Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

Perton

Zou wel vet zijn als het waar is, maar wat gebeurt er op de lange termijn dan met STR? Wordt dat dan het enige Red Bull-team? Verdwijnt het?

0634

Onduidelijk. Ik denk dat zolang Red Bull nog twee jaar met Ferrari gaat rijden zij dat ook zullen doen. Maar nog meer vragen: wat doen ze met de opleiding? Die is toch ingesteld op opleiden voor de F1, maar als ze geen F1 meer doen zie ik daar weinig nut in. En dan hebben ze nog een circuit, maar ik ga ervanuit dat die gewoon zal blijven.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 18 september 2015 - 20:45:22
Scoop van Eddie Jordan: VW koopt Red Bull. Red Bull blijft sponsoren, in 2016 en 17 komen er Ferrari motoren, daarna VW.

Wow. Die zag ik niet aankomen dus...

Edit de link: http://www.bbc.com/sport/0/formula1/34297046

Het is nog niet zover he Jeroen  ;) Motorsport.com spreekt het alweer tegen. En de geruchten over Volkswagen waren er zo vaak, eerst zien dan geloven.

Maar het zou een mooie deal zijn. Volkswagen in de Formule 1 en Red Bull dat ook actief blijft.
Ik gok erop dat als Red Bull actief blijft ze Toro Rosso ook niet snel zullen laten vallen.

Maar sowiezo zouden Red Bull/ Toro Rosso dan eerst in zee gaan met Ferrari...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Motorsport.com is semi betrouwbaar. Een paar ex-Autosport journoo's, maar ook de nodige troep.

Eddie Jordan had de scoop van de terugkeer van Schumacher en die van Hamilton's transfer. Sindsdien geloof ik hem.

Natuurlijk kan de deal nog afketsen, maar het zal zeker spelen.

Jehoentelaar

Het zou een geweldige stunt zijn en een godszegen voor de Formule 1.

gloudiesaurus

Hopelijk pakt het ook goed uit voor Max Verstappen  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Citaat van: Jeroen op 18 september 2015 - 20:45:22
Scoop van Eddie Jordan: VW koopt Red Bull. Red Bull blijft sponsoren, in 2016 en 17 komen er Ferrari motoren, daarna VW.

Wow. Die zag ik niet aankomen dus...

Edit de link: http://www.bbc.com/sport/0/formula1/34297046

Ik houd nog een slag om de arm. Hoop dat het waar is maar vrij recent las ik dat Audi aangaf geen interesse te hebben in het geldverslindende Formule 1. Zeker niet omdat de raceklassen waaraan zij participeren iets opleveren en zij succes hebben. Nu zou het zomaar kunnen dat áls de Volkswagengroep Red Bull overneemt, zij niet het Audi-label aan de Autosport kleven maar het Volkswagen-label. Het zal mij benieuwen. Verder heb ik altijd gezegd dat Red Bull een speeltje is van iemand met veel centen en mis ik de raceziel bij dit team. Ik heb nooit affiniteit gehad met Red Bull en vaak genoeg uitgesproken dat als de succesperiode dadelijk achter de rug is, het mij niet verbaasd als het team opgedoekt / verkocht wordt. En zo blijkt wel weer. Wel denk ik dat als de Volkswagengroep Red Bull overneemt, dit van reddende waarde kan zijn nu Renault heeft aangekondigd geen motoren meer te gaan leveren. En niet vergeten dat zij met verschillende labels kunnen toetreden...

0634

Als je zo over Red Bull denkt, en daar kan ik me in vinden, vrees ik wel dat ook VW je gaat teleurstellen. Want ook zij hebben echt geen race-ziel.

Wings

Volkswagen / Audi zijn wel actief in de racerij en kunnen een grote rol spelen in de Formule 1. Als ze die rol pakken geeft ze dat op z'n minst bestaansrecht wat toekomst biedt. Dat laatste ontbrak bij Red Bull. Ik heb altijd het idee gehad dat zo lang de zaken goed lopen er weinig aan de hand is en Red Bull blijft mededelen maar mochten de glorietijden dadelijk voorbij zijn dat de lol er vanaf is en zij hun deuren sluiten. Als je mij 10 jaar geleden zou hebben gevraagd of zij na 10 jaar nog zouden deelnemen zou ik nee hebben geantwoord. Tenzij zij dan nog succesvol zijn. Ik denk (en hoop) dat de Volkswagengroep anders in de wedstrijd staat. Ze hebben misschien geen F1-ziel, maar wel een racehart.

0634


Wings

Dan zou hij het team niet verkopen. ;)

0634

Dat weet ik niet. Paul Stoddart en Eddie Jordan hebben ook een racehart (in mijn ogen) maar tevens hun team verkocht.

Jozef

Citaat van: lieven op 18 september 2015 - 10:36:30
zal allemaal afhangen waar de problemen zitten.
Ik heb ook al geruchten gehoord dat het echte probleem zich situeert in een onderdeel dat ze pas mogen aanpassen in het tussenseizoen.
Als dit echt zo is en ze kunnen dit oplossen dan zou het goed kunnen dat ze een grote stap vooruit maken.
Citaat van: Sphinx op 18 september 2015 - 11:07:48
probleem zit hem schijnbaar in de positie van de MGK-unit. Mercedes heeft die net als Ferrari aan de binnenzijde van het blok gemonteerd, Renault koos er voor die aan de buitenzijde te monteren. Het gevolg is flinke oververhitting en dit probleem kan niet met tokens worden aangepakt (ontwerp is immers bevroren). De verbrandingsmotoren van Renault waren ivm de concurrentie al niet zo sterk, maar omdat er een geniale auto van RBR omheen zat kon dat gecamoufleerd worden. Nu zie je dus dat Renault door die ontwerpfout weer achter de feiten aanloopt.
Wat kan het mooi zijn om te discussiëren op een forum. Ik denk dat jullie allebei een belangrijk stuk van de puzzel op tafel leggen en dankzij deze twee posts heb ik nu een verklaring voor het uitblijven van Renault-updates.

Eerst en vooral, onderdelen die je niet tijdens het seizoen mag aanpassen maar wel in het tussenseizoen (zoals Lieven zegt), zijn er niet. Alles wat nog aangepast mag worden, mag je altijd aanpassen.

Renault heeft afgelopen winter 20 van de 32 tokens voor 2015 gebruikt en heeft er dus nog 12 over. Met die 12 tokens hebben ze al een heel seizoen lang niks gedaan. Waarom? Wellicht omdat 12 tokens niet volstaan om hun probleem écht op te lossen. Als ze een probleem hebben zoals Sphinx zegt, dan vereist dat een ingrijpende aanpassing. Wil je een MGU-K op een heel andere plek plaatsen, dan moeten daarvoor waarschijnlijk heel veel onderdelen aangepast worden. Zijn 12 tokens wel genoeg? Even kijken wat er allemaal nodig kan zijn:

- MGU-K (interne onderdelen): 2 tokens
- MGU-K (positie, aandrijving): 2
- MGU-K (hoogspanningselektronica): 1
- bekabeling: 1
- ERS-koeling en -lubricatie: 1
- Carter (moet waarschijnlijk aangepast worden om plaats te bieden aan MGU-K): 3
- Deksels en afdichtingen: 1
- Waterpomp en -leidingen: 1
- Luchtinlaat (plenum): 1

Dan zit ik nu al op 13 tokens. Maar dan heb ik het nog niet gehad over andere onderdelen die plaats zullen moeten ruimen voor de MGU-K en die dus ook tokens zullen vereisen. Mogelijke andere beïnvloede onderdelen zijn de aandrijving van hulponderdelen zoals oliepompen etc. (3 tokens), oliesysteem van de verbrandingsmotor (1), plaatsing en dus ontwerp van het hele turbosysteem (4 onderdelen voor samen 6 tokens). En zo kun je in feite nog wel even doorgaan.

Dus: wat als Renault inziet dat het met 12 tokens wel wat 'doekjes voor het bloeden' kan aanbieden maar het probleem niet bij de basis kan aanpakken? Dan weet ik wel wat ik zou proberen: het jaar 2015 wordt toch niks, dus ik spaar al mijn resterende tokens op tot de allerlaatste race. Dan gooi ik er 12 tokens tegenaan om een motor te homologeren die het probleem deels aanpakt (maar die waarschijnlijk nauwelijks zal werken). En dan gebruik ik in de winter een deel van de tokens voor 2016 om de rest te doen. Dan verschijn ik in Melbourne met een power unit die er totaal anders uitziet en die misschien wel de concurrentie aankan met Ferrari en Mercedes.

Wat niet klopt in dit beeld is: Red Bull zou op de hoogte moeten zijn van deze strategie en moeten inzien dat het nu een slecht moment is om bij Renault te vertrekken. Maar misschien is het vertrouwen tussen die twee partijen gewoon volledig weg.

Pancake Shield

Zou het kunnen dat als VW de inboedel van Red Bull overneemt, dat het ook zomaar eens onder een andere naam als 'Audi' kan. Ja, tuurlijk alle dingen wijzen op Audi. Maar ik bedoel Volkswagen AG heeft natuurlijk ook namen als Lamborghini, Bugatti, Skoda en bijvoorbeeld ook Porsche. Dat zijn toch ook namen die zouden aanspreken in de F1. Voorlopig is het nog even afwachten denk ik.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Van Wijk

Citaat van: Jozef op 19 september 2015 - 14:15:40
Citaat van: lieven op 18 september 2015 - 10:36:30
zal allemaal afhangen waar de problemen zitten.
Ik heb ook al geruchten gehoord dat het echte probleem zich situeert in een onderdeel dat ze pas mogen aanpassen in het tussenseizoen.
Als dit echt zo is en ze kunnen dit oplossen dan zou het goed kunnen dat ze een grote stap vooruit maken.
Citaat van: Sphinx op 18 september 2015 - 11:07:48
probleem zit hem schijnbaar in de positie van de MGK-unit. Mercedes heeft die net als Ferrari aan de binnenzijde van het blok gemonteerd, Renault koos er voor die aan de buitenzijde te monteren. Het gevolg is flinke oververhitting en dit probleem kan niet met tokens worden aangepakt (ontwerp is immers bevroren). De verbrandingsmotoren van Renault waren ivm de concurrentie al niet zo sterk, maar omdat er een geniale auto van RBR omheen zat kon dat gecamoufleerd worden. Nu zie je dus dat Renault door die ontwerpfout weer achter de feiten aanloopt.
Wat kan het mooi zijn om te discussiëren op een forum. Ik denk dat jullie allebei een belangrijk stuk van de puzzel op tafel leggen en dankzij deze twee posts heb ik nu een verklaring voor het uitblijven van Renault-updates.

Eerst en vooral, onderdelen die je niet tijdens het seizoen mag aanpassen maar wel in het tussenseizoen (zoals Lieven zegt), zijn er niet. Alles wat nog aangepast mag worden, mag je altijd aanpassen.

Renault heeft afgelopen winter 20 van de 32 tokens voor 2015 gebruikt en heeft er dus nog 12 over. Met die 12 tokens hebben ze al een heel seizoen lang niks gedaan. Waarom? Wellicht omdat 12 tokens niet volstaan om hun probleem écht op te lossen. Als ze een probleem hebben zoals Sphinx zegt, dan vereist dat een ingrijpende aanpassing. Wil je een MGU-K op een heel andere plek plaatsen, dan moeten daarvoor waarschijnlijk heel veel onderdelen aangepast worden. Zijn 12 tokens wel genoeg? Even kijken wat er allemaal nodig kan zijn:

- MGU-K (interne onderdelen): 2 tokens
- MGU-K (positie, aandrijving): 2
- MGU-K (hoogspanningselektronica): 1
- bekabeling: 1
- ERS-koeling en -lubricatie: 1
- Carter (moet waarschijnlijk aangepast worden om plaats te bieden aan MGU-K): 3
- Deksels en afdichtingen: 1
- Waterpomp en -leidingen: 1
- Luchtinlaat (plenum): 1

Dan zit ik nu al op 13 tokens. Maar dan heb ik het nog niet gehad over andere onderdelen die plaats zullen moeten ruimen voor de MGU-K en die dus ook tokens zullen vereisen. Mogelijke andere beïnvloede onderdelen zijn de aandrijving van hulponderdelen zoals oliepompen etc. (3 tokens), oliesysteem van de verbrandingsmotor (1), plaatsing en dus ontwerp van het hele turbosysteem (4 onderdelen voor samen 6 tokens). En zo kun je in feite nog wel even doorgaan.

Dus: wat als Renault inziet dat het met 12 tokens wel wat 'doekjes voor het bloeden' kan aanbieden maar het probleem niet bij de basis kan aanpakken? Dan weet ik wel wat ik zou proberen: het jaar 2015 wordt toch niks, dus ik spaar al mijn resterende tokens op tot de allerlaatste race. Dan gooi ik er 12 tokens tegenaan om een motor te homologeren die het probleem deels aanpakt (maar die waarschijnlijk nauwelijks zal werken). En dan gebruik ik in de winter een deel van de tokens voor 2016 om de rest te doen. Dan verschijn ik in Melbourne met een power unit die er totaal anders uitziet en die misschien wel de concurrentie aankan met Ferrari en Mercedes.

Wat niet klopt in dit beeld is: Red Bull zou op de hoogte moeten zijn van deze strategie en moeten inzien dat het nu een slecht moment is om bij Renault te vertrekken. Maar misschien is het vertrouwen tussen die twee partijen gewoon volledig weg.

Ik kan mij hier helemaal in vinden Jozef, maar hoe wordt het nu voor de " gewone " F1 liefhebber nog volgbaar? Het wordt stilletjes aan zo ingewikkeld dat de gewone leek absoluut niets meer kan volgen.
Als ik een race kijk en er komt bezoek begrijpen ze echt niet dat ik het spannend vind......
Ben even de " advocaat " van de duivel, maar deze kant gaat het toch echt op ?