Hamilton vs Bottas (2017-editie)

Gestart door Pancake Shield, 12 april 2015 - 13:19:13

« vorige - volgende »

Perton

Die verhalen duiken om de zoveel tijd weer op. Tsja mij zou van bernie en Max vrij weinig verbazen, maar dit vind ik toch wel net te ver gaan. Ik geloof het ook niet.

FolkertE

Citaat van: Wings op 25 oktober 2015 - 10:07:00
Lijkt me onzin. McLaren kreeg een torenhoge boete én moest hun constructeurskampioenschap (en rechten daaraan verleend?) inleveren. Dat achter de coulisse hier bovenop ook nog eens werd gevraagd het rijderskampioenschap te laten varen zou nog corrupter zijn dan de Spygate zelf. Volledig uit de lucht gegrepen en dus onwaar als je het mij vraagt.
Mij lijkt het ook heel onwaarschijnlijk, maar gezien alle complotten en onzin die er vaak word besloten, begin ik toch steeds vaker te denken dat de F1 veel meer achter de schermen word geregeld en bepaald.
Maar de FIA was serieus "pissig" om wat er gebeurd was, maar kon de rijders niet bestraffen omdat die er compleet buiten stonden. (al wisten ze wel wat er speelde, maar ze hadden geen invloed.) Maar als je terug kijkt naar dat jaar, waren er wel een paar onbegrijpelijke beslissingen gemaakt tegen Mclaren en maakte Mclaren zelf ook een paar rare besluiten. Mclaren werd al punten af gepakt omdat Alonso Hamilton blokkeerde en Alonso werd ook nog eens gestraft voor dat vergrijp. Iets wat volgens mij nog nooit is gebeurd.
En het is ook niet zo dat de FIA of machten binnen de F1 zich hebben proberen te mengen in de titel strijd om te zorgen voor het kampioenschap van hun "favoriet". Denk maar aan Balestre, die in 90 ten koste van Senna Prost kampioen wilden laten worden en alle besluiten weer terug draaide om Prost het voordeel te geven.
En het jaar later waren er ook een paar straffen voor Hamilton, die op zijn minst merkwaardig waren, zoals de straf voor Hamilton in Spa.

Overigens wil ik zeker niet zeggen dat het allemaal waar is/was, maar het is op zijn minst merkwaardig. Zal eens kijken of ik het artikel kan terug vinden die iemand een keer had gepost.

Pancake Shield

Zoiets hadden ze nooit in de 'doofpot' kunnen houden. En zeker, omdat Hamilton toch een beetje met slaande deuren vertrokken is bij McLaren had hij toen makkelijk zijn open kunnen trekken van: "Oh ik had in 2007 makkelijk kampioen kunnen worden, maar het werd mij verboden". Dat zou natuurlijk de ultieme steek onder water zijn naar McLaren toe. Hetzelfde met Alonso. Nee, dit zijn van die verhalen die een keer in de zoveel tijd opduiken die niet waar zijn. Net als vorig jaar dat Rosberg in Monza expres zich twee keer verremde zodat Hamilton won. Of dat Mercedes in Singapore dit jaar van Pirelli bewust de verkeerde banden heeft gekregen, vanwege dat gedoe in Monza.

Allemaal leuk en aardig, maar dat hou je nooit verborgen.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

FolkertE

Als je echt wilt en er echt alles aan doet, kan je zoiets best lang verborgen houden.
En misschien was Hamilton niet eens op de hoogte  van deze ontwikkelingen.
Roswell houden ze ook al 10tallen jaren geheim ;).

Maar of het waar is of niet, er zijn wel merkwaardige beslissingen genomen en niet eens alleen omtrent 2007 en 2008, maar in het geheel van de F1. Er word al jaren geroepen dat F1 geen sport meer is, maar een bedrijf. En in het bedrijfsleven is geld het machtigst en worden er hele smerige spelletjes gespeeld. Ik ben al een aantal jaar niet meer echt van mening dat F1 eerlijk is.

Perton

#319
Citaat van: FolkertE op 25 oktober 2015 - 10:55:43
Mij lijkt het ook heel onwaarschijnlijk, maar gezien alle complotten en onzin die er vaak word besloten, begin ik toch steeds vaker te denken dat de F1 veel meer achter de schermen word geregeld en bepaald.
Wordt er ook, maar da's denk ik niet een groot geheim.

CitaatMaar de FIA was serieus "pissig" om wat er gebeurd was, maar kon de rijders niet bestraffen omdat die er compleet buiten stonden. (al wisten ze wel wat er speelde, maar ze hadden geen invloed.) Maar als je terug kijkt naar dat jaar, waren er wel een paar onbegrijpelijke beslissingen gemaakt tegen Mclaren en maakte Mclaren zelf ook een paar rare besluiten. Mclaren werd al punten af gepakt omdat Alonso Hamilton blokkeerde en Alonso werd ook nog eens gestraft voor dat vergrijp. Iets wat volgens mij nog nooit is gebeurd.
Het was dan ook geen situatie die eerder is voorgekomen volgens mij, dus daar zou ik niet te veel achter zoeken.

CitaatEn het jaar later waren er ook een paar straffen voor Hamilton, die op zijn minst merkwaardig waren, zoals de straf voor Hamilton in Spa.
Die snap ik tot op de dag van vandaag ook niet. Maar ook hier geldt: het was een situatie die eigenlijk nooit was voorgekomen, iemand die de ander voor bij laat en profiteert van de slipstream.

CitaatOverigens wil ik zeker niet zeggen dat het allemaal waar is/was, maar het is op zijn minst merkwaardig. Zal eens kijken of ik het artikel kan terug vinden die iemand een keer had gepost.
Het is merkwaardig omdat je in hindsight dingen gaat zoeken die de complottheorie waar laten te blijken, dat is het hele punt met complottheorieën.

Je kan het ook omdraaien: Mosley wilde McLaren voor 2 jaar schorsen, en op Autosport.com verscheen destijds zelfs het nieuwbericht dat dat vonnis was uitgesproken (die overigens vrij snel weer werd gerectificeerd). Maar uitendelijk bleef het bij een boete + diskwalificatie uit het kampioenschap. Misschien was dat de complottheorie wel.

-edit- los daarvan, wat als in Brazilië de Ferrari van Raikkonen kapot was gegaan? Dan was McLaren gewoon alsnog kampioen geweest (ik weet zo even niet of dat Hamilton of Alonso was geweest). En dan? Raikkonen moest echt van heel ver komen om die titel te pakken, te ver om een gestructureerde titelstrijd zonder risico's uit te voeren. Bovendien won Hamilton nog de eerste race na de uitspraak waarna het gat met Raikkonen dus alleen maar groter was geworden. Dat is voor mij al indicatie genoeg dat het hele verhaal onzin is. Eén pechmoment voor Raikkonen in die laatste 3 races en Hamilton was gewoon kampioen geweest.

FolkertE

Citaat van: Perton op 25 oktober 2015 - 12:46:05
Wordt er ook, maar da's denk ik niet een groot geheim.
dat is ook wel waar, maar dan nog kan er meer achter de schermen spelen dan wij zelfs vermoeden. Maar dat is natuurlijk allemaal hypothetisch.

CitaatHet was dan ook geen situatie die eerder is voorgekomen volgens mij, dus daar zou ik niet te veel achter zoeken.
Dat zou ik niet weten eigenlijk. Zou kunnen, maar er zijn wel vaker coureurs geweest die de andere proberen te benadelen, maar daar werden nooit punten voor onthouden voor het team. Grid penalty misschien, maar als nog opmerkelijk.


CitaatDie snap ik tot op de dag van vandaag ook niet. Maar ook hier geldt: het was een situatie die eigenlijk nooit was voorgekomen, iemand die de ander voor bij laat en profiteert van de slipstream.
Ik denk dat Hamilton de eerste was die succesvol gebruik maakte van de slipstream. Maar het domme van die straf was dat tijdens de race Mclaren 2 keer aan Whiting vroeg of Hamilton aan het reglement heeft voldaan en Whiting heeft 2 keer aan gegeven dat Hamilton de plek op een correcte manier heeft terug gegeven en dat hij niks fout deed toen hij Kimi in La Source als nog inhaalde. Daarnaast viel Kimi 2 ronde later uit dus kon Hamilton ook niks meer doen.

CitaatHet is merkwaardig omdat je in hindsight dingen gaat zoeken die de complottheorie waar laten te blijken, dat is het hele punt met complottheorieën.
Dat klopt ook inderdaad. In hindsight kan je alles dicht praten. Maar het is nog steeds mogelijk. Maar juist omdat je zelf aan gaf dat Mosley Mclaren voor 2 jaar wilde schorsen, dan zou een beslissing achter de schermen nog niet zo heel raar zijn. Officieel konden ze het ook niet maken dat de rijders uit het WK zouden worden geschrapt.
Overigens weet ik niet of je bedoelt dat het een gerucht was, of iets wat daad werkelijk werd gezegd.

Citaat
-edit- los daarvan, wat als in Brazilië de Ferrari van Raikkonen kapot was gegaan? Dan was McLaren gewoon alsnog kampioen geweest (ik weet zo even niet of dat Hamilton of Alonso was geweest). En dan? Raikkonen moest echt van heel ver komen om die titel te pakken, te ver om een gestructureerde titelstrijd zonder risico's uit te voeren. Bovendien won Hamilton nog de eerste race na de uitspraak waarna het gat met Raikkonen dus alleen maar groter was geworden. Dat is voor mij al indicatie genoeg dat het hele verhaal onzin is. Eén pechmoment voor Raikkonen in die laatste 3 races en Hamilton was gewoon kampioen geweest.

Dat klopt ook helemaal. Het had allemaal makkelijk kunnen mislukken en was Hamilton kampioen geweest. China kan je nog wel beredeneren dat Mclaren Hamilton expres buiten liet om hem te laten falen, maar Brazilië kan je moeilijk verklaren. Ja of ze moesten een slechte versnellingsbak in de auto hebben gelegd, maar zelfs dat is uiterst riskant.

Perton

Citaat van: FolkertE op 25 oktober 2015 - 14:19:05
Dat zou ik niet weten eigenlijk. Zou kunnen, maar er zijn wel vaker coureurs geweest die de andere proberen te benadelen, maar daar werden nooit punten voor onthouden voor het team. Grid penalty misschien, maar als nog opmerkelijk.
Niet eerder voorgekomen dat het teamgenoten waren bedoel ik. Tenminste niet op zo'n duidelijke schaal.

CitaatIk denk dat Hamilton de eerste was die succesvol gebruik maakte van de slipstream. Maar het domme van die straf was dat tijdens de race Mclaren 2 keer aan Whiting vroeg of Hamilton aan het reglement heeft voldaan en Whiting heeft 2 keer aan gegeven dat Hamilton de plek op een correcte manier heeft terug gegeven en dat hij niks fout deed toen hij Kimi in La Source als nog inhaalde. Daarnaast viel Kimi 2 ronde later uit dus kon Hamilton ook niks meer doen.
Nee, dat van Whiting lag iets genuanceerder. Hij zei dat voor zover hij op dat moment kon beoordelen, er weinig mis mas (en volgens mij zelfs nog wel wat genuanceerder dan dat). Dat is niet hetzelfde als: "Er is geen reglement overtreden." Het komt er in ieder geval op neer dat hoe en wat Whiting zei, zeker niet voldoende had moeten zijn voor McLaren. Maar goed, dat is voor de rest van de discussie ook niet zo relevant eigenlijk om hier over door te gaan, denk ik.

CitaatOverigens weet ik niet of je bedoelt dat het een gerucht was, of iets wat daad werkelijk werd gezegd.
Dat van Mosley en 2 jaar? Volgens mij was dat wel een feit, door journalisten naar buiten gebracht. Maar officieel bevestigd door Mosley of de FIA is dat nooit nee.

CitaatDat klopt ook helemaal. Het had allemaal makkelijk kunnen mislukken en was Hamilton kampioen geweest. China kan je nog wel beredeneren dat Mclaren Hamilton expres buiten liet om hem te laten falen, maar Brazilië kan je moeilijk verklaren. Ja of ze moesten een slechte versnellingsbak in de auto hebben gelegd, maar zelfs dat is uiterst riskant.
Precies. Met nog 3 races te gaan, waarvan Hamilton er ook nog gewoon eentje won, zijn er te veel onzekerheden en variabelen geweest om Raikkonen even kampioen te laten worden (of beter gezegd: McLaren geen kampioen te laten worden). Ik zou het nog geloofd kunnen hebben, als Hamilton bijvoorbeeld in Japan was uitgevallen, waardoor je in Brazilië een daadwerkelijke spannende titelstrijd gehad zou hebben, die Hamilton dan 'toevallig' verloor. Maar zo ging het niet. Onmogelijk dat de titel van Raikkonen op een rare manier is behaald.

Wings


0634

Citaat van: FolkertE op 25 oktober 2015 - 09:16:31
Even totaal iets anders, de laatste tijd hoor of lees ik steeds vaker berichten of geruchten over 2007, waar Mclaren werd verboden om te winnen. Dit in verband met het hele spygate verhaal. Het is natuurlijk beetje vergezocht, maar erg onlogisch is het niet, want Mclaren is zelf wel al gediskwalificeerd.

Dat is al een paar jaar oude, op niets gebaseerde theorie dat over is komen waaien vanuit Sprookjeswonderland in Enkhuizen.

0634

Citaat van: FolkertE op 25 oktober 2015 - 10:55:43
Citaat van: Wings op 25 oktober 2015 - 10:07:00
Lijkt me onzin. McLaren kreeg een torenhoge boete én moest hun constructeurskampioenschap (en rechten daaraan verleend?) inleveren. Dat achter de coulisse hier bovenop ook nog eens werd gevraagd het rijderskampioenschap te laten varen zou nog corrupter zijn dan de Spygate zelf. Volledig uit de lucht gegrepen en dus onwaar als je het mij vraagt.
Mij lijkt het ook heel onwaarschijnlijk, maar gezien alle complotten en onzin die er vaak word besloten, begin ik toch steeds vaker te denken dat de F1 veel meer achter de schermen word geregeld en bepaald.
Maar de FIA was serieus "pissig" om wat er gebeurd was, maar kon de rijders niet bestraffen omdat die er compleet buiten stonden. (al wisten ze wel wat er speelde, maar ze hadden geen invloed.) Maar als je terug kijkt naar dat jaar, waren er wel een paar onbegrijpelijke beslissingen gemaakt tegen Mclaren en maakte Mclaren zelf ook een paar rare besluiten. Mclaren werd al punten af gepakt omdat Alonso Hamilton blokkeerde en Alonso werd ook nog eens gestraft voor dat vergrijp. Iets wat volgens mij nog nooit is gebeurd.
En het is ook niet zo dat de FIA of machten binnen de F1 zich hebben proberen te mengen in de titel strijd om te zorgen voor het kampioenschap van hun "favoriet". Denk maar aan Balestre, die in 90 ten koste van Senna Prost kampioen wilden laten worden en alle besluiten weer terug draaide om Prost het voordeel te geven.
En het jaar later waren er ook een paar straffen voor Hamilton, die op zijn minst merkwaardig waren, zoals de straf voor Hamilton in Spa.

Overigens wil ik zeker niet zeggen dat het allemaal waar is/was, maar het is op zijn minst merkwaardig. Zal eens kijken of ik het artikel kan terug vinden die iemand een keer had gepost.

Er is helemaal niets merkwaardigs aan. Als je maar goed genoeg naar situaties kijkt kan je er altijd een theorie op loslaten, maar het trekt op niks. McLaren heeft zichzelf een titel ontnomen in 2007, de FIA niet. Persoonlijk vind ik het heel storend, dit soort theorieën die op niks gebaseerd zijn. Net zoiets als FIArrari. Ook zoiets onzinnigs.

Perton

Nuja dat met die barge boards in 1999 was wel raar, net als de bandenkwestie uit 2003. Maar goed, dat had volgens mij inderdaad ook niet zoveel met Ferrari te maken, maar meer (in ieder geval 1999) met het spannend houden van het kampioenschap. Als het bij wijze van spreke Williams was geweest in 1999, was hetzelfde denk ik wel gebeurd.

Oftewel: ik geloof best dat de FIA best wat dingen indirect 'manipuleert', maar niet per se dat dat om Ferrari was.

Jehoentelaar

Als Alonso niet zo'n retard was op zaterdag in Hongarije 2007 had 'ie geen straf gehad, stond 'ie verder vooraan, kon hij hoger eindigen en pakte hij net dat extra tweetal puntjes voor de titel.

En als Alonso niet was gaan racen als jongeling niet.

Pancake Shield

Er wordt Alonso ook wel eens verweten dat hij die dag niet voluit gereden heeft, omdat hij niet wilde dat Hamilton kampioen zou worden. Wat natuurlijk complete nonsense is, ik bedoel als Alonso een plekje was opgeschoven dan was hij kampioen geweest en niet Hamilton of Raikkonen.

Sowieso heeft dat debuutseizoen al heel snel, heel vroeg een grote schare van Hamilton-haters gemaakt. Dat hij de jaren erop vervolgens meer aandacht had voor alles naast de baan dan op de baan, is ook een punt natuurlijk. Maar sinds zijn overstap naar Mercedes lijkt hij wel een stuk volwassener geworden te zijn. En ik denk dat, dat wellicht ook de overhand is die hij op Rosberg heeft.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton

Hamilton zit nu vooral heel erg lekker in zijn vel, en dat merk je. Hoe zich dat uit, daar kan en mag iedereen het zijne van vinden natuurlijk.

Hamilton#44

Ligt het aan mij of word er vaak boe geroepen als Rosberg op het podium word aangekondigd?
Heeft dat ook een specifieke reden? Gister deed ie toch niks verkeerd ofzo?  :)