Großer Preis von Österreich, Red Bull Ring, Spielberg

Gestart door gloudiesaurus, 14 juni 2015 - 16:03:38

« vorige - volgende »

0634

Want je weet van te voren dat het niks wordt? Bijzonder.

0634

Citaat van: Perton op 19 juni 2015 - 13:32:45
1-5 plaatsen 'extra' is tijdstraf van 5 seconden
5-10 plaatsen extra is tijdstraf van 10 seconden
11-20 is drive through
boven de 20 is stop and go.

laten we zeggen dat ie zich als 15e kwalificeert, dan start ie als 20e, heeft ie dus nog 15 plekken te gaan. Moet ie een drive through doen. Tenzij Alonso zich in Q3 weet te rijden, zal het een DT worden.

GPUpdate heeft het over een stop and go penalty, maar dat lijkt me niet kloppen.

Ach, hij doet toch voor spek en bonen mee.


janke

Citaat van: Wings op 19 juni 2015 - 18:02:23
Citaat van: Jehoentelaar op 14 juni 2015 - 20:48:40
Aangezien ze dan het complete circuit moeten verbouwen zou je mij er niet meer zien.

Mee eens. Dan haal je de ziel uit (circuit) Zandvoort. Lekker laten zo!

Ik snap wat je bedoeld, maar die ziel is al lang geleden begraven. Net als Paul Ricard, Estoril, vind ik.
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 19 juni 2015 - 18:47:35
Want je weet van te voren dat het niks wordt? Bijzonder.

Nou ja, je kan nu nauwelijks inhalen op het circuit dus als je echt de Formule 1 wilt aantrekken zal de lay-out ook moeten wijzigen (of je moet Imola heten). Waar je op zou kunnen rekenen is een uitgebouwde bochtencombinatie bij Kuhmo/Bosuit en een rechttrekking van het stuk van de Bocht Zonder Naam naar de S-bocht. Zijn juist twee punten waar het circuit de glooiing van het landschap (enigszins) volgt dus dat zou ik persoonlijk zonde vinden.

Overigens, om even vanuit de andere richting te redeneren: de lay-out is voor zeker 80% niet meer hetzelfde als in de F1-periode - niet alleen de welbekende inkorting vanwege het vakantiepark maar ook de Gerlachbocht en de Slotemakerbocht zijn scherper geworden. Alleen de Tarzanbocht, Hugenholtzbocht en het Scheivlak zijn echt 'origineel'.

0634

Daarom. Er is weinig 'ziel' over als je 'ziel' hetzelfde vindt als 'originele lay-out'.

Als je er een andere definitie wil nahouden, kan een nieuwe lay-out ook een 'ziel' hebben of misschien wel de originele 'ziel' in ere houden.

Jehoentelaar

Het gaat mij persoonlijk erom dat niet het landschap wordt aangepast aan de baan maar dat de baan zich aanpast aan het landschap. Zandvoort volgt grotendeels de hoogteverschillen van de duinen, alleen het rechte stuk doet dat niet maar dat is in de jaren veertig door een truc van de Zandvoortse burgemeester omgeploegd door de bezetter (bron is mij ontschoten). Het enige echte karakteristieke van de lay-out is het stuk van Bosuit tot en met het Scheivlak, maar daar kun je sowieso nauwelijks wat aan veranderen door het aangrenzende strand en duingebied.

Verder zijn karakteristieken als smalle uitloopstroken en het niet gebruiken van asfalt buiten de circuitbelijning twee dingen die m.i. bijdragen aan het karakter van het circuit en waarvan ik het dus zonde zou vinden als het zou veranderen. Ik weet dat er een tijdje is gesproken over het asfalteren van een deel van de grindbak rondom de Tarzanbocht, maar dat geniet tot nu toe voldoende weerstand om dat te voorkomen.

Wat wel een keer mag worden veranderd is de exit van de pitstraat die ongelukkig aan de binnenkant van de Tarzanbocht uitkomt, maar dat is ruimtetechnisch lastig.

0634

Sja, we kunnen er over doorgaan maar uiteindelijk is deze baan niet geschikt voor F1 en is het ook vrijwel onmogelijk om het dat alsnog te maken, zeker de infrastructuur door Haarlem en/of Bloemendaal in acht nemende.

Dus laat het maar zoals het is  :).

Jehoentelaar

Dat is eigenlijk wel waar ik een beetje heen wilde met het verhaal.

Tuesday

En het begon met Mateschitz. Zandvoort opknappen had ie wellicht niet gedaan, mede omdat het ook niet nodig was aangezien het volop gebruikt wordt (in tegenstelling tot de RB Ring), maar misschien had ie elders in het land wel wat neer kunnen zetten en misschien wordt het daar ook wel eens tijd voor.

Jehoentelaar

Je gaat het wetgevingstechnisch bijna niet voor elkaar krijgen (milieu) en markttechnisch is ons landje denk ik te klein voor een dergelijk miljoenenproject.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 19 juni 2015 - 22:46:40
Je gaat het wetgevingstechnisch bijna niet voor elkaar krijgen (milieu) en markttechnisch is ons landje denk ik te klein voor een dergelijk miljoenenproject.
dat wordt idd lastig. Misschien in Flevoland of een oud vliegveld oid?? en wie weet helpen de stillere motoren in de toekomst ook wel een handje mee ;)

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 19 juni 2015 - 22:27:08
Dat is eigenlijk wel waar ik een beetje heen wilde met het verhaal.

Dan had je verhaal wel gelijk.

Wings

Citaat van: janke op 19 juni 2015 - 20:25:11
Citaat van: Wings op 19 juni 2015 - 18:02:23
Citaat van: Jehoentelaar op 14 juni 2015 - 20:48:40
Aangezien ze dan het complete circuit moeten verbouwen zou je mij er niet meer zien.

Mee eens. Dan haal je de ziel uit (circuit) Zandvoort. Lekker laten zo!

Ik snap wat je bedoeld, maar die ziel is al lang geleden begraven. Net als Paul Ricard, Estoril, vind ik.

O dat mag je vinden. Zoals Zandvoort er nu bijligt heeft het iets speciaals. Memorabel. Dat geldt ook voor de lay-out. Onoverzichtelijke en verraderlijke bochten maakt Zandvoort zo leuk. Om de Formule 1 naar dit circuit te halen zal de lay-out volledig op de schop moeten en zal het, net als alle andere moderne Formule 1 banen, een platte karakterloze baan worden. Dan maar geen race in Zandvoort. De Formule 1 is daar bovendien te klein voor in Nederland.

Kootje

Hoe komt iedereen er toch bij dat de gehele lay-out op de schop zou moeten? Das echt je reinste BS, sorry dat ik 't zeg.

Om de A-status te krijgen zijn er maar 2 wijzigingen nodig. A, er moet 'n uitloopstrook komen bij Bos-Uit en B, er moet 'n nieuw pitcomplex komen. Bij punt 1 moet Sotemakers slipschool verdwijnen,maar kun je niet van 'n veranderde lay-out spreken en voor punt B zijn 2 oplossingen voorhanden. 1, op de plek vd hoofdtribune waardoor slechts de pit in- uitgang veranderd en 2, op de huidige plek waar dan wel de Gerlach voor verdwijnt en de Hunsrug aangepast moet worden. Nu is de Gerlach toch al nauwelijks 'n bocht te noemen, dus dat noem ik niet echt ingrijpend, laat staan dat je over "compleet op de schop" kunt spreken. Gebeuren die 2 dingen, dan heeft Zandvoort z'n A-status terug en zou in theorie de F1 weder kunnen keren.

Let wel: in theorie. Voor de praktijk zal er ook 'n ingringrijpende infrastructurele aanpassing nodig zijn, heel veel geld en 'n hele hoop gelobby, politiek gekonkel en wat nog meer, maar dat staat los van het verkrijgen vd juiste status en alhelemaal van de lay-out en "ziel" vd baan.