Red Bull dreigt met vertrek uit Formule 1

Gestart door gloudiesaurus, 15 maart 2015 - 15:18:58

« vorige - volgende »

Perton

Ik heb nergens gezegd dat het niet werkt. Verder is het ook geen probleem. Maar als je beweert dat er vast goede redenen voor zijn, daar ben ik het simpelweg niet mee eens. En het is echt niet "een of twee keer" voorgekomen, maar dat vind ik verder weinig interessant.

En zo belangrijk is het Red Bull-programma nou ook weer niet hoor. Als je kijkt wie als échte talenten worden beschouwd die de afgelopen jaren de F1 in zijn gekomen (en dan reken ik de huidige rookies niet mee) dan zijn dat Grosjean, Hülkenberg, Bottas, Vettel en Ricciardo. Dan is 40% van Red Bull. Dus ja, leuk dat ze vele malen meer F1-rijders hebben gebracht, maar er is nog geen enkele van die coureurs die een stoeltje heeft gevonden na door STR geloosd te zijn, dus blijkbaar zijn dat inwisselbare coureurs waar je net zo goed Sutil of Massa voor kunt gebruiken.

Ook met het Red Bull-programma erbij zijn er talloze talenten die de stap naar de Formule 1 niet weten te maken, dat zullen er met het wegvallen van Red Bull niet veel meer worden. Het wordt schromelijk overdreven hoe belangrijk het programma van Red Bull is. Als we het tenminste over de echt grote talenten gaan hebben. Als we de B-garniteur erbij gaan betrekken dan zal Red Bull inderdaad een vrij aardige score hebben, maar dat zijn zulke inwisselbare coureurs, dat kan mij dus echt nog minder boeien dan de aanwezigheid van Manor jou kan boeien.

0634

Ook prima. Allemaal zinloos die opleidingen. Talenten komen er toch wel.

Perton

Da's ook niet wat ik zeg. Maar goed, gewoon puberaal sarcastisch reageren zoals je zo vaak doet. Is inderdaad ook prima.

0634

Het zal het ijlen weer zijn, van eerder deze avond. Dat was niet puberaal overigens.


0634


Franky R.

Citaat van: Perton op 17 maart 2015 - 18:51:26
Citaat van: Jeroen op 17 maart 2015 - 18:06:30
Onbenullige redenen? Gewoon goede redenen. Opleiden is keihard, eens, maar zo werkt het in topsport.
Ben ik het niet mee eens. Om Sainz als voorbeeld te gebruiken (even los van mijn persoonlijke mening over hem): hij mocht jarenlang zonder resultaten blijven en er werd elk jaar wel een reden aangewezen / verzonnen waarom dat was, maar bijvoorbeeld een Williamson werd na 2 maanden uit het programma gegooid, omdat zijn nieuwe team (nieuw als in: nieuw in de raceklasse) haar zaakjes niet op orde had. Zelfde geld voor Blomqvist (al was dat niet na twee maanden, maar gewoon na het seizoen). Tevens werd Bortolotti na het winnen van een titel uit het programma gegooid. Die titel was qua dominantie misschien nog wel indrukwekkender dan die van Sainz vorig jaar.

Soms heeft Red Bull mensen terecht snel uit het programma gegooid, en soms heeft Red Bull coureurs terecht iets langer laten ploeteren (vooralsnog ben ik tevreden met hoe Sainz het doet), maar even zo vaak was dat echt niet terecht.


Opleiden is keihard, idd...Maar bijvoorbeeld Wiliamson en Visser hadden pech met hun team / auto...Sainz jr. ook. Maar leg het maar uit waarom Sainz jr. vijf jaar mocht lummelen in de lagere klassen.


En het ontslag voor Jaime vond ik inderdaad onbenullig.

0634

Het ontslag van Algu vond ik ook jammer. Prima rijder verder. Maar goed er was geen plek bij RBR en bij STR kan je niet blijven rijden. Kvyat had meer geluk. Maar niemand kan zeggen dat Algu geen kans heeft gehad.

En verder... tja jij noemt het lummelen maar Sainz is een prima rijder m.i. Misschien geen Vettel maar niks minder dan Algu lijkt mij.

Maar goed, ik ken niet alle achtergronden van iedere individuele keuze. Vind ik ook niet spannend verder. Ze schiften. Ze laten doorstromen. Wat mij bevalt is dat rijders die de kans krijgen ook echt een kans krijgen. Niemand wordt na een paar miskleunen zomaar gewipt. Max zal die kans ook krijgen ( als STR doorgaat in deze vorm)

Matthijs

Tja, het opleidingsteam is keihard. Maar toch ook een bepaalde mate van rechtvaardig in mijn ogen. ik was het oneens met het vertrek van Alguersuari maar laten we niet doen dat ons een potentieel wereldkampioen is onthouden. En dat is wel waar Red Bull naar zoekt. Idem met Vergne en Buemi: prima coureurs maar waarschijnlijk geen kampioensmateriaal en 'dus' niet meer interessant voor Red Bull. Bovendien krijg je minimaal 2 jaar om je te bewijzen als je eenmaal Toro Rosso gehaald hebt. Het is wel een duidelijke filosofie waar je mee instemt als je tekent.

En als Nederlander baalde ik ervan dat Beitske Visser 'ontslagen' werd door Red Bull, maar ook zij is geen wereldkampioensmateriaal. Waarom Sainz dan wel mocht blijven weet ik niet. Misschien zijn leeftijd en daarmee zijn groeipotentie?

Perton

In de tijd dat Visser werd opgenomen in het opleidingsprogramma waren er (onafhankelijk van die beslissing hoor, de geruchten waren er net een paar weken langer) al vrij hardnekkige geruchten dat Red Bull soms toch wel coureurs om commerciële redenen in het opleidingsprogramma opnemen. Het kan (maar hoeft natuurlijk niet) dat ze Visser om die reden een jaar erbij hadden en daarna toch dumpten.

Dergelijke geruchten, maar dan vanuit STR en niet het opleidingsprogramma, heb je ook wel gehad toen Kvyat werd aangesteld (Russisch en blabla) en ook wel bij de komst van Sainz, want een STR-sponsor is ook zijn persoonlijke sponsor die heel toevallig dit jaar weer op de auto staat ondanks geruchten vorig jaar dat ze zouden vertrekken. Die geruchten ontstonden trouwens pas na de bekendmaking van Verstappen, dus helemaal op waarheid berust zullen die geruchten ook niet zijn geweest.

Dus ja, het kan van alles zijn waarom Sainz al die tijd mocht blijven. Het kan zijn omdat ze anders een STR-sponsor boos zouden maken, maar het kan net zo goed de reden zijn die jij noemt. Ik hoop dat het die laatste reden is en dat mag ie natuurlijk ook bewijzen dit jaar.

Sphinx

We kunnen er lang en breed over discussiëren maar over een ding lijken we het allemaal wel eens. Het talentenprogramma is hard en niet altijd fair. Voor de groeibriljantjes die zijn doorgestroomd (Vettel en Ricciardo) zijn even zoveel groeibriljantjes vermalen (Wickens, Hartley, Williamson, Da Costa) en sommige zelf om onverklaarbare reden (Alguersuari vanwege een ruzie, Bortolotti ondanks een titel).

Dat Sainz mee mocht blijven doen ligt volgens mij ook aan de sponsor. Cepsa was niet zo blij met het ontslag van Alguersuari, en als Sainz ook gedumpt was waren ze echt weggeweest, dus reken maar dat er druk op gestaan heeft na Max' aankondiging. En daar is vervolgens Alex Lynn de dupe van geworden, die ze nog probeerden af te schepen met een V8 stoeltje bij Red Bull Holden. Uiteindelijk is Lynn prima terecht gekomen bij DAMS en Williams
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Kootje

En met die laatste zin geef je al aan dat de echte talenten hun weg sowieso wel vinden, ondanks Red Bull/Toro Rosso.

Jehoentelaar

Ik dacht al dat die naam Cepsa vroeg of laat voorbij zou komen. Niet dat ik een aluhoedje op heb gezet overigens.

Matthijs

Citaat van: Kootje op 19 maart 2015 - 12:14:42
En met die laatste zin geef je al aan dat de echte talenten hun weg sowieso wel vinden, ondanks Red Bull/Toro Rosso.
Suggereer je daarmee dat Buemi, Alguersuari en Vergne geen echte talenten waren, want geen ander team wil ze hebben? Als dat zo is, dan onderschrijft dat alleen maar de keuze van Red Bull om ze 'te laten gaan'. Persoonlijk vind ik het drietal wel talenten, maar geen buitencategorie.

Kootje

Ja, in zekere zin suggereer ik dat idd. Ik denk namelijk niet dat zij zonder steun van Red Bull of dikke portemonnee in de F1 waren gekomen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het complete F1 onwaardige pannenkoeken waren, maar wel dat hun talent alleen niet toereikend genoeg was.