. Ook Raikkonen werd getrashed namelijk toen hij teamgenoot werd van Alonso.

Kortom, Raikkonen was nooit zo goed als Alonso-Hamilton-Vettel, maar hij toonde in zijn jongere jaren wel meer vechtlust, ruimtelijk inzicht en pit. Nu dat weg is, rijdt hij als een natte wind.

Wings

Ik roep dat al jaren. Toen Kimi naar Ferrari vertrok zeiden Jeroen en ik al dat het niet veel beter dan Massa zou worden. Een standpunt dat door niemand gedragen werd. En ook nu wordt nog gesproken van een ondermaatse prestatie. Niet dat Kimi een heel sterk seizoen had maar ik vraag mij af of het niet tijd wordt om die verwachtingen te actualiseren. Kimi presteert niet beneden de maat maar naar zijn kunnen.

Pancake Shield

Citaat van: Wings op 06 december 2015 - 12:51:36
Citaat van: Pancake Shield op 03 december 2015 - 18:27:25
Buiten Abu Dhabi was nergens meer de Raikkonen te herkennen van vroeger en hij leek ook totaal geen plezier te hebben in het racen.

Over welke Räikkönen hebben we het dan? Want sinds zijn Ferrari-tijd lees ik niks anders dan dat hij onvoldoende gemotiveerd is en prestaties daardoor beneden verachting zijn. Het lijkt er meer op dat hij jaren lang overrated is.

De Raikkonen eigenlijk bij McLaren en misschien zijn eerste jaar Ferrari. Toen hij eigenlijk solide rond reed, geen domme fouten maakte en plezier in het racen had.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Wings

Jamaar als iemand al 10 jaar onder een maat presteert vraag ik mij af of je die maat niet gewoon moet bijstellen. Even helemaal los hiervan vond ik het jaar van Kimi bij Ferrari helemaal niet bijzonder. Massa had veel meer pech dan Kimi. Daardoor stond Kimi er beter voor op een cruciaal moment. Ferrari moest zich volledig toeleggen om kans te behouden op het kampioenschap. Het was Hamilton die faalde en Massa die Kimi voorbij liet zodat hij zijn kampioenschap kon pakken. Zo verschrikkelijk bijzonder was het niet. Verschil met nu is dat er geen Vettel of Alonso naast hem reed maar een Massa die hem kon pareren. Wat dat aangaat is de situatie nu net als toen.   

Matthijs

Citaat van: Wings op 06 december 2015 - 14:00:55
Ik roep dat al jaren. Toen Kimi naar Ferrari vertrok zeiden Jeroen en ik al dat het niet veel beter dan Massa zou worden. Een standpunt dat door niemand gedragen werd. En ook nu wordt nog gesproken van een ondermaatse prestatie. Niet dat Kimi een heel sterk seizoen had maar ik vraag mij af of het niet tijd wordt om die verwachtingen te actualiseren. Kimi presteert niet beneden de maat maar naar zijn kunnen.
Het hoeft niet per se het één of het ander te zijn. Raikkonen is geen buitencategorie, dus je hebt gelijk, maar hij presteert nu wel slechter dan in zijn tijd bij McLaren.

Fietser

Ik vond het onbegrijpelijk dat Ferrari destijds niet Grosjean maar Raikkonen koos om Massa af te lossen. (Heb dat hier ook vaak aangedragen.) De Fransman was op het moment van die beslissing immers sneller/beter dan de Fin. Nou ja, ergens begreep ik het wel, want Ferrari stond onder druk van tifosi en media om een grote naam in dienst te nemen, aangezien zeer velen vonden dat Massa te klein was voor de Scuderia. Bovendien was Raikkonen - liefkozend massaal Kimi genoemd - bij de grote massa bijzonder populair. Zoals sceptici als ik verwachtten (dus niet alleen Jeroen en Wings) pakte dat verkeerd uit. De enige die nog profijt heeft van Raikkonen, is Vettel. Naast de totaal weggezakte Fin was hij volgens zeer velen de ster van het afgelopen seizoen. En ook volgend jaar zal Vettel de hoop en de held van Marenello zijn. Geen wonder dat hij Raikkonen nog graag een jaartje naast zich ziet. Maar nuchter gezien houdt de Fin op pijnlijke wijze een stoeltje bezet.

Hamilton#44

Denk wel dat Raikkonen buitencategorie was maar hij is niet meer van deze tijd.

Raikkonen wil gewoon racen en een stuk of 20 dagen testen per jaar en dan gaat hij op vakantie, lekker zuipen op zijn boot en dan komt hij na de winter terug en dan heeft zijn team een auto voor hem gebouwd waarmee hij gaat racen elke twee weken. Tussen de races door gaat hij weer zuipen en zie je hem nergens in de buurt van iets wat op een fabriek laat staan race simulator lijkt, althans, niet zonder (contract)dwang.

Ik heb met Finnen gewerkt en zo is de doorsnee Fin gewoon, uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar denk dat Raikkonen meer het prototype is.  ;)

Hij doet in verhouding niet genoeg om nog met de top mee te komen.

ChiefNLSF

Ene Hakkinen deed dat toch anders volgens mij. ;-)

Hamilton#44

Laatste race van Hakkinen was in 2001, dat is inmiddels 14 jaar geleden, in hetzelfde jaar debuteerde Raikkonen om je een idee te geven hoe lang dat geleden is.  :)

Matthijs

Citaat van: Hamilton#44 op 07 december 2015 - 11:35:07
Raikkonen wil gewoon racen en een stuk of 20 dagen testen per jaar en dan gaat hij op vakantie, lekker zuipen op zijn boot en dan komt hij na de winter terug en dan heeft zijn team een auto voor hem gebouwd waarmee hij gaat racen elke twee weken. Tussen de races door gaat hij weer zuipen en zie je hem nergens in de buurt van iets wat op een fabriek laat staan race simulator lijkt, althans, niet zonder (contract)dwang.

Ik heb met Finnen gewerkt en zo is de doorsnee Fin gewoon, uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar denk dat Raikkonen meer het prototype is.  ;)
Als dat zo was, dan was Finland niet zo'n land met veel innovaties en bloeiende industrie. Ik geloof het dan ook niet.