Imola of Monza, waar gaan we racen?

Gestart door Jehoentelaar, 15 juni 2015 - 19:25:29

« vorige - volgende »

Hamilton#44

Citaat van: Fietser op 18 juni 2015 - 14:04:56
Citaat van: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 13:45:44
Er heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series en dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).

Zeer mee eens omtrent dat krampachtig vasthouden (en verheerlijken) van de geschiedenis. Het verleden is/was prachtig, maar het bestaan (economieën, maatschappijen, inzichten) verandert voortdurend. Dus als er in grote autosportnaties als Duitsland, Italië en Frankrijk (zoals in Nederland en Scandinavië) geen draagvlak meer is voor een GP, dan maar ergens anders boodschappen doen. Waarom niet donker Afrika. Een stratenrace door Lagos? Cool. Nigeria is booming en produceert veel olie.

Afrika ben ik met je eens maar er is zeker wel draagvlak voor een GP in Europese landen, het is alleen niet te betalen zonder enorme overheidssteun.

Jehoentelaar

Dus is er geen draagvlak voor, anders zou de overheid niet hoeven bij te springen. Basiseconomie. Reactie op je andere post volgt in een momentje.

Jehoentelaar

Citaat van: Hamilton#44 op 18 juni 2015 - 14:21:34
Citaat van: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 13:45:44
Maar wat wil je dan? Die tifosi zitten overal in de noordelijke helft van Italië dus die komen wel. Bovendien hebben we nu maar één race op Italiaans grondgebied dus los van verschillen in circuitcapaciteit gaat dat geen veranderingen in het aantal toeschouwers opleveren. Het is niet zo dat álle Italiaanse F1-fans in de regio Monza/Milaan wonen en er jaarlijks ook allemaal zijn.

Dat zal met afwisselen ook niet meer worden denk ik.
De discussie ging over het wel of niet minder worden van de toeloop, niet over een toename.

Citaat
CitaatJe kan in het land waar ze steeds minder F1-minded zijn wel vast blijven houden aan twee races maar dan help je beide circuits de verdoemenis in en dat gaat weer ten koste van de overige Duitse racerij waar het wel goed mee gaat. Juist Duitsland staat erom bekend dat het lang niet altijd alleen maar over Formule 1 gaat wat autosport betreft. Door te alterneren ontlast je beide banen van een deel van de kostenopgave van een Grand Prix.

Volgens mij verschuif je het probleem naar van jaarlijks naar tweejaarlijks, meer niet. Het alterneren werkt volgens mij niet, dat is in de praktijk al bewezen.
Dat is geen verschuiving van het probleem maar het verspreiden van het probleem over een groter tijdsbestek, ofwel meer tijd om de financiële klap van het organiseren van een Grand Prix op te vangen. Als je enkele tientallen miljoenen (zeer ruwe schatting) kunt verspreiden over een twee keer zo grote periode heeft dat enorme implicaties voor je begroting. Is dus erg interessant voor circuits die krap bij kas zitten maar wel graag een Grand Prix willen organiseren - helemaal als het twee circuits betreft die qua achterland in elkaars vaarwater zitten (want daar heeft het in het geval van Hockenheim en Nürburg betrekking op).

Citaat
CitaatOf het een duurzame oplossing is weet ik niet, dat hangt van meer factoren af dan alleen de kosten die Bernie en co. in rekening brengen.

Daarom werkt het ook niet, wat ze simpelweg doen is de kosten van het hosten van de GP aan Bernie verdelen met beide circuits. Natuurlijk, dat is een fikse besparing maar je hebt ook maar 1x in 2 jaar tijd de inkomsten van de F1 waar het toch om draait bij grote circuits. Daarnaast lopen de bezoekersaantallen sowieso al terug vanwege de krankzinnige prijzen. Daar bovenop krijg je met regiobinding te maken, dat mensen 'dan wel een jaartje overslaan als het ergens anders is, het is toch al zo duur'.
Zie hierboven. Verder draaien Hockenheim en Nürburg juist keihard verlies op het organiseren van een Grand Prix. Remember: beide banen verkeren in financiële problemen en hebben het moeilijk om een race te organiseren. Dat heb je niet als het winstgevend is. Dat de prijzen wat omlaag zouden kunnen ben ik met je eens maar dat probleem ligt niet bij de circuits. Op de exclusievere tickets na (VIP-arrangementen en dat soort dingen) hanteert de Formule 1 geen buitensporige prijsverhoudingen maar zijn het de circuits die een optimaal rendement willen (en moeten!) draaien willen ze de toko gezond houden. Het zijn immers nog altijd bedrijven die financieel zo goed mogelijk moeten scoren om niet te verdwijnen. Merk op dat dat vooral gaat om de Europese situatie en ik staatssteunconstructies als in de Emiraten niet hierin meeneem.

Citaat
CitaatEr heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series

Er is een verschil tussen begrijpen waar je roots liggen en krampachtig vasthouden, ik juich GP's over de hele wereld toe.
Het is ook een wereldkampioenschap. Maar waarom moeten we straks drie races in de golfstaten hebben? Waarom zitten we uberhaupt in Bahrein met de mensenrechten daar? Waarom is er geen race in (het grootste continent) Afrika nu we het er toch over hebben?
Die golfstaten willen alleen maar een race omdat het in Europa populair is, dat zijn van die patsers die met geld willen smijten. F1 is een luxe artikel voor hen, meer niet, ze weten daar in het algemeen niets van racen.
Omdat in de golfstaten blijkbaar genoeg financieel draagvlak is voor races en in Europa niet. Dat is uiteraard een constructie waar je je twijfels bij kunt hebben (die heb ik tot op zekere hoogte ook), maar zo zit het in elkaar. Het is een spel van vraag en aanbod waarin de aantrekkelijkste combinatie wint. Als het echt alleen maar om centen zou gaan waren we allang vertrokken uit Europa, want zoals meerdere malen gezegd zijn Duitsland, Spanje en België niet de landen waarop dik wordt verdiend.

In Afrika zijn geen locaties waar de autosport voldoende leeft om een Grand Prix rendabel te krijgen en is geen geld beschikbaar om het financieel draagvlak groot genoeg te maken. Het is ook op geen enkele manier het grootste continent, maar dat terzijde.


CitaatAls we straks nog twee races per seizoen (west) Europa hebben gaat het echt downhill hoor met F1 in Europa en dan volgt de rest van de wereld vanzelf. F1 moet een sterke ruggegraat kwa GP's in Europa hebben, minimaal acht races van de kalender. Dan moet Bernie maar wat minder verdienen.
Citaaten dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).

Volgens mij wordt er gekozen naar wie de beurs van Ecclestone het meest kan vullen, zie het voorbeeld van de golfstaten, een enkele uitzondering daargelaten. Maar dat is puur voor de autofabrikanten die dat willen.

Als het gaat om een kleine elite met (te) veel geld tel ik maar een paar races: Bahrein en de Emiraten. Daar komt volgend jaar Azerbeidzjan bij en dan is het een totaal van drie op negentien à twintig races. Nou poe, wat een drama die Formule 1 en al zijn nonsens-circuits.

Overigens mijn excuses als er iets niet goed zit met de quote-tags. Graag in het vervolg niet meer de hele boel uit elkaar trekken.

janke

Citaat van: Jeroen op 18 juni 2015 - 06:16:49
Jamaar, er kwam geen hond meer kijken in Duitsland. Dan houdt het een keer op. Vergelijk het met Engeland, dat puilt uit tijdens een GP weekend.

Uiteraard, gelijk heb je. Maar wie is daar schuld aan?? Het is toch van de zotte dat een land waar de beste auto's vandaan komen niet in staat is om een compleet F1 raceweekend te organiseren? Het lukt mi wel met de DTM en de 24uren. Ik vind het maar vreemd. Trouwens als wat jaren geleden Silverstone niets aan de infra-structuur had gedaan was het dankzij Bernie ook einde verhaal geweest.
Some things are too important to be left in the past.

Maikel0230

Even ter informatie, Imola hoeft geen verdere verbouwingswerken meer te doen om een F1 race te organiseren. Het circuit is sinds augustus 2011 houder van een #1 homologatie van de FIA en kan daarom zonder probleem een F1 race organiseren.

CitaatIn June 2008, with most of the reconstruction work completed, The FIA gave the track a "1T" rating, meaning that an official Formula One Test can be held at the circuit; circuits require the "1" homologation to host a Formula One Grand Prix. However, as of August 2011, the track received a '1' FIA homologation rating after a recent inspection by Charlie Whiting

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Citaat van: janke op 18 juni 2015 - 19:33:24
Citaat van: Jeroen op 18 juni 2015 - 06:16:49
Jamaar, er kwam geen hond meer kijken in Duitsland. Dan houdt het een keer op. Vergelijk het met Engeland, dat puilt uit tijdens een GP weekend.

Uiteraard, gelijk heb je. Maar wie is daar schuld aan??
Niet Bernie in ieder geval, want andere circuits in Europa bewijzen dat het ondanks de hoge toegangsprijzen nog steeds kan fans naar zich toe te trekken. Dus of Duitsland is het economische afvoerpotje van Europ (ha, dat zou wat zijn) of het probleem ligt elders.

Jehoentelaar

Citaat van: Maikel0230 op 18 juni 2015 - 20:11:19
Even ter informatie, Imola hoeft geen verdere verbouwingswerken meer te doen om een F1 race te organiseren. Het circuit is sinds augustus 2011 houder van een #1 homologatie van de FIA en kan daarom zonder probleem een F1 race organiseren.

CitaatIn June 2008, with most of the reconstruction work completed, The FIA gave the track a "1T" rating, meaning that an official Formula One Test can be held at the circuit; circuits require the "1" homologation to host a Formula One Grand Prix. However, as of August 2011, the track received a '1' FIA homologation rating after a recent inspection by Charlie Whiting

Jup, geen probleem. Ter vergelijk: Assen en Zandvoort hebben allebei de "2" rating (februari 2015).

janke

Oww, was me niet bekend. Dat is mooi , een terugkeer daaro heen heb ik wel zin in. Ik heb er in 2001 en 2005 het hele weekend genoten, en niet alleen de F1 ;) Omgeving: schitterend. Mensen, eten en drinken, net zo. Het 2001 kan ik me nog voorstellen als gisteren. Samen met mijn meissie een week daaro geweest. Ja, Imola kom maar terug. Maargoed, ieder zijn smaak/mening.
Some things are too important to be left in the past.

Matthijs

Imola vind ik qua uitstraling en historie 1 van de mooiste circuits in de recente F1-geschiedenis. Toch waren de races daar vaak saai. Maar met de meest recente aanpassingen van het circuit en de totaal veranderde F1-auto's, kan het zeker een mooie race worden.

Tuesday

Imola terug zou mooi zijn natuurlijk, maar ten koste van Monza? nee, liever niet. Afwisselen zou ik mee kunnen leven, maar k weet niet of dat de oplossing is. Vooralsnog lijkt het mij nog niet veel meer dan een tactische move van Bernie. Monza mag iig niet definitief van de kalender en ik denk dat Bernie ook wel weet dat ie dan met vuur aan het spelen is. En helemaal geen Italiaanse GP is sowieso ondenkbaar natuurlijk, dus dan kom je al snel bij Imola uit.


Citaat van: wikipedia
Na de eerste Grand Prix van Italië in 1921 in Brescia werden tot op de dag van vandaag alle latere Grand Prix' van Italië (behalve in 1937, 1947, 1948 en 1980) op Monza verreden. Het circuit belichaamt, meer dan welk circuit ook, de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 75 verreden Grand Prix.