Banaan van de race: Silverstone

Gestart door Maikel0230, 05 juli 2015 - 17:54:52

« vorige - volgende »

Wie o wie?

GRO
0 (0%)
MAL
1 (5.3%)
VER
7 (36.8%)
RIC
0 (0%)
SAI
0 (0%)
STE
0 (0%)
RAI
6 (31.6%)
Williams
4 (21.1%)
Iemand anders namelijk....
1 (5.3%)
Een ander team namelijk....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 19

Jozef

Dat hadden ze moeten doen toen het nat werd, maar in de beginfase van de race was er volgens mij weinig dat ze anders en beter hadden kunnen doen. Heb jij daar een ander idee over?

Tuesday

Citaat van: Jozef op 06 juli 2015 - 20:40:57
Dat hadden ze moeten doen toen het nat werd, maar in de beginfase van de race was er volgens mij weinig dat ze anders en beter hadden kunnen doen. Heb jij daar een ander idee over?
Massa laten wegrijden zodat ze een buffer hadden en Mercedes niet kon 'undercutten'. Bottas kon Hamilton ogenschijnlijk makkelijk afhouden dus hij had de boel wel wat meer op kunnen houden denk ik. Is misschien niet de leukste manier om te winnen, maar ik denk dat niemand Williams, die zelden in de positie komen om te winnen, iets kwalijk had genomen. Niet dat ze dan direct gewonnen hadden, maar dan had Massa er iig na de pitstop nog voor kunnen zitten. En uiteraard had het dan droog moeten blijven.

Jozef

Hmm, interessant. Bewust langzamer rijden en toch niet ingehaald worden is volgens mij niet zo gemakkelijk als het klinkt, maar we weten natuurlijk allemaal dat de Williams bloedsnel is op het rechte stuk. Maar toch... Hamilton kon niks proberen bij Bottas omdat die ook DRS had. Als hij Massa liet gaan, zou hij geen DRS meer hebben en dus een gemakkelijker doelwit zijn. Maar je hebt gelijk, ze hadden het kunnen proberen.

Ze hadden ook de strategieën kunnen splitten. Bottas lekker vroeg laten pitten, Massa wat later. De kans dat het voor één van de twee goed uitpakt t.o.v. de Mercedessen, is dan aanwezig.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 06 juli 2015 - 20:54:34
Hmm, interessant. Bewust langzamer rijden en toch niet ingehaald worden is volgens mij niet zo gemakkelijk als het klinkt, maar we weten natuurlijk allemaal dat de Williams bloedsnel is op het rechte stuk. Maar toch... Hamilton kon niks proberen bij Bottas omdat die ook DRS had. Als hij Massa liet gaan, zou hij geen DRS meer hebben en dus een gemakkelijker doelwit zijn. Maar je hebt gelijk, ze hadden het kunnen proberen.

Ze hadden ook de strategieën kunnen splitten. Bottas lekker vroeg laten pitten, Massa wat later. De kans dat het voor één van de twee goed uitpakt t.o.v. de Mercedessen, is dan aanwezig.
mwah, volgens mij was DRS daarin niet doorslaggevend, dus ik denk wel dat het gekund had, al lijkt het misschien idd makkelijker dan het is. Achteraf hadden ze natuurlijk 1 van de coureurs (Massa) gelijk met Hamilton moeten pitten, dan waren ze er normaal gesproken ook voor gebleven. Er waren iig meerdere opties, maar ze hebben eigenlijk niks gedaan en de leiding gewoon cadeau gegeven. Ach ja, doordat er uiteindelijk toch regen kwam maakt het ook niet zoveel meer uit.

0634

Citaat van: Jozef op 06 juli 2015 - 20:54:34
Hmm, interessant. Bewust langzamer rijden en toch niet ingehaald worden is volgens mij niet zo gemakkelijk als het klinkt, maar we weten natuurlijk allemaal dat de Williams bloedsnel is op het rechte stuk. Maar toch... Hamilton kon niks proberen bij Bottas omdat die ook DRS had. Als hij Massa liet gaan, zou hij geen DRS meer hebben en dus een gemakkelijker doelwit zijn. Maar je hebt gelijk, ze hadden het kunnen proberen.

Ze hadden ook de strategieën kunnen splitten. Bottas lekker vroeg laten pitten, Massa wat later. De kans dat het voor één van de twee goed uitpakt t.o.v. de Mercedessen, is dan aanwezig.

Dat laatste dus. Je rijdt met 2 vooraan. Waarom dan elkaars tactiek kopiëren?  Had Bottas eerder weggehaald zodat hij op nieuw rubber de undercut voor had kunnen blijven. Je had het sws kunnen proberen : Bottas met een aanvallende tactiek en Massa met de behoudende. Nu ben je beide gezien door de undercut.

Hamilton#44

Citaat van: Jozef op 06 juli 2015 - 20:35:02
Citaat van: Hamilton#44 op 06 juli 2015 - 11:33:57
Volgens mij heeft Williams echt een kans op de zege laten liggen. Die interne teamstrijd is mooi maar dan moet je verder geen concurrentie hebben. Massa had Bottas gewoon voorbij moeten laten, hadden ze kunnen kijken of hij sneller was, was hij dat niet dan had ie altijd de plek terug kunnen geven zoals Red Bull deed met Ricciardo en Kvyat in Monaco.

Ik denk dat Bottas met een vrije baan wel een halve seconde sneller kon, terecht dat hij gepikeerd was, pas nadat zijn banden hun beste tijd gehad hadden mocht hij proberen in te halen. Echt geen goed teammanagement bij Williams. En dat is geen achteraf gelul, dit zag iedereen aankomen.

Iedereen zegt altijd maar dat Bottas sneller was dan Massa maar dat wil ik nog maar eens zien. Feit is dat Bottas dichter kwam in de DRS-zone... nogal logisch lijkt me dat. Ik denk dat Bottas helemaal niet sneller was dan Massa, en dat het plaatje identiek was geweest als de twee van positie zouden wisselen. Massa heeft die leiderspositie verdiend door Bottas te verslaan in de kwalificatie en vervolgens een blitsstart te nemen. No way dat hij die plek dan maar moet opgeven, omdat zijn teamgenoot misschien sneller is.

Ik denk wel dat Bottas sneller was maar los daarvan, ze hadden Bottas toch gewoon een kans kunnen geven? Zoals Red Bull deed met Ricciardo en Kvyat in Monaco? Dat is teamwork en tegelijkertijd wel de coureurs an sich respecteren.
Je moet als team altijd proberen het beste resultaat te halen, dat heeft Williams zeker niet gedaan zondag.

Mijn inziens hadden ze Massa moeten vragen Bottas voor te laten, kijken of hij weg kan rijden. Lukt dit niet, dan haal je Bottas naar binnen voor een undercut. Lukt Bottas het wel om weg te rijden dan haal je Massa naar binnen voor een undercut. Hoe je het ook wend of keert, in beide gevallen had Mercedes dan ook moeten pitten. Nu laat je je de kaas van het brood eten terwijl je alle kaarten in handen hebt.

Zo moet je het wel spelen. Je kan teamgenoten alleen volledig tegen elkaar laten racen als je verder geen concurrentie hebt.

0634

Je had Bottas niet voor hoeven laten maar je hoeft ook niet te zeggen dat hij niet mag racen.

Verder tja, Bottas hadden ze daar weg moeten halen. Eerder naar binnen, zoals ik al zei. Twee verschillende tactieken, kansen spreiden.


Perton

Maarja dat is ook wel des Williams de laatste jaren. Niet de durf hebben een beslissing te nemen die voor een van de twee coureurs verkeerd uit kan pakken. Dat kan je lovenswaardig vinden, maar vanuit teamperspectief niet zo handig natuurlijk.

Matthijs

Williams is qua prestaties weer een topteam, maar qua tactische beslissingen nog steeds een middenmoter.

Hamilton#44

Ik vind dat je als team zijnde alleen je beide coureurs echt moet laten racen als je verder geen concurrentie hebt.

Hoe je het ook wend of keert, je gooit anders altijd je eigen glazen in en het is nu eenmaal een teamsport.
In het wielrennen gebeurd dat ook niet om maar even actueel te zijn.
De stand van de ranglijst aan het eind van het seizoen word gevormd op basis van het constructeurs WK, niet het rijders WK.

Nogmaals, zoals Red Bull het deed in Monaco vond ik perfect.  :)
De coureurs in hun waarde laten maar wel proberen het resultaat van het team te maximaliseren, lukt het niet dan geef je de plek terug, teamwork.

Perton

Nuja qua constructeurspunten is tweede en derde misschien wel beter dan eerste en zesde, bij wijze van spreken. Dus in dat opzicht is het helemaal niet waar dat het altijd beter is om je kansen op een zege te vergroten. In het specifieke geval van Engeland was het de gok wel waard, ben ik met je eens, maar ik vind niet dat je het per definitie moet doen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 07 juli 2015 - 13:57:55
Williams is qua prestaties weer een topteam, maar qua tactische beslissingen nog steeds een middenmoter.

Ik ken Williams niet anders. Zelfs toen ze streden om het kampioenschap was het vaak huilen met de pet op.

FolkertE

Citaat van: Perton op 07 juli 2015 - 17:41:44
Nuja qua constructeurspunten is tweede en derde misschien wel beter dan eerste en zesde, bij wijze van spreken. Dus in dat opzicht is het helemaal niet waar dat het altijd beter is om je kansen op een zege te vergroten. In het specifieke geval van Engeland was het de gok wel waard, ben ik met je eens, maar ik vind niet dat je het per definitie moet doen.
punt technisch heb je helemaal geljjk, maar ik denk dat elk team liever voor de winst en p6 en lager,  dan p2 en 3. Een winst heeft op heel veel punten veel meer waarde dan constructeurs punten.

Perton

Ik reageerde dan ook op het argument dat het prijzengeld wordt verdeeld aan de hand van het constructeurskampioenschap.

Hamilton#44

Een overwinning heeft altijd meer waarde, ook in constructeurs opzicht, daar zit extra geld aan vast, laat staan indirect geld via sponsoren.

Het gaat erom dat je het resultaat van het team altijd maximaliseert. Uiteraard probeer je daarbij het persoonlijke belang van een coureur niet te schaden maar een coureur blijft net zo goed als een monteur of de kok onderdeel van het team. En het team mag altijd iets aan hem vragen te doen voor het teambelang. Daar moet niet zo moeilijk over gedaan worden.
Ik vind het wel wat anders als zoals bij bijvoorbeeld Ferrari  begin jaren '00 Barrichello voor Schumacher aan de kant moest terwijl hij in die race niet langzamer was. Dan gaat het ook niet om het verbeteren van het teambelang, maar om het verbeteren van 1 coureur. Dat is pas te rechtvaardigen als de andere coureur logischerwijs niet meer in aanmerking komt voor de titel of langzamer is.