Round 19: Abu Dhabi Grand Prix, Yas Marina Circuit, Abu Dhabi

Gestart door Maikel0230, 18 november 2014 - 11:27:39

« vorige - volgende »

Wie zal zondag Wereldkampioen Formule 1 gekroond worden?

Lewis Hamilton - 334 punten
14 (73.7%)
Nico Rosberg - 317 punten
5 (26.3%)

Totaal aantal stemmen: 19

Kootje

Citaat van: Perton op 23 november 2014 - 11:45:28
Ze hebben natuurlijk wel een geest, anders was de puntentelling na de dominantie van Schumacher in 2002 niet aangepast naar een 10-8-6-verhaal en anders waren ook de dubbele punten niet ingevoerd. Er zit zeker wel een gedachte achter waarom bepaalde puntentellingen zijn ingevoerd in het verleden.

Puntentellingen hebben inderdaad 'n geest. Allereerst is de geest natuurlijk om te bepalen wie zich aan het eind vd rit kampioen mag noemen.

Maar goed ... de aanpassing in 2003 was er om meer mensen punten te geven, 8 ipv 6, maar had niets met Schumachers dominantie te maken.
De laatste aanpassing in 2010 was daar om diezelfde reden, 10 ipv 8, en om ervoor te zorgen dat er weer strijd om positie geleverd ging worden. Het strijden voor P1, P2, P3 etc. moest weer de moeite waard zijn, in tegenstelling tot de matige/miezerige twee puntjes die er eerder mee gemoeid gingen.

Overigens had je het eerder over 'n 25,20,15 etc. puntentelling. Wanneer was dat?

Ik ken alleen:
8,6,4,3,2,(1*) van de jaren '50
9,6,4,3,2,1 uit de jaren'60, '70 & '80
10,6,4,3,2,1 voor de jaren '90
10,8,6,5,4,3,2,1 in de jaren '00
25,18,15,12,10,8,6,4,2,1 nu

*1 punt in eerste instantie gegeven voor snelste ronde, halverwege de jaren '50 ging deze naar de nr6

Gerard

Nou mensen... Daar gaan We. .. showdown...

Veel plezier allemaal!!

0634


Perton

Citaat van: Kootje op 23 november 2014 - 13:32:36

Overigens had je het eerder over 'n 25,20,15 etc. puntentelling. Wanneer was dat?


2010 :) Tot er kritiek op kwam. En toen hebben ze er snel nog 25-18-15 van gemaakt. Dus er zit wel degelijk een gedachte achter om een overwinning belangrijker te maken dan andere posities (los van dat je er sowieso al meer punten voor krijgt uiteraard), want de kritiek was dat het verschil tussen 1 en 2, en 2 en 3 even groot was.

Wikipedia (niet de meest betrouwbare bron, dat weet ik) vermeldt overigens ook dat 2003 was vanwege de dominantie van Schumacher, en zo herinner ik het me ook. Uiteraard was het ook de bedoeling om meer coureurs punten te geven. Het was een combinatie van beiden.

Kootje

Citaat van: Perton op 23 november 2014 - 13:43:49
2010 :) Tot er kritiek op kwam. En toen hebben ze er snel nog 25-18-15 van gemaakt. Dus er zit wel degelijk een gedachte achter om een overwinning belangrijker te maken dan andere posities (los van dat je er sowieso al meer punten voor krijgt uiteraard), want de kritiek was dat het verschil tussen 1 en 2, en 2 en 3 even groot was.

Ah ... dus het was slechts 'n plan, dan heb ik je post verkeerd begrepen/gelezen.

Overigens ging het in deze niet alleen om die overwinning. Het ging erom om de topposities met meer punten te belonen zodat men sneller het gevecht aan zou gaan. Die last-minute wijziging waar jij over rept, die lijkt idd puur voor de overwinning bedoeld.


CitaatWikipedia (niet de meest betrouwbare bron, dat weet ik) vermeldt overigens ook dat 2003 was vanwege de dominantie van Schumacher, en zo herinner ik het me ook. Uiteraard was het ook de bedoeling om meer coureurs punten te geven. Het was een combinatie van beiden.

Ga ik gelijk ff wijzigen zo. ;) :) :D ;D

Perton

Het ging ook inderdaad niet alleen om de overwinning. Uiteraard spelen er ook meer gedachten mee. Het zou ook wel debiel van de FIA zijn om iets om slechts één reden te veranderen, maar details uit zo'n verandering (zoals 25-20 of 25-18) maken natuurlijk wel uit voor de gehele gedachte achter wat je precies wilt met die puntentelling. En met de huidige puntentelling zijn dat er volgens mij drie: kleinere teams meer kans op punten, coureurs meer pushen om voor die overwinning of hogere posities te gaan (wat jij zegt inderdaad) en die overwinning ook in punten meer belang te geven.

Sabai

Veel plezier iedereen   :) En laten we hopen dat pech niet de beslissende factor word vandaag.

Perton

Zou trouwens wat zijn na weken discussiëren over dubbele punten en speculeren Rosberg straks gewoon in de tweede ronde uitvalt en het een dikke anti-climax wordt.

Perton

@Tuesday, zou Rosberg het veld nu gaan ophouden denk je? ;)


Perton


Pancake Shield

"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton


Pancake Shield

"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Sabai

Gaap! tijd voor een SC.Wat een verschrikkelijke race engineer heeft Rosberg toch.