Imola of Monza, waar gaan we racen?

Gestart door Jehoentelaar, 15 juni 2015 - 19:25:29

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Ja, dat kwam dus absoluut niet naar voren in onderstaande post. No shit dat ik er wat anders van maak als jij iets totaal anders bedoelt wat je zegt.

Citaat van: Hamilton#44 op 16 juni 2015 - 15:20:32
Monza is natuurlijk historie, als het alleen maar om spectaculiare races draait kunnen we beter 20x een GP houden op Spa.  ;)

Hamilton#44

Volgens mij is het prima duidelijk, er werd gezegd dat Monza toch alleen maar saaie races opleverde, waarop ik reageerde met dat je dan beter 20 races op Spa kan houden, dan is de kans op spectaculaire races het grootst.

Vrij duidelijk lijkt me toch?  :)

Jehoentelaar

Volgens mij ben ik prima duidelijk, je zei eerst niks over de kans erop en komt er omdat er iemand (ik) op reageert wel ineens mee. Ben het er inhoudelijk ook mee oneens maar dat is een andere discussie.

Perton

Citaat van: NielsD op 17 juni 2015 - 10:02:18
Waarom wisselen ze het gewoon niet af net als Hockenheim en de Nurburgring jaren gedaan hebben? Zo houd je beide fans min of meer tevreden en snijd je de kosten door de midden voor beide circuits. Ik vind Imola een fantastische baan, maar het geweldige podium op Monza is ook weer iets unieks. Het is lastig, maar het is vooral zonde dat dit geouwehoer ooit op gang is gekomen. Bevestigt weer de situatie van de Formule 1.
Geinig dat je dit zegt, want nu is er blijkaar een nieuwsbericht in de Gazzetta dat Ecclestone precies dit roept om ze af te wisselen ;).

Sowieso ben ik een voorstander van jaarlijks afwisselende circuits, juist omdat er zoveel circuits zijn waar je prima F1 kan rijden, maar waar dat niet kan. Oké nu ben ik geen fan van Imola, dus die hoeft wat mij betreft niet, maar ik denk dat dat wel een beetje de toekomst is van de sport.

janke

Imola ben ik geweest, en dat beviel prima. Zal nogal een boel verbouwd moeten worden voor de huidige F1. Brands Hatch ook geweest, dat is onderhand een mini circuit geworden. Dat verbouwen en we hebben er weer twee bij die er mogen wezen. Natuurlijk geen Monza en Siverstone, maar toch. Maar ik vind het belachelijk dat circuits met naam er niet meer zo toe doen. Zie Duitsland en Frankrijk. Money is de regel. Het hele F1 gebeuren lijkt wel de afgrond in te glijden. Jammer, maar ik lig er ook niet wakker van. Ik geniet  meer van races waar auto's een deur hebben. Is door de jaren heen alleen maar meer geworden.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Jamaar, er kwam geen hond meer kijken in Duitsland. Dan houdt het een keer op. Vergelijk het met Engeland, dat puilt uit tijdens een GP weekend.

Matthijs

Citaat van: Perton op 17 juni 2015 - 18:00:49
Citaat van: NielsD op 17 juni 2015 - 10:02:18
Waarom wisselen ze het gewoon niet af net als Hockenheim en de Nurburgring jaren gedaan hebben? Zo houd je beide fans min of meer tevreden en snijd je de kosten door de midden voor beide circuits. Ik vind Imola een fantastische baan, maar het geweldige podium op Monza is ook weer iets unieks. Het is lastig, maar het is vooral zonde dat dit geouwehoer ooit op gang is gekomen. Bevestigt weer de situatie van de Formule 1.
Geinig dat je dit zegt, want nu is er blijkaar een nieuwsbericht in de Gazzetta dat Ecclestone precies dit roept om ze af te wisselen ;).
Op zich zou ik geen tegenstander zijn van dit scenario, maar is dit echt een oplossing voor het probleem? Het verlies dat je lijdt is inderdaad minder als je minder races organiseert, maar het fundamentele probleem van een verlieslijdende GP los je natuurlijk hier niet mee op.

Perton

Nee ok, dat klopt. Maar da's dan ook niet de reden dat ik er voorstander van ben. Dat heeft meer te maken met het grote aanbod aan circuits.

NielsD

Citaat van: Matthijs op 18 juni 2015 - 08:19:13
Citaat van: Perton op 17 juni 2015 - 18:00:49
Citaat van: NielsD op 17 juni 2015 - 10:02:18
Waarom wisselen ze het gewoon niet af net als Hockenheim en de Nurburgring jaren gedaan hebben? Zo houd je beide fans min of meer tevreden en snijd je de kosten door de midden voor beide circuits. Ik vind Imola een fantastische baan, maar het geweldige podium op Monza is ook weer iets unieks. Het is lastig, maar het is vooral zonde dat dit geouwehoer ooit op gang is gekomen. Bevestigt weer de situatie van de Formule 1.
Geinig dat je dit zegt, want nu is er blijkaar een nieuwsbericht in de Gazzetta dat Ecclestone precies dit roept om ze af te wisselen ;).
Op zich zou ik geen tegenstander zijn van dit scenario, maar is dit echt een oplossing voor het probleem? Het verlies dat je lijdt is inderdaad minder als je minder races organiseert, maar het fundamentele probleem van een verlieslijdende GP los je natuurlijk hier niet mee op.

Nou misschien wel. Wellicht hebben ze wel genoeg geld/sponsoren om 1 keer in de 2 jaar een GP te organiseren of wordt het nu juist aantrekkelijker voor bedrijven om mee te werken. Maar mijn idee opperde ik meer om sowieso Monza in de Formule 1 te houden vanwege de baan en de historie.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Matthijs

Qua historie horen ze eigenlijk allebei op de kalender. Allebei zijn ze 'aangetast' door chicanes (die zeker bij Imola heeft gezorgd voor minder leuke races) maar ze ademen nog steeds historie.

Hamilton#44

Citaat van: NielsD op 18 juni 2015 - 09:37:00
Citaat van: Matthijs op 18 juni 2015 - 08:19:13
Citaat van: Perton op 17 juni 2015 - 18:00:49
Citaat van: NielsD op 17 juni 2015 - 10:02:18
Waarom wisselen ze het gewoon niet af net als Hockenheim en de Nurburgring jaren gedaan hebben? Zo houd je beide fans min of meer tevreden en snijd je de kosten door de midden voor beide circuits. Ik vind Imola een fantastische baan, maar het geweldige podium op Monza is ook weer iets unieks. Het is lastig, maar het is vooral zonde dat dit geouwehoer ooit op gang is gekomen. Bevestigt weer de situatie van de Formule 1.
Geinig dat je dit zegt, want nu is er blijkaar een nieuwsbericht in de Gazzetta dat Ecclestone precies dit roept om ze af te wisselen ;).
Op zich zou ik geen tegenstander zijn van dit scenario, maar is dit echt een oplossing voor het probleem? Het verlies dat je lijdt is inderdaad minder als je minder races organiseert, maar het fundamentele probleem van een verlieslijdende GP los je natuurlijk hier niet mee op.

Nou misschien wel. Wellicht hebben ze wel genoeg geld/sponsoren om 1 keer in de 2 jaar een GP te organiseren of wordt het nu juist aantrekkelijker voor bedrijven om mee te werken. Maar mijn idee opperde ik meer om sowieso Monza in de Formule 1 te houden vanwege de baan en de historie.

Ik geloof niet dat het in de praktijk zo werkt. Door af te wisselen verminder je juist het aantal toeschouwers per GP. Ik geloof niet dat iemand die anders wel 2x naar Monza was gegaan, nu ineens in het jaar dat de GP in Imola is daar heen gaat. Zie ook Duitsland. Daarnaast heb je juist regio verdeling, mensen in de omgeving Imola denken straks, ik wacht wel een jaartje dan dat ik naar Monza ga en vice versa. Dus per GP heb je volgens mij minder mensen terwijl je wel dezelfde kosten moet maken. Je kan beter 1 vol glas hebben dan twee driekwart glazen in de geval.

Hamilton#44

Dat afwisselen is gewoon een truc van Ecclestone om zonder al te veel reuring weer een Europese GP in een paar jaar eruit te werken ten faveure van een oliestaatje. F1 moet zijn roots niet gaan vergeten.

Jehoentelaar

Maar wat wil je dan? Die tifosi zitten overal in de noordelijke helft van Italië dus die komen wel. Bovendien hebben we nu maar één race op Italiaans grondgebied dus los van verschillen in circuitcapaciteit gaat dat geen veranderingen in het aantal toeschouwers opleveren. Het is niet zo dat álle Italiaanse F1-fans in de regio Monza/Milaan wonen en er jaarlijks ook allemaal zijn.

Duitsland is al jaren een probleemkind en beide circuits zitten in financieel zwaar weer. Je kan in het land waar ze steeds minder F1-minded zijn wel vast blijven houden aan twee races maar dan help je beide circuits de verdoemenis in en dat gaat weer ten koste van de overige Duitse racerij waar het wel goed mee gaat. Juist Duitsland staat erom bekend dat het lang niet altijd alleen maar over Formule 1 gaat wat autosport betreft. Door te alterneren ontlast je beide banen van een deel van de kostenopgave van een Grand Prix. Of het een duurzame oplossing is weet ik niet, dat hangt van meer factoren af dan alleen de kosten die Bernie en co. in rekening brengen.

Er heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series en dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).

Fietser

Citaat van: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 13:45:44
Er heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series en dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).

Zeer mee eens omtrent dat krampachtig vasthouden (en verheerlijken) van de geschiedenis. Het verleden is/was prachtig, maar het bestaan (economieën, maatschappijen, inzichten) verandert voortdurend. Dus als er in grote autosportnaties als Duitsland, Italië en Frankrijk (zoals in Nederland en Scandinavië) geen draagvlak meer is voor een GP, dan maar ergens anders boodschappen doen. Waarom niet donker Afrika. Een stratenrace door Lagos? Cool. Nigeria is booming en produceert veel olie.

Hamilton#44

Citaat van: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 13:45:44
Maar wat wil je dan? Die tifosi zitten overal in de noordelijke helft van Italië dus die komen wel. Bovendien hebben we nu maar één race op Italiaans grondgebied dus los van verschillen in circuitcapaciteit gaat dat geen veranderingen in het aantal toeschouwers opleveren. Het is niet zo dat álle Italiaanse F1-fans in de regio Monza/Milaan wonen en er jaarlijks ook allemaal zijn.

Dat zal met afwisselen ook niet meer worden denk ik.

CitaatJe kan in het land waar ze steeds minder F1-minded zijn wel vast blijven houden aan twee races maar dan help je beide circuits de verdoemenis in en dat gaat weer ten koste van de overige Duitse racerij waar het wel goed mee gaat. Juist Duitsland staat erom bekend dat het lang niet altijd alleen maar over Formule 1 gaat wat autosport betreft. Door te alterneren ontlast je beide banen van een deel van de kostenopgave van een Grand Prix.

Volgens mij verschuif je het probleem naar van jaarlijks naar tweejaarlijks, meer niet. Het alterneren werkt volgens mij niet, dat is in de praktijk al bewezen.

CitaatOf het een duurzame oplossing is weet ik niet, dat hangt van meer factoren af dan alleen de kosten die Bernie en co. in rekening brengen.

Daarom werkt het ook niet, wat ze simpelweg doen is de kosten van het hosten van de GP aan Bernie verdelen met beide circuits. Natuurlijk, dat is een fikse besparing maar je hebt ook maar 1x in 2 jaar tijd de inkomsten van de F1 waar het toch om draait bij grote circuits. Daarnaast lopen de bezoekersaantallen sowieso al terug vanwege de krankzinnige prijzen. Daar bovenop krijg je met regiobinding te maken, dat mensen 'dan wel een jaartje overslaan als het ergens anders is, het is toch al zo duur'.

CitaatEr heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series

Er is een verschil tussen begrijpen waar je roots liggen en krampachtig vasthouden, ik juich GP's over de hele wereld toe.
Het is ook een wereldkampioenschap. Maar waarom moeten we straks drie races in de golfstaten hebben? Waarom zitten we uberhaupt in Bahrein met de mensenrechten daar? Waarom is er geen race in (het grootste continent) Afrika nu we het er toch over hebben?
Die golfstaten willen alleen maar een race omdat het in Europa populair is, dat zijn van die patsers die met geld willen smijten. F1 is een luxe artikel voor hen, meer niet, ze weten daar in het algemeen niets van racen.

Als we straks nog twee races per seizoen (west) Europa hebben gaat het echt downhill hoor met F1 in Europa en dan volgt de rest van de wereld vanzelf. F1 moet een sterke ruggegraat kwa GP's in Europa hebben, minimaal acht races van de kalender. Dan moet Bernie maar wat minder verdienen.

Citaaten dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).

Volgens mij wordt er gekozen naar wie de beurs van Ecclestone het meest kan vullen, zie het voorbeeld van de golfstaten, een enkele uitzondering daargelaten. Maar dat is puur voor de autofabrikanten die dat willen.