Grand Prix du Canada, Circuit Gilles Villeneuve, Montreal

Gestart door Sabai, 05 juni 2015 - 19:38:40

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Top vier kan zeker, maar dat is weer wat anders dan de eerdere bewering van een overwinning. Dat laatste is alleen mogelijk als Mercedes collectief de mist in gaat.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2015 - 12:24:29
Top vier kan zeker, maar dat is weer wat anders dan de eerdere bewering van een overwinning. Dat laatste is alleen mogelijk als Mercedes collectief de mist in gaat.
de eerdere bewering was dat het mogelijk was. Bv doordat Mercedes de mist in gaat, of als qua strategie en SC alles op zn plaats valt en Ferrari de pace van Mercedes kan matchen. Dat laatste valt natuurlijk nog te bezien, maar de vrijdag trainingen en ook de kwalificatie geven toch wel wat hoop wat dat betreft. Ok, het gat was 6 tiende, maar dat was ten opzichte van Raikkonen die doorgaans toch op een dikke seconde gereden wordt. In racepace zitten Ferrari en Raikkonen er vaak een stuk dichter op, dus  ik denk (hoop) dat er weinig verschil gaat zijn vandaag.

Pancake Shield

Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 12:21:51
Citaat van: Jeroen op 07 juni 2015 - 09:01:51
Da's allemaal leuk en aardig Tuesday, maar zo makkelijk en veel inhalen als in 2011 komt toch echt puur door de regen. Op het droge gaat dat allemaal een stuk lastiger. De bizarre overwinning van Button in 2011 kwam toch echt door de regen in mijn ogen. Het maakt het overigens niet minder knap of zo, maar de regen was in die zege i.m.o essentieel.
Wel als veroorzaker van de rode vlag, maar het was door de SC's en de rode vlaggen dat ie weer terug in de race kwam. Van daaruit was het gewoon een veel snellere auto die out of position reed en als een mes door de boter ging, met behulp van DRS.

Oke, jij zegt dus door de SC's en de rode vlag kwam Button terug in de race. Zonder die SC's en rode vlag was hij dus nooit terug in de race gekomen. De rode vlag werd veroorzaakt door de regen (en wellicht ook een paar SC's als mijn geheugen mij goed bijstaat). Dus dat houdt in zonder de regen was Button nooit terug in race gekomen, had hij hoe goed jij zijn auto ook schetst, nooit de overwinning kunnen halen. Eindsom: zonder de regen had hij nooit kunnen winnen. De regen was essentieel.

Plus dan nogmaals het feit dat Vettel van de droge lijn afging daardoor van de baan gleed en dat was de reden dat Button hem kon pakken. Als het een droge baan was geweest, was Vettel nooit zo wijd gegaan. Dus nogmaals zonder die regen was Vettel niet zo wijd gegaan, had Button hem niet kunnen inhalen (Vettel had zichzelf heel breed kunnen maken, daar vertrouw ik wel op). Dus ook hier was die regen essentieel.

Ik ben normaal gezegd niet echt iemand, die echt uitgebreid stil staat bij dit soort opmerkingen. Maar je spreekt jezelf tegen door te zeggen dat de regen niet de hoofdfactor was en vervolgens te zeggen dat de rode vlag/sc's wel de hoofdfactoren waren.

Overigens ben ik er voor Vettel vandaag van overtuigd dat Vettel met gemak terug in de punten moet kunnen rijden en mits hij uit de problemen blijft, top 4 gewoon realitisch is. We hebben vorig jaar ook gezien toen Mercedes sneller was, dat zowel Rosberg als Hamilton snel door het hele veld jagen. Nu staan Ferrari en Mercedes duidelijk aan de top, dus top 4-5 is zelfs zonder Safety Car een vrij normaal doel zou ik zeggen.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Tuesday

Citaat van: Pancake Shield op 07 juni 2015 - 12:47:55
Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 12:21:51
Citaat van: Jeroen op 07 juni 2015 - 09:01:51
Da's allemaal leuk en aardig Tuesday, maar zo makkelijk en veel inhalen als in 2011 komt toch echt puur door de regen. Op het droge gaat dat allemaal een stuk lastiger. De bizarre overwinning van Button in 2011 kwam toch echt door de regen in mijn ogen. Het maakt het overigens niet minder knap of zo, maar de regen was in die zege i.m.o essentieel.
Wel als veroorzaker van de rode vlag, maar het was door de SC's en de rode vlaggen dat ie weer terug in de race kwam. Van daaruit was het gewoon een veel snellere auto die out of position reed en als een mes door de boter ging, met behulp van DRS.

Oke, jij zegt dus door de SC's en de rode vlag kwam Button terug in de race. Zonder die SC's en rode vlag was hij dus nooit terug in de race gekomen. De rode vlag werd veroorzaakt door de regen (en wellicht ook een paar SC's als mijn geheugen mij goed bijstaat). Dus dat houdt in zonder de regen was Button nooit terug in race gekomen, had hij hoe goed jij zijn auto ook schetst, nooit de overwinning kunnen halen. Eindsom: zonder de regen had hij nooit kunnen winnen. De regen was essentieel.
voor de rode vlag en wellicht de SC's was de regen idd essentieel. Maar zo bedoelde ik dat niet. SC's en rode vlaggen zijn ook zonder regen prima mogelijk in Canada, kijk naar VT 3 gisteren die 2x stilgelegd werd. Na het ongeluk van Bianchi nemen ze geen enkel risico meer. Als je denkt dat ik mezelf tegen spreek dan heb je mij waarschijnlijk niet helemaal goed begrepen. Ik laat het hier verder bij iig.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 12:40:03
Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2015 - 12:24:29
Top vier kan zeker, maar dat is weer wat anders dan de eerdere bewering van een overwinning. Dat laatste is alleen mogelijk als Mercedes collectief de mist in gaat.
de eerdere bewering was dat het mogelijk was. Bv doordat Mercedes de mist in gaat, of als qua strategie en SC alles op zn plaats valt en Ferrari de pace van Mercedes kan matchen. Dat laatste valt natuurlijk nog te bezien, maar de vrijdag trainingen en ook de kwalificatie geven toch wel wat hoop wat dat betreft. Ok, het gat was 6 tiende, maar dat was ten opzichte van Raikkonen die doorgaans toch op een dikke seconde gereden wordt. In racepace zitten Ferrari en Raikkonen er vaak een stuk dichter op, dus  ik denk (hoop) dat er weinig verschil gaat zijn vandaag.

Ah, dan had ik het - blijkbaar - niet goed begrepen. Maar als alles op z'n plaats valt voor Ferrari dan kan inderdaad Ferrari winnen - als alles op z'n plaats valt voor Williams kan Williams winnen - als alles op z'n plaats valt voor Lotus kan Lotus winnen. Onder niet-absurde omstandigheden dus gewoon Mercedes 1-2 (wat je ook wel zegt), dan Kimi en wellicht daarna nog Vettel.

Pancake Shield

Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 12:56:42
voor de rode vlag en wellicht de SC's was de regen idd essentieel. Maar zo bedoelde ik dat niet. SC's en rode vlaggen zijn ook zonder regen prima mogelijk in Canada, kijk naar VT 3 gisteren die 2x stilgelegd werd. Na het ongeluk van Bianchi nemen ze geen enkel risico meer. Als je denkt dat ik mezelf tegen spreek dan heb je mij waarschijnlijk niet helemaal goed begrepen. Ik laat het hier verder bij iig.

Een laatste ding nog. Rode vlaggen worden veel makkelijker in vrije trainingen gezwaaid dan in races. Voor de incidenten van Button en Nasr hadden ze waarschijnlijk gewoon de Safety Car naar buiten gebracht in de race. Rode vlaggen worden alleen in zeer extreme gevallen gebruikt. Laatste keer dat dat gebeurd is zonder regen, was de crash van Bianchi. En daarvoor is het volgens mij de crash van Burti in 2001 in Spa.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2015 - 13:00:16
Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 12:40:03
Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2015 - 12:24:29
Top vier kan zeker, maar dat is weer wat anders dan de eerdere bewering van een overwinning. Dat laatste is alleen mogelijk als Mercedes collectief de mist in gaat.
de eerdere bewering was dat het mogelijk was. Bv doordat Mercedes de mist in gaat, of als qua strategie en SC alles op zn plaats valt en Ferrari de pace van Mercedes kan matchen. Dat laatste valt natuurlijk nog te bezien, maar de vrijdag trainingen en ook de kwalificatie geven toch wel wat hoop wat dat betreft. Ok, het gat was 6 tiende, maar dat was ten opzichte van Raikkonen die doorgaans toch op een dikke seconde gereden wordt. In racepace zitten Ferrari en Raikkonen er vaak een stuk dichter op, dus  ik denk (hoop) dat er weinig verschil gaat zijn vandaag.

Ah, dan had ik het - blijkbaar - niet goed begrepen. Maar als alles op z'n plaats valt voor Ferrari dan kan inderdaad Ferrari winnen - als alles op z'n plaats valt voor Williams kan Williams winnen - als alles op z'n plaats valt voor Lotus kan Lotus winnen. Onder niet-absurde omstandigheden dus gewoon Mercedes 1-2 (wat je ook wel zegt), dan Kimi en wellicht daarna nog Vettel.
Ricciardo reed vorig jaar op een gegeven moment ook op P7 rond geloof ik en die won m ook. En Perez startte als 13e, maar kwam uiteindelijk ook nog dicht bij de zege. En volgens mij was dat zelfs allemaal nog zonder SC, die pas in de laatste ronde kwam. Normaal gesproken zal het idd gewoon gaan tussen de Mercedessen en mogelijk ook Kimi.

Tuesday

Citaat van: Pancake Shield op 07 juni 2015 - 13:06:05
Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 12:56:42
voor de rode vlag en wellicht de SC's was de regen idd essentieel. Maar zo bedoelde ik dat niet. SC's en rode vlaggen zijn ook zonder regen prima mogelijk in Canada, kijk naar VT 3 gisteren die 2x stilgelegd werd. Na het ongeluk van Bianchi nemen ze geen enkel risico meer. Als je denkt dat ik mezelf tegen spreek dan heb je mij waarschijnlijk niet helemaal goed begrepen. Ik laat het hier verder bij iig.

Een laatste ding nog. Rode vlaggen worden veel makkelijker in vrije trainingen gezwaaid dan in races. Voor de incidenten van Button en Nasr hadden ze waarschijnlijk gewoon de Safety Car naar buiten gebracht in de race. Rode vlaggen worden alleen in zeer extreme gevallen gebruikt. Laatste keer dat dat gebeurd is zonder regen, was de crash van Bianchi. En daarvoor is het volgens mij de crash van Burti in 2001 in Spa.
dat klopt, maar wat er gisteren in de VT gebeurde zou vandaag gewoon 2x een SC opleveren. Qua effect zit er niet zoveel verschil tussen een rode vlag en een SC, alleen de start is wat anders en de ronden lopen door, maar het hele veld schuift wel weer in elkaar.

Jehoentelaar

Wat wel in het voordeel van Tuesday's redenering spreekt is dat een SC meer regel dan uitzondering is op dit circuit.

Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 13:10:52
Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2015 - 13:00:16
Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 12:40:03
Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2015 - 12:24:29
Top vier kan zeker, maar dat is weer wat anders dan de eerdere bewering van een overwinning. Dat laatste is alleen mogelijk als Mercedes collectief de mist in gaat.
de eerdere bewering was dat het mogelijk was. Bv doordat Mercedes de mist in gaat, of als qua strategie en SC alles op zn plaats valt en Ferrari de pace van Mercedes kan matchen. Dat laatste valt natuurlijk nog te bezien, maar de vrijdag trainingen en ook de kwalificatie geven toch wel wat hoop wat dat betreft. Ok, het gat was 6 tiende, maar dat was ten opzichte van Raikkonen die doorgaans toch op een dikke seconde gereden wordt. In racepace zitten Ferrari en Raikkonen er vaak een stuk dichter op, dus  ik denk (hoop) dat er weinig verschil gaat zijn vandaag.

Ah, dan had ik het - blijkbaar - niet goed begrepen. Maar als alles op z'n plaats valt voor Ferrari dan kan inderdaad Ferrari winnen - als alles op z'n plaats valt voor Williams kan Williams winnen - als alles op z'n plaats valt voor Lotus kan Lotus winnen. Onder niet-absurde omstandigheden dus gewoon Mercedes 1-2 (wat je ook wel zegt), dan Kimi en wellicht daarna nog Vettel.
Ricciardo reed vorig jaar op een gegeven moment ook op P7 rond geloof ik en die won m ook. En Perez startte als 13e, maar kwam uiteindelijk ook nog dicht bij de zege. En volgens mij was dat zelfs allemaal nog zonder SC, die pas in de laatste ronde kwam. Normaal gesproken zal het idd gewoon gaan tussen de Mercedessen en mogelijk ook Kimi.

Dus zeggen we eigenlijk hetzelfde. Is op zich ook wel eens leuk, stiekem.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2015 - 13:28:56
Wat wel in het voordeel van Tuesday's redenering spreekt is dat een SC meer regel dan uitzondering is op dit circuit.

Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 13:10:52
Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2015 - 13:00:16
Citaat van: Tuesday op 07 juni 2015 - 12:40:03
Citaat van: Jehoentelaar op 07 juni 2015 - 12:24:29
Top vier kan zeker, maar dat is weer wat anders dan de eerdere bewering van een overwinning. Dat laatste is alleen mogelijk als Mercedes collectief de mist in gaat.
de eerdere bewering was dat het mogelijk was. Bv doordat Mercedes de mist in gaat, of als qua strategie en SC alles op zn plaats valt en Ferrari de pace van Mercedes kan matchen. Dat laatste valt natuurlijk nog te bezien, maar de vrijdag trainingen en ook de kwalificatie geven toch wel wat hoop wat dat betreft. Ok, het gat was 6 tiende, maar dat was ten opzichte van Raikkonen die doorgaans toch op een dikke seconde gereden wordt. In racepace zitten Ferrari en Raikkonen er vaak een stuk dichter op, dus  ik denk (hoop) dat er weinig verschil gaat zijn vandaag.

Ah, dan had ik het - blijkbaar - niet goed begrepen. Maar als alles op z'n plaats valt voor Ferrari dan kan inderdaad Ferrari winnen - als alles op z'n plaats valt voor Williams kan Williams winnen - als alles op z'n plaats valt voor Lotus kan Lotus winnen. Onder niet-absurde omstandigheden dus gewoon Mercedes 1-2 (wat je ook wel zegt), dan Kimi en wellicht daarna nog Vettel.
Ricciardo reed vorig jaar op een gegeven moment ook op P7 rond geloof ik en die won m ook. En Perez startte als 13e, maar kwam uiteindelijk ook nog dicht bij de zege. En volgens mij was dat zelfs allemaal nog zonder SC, die pas in de laatste ronde kwam. Normaal gesproken zal het idd gewoon gaan tussen de Mercedessen en mogelijk ook Kimi.

Dus zeggen we eigenlijk hetzelfde. Is op zich ook wel eens leuk, stiekem.
nou, als dat kan, dan kan Vettel vanavond ook gewoon winnen. Zelfs Verstappen zou ik dan niet uitsluiten ;)

FolkertE

Ik vraag me trouwens af hoe snel Vettel voorbij gaat komen aan Williams en Lotus. Die lijken ook behoorlijk sterk en met dat lange rechte stuk hebben ze wel een voordeel van hun sterke motor. Ik verwacht hem op een plekje of 6. Of ja 4-8. Top 3 lijkt me zonder SC of rare gebeurtenissen vrij onmogelijk.
Word een redelijk spannende race denk ik. Helaas niet live voor mij.

Sabai

P4 is het maximale voor Vettel vandaag verwacht ik zo.

gloudiesaurus



Laat Nasr zijn banden maar weer opwarmen in de race, dan krijgen we zeker een safety car  ;D
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Blijkbaar drukte hij per ongeluk op de drs knop.

Pancake Shield

"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock