Manor-Marussia topic

Gestart door Breaktest, 07 oktober 2014 - 21:46:49

« vorige - volgende »

Perton

Citaat van: Jeroen op 08 november 2014 - 08:52:54
Hé, ik vind het prima dat er ook kleintjes zijn - al betwist ik dat ze nódig zijn - maar waarom moet dat Marussia zijn dan? Morgen is er wel weer een andere gloryhunter die het gaat proberen. Misschien zal die wel slagen, misschien niet. Marussia heeft zijn kans gehad maar niet gepakt.

Het gaat me er meer om dat ze als karaktervol worden omschreven, maar dat zie ik niet. Wat was dan precies hun karakter? Waarin konden zij zich dan onderscheiden? Wat maakte hen anders dan de rest? Ik heb geen idee.
Persoonlijk ben ik het met je oneens. Marussia probeerde zich wel degelijk te onderscheiden toen ze in 2010 in de F1 kwamen en probeerden een auto te ontwikkelen puur met CFD, zonder gebruik van windtunnels. Hoewel het uiteindelijk verkeerd uitpakte en ze er na anderhalf jaar vanaf zijn gestapt, hebben ze het dus wel anders proberen te doen. Voor hetzelfde geldt was het wel gelukt en had iedereen nu vol lof gezeten over de verandering die Marussia in de F1 teweeg had gebracht.

Maar goed dat was inderdaad alleen in de beginperiode, sindsdien zijn ze inderdaad 13 in een dozijn geweest.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 07 november 2014 - 23:54:31
Als iets geen karakter heeft/had is het Marussia wel. Bleek. Niet onderscheidend. Imagoloos. Hopeloos. Waardeloos. Nee, die paar jaar rondjes rijden heeft niets toegevoegd. Voetnoot in de historie. Als ik het met een rijder moet vergelijken zou het iemand als Philippe Adams zijn. Heeft iemand hem ooit gemist? Persoonlijk zie ik geen bont karakter dat onthoofd wordt hier.
Als team vond ik ze ook tot de meest kleurloze behoren, maar ik heb het over het startveld Jeroen. De hoeveelheid en verscheidenheid aan kleurtjes op de grid. Dus puur door haar aanwezigheid droeg Marussia haar steentje bij. Ook het idee dat er een team was met een toefje Russisch DNA vond ik wel apart, en tot slot dat Bianchi steeds tussen de Caterhams doorfietste.

0634

Citaat van: Perton op 08 november 2014 - 12:06:52
Citaat van: Jeroen op 08 november 2014 - 08:52:54
Hé, ik vind het prima dat er ook kleintjes zijn - al betwist ik dat ze nódig zijn - maar waarom moet dat Marussia zijn dan? Morgen is er wel weer een andere gloryhunter die het gaat proberen. Misschien zal die wel slagen, misschien niet. Marussia heeft zijn kans gehad maar niet gepakt.

Het gaat me er meer om dat ze als karaktervol worden omschreven, maar dat zie ik niet. Wat was dan precies hun karakter? Waarin konden zij zich dan onderscheiden? Wat maakte hen anders dan de rest? Ik heb geen idee.
Persoonlijk ben ik het met je oneens. Marussia probeerde zich wel degelijk te onderscheiden toen ze in 2010 in de F1 kwamen en probeerden een auto te ontwikkelen puur met CFD, zonder gebruik van windtunnels. Hoewel het uiteindelijk verkeerd uitpakte en ze er na anderhalf jaar vanaf zijn gestapt, hebben ze het dus wel anders proberen te doen. Voor hetzelfde geldt was het wel gelukt en had iedereen nu vol lof gezeten over de verandering die Marussia in de F1 teweeg had gebracht.

Maar goed dat was inderdaad alleen in de beginperiode, sindsdien zijn ze inderdaad 13 in een dozijn geweest.

Niet voor hetzelfde geld. Er is waarschijnlijk een goede reden waarom andere teams het niet hebben gepoogd.

Breaktest

Citaat van: Kootje op 08 november 2014 - 07:00:59
Imn die zin is het ook jammer dat ze ermee stoppen, maar laten we eerlijk zijn .... ook in de eredivisie mis je de kleintjes niet (tenzij je bv FC Den Bosch fan bent) nadat ze degraderen. Er komen altijd weer anderen voor terug. In de eredivisie zijn dat de promovendus (of is het promovendi?) uit de Jupiler Leaugue, in de F1 zijn het nieuwe teams als Haas, Forza Rosso of doorstarters als Manor.
Ja maar hier raak je nu net de achilleshiel van de F1. Bij voetbal staan ogenblikkelijk twee nieuwe teams klaar om het gat op te vullen. Het is een open competitie. Maar wie gaat Caterham vervangen, wie Marussia? De gebroeders Staalmagneet? De namen die jij noemt zijn voorlopig niets anders dan papieren namen. Sterker: Wie heeft HRT opgevuld? Niemand dus. De plek die Simtek achterliet staat zelfs al 20 jaar leeg. 

Perton

Citaat van: Jeroen op 08 november 2014 - 12:36:56
Citaat van: Perton op 08 november 2014 - 12:06:52
Citaat van: Jeroen op 08 november 2014 - 08:52:54
Hé, ik vind het prima dat er ook kleintjes zijn - al betwist ik dat ze nódig zijn - maar waarom moet dat Marussia zijn dan? Morgen is er wel weer een andere gloryhunter die het gaat proberen. Misschien zal die wel slagen, misschien niet. Marussia heeft zijn kans gehad maar niet gepakt.

Het gaat me er meer om dat ze als karaktervol worden omschreven, maar dat zie ik niet. Wat was dan precies hun karakter? Waarin konden zij zich dan onderscheiden? Wat maakte hen anders dan de rest? Ik heb geen idee.
Persoonlijk ben ik het met je oneens. Marussia probeerde zich wel degelijk te onderscheiden toen ze in 2010 in de F1 kwamen en probeerden een auto te ontwikkelen puur met CFD, zonder gebruik van windtunnels. Hoewel het uiteindelijk verkeerd uitpakte en ze er na anderhalf jaar vanaf zijn gestapt, hebben ze het dus wel anders proberen te doen. Voor hetzelfde geldt was het wel gelukt en had iedereen nu vol lof gezeten over de verandering die Marussia in de F1 teweeg had gebracht.

Maar goed dat was inderdaad alleen in de beginperiode, sindsdien zijn ze inderdaad 13 in een dozijn geweest.

Niet voor hetzelfde geld. Er is waarschijnlijk een goede reden waarom andere teams het niet hebben gepoogd.
Net als dat teams hoogstwaarschijnlijk een uitstekende reden hadden om de motor voorin te houden. Tot er een team was die het wél probeerde. Ik vind "andere teams deden het niet, dus het is een slecht plan" dus een beetje een gemakkelijke uitweg. Ik zal Manor/Virgin/Marussia verder ook helemaal niet missen hoor en ik zal ook heel eerlijk zijn dat ik het hele CFD-plan destijds een beetje als een naïef plan zag. Maar zeggen dat het team geen pogingen heeft gedaan om zich te onderscheiden is simpelweg onwaar. Want dat deden ze wel in hun beginperiode. Dat het mislukte doet daar niets aan af.

0634

Citaat van: Breaktest op 08 november 2014 - 12:56:07
Citaat van: Kootje op 08 november 2014 - 07:00:59
Imn die zin is het ook jammer dat ze ermee stoppen, maar laten we eerlijk zijn .... ook in de eredivisie mis je de kleintjes niet (tenzij je bv FC Den Bosch fan bent) nadat ze degraderen. Er komen altijd weer anderen voor terug. In de eredivisie zijn dat de promovendus (of is het promovendi?) uit de Jupiler Leaugue, in de F1 zijn het nieuwe teams als Haas, Forza Rosso of doorstarters als Manor.
Ja maar hier raak je nu net de achilleshiel van de F1. Bij voetbal staan ogenblikkelijk twee nieuwe teams klaar om het gat op te vullen. Het is een open competitie. Maar wie gaat Caterham vervangen, wie Marussia? De gebroeders Staalmagneet? De namen die jij noemt zijn voorlopig niets anders dan papieren namen. Sterker: Wie heeft HRT opgevuld? Niemand dus. De plek die Simtek achterliet staat zelfs al 20 jaar leeg.

Pardon? De F1-geschiedenis hangt aan elkaar van steenrijke gelukszoekers en obscure avonturiers die nietszeggende teams oprichten en zo de sport binnenkomen. Ze komen en ze gaan. Steeds maar weer. Vroeger. Nu. Straks. Soms blijft er eens eentje hangen. Meestal - uiteindelijk - niet. Business as usual.

Daarmee zeg ik niet dat er niets veranderen moet. Maar laten we niet doen alsof we te maken hebben met een compleet nieuwe situatie. Alsof F1 een sport is waarbij we al 30 jaar naar dezelfde teams kijken (zoals bij voetbal overigens wel). De F1 is altijd een tombola van serieuze en minder serieuze teams geweest.

Some old, same old.

0634

Citaat van: Perton op 08 november 2014 - 14:34:34

Net als dat teams hoogstwaarschijnlijk een uitstekende reden hadden om de motor voorin te houden. Tot er een team was die het wél probeerde. Ik vind "andere teams deden het niet, dus het is een slecht plan" dus een beetje een gemakkelijke uitweg. Ik zal Manor/Virgin/Marussia verder ook helemaal niet missen hoor en ik zal ook heel eerlijk zijn dat ik het hele CFD-plan destijds een beetje als een naïef plan zag. Maar zeggen dat het team geen pogingen heeft gedaan om zich te onderscheiden is simpelweg onwaar. Want dat deden ze wel in hun beginperiode. Dat het mislukte doet daar niets aan af.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Want ja, je kan dat motor-voorin voorbeeld wel aanhalen, maar 99 van de 100 keer gaat de vlieger 'niemand doet het dus is het een slecht plan' wel op. Want de teams tegenwoordig onderzoeken echt wel alles

Los daarvan vind ik CFD of windtunnel nou niet echt onderscheidend, iig niet in de zin waarin ik het bedoelde. Ik had het meer over imagotechnisch. Marussia onderscheidt zich daarin niet. Dat bedoelde ik meer met nietszeggend. In feite is Sauber dat overigens ook. Niet alleen nu, maar eigenlijk altijd al.

Perton

Verschil is wel dat het vroeger relatief makkelijk was om als bestaand raceteam de overstap te maken. Nu zijn het toch vooral de rijke mannetjes en de fabrikanten die er in stappen. De raceteams die het wél proberen (Campos en Manor, en volgens mij is de laatste die het daarvoor probeerde Stewart geweest) redden het niet. Nu is dat in het geval van Campos denk ik wel logisch, omdat die het naïeve plan hadden alles met Spaanse middelen te doen, dus ik wil die lui verder ook niet verdedigen. Maar het lijkt mij toch wel zaak dat het voor de echte raceteams (Carlin, ART, etc.) mogelijk moet zijn om toe te treden tot de Formule 1. Dat is wat mij betreft wel degelijk anders dan vroeger.

-edit- Ah ik zag je reactie op mijn post nog tussendoor komen. Nee, imagotechnisch vind ik ze verder ook weinig uitstralen.

0634

De nieuwelingen veranderen inderdaad, maar de F1 heeft altijd een fluctuerende startgrid gekend. Daar us weinig nieuws aan.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 08 november 2014 - 14:48:39
Citaat van: Breaktest op 08 november 2014 - 12:56:07
Citaat van: Kootje op 08 november 2014 - 07:00:59
Imn die zin is het ook jammer dat ze ermee stoppen, maar laten we eerlijk zijn .... ook in de eredivisie mis je de kleintjes niet (tenzij je bv FC Den Bosch fan bent) nadat ze degraderen. Er komen altijd weer anderen voor terug. In de eredivisie zijn dat de promovendus (of is het promovendi?) uit de Jupiler Leaugue, in de F1 zijn het nieuwe teams als Haas, Forza Rosso of doorstarters als Manor.
Ja maar hier raak je nu net de achilleshiel van de F1. Bij voetbal staan ogenblikkelijk twee nieuwe teams klaar om het gat op te vullen. Het is een open competitie. Maar wie gaat Caterham vervangen, wie Marussia? De gebroeders Staalmagneet? De namen die jij noemt zijn voorlopig niets anders dan papieren namen. Sterker: Wie heeft HRT opgevuld? Niemand dus. De plek die Simtek achterliet staat zelfs al 20 jaar leeg.

Pardon? De F1-geschiedenis hangt aan elkaar van steenrijke gelukszoekers en obscure avonturiers die nietszeggende teams oprichten en zo de sport binnenkomen. Ze komen en ze gaan. Steeds maar weer. Vroeger. Nu. Straks. Soms blijft er eens eentje hangen. Meestal - uiteindelijk - niet. Business as usual.

Daarmee zeg ik niet dat er niets veranderen moet. Maar laten we niet doen alsof we te maken hebben met een compleet nieuwe situatie. Alsof F1 een sport is waarbij we al 30 jaar naar dezelfde teams kijken (zoals bij voetbal overigens wel). De F1 is altijd een tombola van serieuze en minder serieuze teams geweest.

Some old, same old.
Je mist het punt, oei dat schijn ik niet te mogen zeggen, maar oeps nu doe ik het toch. En het punt is: het is al jaren meer gaan dan komen. Sinds 1995 is het startveld met 30% afgenomen. De afname in aantallen teams gemeten is zelfs nog groter (afhankelijk van welk jaar je als peildatum neemt).
En als er al een nieuw team meedoet, zit er vaak een of meerdere jaren jaar of meer tussen. Zelf als in maart een vervanger voor Caterham of Marussia aantreedt, wat ik niet erg waarschijnlijk acht, is de afname nog altijd 25%.  Daarbovenop: het aantal teams dat bungelt lijkt groter dan het aantal (speudo)teams dat staat te trappelen. Kortom het beeld dat jij schetst reflecteert al lang niet meer de realiteit. De geschiedenis draait niet in cirkeltjes maar in spiraaltjes - en soms over onvoorziene kronkelweggetjes.

Jehoentelaar

Cijfermatig klopt het inderdaad dat er altijd fluctuaties zijn, maar de Formule 1 is in een aantal zaken zodanig doorgeschoten dat de boel haast onbereikbaar is voor de typische achterhoedeteams. Ook als we de economische situatie even wegdenken is het een ongezonde situatie als de drempel voor de gevestigde orde in juniorklassen te groot is geworden.

Natuurlijk is het veld nu aanvullen met Forti's en Simteks ook niet helemaal de bedoeling, maar een nieuw team moet nu zoveel overbruggen voor het bij de middenmoot staat dat het haast onmogelijk is om niet op die manier te beginnen.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 08 november 2014 - 19:04:30
Cijfermatig klopt het inderdaad dat er altijd fluctuaties zijn, maar de Formule 1 is in een aantal zaken zodanig doorgeschoten dat de boel haast onbereikbaar is voor de typische achterhoedeteams. Ook als we de economische situatie even wegdenken is het een ongezonde situatie als de drempel voor de gevestigde orde in juniorklassen te groot is geworden.

Natuurlijk is het veld nu aanvullen met Forti's en Simteks ook niet helemaal de bedoeling, maar een nieuw team moet nu zoveel overbruggen voor het bij de middenmoot staat dat het haast onmogelijk is om niet op die manier te beginnen.


Maar an sich klopt het wel dat men tegenwoordig veel moeilijker kan instappen in de sport.

Jehoentelaar


Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 08 november 2014 - 20:54:40
Zeg ik toch?


Zoals ik onderschreef... :)  Maar ik bedoel ook qua techniek. De tijd van een March chassis met Cosworth-blokje, gekoppeld aan een Hewland...en rijden maar. Dat is voorbij.

0634

Citaat van: Breaktest op 08 november 2014 - 17:07:56
Je mist het punt, oei dat schijn ik niet te mogen zeggen, maar oeps nu doe ik het toch. En het punt is: het is al jaren meer gaan dan komen. Sinds 1995 is het startveld met 30% afgenomen. De afname in aantallen teams gemeten is zelfs nog groter (afhankelijk van welk jaar je als peildatum neemt).
En als er al een nieuw team meedoet, zit er vaak een of meerdere jaren jaar of meer tussen. Zelf als in maart een vervanger voor Caterham of Marussia aantreedt, wat ik niet erg waarschijnlijk acht, is de afname nog altijd 25%.  Daarbovenop: het aantal teams dat bungelt lijkt groter dan het aantal (speudo)teams dat staat te trappelen. Kortom het beeld dat jij schetst reflecteert al lang niet meer de realiteit. De geschiedenis draait niet in cirkeltjes maar in spiraaltjes - en soms over onvoorziene kronkelweggetjes.

Okee. Dus? Vorige week zag ik 18 auto's rijden. Ik heb me uitstekend vermaakt en geen moment gedacht aan hoe leuk het zou zijn als tussen al dat geweld in twee Caterhams en twee Marussias eens in de zoveel tijd gelapt zouden worden.