Round 3: 2015 Grand Prix of China

Gestart door Zeeuw, 02 april 2015 - 15:11:26

« vorige - volgende »

Wie zal de race gaan winnen?

Rosberg
3 (20%)
Hamilton
7 (46.7%)
Raikonnen
2 (13.3%)
Vettel
3 (20%)
Massa
0 (0%)
Iemand anders
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 15

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 12 april 2015 - 10:04:18
Citaat van: Perton op 12 april 2015 - 09:48:44
Dat denk ik ook wel. Maar weer was STR gewoon veel sterker dan Red Bull. Er komt een moment dat de buitenwereld hun geklaag niet langer serieus neemt als ze ook gewoon achter Toro Rosso finishen.


Red bull kan met droge ogen niet beweren dat ze een prima wagen hebben met een klotemotor zolang je achter Toro Rosso aanhuppelt. Die wagen is absoluut geen topwagen, even los van de motor.

Klopt de auto van Red Bull is gewoon niet goed.

Maar Renault maakt zo ook geen reclame voor zichzelf. Het is zichtbaar een zwakke motor. Dankzij DRS kon Max op het rechte stuk bij een Ferrari of Mercedes aanhaken. Anders was dat nooit gelukt. En dan gaat de Renault ook nog eens kapot  >:(

Ik denk Mateschitz hier op zijn zachts gezegd weer niet blij mee zal zijn  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Citaat van: Maikel0230 op 12 april 2015 - 10:37:50
Weet niet wat ik van hem moet vinden als het op kwalificeren aankomt, vroeger ging dat beter, zal ik het zo zeggen. Dit seizoen heeft hij gewoon al drie keer het laten afweten in de kwalificaties, punt. Daar ga ik geen doekjes om winden maar in de races was het toe nu toe toch al een verbetering tegenover vorig jaar. Die moves op die Williams wagens heb ik hem vorig jaar niet een keer zien doen.


Vorig jaar kwalificeerde hij zich ook ruk. Zie zijn teamgenoot.

En verder, tja, die moves maakt hij nu wel. Komt voornamelijk doordat de wagen ook beter is. Maar de verhouding tov zijn teammaat blijft weer in dezelfde volgorde: Kimi rijdt erachter.

Natuurlijk heeft hij wel eens pech of in ieder geval geen geluk, maar je moet ook eens gewoon keihard een weekend lang de betere zijn. Hij wordt steeds meer een gevalletje Rosberg: tweede rijder.

Perton

Citaat van: Kootje op 12 april 2015 - 10:44:08
Beetje raar om het Kimi aan te rekenen dat hij dit jaar nog geen podia heeft gescoord, terwijl er in feite maar één podiumplekje te vergeven is en jullie sowieso Vettel hoger inschalen dan hem. Dan is uiteindelijk de 4e plaats gewoon het hoogst haalbare en daar eindigt hij ook steevast dit seizoen. Dan snap ik werkelijk waar niet hoe hij het dan slecht gedaan kan hebben.
Ik beweer niet dat ie het slecht doet, maar het ging erom dat ie last had van achterblijvers en dergelijke. Als ie voor Vettel rijdt, zal hij ook betere strategieën krijgen en minder last van verkeer hebben.

Vierde is inderdaad het maximaal haalbare voor Raikkonen, dus ik zal zeker niet beweren dat hij het slecht heeft gedaan. Maar hij verkeert wel in die positie, omdat ie zich niet beter kwalificeert. Leuk dat ie Williams voorbij ging bij de start (zijn start was uitstekend), maar had ie zich ook daadwerkelijk op P4 gekwalificeerd, dan had ie ook zomaar Vettel voorbij kunnen gaan. En dan had hij de betere strategie gehad en had Vettel misschien in verkeer gezeten in die eindfase.

Misschien ook niet natuurlijk, maar onder de streep: als Raikkonen zich beter kwalificeert, is ie ook minder kwetsbaar. Het is een cliché, maar clichés zijn natuurlijk niet onwaar.

0634

Citaat van: Kootje op 12 april 2015 - 10:44:08
Beetje raar om het Kimi aan te rekenen dat hij dit jaar nog geen podia heeft gescoord, terwijl er in feite maar één podiumplekje te vergeven is en jullie sowieso Vettel hoger inschalen dan hem. Dan is uiteindelijk de 4e plaats gewoon het hoogst haalbare en daar eindigt hij ook steevast dit seizoen. Dan snap ik werkelijk waar niet hoe hij het dan slecht gedaan kan hebben.

Doet het ook niet. Gewoon volgens mijn verwachting. Ik zeg dan ook nergens dat hij het slecht gedaan heeft.

FolkertE

Citaat van: Perton op 12 april 2015 - 10:08:53
Citaat van: FolkertE op 12 april 2015 - 10:02:49
Kom op Perton, waarom stelt hij zich aan?
Heb ik al uitgelegd. Maar dan nog eens: andere coureurs plaatsen hier en daar inderdaad eens een opmerking of wapperen met hun handje (denk aan de augurk-opmerking van Vettel of de handjes van Alonso), maar het gebeurt zeer zelden dat een van die coureurs in een paar minuten tijd tot twee keer toe op de radio roept: "Get the cars out of the way", alsof het team een sprintje naar Charlie moet trekken om te vragen of er alsjeblieft een blauwe vlag mag worden getoond zodat Raikkonen een volledig vrije doorgang mag hebben.

Het punt blijft, en daar heeft Jeroen (geen idee of de post helemaal serieus was van hem of niet) toch wel een beetje een punt: het staat nu wel 5-0 in podiumplaatsen in vergelijking met zijn teamgenoten de afgelopen twee jaar. En inderdaad werd hij de vorige twee races aangetikt, dat ontken ik ook niet. Maar zoals gezegd: hij komt wel zelf in die positie door zich niet beter te kwalificeren. En dan kan er wel weer worden gezegd dat hij geen goede kwalificeerder is. Dat is prima, maar dan is hij dus gewoon een coureur van het B-garniteur en vraag ik me af waarom hem vandaag een podium gegund zou moeten worden ten koste van zijn duidelijk sterkere teamgenoot.
Duidelijk sterkere team genoot? Vandaag iig niet. Sterker misschien, maar verschil was er nauwelijks en het gat werd bijna elke ronde kleiner. Kimi jaagde op Vettel en als er dan 3 coureurs voor je rijden wil je die zo snel mogelijk aan de kant hebben. Dit is geen aanstellen of huilen, dit is extreem competitief zijn. Met alle respect Perton, maar ik vind dat je je aanstelt. We krijgen lang niet alle berichten te horen en Kimi zegt dit soort dingen ook nooit altijd over de radio.

Hij zat in Australië en vandaag toch wel heel dicht op Vettel de hele race en was vandaag duidelijk de snellere en ging beter met zijn banden om, dus als Kimi van het B garnituur is, moet je Vettel dat ook vinden.

En tja, vorig jaar was een rampen jaar voor Kimi, veel pech, geen gevoel bij de auto en reed knudde. Alison gaf al aan dat ze het probleem van Kimi vorig jaar never nooit niet zouden kunnen oplossen en dat ze dit jaar hem wel een auto zouden geven die beter bij hem past. En dat zien we nu ook.
Dat hij beter moet kwalificeren is duidelijk, maar in de race doet hij tot nu toe helemaal niks fout. En Maleisië was het een combinatie van factoren waarom hij Q3 niet haalde, gister was dat 100% zijn eigen schuld.

0634

Jaja, ik heb je 100 keer horen zeggen dat als Rosberg dichterbij aan Lewis komt Lewis consolideert, maar als Raikkonen dichterbij komt aan Vettel komt dat door Raikkonen. Right.

Perton

Nee, dat hoef ik niet van Vettel te vinden. Vettel kwalificeert zich namelijk goed, wint races en staat voor een Mercedes in het kampioenschap. Net als dat Hamilton vaak 2 seconden voor Rosberg rijdt. Details geven de doorslag in een competitief veld.

Dus ja, Vettel is een duidelijk sterkere teamgenoot. Misschien is de racepace van Raikkonen wel wat beter, dat kan. Dat was die van Heidfeld vaak ook toen die teamgenoot was van Kubica. Maarja, hij moest van een twaalfde startplek komen, en Kubica van de vijfde of zesde.

Maar de suggestie dat ik een coureur die zich steevast voor zijn teamgenoot kwalificeert en voor zijn teamgenoot finisht, en al 31 punten voorstaat in het kampioenschap B-garniteur moet gaan noemen, is echt heel lachwekkend. Heel erg.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 12 april 2015 - 10:33:30
Nou dat vind ik wel realistisch hoor. En ik vond de titel wel degelijk verdiend. Ik heb ook nog nooit van welke titel dan ook beweert dat een titel niet verdiend was.

Ik word alleen een beetje moe van de excuses die anderen maken voor Kimi. Nu is het weer geen kwalificeerder en dat is dan weer zijn pech... tja... hoezo is dat een excuus?
Tja, wat moet het anders zijn dan? Pech is pech, kan je als coureur niks aan doen. En als Rosberg dichter bij Hamilton kwam, reed Hamilton volgende ronde weer van Rosberg weg en bleef het gat hangen op 2,4 seconde.
Kimi kwam van 4 seconde terug tot 1 seconde en was meestal sneller dan Vettel. Right, beetje flauw Jeroen.

Perton

Weet jij veel wat Vettel twee ronden voor het einde gedaan zou hebben. Misschien spaarde die wel om de laatste twee ronden vol te knallen.

FolkertE

Citaat van: Perton op 12 april 2015 - 10:55:26
Nee, dat hoef ik niet van Vettel te vinden. Vettel kwalificeert zich namelijk goed, wint races en staat voor een Mercedes in het kampioenschap. Net als dat Hamilton vaak 2 seconden voor Rosberg rijdt. Details geven de doorslag in een competitief veld.

Dus ja, Vettel is een duidelijk sterkere teamgenoot. Misschien is de racepace van Raikkonen wel wat beter, dat kan. Dat was die van Heidfeld vaak ook toen die teamgenoot was van Kubica. Maarja, hij moest van een twaalfde startplek komen, en Kubica van de vijfde of zesde.

Maar de suggestie dat ik een coureur die zich steevast voor zijn teamgenoot kwalificeert en voor zijn teamgenoot finisht, en al 31 punten voorstaat in het kampioenschap B-garniteur moet gaan noemen, is echt heel lachwekkend. Heel erg.
Nee, het is lachwekkend om te zeggen dat Kimi van het B-garnituur is en Vettel niet, terwijl Kimi deze hele race de snellere was en het gat constant dicht reed. Deze race was Vettel niet duidelijk de betere, dat is ook lachwekkend. En 31 punten? Tja, lekker makkelijk Als Kimi al 12 punten mist door een uitval beurt.

Ja misschien wel, zullen we inderdaad nooit weten. Maar het is logisch dat Kimi sneller was aan het einde, want hij had versere banden.

Kootje

Zou idd kunnen. Echter acht ik de kans dat Vettel vandaag consolideerde terwijl hij zicht op P2 had, minder aannemelijk dan dat Lewis op P1 consolideerde. Maar het zou kunnen.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 12 april 2015 - 10:20:21
Citaat van: Maikel0230 op 12 april 2015 - 10:17:05
Citaat van: Jeroen op 12 april 2015 - 10:15:38
Jeroen was bloedserieus. Raikkonen is nu weer geen kwalficeerder hoor ik, en dat zal allemaal best, maar hij compenseert dat uiteindelijk ook niet in de races, gezien de resultaten. Button is nog een veel mindere kwalficeerder dan Kimi maar compenseert dat wél in de races als je door zijn loopbaan heen kijkt.

Bottom Line: de Raikkonen-brigade schiet altijd in de vlekken als er iets over Raikkonen geroepen wordt - en het klopt dat ik niet veel met hem heb omdat het een nietszeggend figuur is - maar hij is gewoon een tweede rijder. Net als Rosberg, Webber en Barrichello dat zijn/waren.

Nochtans hebben die heren geen wereldtitel op hun palmares ::)

Dus? Je hebt in 2007 ook gekeken? Heeft McLaren die titel verspeeld of heeft Raikkonen die op eigen kracht veroverd?
110% op eigen kracht.

Perton

Goed, dan maken we er 19 van. Is ook veel in 3 races. Zijn er alsnog meer dan Rosberg, en die heeft een teamgenoot die 2 keer een race heeft gewonnen.

Leuk dat je blijft herhalen dat Kimi een snellere race reed, maar met hetzelfde gemak negeer je compleet mijn alinea over Kubica en Heidfeld. Het boeit geen reet dat je sneller bent als je alsnog achter je teamgenoot finisht. Kijk naar Sochi vorig jaar, dat Rosberg die fout in bocht 2 maakte en iedereen het vervolgens over zijn sterke inhaalrace had. Maar Hamilton won.

Maar goed, blijf jij maar volhouden dat Raikkonen dit jaar op het niveau van Vettel presteert.

Perton

Citaat van: FolkertE op 12 april 2015 - 11:03:55
110% op eigen kracht.
Geinig, met je argumentatie van het vorige raceweekend in het achterhoofd.

FolkertE

Citaat van: Perton op 12 april 2015 - 10:48:27
Citaat van: Kootje op 12 april 2015 - 10:44:08
Beetje raar om het Kimi aan te rekenen dat hij dit jaar nog geen podia heeft gescoord, terwijl er in feite maar één podiumplekje te vergeven is en jullie sowieso Vettel hoger inschalen dan hem. Dan is uiteindelijk de 4e plaats gewoon het hoogst haalbare en daar eindigt hij ook steevast dit seizoen. Dan snap ik werkelijk waar niet hoe hij het dan slecht gedaan kan hebben.
Ik beweer niet dat ie het slecht doet, maar het ging erom dat ie last had van achterblijvers en dergelijke. Als ie voor Vettel rijdt, zal hij ook betere strategieën krijgen en minder last van verkeer hebben.

Vierde is inderdaad het maximaal haalbare voor Raikkonen, dus ik zal zeker niet beweren dat hij het slecht heeft gedaan. Maar hij verkeert wel in die positie, omdat ie zich niet beter kwalificeert. Leuk dat ie Williams voorbij ging bij de start (zijn start was uitstekend), maar had ie zich ook daadwerkelijk op P4 gekwalificeerd, dan had ie ook zomaar Vettel voorbij kunnen gaan. En dan had hij de betere strategie gehad en had Vettel misschien in verkeer gezeten in die eindfase.

Misschien ook niet natuurlijk, maar onder de streep: als Raikkonen zich beter kwalificeert, is ie ook minder kwetsbaar. Het is een cliché, maar clichés zijn natuurlijk niet onwaar.
Hij moet zich zeker beter kwalificeren, kan ik ook niks tegen in brengen. Behalve dan dat Maleisië niet alleen zijn fout was.

Maar goed, 19 is ook veel, maar wel weer na 1 race waar Kimi van laatste naar 4 rijd waar misschien wel meer in zat. Goed, zullen we nooit weten, maar dat verklaard wel weer die 19 punten in 2 races. Je kan namelijk na vandaag onmogelijk zeggen dat Vettel duidelijk de snellere is of de betere.
Ik negeer Kubica en Heidfeld omdat die er niks mee te maken hebben.

Goed, blijf jij ook maar volhouden dat Kimi niet tot de zelfde categorie hoort als Vettel, vandaag liet hij zien dat hij Vettel makkelijk kon bij houden.

Dus jij vind dat Kimi niet op eigen kracht WK is geworden?