EU-onderzoek F1

Gestart door Pancake Shield, 29 september 2015 - 15:29:17

« vorige - volgende »

Pancake Shield

Oke, ik ga er vanuit dat normaal gezegd een van de hoofd-moderators dit opzet, maar ik wilde al wel een zetje geven over deze discussie:

http://www.gppits.net/nieuws/twee_teams_vragen_eu_onderzoek_naar_f1/

Het is voorlopig best groot nieuws aangezien zelfs het NOS-journaal het brengt. Ik ben ook benieuwd wat dit kan brengen, want ik betwijfel of zelfs al komen er bepaalde resultaten uit het onderzoek, dat de F1 iets gaat veranderen. Zeker, omdat ik begrijp dat bepaalde teams een vergoeding krijgen voor het aan de start verschijnen. Is dat ooit inderdaad bevestigd? En ome Bernie zal hier ook niet echt blij mee zijn. Dus ben benieuwd of er nog gevolgen gaan zijn voor Force India en Sauber.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Maikel0230

Had het gepost in het Formule 1 in het oudere F1 in de toekomst forum, maar dit is ook goed natuurlijk. Houdt de boel overzichtelijk.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Ik heb er eigenlijk te weinig verstand van om zinnig over te discussiëren. Ik heb wel een mening over Ecclestone, de teams, de financiële situatie van de sport en het feit dat sommige teams geld krijgen om mee te doen, maar die zijn verder niet zo relevant voor een EU-discussie.

Hamilton#44

Het zal wel een politiek spelletje zijn om meer inspraak en/of geld te krijgen.  :)

Arthur

Citaat van: Hamilton#44 op 29 september 2015 - 16:56:20
Het zal wel een politiek spelletje zijn om meer inspraak en/of geld te krijgen.  :)

Dat is de enige reden waarom men dit doet, en geld en inspraak. Maar mijn gevoel zegt dat het niet gaat werken [dat plan].
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Pancake Shield

Citaat van: Arthur op 29 september 2015 - 17:00:49
Citaat van: Hamilton#44 op 29 september 2015 - 16:56:20
Het zal wel een politiek spelletje zijn om meer inspraak en/of geld te krijgen.  :)

Dat is de enige reden waarom men dit doet, en geld en inspraak. Maar mijn gevoel zegt dat het niet gaat werken [dat plan].

Het zou ze zelf nog wel eens duur komen te staan...
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Arthur

Citaat van: Pancake Shield op 29 september 2015 - 17:04:30
Citaat van: Arthur op 29 september 2015 - 17:00:49
Citaat van: Hamilton#44 op 29 september 2015 - 16:56:20
Het zal wel een politiek spelletje zijn om meer inspraak en/of geld te krijgen.  :)

Dat is de enige reden waarom men dit doet, en geld en inspraak. Maar mijn gevoel zegt dat het niet gaat werken [dat plan].

Het zou ze zelf nog wel eens duur komen te staan...

En ze rijden met Mercedes en Ferrari motoren... Oei, als dat maar goed gaat. Mogelijk weer twee teams zonder motor in 2016.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

Het probleem in F1 is, dat iedereen vreest, dat als Ferrari er niet aan mee doet het meteen over is. Daarom heeft Ferrari zoveel privileges, zoals een veto als het gaat om de voorstellen die uit de constructors board komen enzo. Verder krijgt Ferrari een groter deel uit de TV-rechtenruif op basis van de grote fan-base.

Red Bull heeft in ruil voor een langlopend contract (10 jaar) ook dergelijke privileges afgedwongen. Dat betekent overigens, dat RBR bij bij vertrek ultimo 2015 minimaal een half miljard dollar moet aftikken om te kunnen vertrekken. Daar kun je toch nog heel wat rondjes voor in de achterhoede tijden lijkt me zo, maar Mateschitz wil alleen maar meedoen als hij ook voor het podium meedoet.

Enfin, ik draaf weer door, Sauber en FI gaan er nu met gestekt been in, omdat ze hun budgetten steeds maar moeilijk rond krijgen en geen zin hebben om net als Lotus van het ene lapmiddel  naar de andere smeekbede met rechters en bailiffs te moeten gaan. Het roer moet om, de F1 wereld krijgt het zelf al tijden niet voor elkaar en daarom probeert men het nu op deze wijze.

Bernie gaat daar last van krijgen en dan gaat ie dreigen dat alle GP's in Europa echt wel van de  kalender kunnen. Het wordt Oudhollands polderen en dan komt alles weer goed, niemand is tevreden en alles poetst gewoon weer door aan een glimmende koets.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

#8
Als Red Bull niet vertrekt moet Red Bull nog vijf jaar lang ongeveer een half miljard dollar per jaar uitgeven om rondjes in de achterhoede (vooruit, de voorkant van het middenveld) te rijden. Een vertrek uit de F1 is dus zo'n vijf keer goedkoper. Ik zou me in de discussie over het wel of niet vertrekken van Red Bull dan ook niet zo focussen op de boete die ze moeten betalen.

-edit- natuurlijk hebben ze ook inkomen van FIA-geld enzo natuurlijk, dus de daadwerkelijk kosten van een seizoen zullen uiteraard wat lager liggen. Dat was een domme denkfout van me.

Arthur

En omdat Mateschitz zo krap in zijn financiën zit zal hij wel blijven.... ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Pancake Shield

Citaat van: Robbert65 op 29 september 2015 - 17:57:42
Het probleem in F1 is, dat iedereen vreest, dat als Ferrari er niet aan mee doet het meteen over is. Daarom heeft Ferrari zoveel privileges, zoals een veto als het gaat om de voorstellen die uit de constructors board komen enzo. Verder krijgt Ferrari een groter deel uit de TV-rechtenruif op basis van de grote fan-base.

Red Bull heeft in ruil voor een langlopend contract (10 jaar) ook dergelijke privileges afgedwongen.

Ik denk dat dit ook is waarom FI en Sauber naar de Europese Commissie gegaan zijn. Ze willen feitelijk meer inspraak hebben. En ik snap dat wel. Dit voert wrs ook allemaal terug naar de afspraken over de budgetcap en die uiteindelijk door de grote teams geslachtofferd is. Het zou vanuit FI en Sauber beter geweest zijn dat bv een Lotus of een Manor zich ook bij hen zou aansluiten. Maar ja met Lotus natuurlijk zo goed als zeker Renault wordend en Manor dat zeer waarschijnlijk een Mercedes B-team wordt, zijn die twee in hun strijd alleen komen te staan. En ik snap het wel, want als zij iets willen dat helpt in het beperken van de kosten, springt de rest er gelijk bovenop van: "nee, dat willen we niet"
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

gloudiesaurus

Of dit zo handig is wat de teams doen... Bernie gaat dit niet leuk vinden.
En als je Bernie als team tegen hebt in de Formule 1.

Is er enkele jaren terug ook niet geprobeerd een onderzoek in te stellen? Men kwam toen niet veel verder.
Niemand wilde praten.

Maar wat ervan weten is de prijzengeld verdeling in Formule 1 natuurlijk verre van eerlijk.
Ik bedoel als Ferrari 2e of 3e wordt in het kampioenschap hebben ze nog altijd meer geld dan bijv. Red Bull of Mercedes als dat het kampioenschap zou winnen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

#12
Citaat van: Perton op 29 september 2015 - 18:20:59
Als Red Bull niet vertrekt moet Red Bull nog vijf jaar lang ongeveer een half miljard dollar per jaar uitgeven om rondjes in de achterhoede (vooruit, de voorkant van het middenveld) te rijden. Een vertrek uit de F1 is dus zo'n vijf keer goedkoper. Ik zou me in de discussie over het wel of niet vertrekken van Red Bull dan ook niet zo focussen op de boete die ze moeten betalen.

-edit- natuurlijk hebben ze ook inkomen van FIA-geld enzo natuurlijk, dus de daadwerkelijk kosten van een seizoen zullen uiteraard wat lager liggen. Dat was een domme denkfout van me.
volgens mij heb ik onlangs gelezen, dat de F1 onderneming in zijn geheel zelfs winstgevend is voor Red Bull, ik ga ff zoeken...
*edit*
http://www.forbes.com/sites/chrissmith/2014/11/12/formula-ones-most-valuable-teams-red-bull-mercedes-on-the-rise/
en ik zoek ook nog even verder....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Arthur op 29 september 2015 - 18:23:38
En omdat Mateschitz zo krap in zijn financiën zit zal hij wel blijven.... ;D
Rijk worden doe je door weinig geld uit te geven...

Ik bedoel, zomaar een half miljard aan boete over de schutting tikken, dat is slecht ondernemerschap als het te voorkomen was geweest...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

Rijk worden doe je ook door de juiste investeringen te doen en soms je verlies te nemen. Als in de sport blijven meer kost dan de boete, dan heb je een prima KBA om die boete dus wel te betalen.