Ronde 11: Shell Grand Prix van België

Gestart door gloudiesaurus, 17 augustus 2015 - 19:56:09

« vorige - volgende »

0634

En banden kunnen altijd ploffen wanneer die grenzen worden opgezocht. Kijk daar de geschiedenis maar eens op na. Bij alles waarbij je de grens op zoekt kan het misgaan. Ook bij de banden.

(overigens komt door slijtage en niet door de kerbs? De kerbs zorgen voor extra slijtage. Nogmaals, de band knapte precies na de kerbs)


Maikel0230

#91
AmuS: Meer teams bezorgt over de banden

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/stehende-wellen-in-eau-rouge-zweifel-an-pirellis-verschleiss-theorie-9910409.html

Maarja, ook hier wordt de dubbele adviezen van Pirelli in vraag gesteld. Wat zijn dan de grenzen als die kluppels zichzelf tegenspreken.

Wat betreft kerbs en slijtage, die zijn inderdaad aan elkaar gelinkt. Al denk ik niet dat dit zo'n grote factor is in vergelijking met 7 km baan.

Banden horen niet te ontploffen! Wat de geschiedenis ook zegt, dit hoort niet in 2015.

Ik heb een coureur zichzelf te pletter zien vliegen, het hoeven er niet meer te worden.




Sommige egineers waren nogal geschokt toen ze deze foto's van Tobias Gruner onder ogen kregen gisteren.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Mickey

Je moet wel op je materiaal kunnen vertrouwen ja, hoe zwaar je het ook belast. De vergelijking of het nou een motor is die poef zegt, of een band, vind ik niet echt fair. Een motor die ploft zorgt doorgaans niet voor een levensgevaarlijke situatie. Met 280 Raidillon uitkomen en daar een klapband krijgen is niet heel plezierig, me dunkt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar wat opgewonden van reageert.

Mickey

Iets anders, was ik trouwens de enige die zich rot schrok toen ze in ronde drie of zo ineens een langzaam rijdende Sainz in beeld brachten? Ik dacht dat hij al was uitgevallen, dus dat Verstappen weer eens pech had.  ;D

janke

Net thuis, leuke race gezien. Zat bij Blanchimont. Dus zag daar Verstappen zijn ding doen. Aardige move, maar volgens mij ziet dat er erger uit op tv dan op het circuit. Ik heb net een herhaling gezien. Perez die was echt aan het trappen. Vond ik met Max wel de smaakmaker vanmiddag.

Wat de banden betreft, die vervormen natuurlijk altijd. Zekers als er druk op komt te staan. Zou niet goed zijn als die perfect rond blijven in een bocht, of bij meer power geven. Beetje overdreven dit allemaal, vind ik.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Citaat van: Maikel0230 op 23 augustus 2015 - 19:33:52
Banden horen niet te ontploffen! Wat de geschiedenis ook zegt, dit hoort niet in 2015.

Het hoeft ook niet. Pirelli kan ook banden bouwen die 10.000 km meegaan. Maar dat is niet wat wij willen en ook niet wat de FIA wil. Wij willen banden die slijten en de FIA heeft die gevraagd. Tja, dan kan er wel eens eentje teveel wegslijten als je op het maximum van diens kunnen rijdt. Dan gebeurd dit. Dit gebeurde toen, nu en straks ook nog steeds.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Pirelli niet eens goed naar zijn banden moet kijken. Iedereen die materiaal levert dat stuk gaat moet onderzoeken of het soms beter kan, Pirelli ook. Maar uiteindelijk is het rubber en dat gaat soms stuk. Laten we het niet overdrijven zeg.

Citaat van: Mickey op 23 augustus 2015 - 19:55:07
Je moet wel op je materiaal kunnen vertrouwen ja, hoe zwaar je het ook belast. De vergelijking of het nou een motor is die poef zegt, of een band, vind ik niet echt fair. Een motor die ploft zorgt doorgaans niet voor een levensgevaarlijke situatie. Met 280 Raidillon uitkomen en daar een klapband krijgen is niet heel plezierig, me dunkt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar wat opgewonden van reageert.

En een achtervleugel die plots afbreekt? Of remfalen? Er zijn wel meer dingen die in theorie gevaarlijk zijn, maar dit is autoracen. Hoge snelheden en dingen die stuk gaan. Nothing new.

Perton

Citaat van: Maikel0230 op 23 augustus 2015 - 18:42:25
Citaat van: Jehoentelaar op 23 augustus 2015 - 18:35:49
Citaat van: Maikel0230 op 23 augustus 2015 - 18:31:29
Wowow, even chillen mannen.

Probleem is dat Pirelli zelf heeft toegegeven dat die band +/- 40 ronden kon doen.

Voor banden geldt hetzelfde als motoren: geen een is hetzelfde als een ander. Die band moet als bandentype wel veertig ronden mee kunnen, maar dat wil niet betekenen dat je de volledige garantie hebt dat alle banden van dat type die afstand kunnen afleggen.

Wat ook niet wil zeggen dat het normaal is dat ie met 300km per uur op de teller ineens ploft. Vindt het maar frappant dat iedereen dit de normaalste zaak in de wereld vindt. We zijn toch 2015 of niet?

Overdreef Vettel in zijn reactie? Zekers maar ik denk dat iedereen hetzelfde gedaan zou hebben, zeker na het incident op vrijdag.
ik zeg niet dat het normaal is maar soms gebeurt er iets. Zoals die 2 voorwielen van buemi die spontaan afbraken. Het is op hoog niveau racen. Vettel is gewoon een zielige huilebalk Door zo fel te reageren. In 2013 lag de schuld uiteindelijk ook gewoon voor 90 procent bij de teams, als het niet meer is, dat er zoveel bandenissues waren. Dus ik neem de aanstellerij van vettel dan ook met een flinke korrel zout.

Natuurlijk verdient een klapband onderzoek en wat ik wél met vettel eens ben is dat pirelli de schuld altijd ergens anders legt, maar de achtervleugel had ook kunnen afbreken h. Had vettel Ferrari dan aangevallen? Dat antwoord weten we allemaal wel

Perton

Motoren horen ook 5 races mee te kunnen. Maar hoeveel coreurs gaan het seizoen met 4 motoren uitrijden? 

Arthur

Ach, ik kan me de reactie van Vettel wel voorstellen en vind het ook mooi dat hij dit ventileert. Uiteindelijk weet hij ook wel dat Ferrari een gokje genomen heeft met die 1 stopstrategie. Maar als Pirelli vooraf heeft aangegeven dat die mediumband het 40 ronden vol ZOU moeten KUNNEN volhouden.....? Aan de andere kant heeft Pirelli een 1 stopstrategie zeker [?] niet geadviseerd....?

Op naar de volgende race!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Mickey

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2015 - 21:32:47
Citaat van: Maikel0230 op 23 augustus 2015 - 19:33:52
Banden horen niet te ontploffen! Wat de geschiedenis ook zegt, dit hoort niet in 2015.

Het hoeft ook niet. Pirelli kan ook banden bouwen die 10.000 km meegaan. Maar dat is niet wat wij willen en ook niet wat de FIA wil. Wij willen banden die slijten en de FIA heeft die gevraagd. Tja, dan kan er wel eens eentje teveel wegslijten als je op het maximum van diens kunnen rijdt. Dan gebeurd dit. Dit gebeurde toen, nu en straks ook nog steeds.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Pirelli niet eens goed naar zijn banden moet kijken. Iedereen die materiaal levert dat stuk gaat moet onderzoeken of het soms beter kan, Pirelli ook. Maar uiteindelijk is het rubber en dat gaat soms stuk. Laten we het niet overdrijven zeg.

Citaat van: Mickey op 23 augustus 2015 - 19:55:07
Je moet wel op je materiaal kunnen vertrouwen ja, hoe zwaar je het ook belast. De vergelijking of het nou een motor is die poef zegt, of een band, vind ik niet echt fair. Een motor die ploft zorgt doorgaans niet voor een levensgevaarlijke situatie. Met 280 Raidillon uitkomen en daar een klapband krijgen is niet heel plezierig, me dunkt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar wat opgewonden van reageert.

En een achtervleugel die plots afbreekt? Of remfalen? Er zijn wel meer dingen die in theorie gevaarlijk zijn, maar dit is autoracen. Hoge snelheden en dingen die stuk gaan. Nothing new.


Een afbrekende achtervleugel zorgt meestal niet voor plotselinge volledige onbestuurbaarheid. Een beetje overstuur misschien, niks spannends verder.  ;)

Exploderende schijven komen gelukkig ook bijna niet meer voor. En die wil je ook niet, true. Maar bij banden is het toch net weer anders. Dat zijn producten die aan forse slijtage onderhevig zijn. Ze gebruiken een setje of vijf per weekend?Dat weet een fabrikant en daar zijn ze op geconstrueerd. Het risico dat een band stuk gaat is een stuk groter dan een vleugel of remschijf,ten gevolge van een eigen gebrek en externe invloeden. Een band wordt extreem belast en zorgt voor de enige paar vierkante centimeters die de auto met het asfalt verbinden.

Een fabrikant, of dat nou Pirelli, Michelin of Goodyear is, zou zijn banden zodanig moeten construeren, dat ze volledig afgereden zouden kunnen worden, zonder te exploderen. Eens met Maikel hiervoor, wat dat betreft.

Neemt niet weg dat de reactie van Vettel wat primair is. Ik denk ook wel dat het exploderen hier een specifiek gevolg is van zijn eigen rijstijl in combinatie met een maximaal aantal ronden. Anders zouden er naast die van hem en die van Rosberg in de vt nog wel meer geëxplodeerd zijn. Maar, ik vind dus ook wel dat ze hier tegen zouden moeten kunnen. Het is nou ook weer niet dat hij er vijftig ronden op probeerde te doen of zo.

Perton

Citaat van: Arthur op 23 augustus 2015 - 22:09:21
Ach, ik kan me de reactie van Vettel wel voorstellen en vind het ook mooi dat hij dit ventileert. Uiteindelijk weet hij ook wel dat Ferrari een gokje genomen heeft met die 1 stopstrategie. Maar als Pirelli vooraf heeft aangegeven dat die mediumband het 40 ronden vol ZOU moeten KUNNEN volhouden.....? Aan de andere kant heeft Pirelli een 1 stopstrategie zeker [?] niet geadviseerd....?

Op naar de volgende race!
ja maar als het op racedag 15 graden warmer is (ik overdrijf uiteraard) of als de coureur in een keer fel aan gevechten mee gaat doen, dan haal je de 40 ronden van zijn leven niet. Ik kan ook wel een dagje zonder eten. Genoeg katers die het bewijzen. Maar als ik dan een marathon ga lopen is dat ook niet handig.

0634

OVerigens vond ik het opvallend dat de wedstrijdleiding niet optrad tegen het rijden met vier banden buiten de baan over de kerbs. Het gebeurde constant. Niet dat ze van mij hoefden op te treden maar meestal zijn ze er heel fel op en nu totaal weer niet.

Arthur

Die banden zijn echt wel te maken hoor. Enkele jaren geleden heeft Raikkonen dat nog gemerkt toen zijn ophanging afbrak nadat hij door moest blijven rijden na een eerder flatspot. Geen exploderende band maar wel hetzelfde resultaat door een afgebroken ophanging.... Tja.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Citaat van: Perton op 23 augustus 2015 - 22:17:13
Citaat van: Arthur op 23 augustus 2015 - 22:09:21
Ach, ik kan me de reactie van Vettel wel voorstellen en vind het ook mooi dat hij dit ventileert. Uiteindelijk weet hij ook wel dat Ferrari een gokje genomen heeft met die 1 stopstrategie. Maar als Pirelli vooraf heeft aangegeven dat die mediumband het 40 ronden vol ZOU moeten KUNNEN volhouden.....? Aan de andere kant heeft Pirelli een 1 stopstrategie zeker [?] niet geadviseerd....?

Op naar de volgende race!
ja maar als het op racedag 15 graden warmer is (ik overdrijf uiteraard) of als de coureur in een keer fel aan gevechten mee gaat doen, dan haal je de 40 ronden van zijn leven niet. Ik kan ook wel een dagje zonder eten. Genoeg katers die het bewijzen. Maar als ik dan een marathon ga lopen is dat ook niet handig.

Wat ik bedoel Perton. En natuurlijk weer Vettel dat ook wel. En dus op naar de volgende race :-)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Daarom vind ik juist dat vettel zijn mond moet houden. Juist omdat het verleden tegen de teams pleit. In 2013 negeerden ze adviezen en gaven ze pirelli de schuld. Dus ik heb nogal moeite met het geloven dat pirelli zulke slechte banden bouwt. Natuurlijk kan je andere banden bouwen, maar je kan als team ook accepteren dat het misgaat als je 1 keer stopt wanneer pirelli 2 adviseert.