Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

Jozef

Geluid zijn golven/trillingen in de lucht, dus je hebt het over moleculen die in beweging worden gezet. Dat kost inderdaad energie. Hoe luider het geluid, hoe meer energie het kost.

Dat betekent niet dat een dikkere uitlaatdemper, die je auto stiller maakt, de motor ook efficiënter maakt. De geluidsenergie gaat gewoon verloren in de demper.

Bij een turbo is dat anders. Een turbo verlaagt de druk van de uitlaatgassen, en aangezien geluid een drukgolf is, blijft er daardoor ook minder geluid over. Dus bij een turbo is het stillere geluid wel een inherent deel van het feit dat de motor efficiënter wordt.

Volgens Sphinx is een motor luider als je twee kleine turbo's hebt i.p.v. één grote zoals de F1 nu. Dat zou best kunnen, heb ik verder geen idee van.

Ik denk dat de huidige motoren ook stiller zijn dan in de jaren '80, omdat er nu met de hybridesystemen meer energie uit de uitlaat wordt gehaald dan toen. Zelfs met een twin turbo, als dat al verschil maakt, zul je m.i. nooit op het geluidsniveau van de oude turbo's komen.

Matthijs

Dank je Jozef. Ik had willen zeggen dat herrie verloren energie is, maar Jozef kan het veel beter uitleggen.

Wings

Citaat van: Jozef op 28 maart 2016 - 12:58:03
Geluid zijn golven/trillingen in de lucht, dus je hebt het over moleculen die in beweging worden gezet. Dat kost inderdaad energie. Hoe luider het geluid, hoe meer energie het kost.

Dat betekent niet dat een dikkere uitlaatdemper, die je auto stiller maakt, de motor ook efficiënter maakt. De geluidsenergie gaat gewoon verloren in de demper.

Dus een open uitlaat zou niet meer vermogen opleveren dan een volledig gedempte uitlaat. Helaas klopt dit niet. Vaak levert een open uitlaat juist meer vermogen en koppel door de betere flow. Datzelfde geldt wanneer de resonantiebox wordt verwijderd. Ik denk dat wanneer je verloren energie omzet naar cijfers het verwaarloosbaar is. De reden dat de geluidsproductie minder is heeft te maken met de frequentie van het geluid. Zo maakt een stationair draaiende V12 motor met open uitlaat meer kabaal dan een turboblok op toeren waar het energieverlies velen malen hoger is.

Matthijs

Technisch ben ik niet, maar het (ontbreken van) geluid is het resultaat na ontwikkeling van deze motoren. Het is niet zozeer een kwestie van het verwijderen van een dempertje, maar gezocht wordt naar een kunstmatige oplossing om de motoren luider te maken. Ik vind het een gimmick.

Wings

Ja natuurlijk. Men is van een atmosferische motor overgegaan naar een turbomotor.

Matthijs

Citaat van: Wings op 29 maart 2016 - 20:20:41
Ja natuurlijk. Men is van een atmosferische motor overgegaan naar een turbomotor.
Precies daarom. En daarom maakt hij veel minder lawaai. Ik heb daarom geen problemen met het ontbreken van herrie. Wel vind ik het geluid wat 'gecastreerd', daar stoor ik me meer aan dan het volume.

Jozef

Citaat van: Wings op 29 maart 2016 - 20:04:44
Citaat van: Jozef op 28 maart 2016 - 12:58:03
Geluid zijn golven/trillingen in de lucht, dus je hebt het over moleculen die in beweging worden gezet. Dat kost inderdaad energie. Hoe luider het geluid, hoe meer energie het kost.

Dat betekent niet dat een dikkere uitlaatdemper, die je auto stiller maakt, de motor ook efficiënter maakt. De geluidsenergie gaat gewoon verloren in de demper.

Dus een open uitlaat zou niet meer vermogen opleveren dan een volledig gedempte uitlaat. Helaas klopt dit niet.
Dat is net het omgekeerde van wat ik zeg, ik zeg net dat dit verhaal niet opgaat voor een uitlaatdemper omdat die ervoor bedoeld is om energie verloren te doen gaan...

Bij een turbo is dit anders, die laat de druk afnemen van de lucht die uit de uitlaat komt en geluid=druk. Een turbo doet dit echter op een nuttige manier (gebruikt de energie uit de uitlaat), een demper niet.

Van Wijk

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar volgens mij heeft het hebben van wel of geen turbo niets met het geluidniveau te maken. De turbo zorgt voor meer inlaatdruk ( betere cilinder vulling ) en wordt aangedreven door de uitlaatgassen en niet door het geluid.
Wel zorgt de turbo voor meer vermogen bij een lager toerental, waardoor het " snerpende " hoogtoerige geluid minder wordt.
Ook is het niet  zo dat een open uitlaat absoluut niet automatisch voor meer vermogen zorgt, door de vorm van de uitlaat ( spaghetti uitlaat ) en " powerbulten " wordt een soort tegendruk in de uitlaat gegenereerd om wederom aan de inlaatzijde maximale cilindervulling te creeren .
Grootste verlies van redement blijft warmte en niet geluid.

Het " stillere " geluid van de hedendaagse motoren is volgens mij gewoon een gevolg van de hybride systemen ?

Jozef

Citaat van: Van Wijk op 30 maart 2016 - 14:48:02
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar volgens mij heeft het hebben van wel of geen turbo niets met het geluidniveau te maken. De turbo zorgt voor meer inlaatdruk ( betere cilinder vulling ) en wordt aangedreven door de uitlaatgassen en niet door het geluid.

Het ligt aan jou. ;) Natuurlijk wordt de turbo niet "aangedreven door geluid", maar zoals gezegd, het feit dat hij de druk van de uitlaatgassen doet afnemen zorgt ook voor minder geluid.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 30 maart 2016 - 15:00:07
Citaat van: Van Wijk op 30 maart 2016 - 14:48:02
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar volgens mij heeft het hebben van wel of geen turbo niets met het geluidniveau te maken. De turbo zorgt voor meer inlaatdruk ( betere cilinder vulling ) en wordt aangedreven door de uitlaatgassen en niet door het geluid.

Het ligt aan jou. ;) Natuurlijk wordt de turbo niet "aangedreven door geluid", maar zoals gezegd, het feit dat hij de druk van de uitlaatgassen doet afnemen zorgt ook voor minder geluid.


MAW, de turbo werkt ook als een soort geluidsdemper...is ook logisch toch? ;)

JS JTD

Een turbo werkt wel degelijk dempend voor het geluid.
Dat, gecombineerd met het feit dat men geen hoge toerentallen kan draaien (brandstofflow regel) zorgt ervoor dat het voor F1 begrippen behoorlijk suf klinkt.

Verder ga ik mee met Wings, een energiebesparing ten gevolge van minder geluid is natuurlijk verwaarloosbaar. De hoge efficiency wordt bereikt door het verbrandingsproces te optimaliseren en zoveel mogelijk energie terug te winnen in de vorm van kinetische energie en hitte.

Verder zijn de F1 uitlaten behoorlijk open, en wil je met een turbo echt geen tegendruk. Wat je wel wil, zijn uitlaatspruitstukken met gelijke lengten headers, zodat de drukpulsen zo verdeeld mogelijk het turbinewiel opstuwen. Maar dat is dus voor de turbo.

Matthijs

Citaat van: JS JTD op 31 maart 2016 - 21:23:11
Een energiebesparing ten gevolge van minder geluid is natuurlijk verwaarloosbaar.
Desalniettemin vind ik het voor de F1 tegenstrijdig om vermogen in te ruilen voor geluid. Dat druist in tegen het principe van de F1, ondanks dat ik het geluid nu ook lelijk vind.

JS JTD

#1017
Citaat van: Matthijs op 01 april 2016 - 11:21:11
Citaat van: JS JTD op 31 maart 2016 - 21:23:11
Een energiebesparing ten gevolge van minder geluid is natuurlijk verwaarloosbaar.
Desalniettemin vind ik het voor de F1 tegenstrijdig om vermogen in te ruilen voor geluid. Dat druist in tegen het principe van de F1, ondanks dat ik het geluid nu ook lelijk vind.

Nu kan ik je niet meer volgen, hoezo vermogen inruilen?

Als je doelt op de nieuwe regel om het geluid te verhogen, dat heeft eerder een positief effect op het vermogen dan een negatief effect. Flow zal iets beter zijn nu de wastegate uitlaat gescheiden blijft van de turbineuitlaat.