Ronde 11: Shell Grand Prix van België

Gestart door gloudiesaurus, 17 augustus 2015 - 19:56:09

« vorige - volgende »

Maikel0230

#105
En we vergeten gewoon dat Pirelli in 2013 de belt van de banden moest vervangen in het midden van het seizoen omdat ze de veiligheid niet meer kon garanderen.

Het altijd op cambers, kerbs en weet ik veel steken wordt snel vervelend. Wanneer geven ze nu eens gewoon toe dat er ogen en haken zit aan hun product? Het is duidelijk dat de coureurs en de teams er stilletjes aan genoeg van hebben.

Ik stel vast dat de Italianen maar vreemde adviezen uitdelen, dat heeft vrij weinig met de teams te maken vrees ik maar met de interne cultuur binnen Pirelli. Ik ben geen fan van dit merk en haar uitvluchten, dus deze discussie gaat snel vastlopen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Was het in 2013 niet zo dat de teams het advies omtrent de bandenspanning van Pirelli vrolijk in de wind sloegen?

Als ik het me goed herinner hebben ze toen zelfs de regelgeving aangepast zodat de teams verplicht werden de adviezen van Pirelli aangaande bandenspanning na te leven.

Maikel0230

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2015 - 22:47:30
Was het in 2013 niet zo dat de teams het advies omtrent de bandenspanning van Pirelli vrolijk in de wind sloegen?

Als ik het me goed herinner hebben ze toen zelfs de regelgeving aangepast zodat de teams verplicht werden de adviezen van Pirelli aangaande bandenspanning na te leven.

Klopt maar ook Pirelli moest toen haar banden in het midden van het seizoen aanpassen omdat ze ontdekten dat de rubberen belt niet veilig genoeg was. Dus om het altijd maar op de teams te steken vindt ik geen juist representatie van dat seizoen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Citaat van: Maikel0230 op 23 augustus 2015 - 22:43:16
En we vergeten gewoon dat Pirelli in 2013 de belt van de banden moest vervangen in het midden van het seizoen omdat ze de veiligheid niet meer kon garanderen.
Nee. Dat maakten de teams ervan, terwijl zij degene waren die met een te lage bandenspanning reden en de rechter en linkerwielen omwisselden. Na de mediahetze, aangevoerd door Red Bull (ik zie Vettel als rode draad) bond Pirelli dus maar in om de lieve vrede te bewaren. Dat er structureel iets mis zou zijn met die banden is nooit bewezen. Dus dat teams en coureurs er genoeg van hebben: ik heb al sinds 2013 genoeg van hun hyocriete bullshit. Nogmaals, dat Pirelli altijd met het vingertje naar kerbs wijst, sta ik absoluut niet achter, en daar mag inderdaad wel kritiek op zijn. Maar dat een band het 40 ronden volhoudt is wanneer je de race aanpakt zoals Lotus in 2013 deed: niet met gevechten bemoeien, rustig je rondjes rijden en dan kijken waar het schip strand. Als je als Ferrari daadwerkelijk denkt dat je het 40 ronden volhoudt met het tempo waarin Vettel reed, dan begin ik te vermoeden dat er bij Williams capabelere strategisten rondlopen dan bij Ferrari, en we weten hoe belabberd ze bij Williams zijn.

Ik wil Pirelli ook verder niet verdedigen, maar de kritiek van Vettel is pure bullshit in mijn ogen.

Perton

Citaat van: Maikel0230 op 23 augustus 2015 - 22:57:43
Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2015 - 22:47:30
Was het in 2013 niet zo dat de teams het advies omtrent de bandenspanning van Pirelli vrolijk in de wind sloegen?

Als ik het me goed herinner hebben ze toen zelfs de regelgeving aangepast zodat de teams verplicht werden de adviezen van Pirelli aangaande bandenspanning na te leven.

Klopt maar ook Pirelli moest toen haar banden in het midden van het seizoen aanpassen omdat ze ontdekten dat de rubberen belt niet veilig genoeg was. Dus om het altijd maar op de teams te steken vindt ik geen juist representatie van dat seizoen.
Nogal wiedes dat de belt niet veilig genoeg is, als je de rechterband aan de linkerkant van je auto plaatst en vice versa. Een skihelm beschermt me ook niet als ik op een motor de A2 op ga.

0634

De teams snappen niet eens de verschillende kleuren van Pirelli bleek vandaag  :D

0634

Citaat van: Maikel0230 op 23 augustus 2015 - 22:57:43
Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2015 - 22:47:30
Was het in 2013 niet zo dat de teams het advies omtrent de bandenspanning van Pirelli vrolijk in de wind sloegen?

Als ik het me goed herinner hebben ze toen zelfs de regelgeving aangepast zodat de teams verplicht werden de adviezen van Pirelli aangaande bandenspanning na te leven.

Klopt maar ook Pirelli moest toen haar banden in het midden van het seizoen aanpassen omdat ze ontdekten dat de rubberen belt niet veilig genoeg was. Dus om het altijd maar op de teams te steken vindt ik geen juist representatie van dat seizoen.

Zo was het niet. Maar goed, Perton heeft al geantwoord en verder geloof ik deze discussie verder wel. No offence overigens, ieder zijn mening uiteraard.

Edwin90

#112
De rondetijden van Vettel vertoonden geen drop off lees ik net. In de stint op de harde band constant in de 1.55 of 56 met uitzondering van de vsc. Lijkt er niet op dat de banden werkelijk aan hun eind ware en daardoor klapte.

-edit- moet je wel tegenover zetten dat de wagen wel een klapje lichter wordt gedurende de stint. Lastig in te schatten.

Jehoentelaar

Citaat van: Mickey op 23 augustus 2015 - 22:13:33
Een afbrekende achtervleugel zorgt meestal niet voor plotselinge volledige onbestuurbaarheid. Een beetje overstuur misschien, niks spannends verder.  ;)

Geloof me, als je op die snelheid ineens je druk op de achterkant kwijt bent ga je haaks de vangrail in.

0634


Jehoentelaar

Overigens was de start van Rosberg weer gewoon ruk. Ofwel toeval ofwel dat probleem is er nog.

NielsD

Citaat van: Perton op 23 augustus 2015 - 23:01:23
Als je als Ferrari daadwerkelijk denkt dat je het 40 ronden volhoudt met het tempo waarin Vettel reed, dan begin ik te vermoeden dat er bij Williams capabelere strategisten rondlopen dan bij Ferrari, en we weten hoe belabberd ze bij Williams zijn.

En ik vind dat dat juist wel verwacht mag worden. De band mag niet na dat aantal rondjes al ploffen, alleen de grip moet compleet weg zijn in dit geval. Hamilton reed in China 2007 gewoon de rubber van de band af en die ontplofte ook niet. Dat was dan wel Bridgestone, maar een band is een band. Tuurlijk de structuur is compleet anders, maar ploffen is een kwade zaak en daar hoort een band tegen te kunnen, ongeacht de structuur. Mocht Vettel nergens overheen zijn gereden, dan is het de fout van Pirelli. Bij de zaak Rosberg bleef Pirelli ook vaag door te zeggen dat het een 'externe factor' was.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Mickey

Citaat van: Jehoentelaar op 23 augustus 2015 - 23:08:43
Citaat van: Mickey op 23 augustus 2015 - 22:13:33
Een afbrekende achtervleugel zorgt meestal niet voor plotselinge volledige onbestuurbaarheid. Een beetje overstuur misschien, niks spannends verder.  ;)

Geloof me, als je op die snelheid ineens je druk op de achterkant kwijt bent ga je haaks de vangrail in.

Daarom de knipoog. Hoewel de gevolgen van een vernielde achtervleugel volgens mij beter beheersbaar zijn dan die van een klapband. Op een recht stuk je achtervleugel verliezen brengt je niet direct in de problemen. De gevolgen van een klapband zijn een stuk minder voorspelbaar. Zeker als dat bijvoorbeeld een voorband zou zijn.

Oké, je moet kiezen, camel straight, achtervleugel weg of klapband?

Edwin90

Citaat van: Mickey op 23 augustus 2015 - 23:17:54
Citaat van: Jehoentelaar op 23 augustus 2015 - 23:08:43
Citaat van: Mickey op 23 augustus 2015 - 22:13:33
Een afbrekende achtervleugel zorgt meestal niet voor plotselinge volledige onbestuurbaarheid. Een beetje overstuur misschien, niks spannends verder.  ;)

Geloof me, als je op die snelheid ineens je druk op de achterkant kwijt bent ga je haaks de vangrail in.

Daarom de knipoog. Hoewel de gevolgen van een vernielde achtervleugel volgens mij beter beheersbaar zijn dan die van een klapband. Op een recht stuk je achtervleugel verliezen brengt je niet direct in de problemen. De gevolgen van een klapband zijn een stuk minder voorspelbaar. Zeker als dat bijvoorbeeld een voorband zou zijn.

Oké, je moet kiezen, camel straight, achtervleugel weg of klapband?

Ik herinner me toch een Minardi op Barcelona die behoorlijk de bandenstapels kuste nadat hij halverwege het rechte stuk al de achtervleugel verloor. Je moet nogal een tandje eerder van het gas zonder downforce. ;)

Doe mij toch maar de klapband.

Perton

Citaat van: NielsD op 23 augustus 2015 - 23:15:34
Citaat van: Perton op 23 augustus 2015 - 23:01:23
Als je als Ferrari daadwerkelijk denkt dat je het 40 ronden volhoudt met het tempo waarin Vettel reed, dan begin ik te vermoeden dat er bij Williams capabelere strategisten rondlopen dan bij Ferrari, en we weten hoe belabberd ze bij Williams zijn.

En ik vind dat dat juist wel verwacht mag worden. De band mag niet na dat aantal rondjes al ploffen, alleen de grip moet compleet weg zijn in dit geval. Hamilton reed in China 2007 gewoon de rubber van de band af en die ontplofte ook niet. Dat was dan wel Bridgestone, maar een band is een band. Tuurlijk de structuur is compleet anders, maar ploffen is een kwade zaak en daar hoort een band tegen te kunnen, ongeacht de structuur. Mocht Vettel nergens overheen zijn gereden, dan is het de fout van Pirelli. Bij de zaak Rosberg bleef Pirelli ook vaag door te zeggen dat het een 'externe factor' was.
Motoren ploffen, wielen breken af, coureurs crashen wel eens. Dit is topsport. Daar gaat wel eens iets mis. Dat mag je benoemen, je mag eisen dat het verbeterd wordt, maar tekeer gaan als een klein kind is ridicuul. Je kan in een topsport als F1 niet verwachten dat elk onderdeel altijd perfect werkt. Als dat zo zou zijn, zou er nooit een uitvaller zijn. Gek genoeg hebben we elke race wel een uitvaller. Ergens klopt dat dus niet helemaal.

Natuurlijk mag je verwachten dat een band heel blijft, maar het kán ook gewoon eens misgaan. Dat het sjiek zou zijn als Pirelli dan zegt: nostra culpa, dit was een productiefout, vind ik ook. Maar Vettel zeurt.