Manor-Marussia topic

Gestart door Breaktest, 07 oktober 2014 - 21:46:49

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Matthijs op 05 februari 2015 - 11:17:54
Citaat van: FolkertE op 05 februari 2015 - 10:01:00Maar Marussia of Manor zal ik niet missen, tenzij ze gewoon snel zijn.

Tja, qua performance was Spyker en het eerste jaar van Force India ook om te huilen, maar nu is Force India een solide team (qua prestaties). Williams reed in 2013 ook geen deuk in een pak boter. Bovendien hebben Caterham en Marussia ervoor gezorgd dat sinds een lange tijd weer een Belg, een Indiër, een Fransman en een Nederlander hebben gedebuteerd in de Formule 1. Ik vind dat teams die niet competitief genoeg toch wel degelijk iets toevoegen aan de F1.

Spyker/Force India en Williams waren teams met een mooie tot zeer mooie geschiedenis waarbinnen dus ongetwijfeld veel know-how beschikbaar was uit vroegere tijden. Zelfs als de meeste techniek verouderd is, zijn de processen die een team volgt bij de ontwikkeling van een auto nog van extreem belang. Een paar donkere jaren vaagt die kennis niet weg, ook niet als het onder een andere eigenaar is. Daarom zijn Minardi, BAR, Stewart, Jordan, kortom de teams die verkocht zijn en doorgezet zijn, voorlopig allemaal op hun pootjes terechtgekomen, terwijl de nieuwe teams (HRT, Caterham, Marussia) allemaal mislukten.

Natuurlijk zijn de situaties soms anders (Stewart is niet goed geworden dankzij de oude knowhow maar dankzij de miljarden van Red Bull) maar de algemene trend is wel te zien. Een team van nul opbouwen is nu eenmaal moeilijker dan er een overnemen.

Dat is een groot probleem, want er zijn nog maar 9 teams over en de geschiedenis leert dus dat een nieuw team vormen bijna onmogelijk is geworden. Geen houdbare situatie dus.

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 05 februari 2015 - 19:09:48
Helemaal mee eens, want:

Citaat van: Jehoentelaar op 05 februari 2015 - 17:25:03
Maar ook een team dat afhankelijk is van een ander team. In het geval dat het moederteam er dan mee ophoudt (zal voor Ferrari en McLaren niet snel gebeuren) ben het B-team ook kwijt. Dat zijn in een keer vier auto's. Onafhankelijke teams zijn daarom de meest duurzame oplossing.

Maar voor andere teams geldt dat in veel mindere mate.

Welke andere teams zijn er dan nog?  Alleen Mercedes zou het nog kunnen maar daar geldt hetzelfde voor.

de rest van de teams kunnen zich geen B-team veroorloven.

Perton

Citaat van: gloudiesaurus op 05 februari 2015 - 13:09:47
Nou Ricciardo begon ook ooit bij HRT om ervaring op te doen  ;)
En Alonso begon ook bij Minardi.
Ik heb het laatst in mijn vrije tijd eens opgezocht hoe dat vanaf 1996 zat (ik koos bewust dat jaar omdat je tot 1994 á 95 nog wel allemaal van die Cowboy-teams had) of het beeld een beetje klopte dat die achterhoedeteams écht een meerwaarde waren wat betreft het brengen van talent in de Formule 1. Zonder daar al te diep op in te gaan (want dan moet ik al mijn autosportgerelateerde documenten gaan doorzoeken, en daar heb ik eigenlijk vrij weinig zin in) viel dat eigenlijk behoorlijk mee.... eigenlijk was het alleen Minardi dat dat op consistente basis deed. De overige achterhoedeteams eigenlijk totaal niet (op een los incident na dan).

Kijk je naar de huidige Formule 1, pak em beet de laatste 8 jaar ofzo, dan is dat eigenlijk nog veel erger. Ook nu is er eigenlijk maar één team dat nog wel coureurs weet te brengen die enigszins een succesvolle carrière weten op te bouwen en dat is niet eens een van de 'nieuwe' teams geweest, maar dat was Toro Rosso. Geen echt achterhoedeteam dus. Zoals je zelf zegt, Bianchi zou misschien de eerste zijn geweest (Ricciardo/HRT tel ik bewust niet mee, omdat zijn debuut niet aan HRT te danken is, hij was het jaar erop sowieso wel in de Toro Rosso gekomen), maar dat is dan ook een uitzondering.

Hoewel ik zelf altijd heb meegedaan aan die romantisering van de achterhoedeteams, spreken de cijfers dat toch echt tegen. Op Minardi na is er de afgelopen twintig jaar geen enkel achterhoedeteam geweest dat op structurele wijze coureurs in de Formule 1 heeft gebracht waarna zij uitgroeiden tot coureurs met een respectabele carrière. We zouden dus eigenlijk moeten stoppen dat argument te gebruiken wanneer het gaat om de meerwaarde die dergelijke teams hebben. Want die bestaat simpelweg niet (meer).

Perton

Citaat van: Jozef op 05 februari 2015 - 19:29:27
Citaat van: Perton op 05 februari 2015 - 11:58:29
Citaat van: Matthijs op 05 februari 2015 - 09:01:48
Citaat van: Perton op 04 februari 2015 - 23:12:55
Ik zou me niet zo veel zorgen maken om Force India. Vorig jaar waren er ook allerlei wilde geruchten over Lotus waar maar bar weinig van klopte.
Maar Force India heeft nog geen nieuwe auto en die zal er ook niet in Barcelona zijn. Dat is toch best zorgwekkend?
Neuh. Ze zijn gewoon te laat begonnen. Volgens mij had Lotus dat vorig jaar ook, dat ze een test misten. Of ben ik nu dingen aan het verzinnen? Ik vind het allemaal niet zo schokkend. Natuurlijk zullen er issues bij Force India zijn, maar levensbedreigend? Dat lijkt me vooralsnog niet.

Er is nog wel een verschil tussen 1 van de 4 tests missen (Lotus, 2014) en 2 van de 3 (Force India misschien dit jaar).
Weet ik, maar dit zie ik eerder als probleem voor de prestaties dit jaar. Maar goed, misschien heb ik het inderdaad wel allemaal fout en ben ik te optimistisch, we zullen zien ;)

Dimensie

Er zijn nog 3 teams die niet zo sterk staan dus de kans lijkt me best groot dat of Force Idia, Sauber of Lotus het einde van dit jaar niet haalt.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 05 februari 2015 - 19:29:27
Citaat van: Perton op 05 februari 2015 - 11:58:29
Citaat van: Matthijs op 05 februari 2015 - 09:01:48
Citaat van: Perton op 04 februari 2015 - 23:12:55
Ik zou me niet zo veel zorgen maken om Force India. Vorig jaar waren er ook allerlei wilde geruchten over Lotus waar maar bar weinig van klopte.
Maar Force India heeft nog geen nieuwe auto en die zal er ook niet in Barcelona zijn. Dat is toch best zorgwekkend?
Neuh. Ze zijn gewoon te laat begonnen. Volgens mij had Lotus dat vorig jaar ook, dat ze een test misten. Of ben ik nu dingen aan het verzinnen? Ik vind het allemaal niet zo schokkend. Natuurlijk zullen er issues bij Force India zijn, maar levensbedreigend? Dat lijkt me vooralsnog niet.

Er is nog wel een verschil tussen 1 van de 4 tests missen (Lotus, 2014) en 2 van de 3 (Force India misschien dit jaar).
vorig jaar waren er ook maar 3 pre season tests. De eerste mistte Lotus en de 2 tests daar na waren een drama. Dit jaar lijkt een test missen een stuk minder rampzalig te zijn. Volgens mij is het in het verleden wel vaker gebeurd dat teams een auto wat later klaar hadden, ook wel eens topteams. Op zich hoeft er voor FI dus nog niks aan de hand te zijn, al is het natuurlijk niet ideaal. Als ze vanwege andere redenen niet kunnen testen, dan is het natuurlijk een ander verhaal, maar laten we voorlopig nog maar ff van het positieve uitgaan.

Sabai

De andere teams hebben geen toestemming gegeven om dit jaar met de 2014 aan te treden dus een doorstart lijkt van de baan. Ik vind het ook niet meer dan logisch dat de teams hun veto hebben uitgebracht. Als de verwachting is dat de auto's dit jaar 3 sec sneller zullen zijn, hoe langzaam zou de 2014 Marussia wel niet zijn. Ze zullen in de weg rijden en niet anders dan veld vulling zijn.

Perton

Op zich heb je een punt, maar waarom heeft Caterham die toestemming dan wel gekregen? Of was dat nog van de FIA omdat het voor een bepaalde datum viel?

Tuesday

Citaat van: Sabai op 06 februari 2015 - 10:19:47
De andere teams hebben geen toestemming gegeven om dit jaar met de 2014 aan te treden dus een doorstart lijkt van de baan. Ik vind het ook niet meer dan logisch dat de teams hun veto hebben uitgebracht. Als de verwachting is dat de auto's dit jaar 3 sec sneller zullen zijn, hoe langzaam zou de 2014 Marussia wel niet zijn. Ze zullen in de weg rijden en niet anders dan veld vulling zijn.
daar ben ik het op zich wel mee eens. Marussia is al een achterhoede team en als ze dan ook nog eens met een oude auto gaan rijden, wordt het verschil wel erg groot. Aan de andere kant, als het tijdelijk is en de vooruitzichten voor volgende seizoenen zijn wel goed is het misschien toch wel het overwegen waard. Misschien valt het verschil tussen een auto van eind 2014 en de 2015 auto's ook nog wel wat mee. Als ze er dan ook nog een 2015 motor in kunnen hangen, dan zou het misschien toch nog wel op een aanvaardbaar niveau uit kunnen komen. En in 2016 kunnen ze dan wellicht weer een achterhoedegevecht uitvechten met Haas.

Matthijs

Die tijdswinst die dit jaar in de pijplijn zit, komt niet alleen door de auto's zelf. Vooral de nieuwe motoren en de nieuwe banden zorgen voor tijdwinst. Daar profiteert Marussia dan ook van.

En al zou Marussia 5 seconden langzamer zijn dan de pole. Rijden deze twee auto's dan echt in de weg? Gewoon om de zoveel ronden een blauwe vlag. Het was een paar jaar geleden met 6 trage auto's (die ook nog eens met elkaar streden) een veel groter probleem natuurlijk.

gloudiesaurus

http://www.gppits.net/nieuws/formule_1-teams_stemmen_tegen_marussia/

Marussia schijnt erg vage plannen te hebben gepresenteerd... daarom stemmen de teams tegen.
Ik kan er wel wat van voorstellen. Als je voorstemt wil je op zijn minst dat er toch wat perspectief in het team zit.

Een team dat na 3 races weer omvalt met veel problemen is uiteindelijk ook slecht voor de Formule 1...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Citaat van: Matthijs op 06 februari 2015 - 13:20:35
Die tijdswinst die dit jaar in de pijplijn zit, komt niet alleen door de auto's zelf. Vooral de nieuwe motoren en de nieuwe banden zorgen voor tijdwinst. Daar profiteert Marussia dan ook van.

En al zou Marussia 5 seconden langzamer zijn dan de pole. Rijden deze twee auto's dan echt in de weg? Gewoon om de zoveel ronden een blauwe vlag. Het was een paar jaar geleden met 6 trage auto's (die ook nog eens met elkaar streden) een veel groter probleem natuurlijk.

Om mezelf ook even weer te corrigeren: het blokkeren van Marussia zal niet te maken hebben met performance. Twee langzamere autootjes, dat is best te doen. De echte reden is volgens mij GELD. Als Marussia meedoet, dan krijgen zij 35 miljoen prijzengeld. Als ze niet meedoen, dan wordt het geld verdeeld over de teams. Dat is best een flink bedrag. Ten tweede, als Marussia het geld krijgt, wie zegt dat ze het niet puur gebruiken om de schulden te drukken om na 3 races alsnog failliet te gaan (maar nu met 35 miljoen meer te verdelen).

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 06 februari 2015 - 13:40:55
Citaat van: Matthijs op 06 februari 2015 - 13:20:35
Die tijdswinst die dit jaar in de pijplijn zit, komt niet alleen door de auto's zelf. Vooral de nieuwe motoren en de nieuwe banden zorgen voor tijdwinst. Daar profiteert Marussia dan ook van.

En al zou Marussia 5 seconden langzamer zijn dan de pole. Rijden deze twee auto's dan echt in de weg? Gewoon om de zoveel ronden een blauwe vlag. Het was een paar jaar geleden met 6 trage auto's (die ook nog eens met elkaar streden) een veel groter probleem natuurlijk.

Om mezelf ook even weer te corrigeren: het blokkeren van Marussia zal niet te maken hebben met performance. Twee langzamere autootjes, dat is best te doen. De echte reden is volgens mij GELD. Als Marussia meedoet, dan krijgen zij 35 miljoen prijzengeld. Als ze niet meedoen, dan wordt het geld verdeeld over de teams. Dat is best een flink bedrag. Ten tweede, als Marussia het geld krijgt, wie zegt dat ze het niet puur gebruiken om de schulden te drukken om na 3 races alsnog failliet te gaan (maar nu met 35 miljoen meer te verdelen).


Zoals altijd, toch?

Tuesday

Citaat van: Franky R. op 06 februari 2015 - 14:22:15
Citaat van: Matthijs op 06 februari 2015 - 13:40:55
Citaat van: Matthijs op 06 februari 2015 - 13:20:35
Die tijdswinst die dit jaar in de pijplijn zit, komt niet alleen door de auto's zelf. Vooral de nieuwe motoren en de nieuwe banden zorgen voor tijdwinst. Daar profiteert Marussia dan ook van.

En al zou Marussia 5 seconden langzamer zijn dan de pole. Rijden deze twee auto's dan echt in de weg? Gewoon om de zoveel ronden een blauwe vlag. Het was een paar jaar geleden met 6 trage auto's (die ook nog eens met elkaar streden) een veel groter probleem natuurlijk.

Om mezelf ook even weer te corrigeren: het blokkeren van Marussia zal niet te maken hebben met performance. Twee langzamere autootjes, dat is best te doen. De echte reden is volgens mij GELD. Als Marussia meedoet, dan krijgen zij 35 miljoen prijzengeld. Als ze niet meedoen, dan wordt het geld verdeeld over de teams. Dat is best een flink bedrag. Ten tweede, als Marussia het geld krijgt, wie zegt dat ze het niet puur gebruiken om de schulden te drukken om na 3 races alsnog failliet te gaan (maar nu met 35 miljoen meer te verdelen).


Zoals altijd, toch?
mwah, van de teams die heeft tegengestemd zit alleen FI om geld verlegen. Daarnaast is FI wel bereid in te stemmen als er een goed plan op tafel komt. Dus het gaat zeker niet alleen om geld;

https://uk.eurosport.yahoo.com/news/formula-1-marussia-reapply-force-india-125437972--f1.html

Franky R.

Citaat van: Tuesday op 06 februari 2015 - 14:32:07

mwah, van de teams die heeft tegengestemd zit alleen FI om geld verlegen. Daarnaast is FI wel bereid in te stemmen als er een goed plan op tafel komt. Dus het gaat zeker niet alleen om geld;

https://uk.eurosport.yahoo.com/news/formula-1-marussia-reapply-force-india-125437972--f1.html
Bedoel je die FI die niet in Jerez van start ging omdat men de 2015-auto nog steeds niet af heeft? Zelfs Sauber reed rond in Jerez...ik bedoel maar