Renault Sport F1 topic

Gestart door 0634, 15 september 2015 - 19:42:39

« vorige - volgende »

Robbert65

het verschil met RBR was erg groot, nou ja, met Ricciardo dan. Dat vond ik in ieder geval opmerkelijk. RBR tikt podium net niet aan en Renault zelf buiten de punten...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Ik vond het niet tegen vallen.
Renault kan nu gaan bouwen. Ze zijn volop op zoek naar personeel en er wordt eindelijk weer geïnvesteerd.

Palmer viel me niet tegen in Melbourne.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Robbert65

Ja, dat komt door die kleur zeker :D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Dramatisch weekend voor Renault al was Magnussen wel lekker aan het knallen. Hoe kan Red Bull zover voor Renault presteren met dezelfde motor? Wat is daar aan de hand? Is het wel dezelfde motor? Of zit Red Bull eerst flink te vijlen voordat ze die motoren gebruiken? Welke rol heeft Ilmore? Ik moest er maar 'ns induiken...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Maikel0230

Ik denk dat je daar gewoon het verschil in Chassis zit. Red Bull staat erom bekend, Lotus zit met een misbaksel van vorig jaar opgescheept. Het enige wat Renault kan helpen is dat er nu wel voldoende geld is om te ontwikkelen, maar of men daar wel toe bereid is, is maar de vraag.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Robbert65

Het verschil is wel groot om alleen in het chassis te zitten, de Renaults tuffen achteraan, roepen dat de Manors als een raket over het rechte stuk gaan en de Red Bull van Ricciardo doet gewoon mee om podium. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat alleen aan de Red Bull auto ligt, ik heb het idee, dat Red Bull iets doet om die motor ook beter te laten zijn....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 04 april 2016 - 23:07:28
Het verschil is wel groot om alleen in het chassis te zitten, de Renaults tuffen achteraan, roepen dat de Manors als een raket over het rechte stuk gaan en de Red Bull van Ricciardo doet gewoon mee om podium. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat alleen aan de Red Bull auto ligt, ik heb het idee, dat Red Bull iets doet om die motor ook beter te laten zijn....

Enige wat ik kan bedenken is dat Red Bull wat meer heeft kunnen testen en vorig jaar al met de Renault-motor reed en daarom de engine mappings ideaal voor het RB-chassis heeft. Verder is de motor identiek denk ik.

Ik denk wel dat het Red Bull chassis veel en veel beter is dan dat van Renault. In Renault is vorig jaar amper geïnvesteerd, en dan loop je achterstand op. Ik denk het Lotus chassis vorig jaar ook al niet super was maar dat de Mercedes-motor veel verbloemde  :)

Er is nu wel geld, dus ik verwacht dat ze weg naar boven weer gaan vinden. Maar dat heeft ook tijd nodig.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 04 april 2016 - 23:07:28
Het verschil is wel groot om alleen in het chassis te zitten, de Renaults tuffen achteraan, roepen dat de Manors als een raket over het rechte stuk gaan en de Red Bull van Ricciardo doet gewoon mee om podium. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat alleen aan de Red Bull auto ligt, ik heb het idee, dat Red Bull iets doet om die motor ook beter te laten zijn....

Dat is uitgesloten. Er is één homologatie van de Renault-motor. Ilmor werkt niet samen met Red Bull, maar met Renault zelf. Dus de input van Ilmor gaat naar beide teams.

Wat wél nog kan verschillen, is de software. Dat is niet onbelangrijk, omdat de regeling van energiestromen tussen verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K en Energy Store wel een verschil kan maken. Er wordt soms gezegd dat dit iets is waardoor Mercedes zelf meer vermogen uit de motoren haalt dan de klantenteams, al is dit natuurlijk nooit bevestigd.

Toch denk ik dat Maikel het dichtst bij de waarheid zit, het ligt gewoon aan het chassis. Lotus lag gewoon stil vorige herfst, dat is gewoon nefast voor de ontwikkeling. En als je auto minder downforce genereert, ga je dat misschien wel compenseren door je vleugels wat hoger af te stellen. Gevolg: lagere topsnelheid.

Robbert65

oké, dat van die mapping wist ik niet, ik dacht dat de software gestandaardiseerd was.

Maar goed, als Renault zo'n slechte wagen heeft neergezet, dan kunnen ze dit seizoen de races wel als testsessies gaan beschouwen, dan krijg je zo'n seizoen als McLaren vorig jaar had. Pijnlijk....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Maikel0230

Citaat van: Robbert65 op 05 april 2016 - 00:40:15
oké, dat van die mapping wist ik niet, ik dacht dat de software gestandaardiseerd was.

Maar goed, als Renault zo'n slechte wagen heeft neergezet, dan kunnen ze dit seizoen de races wel als testsessies gaan beschouwen, dan krijg je zo'n seizoen als McLaren vorig jaar had. Pijnlijk....

Valt wel mee denk ik. Ik had dit zien aankomen en bij Renault wisten ze dat ook zelf wel hoor. 2016 is een opbouwjaar, dat heb ik vanaf het begin gezegd. Als men eind deze maand eindelijk duidelijkheid heeft over de regels van 2017 zal een gedeelte van het ontwerpteam bij Renault al meteen op dat project gezet worden.

Wat die engine mappings betreft is er inderdaad vaak nog een groot verschil tussen wat de fabrikanten zelf hebben en wat hun klanten krijgen. Mercedes en Ferrari hebben allebei verschillende kwalificaties software ontwikkeld die hun klanten niet krijgen. Ze doen in feite hetzelfde met de brandstof. Frabrikanten werken samen met bedrijven die exclusief voor hen betere brandstof ontwikkelend specifiek voor hun motoren.

De Shell brandstof die Ferrai gebruikt is daarom vaak beter dan de Shell brandstof die Sauber gebruikt. Software + brandstof, het zijn net die zaken die RB graag wilde hebben vorig jaar, volwaardige fabriekssteun dus. Renault zal waarschijnlijk dit jaar ook zelf met die zaken op de proppen komen en dan komen ze misschien wel wat dichter, misschien al zelfs door die grote update in Canada.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Robbert65

Maar nu heb je het over brandstof en software voor de motor, niet over het chassis. En Renault is de fabrikant, nier RBR. Dus hoe verklaart dat het verschil tussen die twee?

Want als ik je goed begrijp heeft RBR slechtere software, mindere brandstof dan Renault. Dat betekent dan dus, dat Renault eigenlijk een nog slechtere auto in elkaar heeft gezet dan de Lotus was vorig jaar?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Kootje

Software en brandstof zou Renault juist "the edge" moeten geven, niet Red Bull. Zij zijn immers de fabrikant, Red Bull de klant.

Het verschil zit hem imo 'n 3-tal zaken: Allereerst was de '15 Red Bull met waardeloze Renault krachtbron sowieso al beter dan de Lotus met top Mercedes power unit. Tel daarbij op dat de Renault 'n nauwelijkse doorontwikkeling van een onderontwikkelde Lotus is,terwijl de Red Bull wel continu doorontwikkeld(e). Voeg daar ook nog eens het kwaliteitsverschil aan rijders bij en voila ... 

Maikel0230

Citaat van: Robbert65 op 05 april 2016 - 10:46:56
Maar nu heb je het over brandstof en software voor de motor, niet over het chassis. En Renault is de fabrikant, nier RBR. Dus hoe verklaart dat het verschil tussen die twee?

Want als ik je goed begrijp heeft RBR slechtere software, mindere brandstof dan Renault. Dat betekent dan dus, dat Renault eigenlijk een nog slechtere auto in elkaar heeft gezet dan de Lotus was vorig jaar?

Ik zeg ook niet dat Renault die software en brandstof nu al heeft hé. Ik vermoed dat gedurende dit jaar daar wel al heel wat vooruitgang op gemaakt zal worden. Ik denk dat ze al gewoon blij zijn dat die auto klaar is. Daarbij hebben klanten geen 'slechtere' software, zij krijgen gewoon net niet die laatste twee modi die het meeste uit de motor halen.

Het chassis van die auto is gewoon niet goed genoeg, de Lotus E23 was zichtbaar een moeilijke auto om mee te rijden, het was echt wel duidelijk dat hun Mercedes krachtbron hen hierbij hielp. De auto die Renault in elkaar heeft gestoken is daarop gebaseerd omdat de overname zo laat is gebeurd, er was toen het nog Lotus was simpelweg geen geld om een nieuw ontwerp in elkaar te steken. Neem daar nog eens bij dat dat ontwerp vorig jaar nooit is gevolueerd zoals bij de andere teams, dan weet je dat Renault tegen een royale achterstand aankijkt.

Ik durf geen uitspraken te doen of dit chassis slechter is dan dat van vorig jaar, daar moet je een engineer van Renault voor hebben.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

Het chassis van nu zal best beter zijn dan dat van Lotus vorig jaar. Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele dooronderontwikkelding is geweest, slechts 'n minimale. Maar met die minimale doorontwikkeling maken ze hooguit het verlies aan power goed dat men kwijtraakte door van Mercedes naar hun eigen krachtbron terug te keren. Feitelijk zou je dan ook van stilstand kunnen spreken, daar waar alle anderen vooruitgang boekten.

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 05 april 2016 - 10:46:56
Maar nu heb je het over brandstof en software voor de motor, niet over het chassis. En Renault is de fabrikant, nier RBR. Dus hoe verklaart dat het verschil tussen die twee?

Want als ik je goed begrijp heeft RBR slechtere software, mindere brandstof dan Renault. Dat betekent dan dus, dat Renault eigenlijk een nog slechtere auto in elkaar heeft gezet dan de Lotus was vorig jaar?

Vergeet niet dat Red Bull tot en met vorig jaar gewoon het fabrieksteam van Renault was. Als Red Bull en Renault de voorbije jaren samen software en mappings hebben ontwikkeld, en dit de (intellectuele) eigendom van Red Bull is en niet van Renault, dan is het best mogelijk dat ook op dit moment Red Bull nog betere software heeft dan Renault.