Bianchi zwaargewond na crash

Gestart door NielsD, 05 oktober 2014 - 13:26:26

« vorige - volgende »

Hamilton#44

Ik weet niet meer exact wat Hakkinen had, volgens mij een schedelbasis fractuur waardoor zijn hersenen geen bloed kregen.
Hij heeft daar zeker wel een lichte hersenbeschadiging aan overgehouden, niet significant maar goed.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat hij het net zo erg had als Bianchi of Schumacher, zeker niet, wil alleen maar aangeven dat hij niet zomaar zonder enkel probleem mee weg is gekomen.

Figge

Citaat van: Hamilton#44 op 29 oktober 2014 - 12:22:12
Ik weet niet meer exact wat Hakkinen had, volgens mij een schedelbasis fractuur waardoor zijn hersenen geen bloed kregen.
Hij heeft daar zeker wel een lichte hersenbeschadiging aan overgehouden, niet significant maar goed.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat hij het net zo erg had als Bianchi of Schumacher, zeker niet, wil alleen maar aangeven dat hij niet zomaar zonder enkel probleem mee weg is gekomen.

Ik begrijp je en vatte ik het ook zeker niet op hoor. Volgens mij heeft Hakkinen er een motorische onvolkomenheid aan overgehouden. Maar had hij verder geen echt hersenletsel gehad.

Hamilton#44


Franky R.

Citaat van: Figge op 29 oktober 2014 - 12:41:02
Citaat van: Hamilton#44 op 29 oktober 2014 - 12:22:12
Ik weet niet meer exact wat Hakkinen had, volgens mij een schedelbasis fractuur waardoor zijn hersenen geen bloed kregen.
Hij heeft daar zeker wel een lichte hersenbeschadiging aan overgehouden, niet significant maar goed.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat hij het net zo erg had als Bianchi of Schumacher, zeker niet, wil alleen maar aangeven dat hij niet zomaar zonder enkel probleem mee weg is gekomen.

Ik begrijp je en vatte ik het ook zeker niet op hoor. Volgens mij heeft Hakkinen er een motorische onvolkomenheid aan overgehouden. Maar had hij verder geen echt hersenletsel gehad.


Hakkinen zag er na die crash er ook heel anders uit...idd zwaar letsel aan de schedel.

FolkertE

Citaat van: Figge op 29 oktober 2014 - 12:09:36
Er zit nog al een verschil tussen herstel van lichamelijk letsel of hersenletsel. Bij Schumacher en Bianchi is sprake van ernstig hersenletsel.
Bij Kubica, Hakkinen, Massa en Armstrong was geen sprake van hersenletsel. Ik denk dat je op basis van gezond verstand hier best een onderscheid in kan maken. De kansen op herstel van degenen met hersenletsel zijn gewoon klein. Plus dat de progressie in de eerste dagen van het trauma cruciaal zijn. Is er dan significant herstel zichtbaar, dan hebben de hersen, zie ze even als organische CPU, een "alternatieve" route voor de aansturing van lichaam en geest gevonden. Blijft het uit, dan weten de hersenen die route gewoon (nog) niet te vinden. Hoe langer dat duurt, hoe meer de kans er zal zijn dat de hersenen die route in zijn geheel niet zullen vinden. Laat staan op een gelijkwaardig efficiente wijze zodat je weer het leven kunt leiden dat je voor het ongeval leidde.
Al had Hakkinen volgens mij wel (zware) hersenschudding en is ook hij in een kunstmatige coma gehouden. Maar zoals Jeroen al schreef, dat is allemaal erg lang geleden en ik zou het ook niet meer weten.

Maar of hij wel of niet nog in de F1 aan de slag kan of gaat is ook voor mij secondair belang. Ik hoop ten zeerste dat hij het overleefd en dat hij nog een relatief normaal leven kan leiden.

0634

Citaat van: Hamilton#44 op 29 oktober 2014 - 12:22:12
Ik weet niet meer exact wat Hakkinen had, volgens mij een schedelbasis fractuur waardoor zijn hersenen geen bloed kregen.
Hij heeft daar zeker wel een lichte hersenbeschadiging aan overgehouden, niet significant maar goed.

Is dat zo? Wat dan?

Dat hoeft namelijk niet. Mijn vriendin heeft ook een schedelbasisfractuur gehad nadat ze door een auto geschept werd, de revalidatie duurde lang, de gevolgen ook, maar uiteindelijk heeft ze er helemaal niks aan overgehouden. Nog niet het minste.

Nou zeg ik niet dat Mika dus ook niets over heeft gehouden, maar ik weet dat niet. Ik hoor nu van jou dat hij er lichte hersenbeschadiging aan overhield. Maar wat dan eigenlijk?

Arthur

Citaat van: Jeroen op 29 oktober 2014 - 20:05:19
Citaat van: Hamilton#44 op 29 oktober 2014 - 12:22:12
Ik weet niet meer exact wat Hakkinen had, volgens mij een schedelbasis fractuur waardoor zijn hersenen geen bloed kregen.
Hij heeft daar zeker wel een lichte hersenbeschadiging aan overgehouden, niet significant maar goed.

Is dat zo? Wat dan?

Dat hoeft namelijk niet. Mijn vriendin heeft ook een schedelbasisfractuur gehad nadat ze door een auto geschept werd, de revalidatie duurde lang, de gevolgen ook, maar uiteindelijk heeft ze er helemaal niks aan overgehouden. Nog niet het minste.

Nou zeg ik niet dat Mika dus ook niets over heeft gehouden, maar ik weet dat niet. Ik hoor nu van jou dat hij er lichte hersenbeschadiging aan overhield. Maar wat dan eigenlijk?

Ook nog nooit gehoord [wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet zo is] en ook ik vraag me af wat het dan zou zijn. Qua prestaties heeft hij er [lijkt mij] weinig last van gehad.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Arthur

Half verlamd
'Tot vandaag draag ik nog de gevolgen van dat ongeval. Ik wist toen meteen dat het een lange lijdensweg zou worden en die is nog altijd niet voorbij, nu bijna 19 jaar later. Een helft van mijn gezicht is nog altijd half verlamd en uit mijn rechteroor hoor ik niet goed meer. Ik kon wel opnieuw aantreden in de Formule 1, maar door het ongeval moest ik mijn carrière een stuk vroeger beëindigen dan ik gepland had. Op fysiek vlak ging het gewoon niet meer.'

Volgens Hakkinen.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Citaat van: Arthur op 29 oktober 2014 - 21:25:09
Half verlamd
'Tot vandaag draag ik nog de gevolgen van dat ongeval. Ik wist toen meteen dat het een lange lijdensweg zou worden en die is nog altijd niet voorbij, nu bijna 19 jaar later. Een helft van mijn gezicht is nog altijd half verlamd en uit mijn rechteroor hoor ik niet goed meer. Ik kon wel opnieuw aantreden in de Formule 1, maar door het ongeval moest ik mijn carrière een stuk vroeger beëindigen dan ik gepland had. Op fysiek vlak ging het gewoon niet meer.'

Volgens Hakkinen.


Wat dat het? Zoals ik al eerder zei, vond ik Hakkinen flink veranderd na die crash...



Flink verschil tussen deze foto's...links 1993...rechts 1996. Die van 1993 oogt spontaner, IMHO...

0634

Citaat van: Arthur op 29 oktober 2014 - 21:25:09
Half verlamd
'Tot vandaag draag ik nog de gevolgen van dat ongeval. Ik wist toen meteen dat het een lange lijdensweg zou worden en die is nog altijd niet voorbij, nu bijna 19 jaar later. Een helft van mijn gezicht is nog altijd half verlamd en uit mijn rechteroor hoor ik niet goed meer. Ik kon wel opnieuw aantreden in de Formule 1, maar door het ongeval moest ik mijn carrière een stuk vroeger beëindigen dan ik gepland had. Op fysiek vlak ging het gewoon niet meer.'

Volgens Hakkinen.

Okee. Dat heb ik dus nooit geweten. Ook niet dat hij daardoor zijn carriere beeindigde. Dacht altijd dat motivatieproblemen er aan ten grondslag lagen.

Hakkinen:
At the Monaco Grand Prix in 2001 I informed Ron that I wanted to stop, but he wanted to make sure that I made the right decision and gave me the opportunity to take a sabbatical. Once I had spoken with Ron a huge weight came off my shoulders, I really enjoyed the rest of the season and was able to win at Silverstone and Indianapolis. At this years Monaco Grand Prix I wasnt sure how I was going to feel but the visit made it clear to me that I had made the right decision and I told Ron that I was going to retire. I have been through so much in my Formula One career and achieved a lot and I just didnt think it was worth it to push things any further. I want to spend time with my family and see Hugo growing up. I have met a lot people over the years and there are so many I want to thank personally which I will do at a later time. All I can say now is a big heartfelt thank you to everybody. I appreciate the support and friendship you have showed me over the years thank you.


gloudiesaurus

Dit is ook  nieuw voor mij... dacht hetzelfde als Jeroen: motivatie problemen.

Zijn gezicht ziet er ook niet uit alsof het half verlamd is?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

#341
Hakkinen had vaak problemen met persconferenties en het verwoorden van zijn antwoorden. Heb eens gehoord dat dit ook het resultaat was van de crash.

Als je hoort hoe zijn interviews waren voor de crash, dan hoor je een Hakkinen die je niet kent:

Voor de crash:


Na de crash:


Ondanks zijn 'problemen' was het mijn favoriete coureur en ik vond dat hij een prettige, ontwapende uitstraling had.

0634

Ik hoor en zie geen verschil. Behalve dat hij het tweede fragment woorden zoekt maar dat heeft iedereen we l eens. Andersom kwam zijn carrière pas tot leven na zijn crash, dat is dan des te opmerkelijker.

Begrijp me niet verkeerd; ik geloof iedereen, maar ik heb het echt in al die jaren nooit gehoord. Ook niet na zijn afscheid. Misschien praat hij er niet graag over.

Franky R.

Ik vind de Hakkinen van 1992 veel spontaner. Dat zag ik binnen 10 seconden, maar het kan ook de leeftijd zijn geweest. Alles was toen nog nieuw voor hem...En die gezichtsverlamming kun je goed zien als Hakkinen lacht. Niet alle spieren in het gezicht doen mee...Zette het filmpje van 2000 stil rond 0:38 seconden.
En dan zie ik het verschil. Zijn ogen lijken mij ook totaal anders of Mika ging in 1999/2000 al naar de plastisch chirurg voor een cosmetische update? :P :P :P

Jehoentelaar

Er zit acht jaar tussen en zijn twee korte fragmenten. Daar zijn - net als die twee foto's - onmogelijk conclusies aan te verbinden.