Omgekeerde DRS

Gestart door Matthijs, 21 juli 2014 - 12:55:44

« vorige - volgende »

Matthijs

Hoewel DRS gisteren meestal goed werkte, vind ik over het algemeen de werking niet goed. Immers: het pakt de kern van het probleem niet aan, namelijk dat je door het verliezen van de downforce niet dicht genoeg achter iemand kan rijden. Ik las op F1Fanatic een mooie suggestie van iemand:

CitaatPerhaps the reverse of DRS is an idea? Perhaps deploying extra wings would allow more corner overtakes, or at the very least allow drivers to set themselves up for a good exit onto the straight for the overtake. Maybe that's going a little too far, but I think that instead of having the option to deploy reduced downforce, the option to deploy more downforce would encourage more of the 'pure' overtakes that DRS doesn't encourage.

Voor diegenen die niet zo goed Engels kunnen: geen flap die je open kan klappen op het rechte stuk, maar juist extra vleugels die je kunt inklappen op de bochten voorafgaand aan het rechte stuk. Ik zou het wel leuk vinden als de FIA deze optie eens zou onderzoeken en uitwerken.

robbert

Citaat van: Matthijs op 21 juli 2014 - 12:55:44
Hoewel DRS gisteren meestal goed werkte, vind ik over het algemeen de werking niet goed. Immers: het pakt de kern van het probleem niet aan, namelijk dat je door het verliezen van de downforce niet dicht genoeg achter iemand kan rijden. Ik las op F1Fanatic een mooie suggestie van iemand:

CitaatPerhaps the reverse of DRS is an idea? Perhaps deploying extra wings would allow more corner overtakes, or at the very least allow drivers to set themselves up for a good exit onto the straight for the overtake. Maybe that's going a little too far, but I think that instead of having the option to deploy reduced downforce, the option to deploy more downforce would encourage more of the 'pure' overtakes that DRS doesn't encourage.

Voor diegenen die niet zo goed Engels kunnen: geen flap die je open kan klappen op het rechte stuk, maar juist extra vleugels die je kunt inklappen op de bochten voorafgaand aan het rechte stuk. Ik zou het wel leuk vinden als de FIA deze optie eens zou onderzoeken en uitwerken.

ik vrees dat de fans dat te kunstmatig zullen vinden

Kootje

Dat vinden ze van het normale DRS ook, dus wat dat betreft veranderd het niks. ;)

robbert

Citaat van: Kootje op 21 juli 2014 - 13:07:51
Dat vinden ze van het normale DRS ook, dus wat dat betreft veranderd het niks. ;)

nee inderdaad, het klagengezang blijft hetzelfde ;)

0634


Sabai

Was dat er niet al in 2009 de bedoeling met de beweegbare voorvleugel?  Alleen kwam McLaren met het F-duct waar het DRS weer uit voortgekomen is.

Wings

Citaat van: Matthijs op 21 juli 2014 - 12:55:44
Hoewel DRS gisteren meestal goed werkte, vind ik over het algemeen de werking niet goed. Immers: het pakt de kern van het probleem niet aan, namelijk dat je door het verliezen van de downforce niet dicht genoeg achter iemand kan rijden. Ik las op F1Fanatic een mooie suggestie van iemand:

CitaatPerhaps the reverse of DRS is an idea? Perhaps deploying extra wings would allow more corner overtakes, or at the very least allow drivers to set themselves up for a good exit onto the straight for the overtake. Maybe that's going a little too far, but I think that instead of having the option to deploy reduced downforce, the option to deploy more downforce would encourage more of the 'pure' overtakes that DRS doesn't encourage.

Voor diegenen die niet zo goed Engels kunnen: geen flap die je open kan klappen op het rechte stuk, maar juist extra vleugels die je kunt inklappen op de bochten voorafgaand aan het rechte stuk. Ik zou het wel leuk vinden als de FIA deze optie eens zou onderzoeken en uitwerken.

Het effect blijft het zelfde: het reduceren van downforce om meer snelheid te genereren. Lood om oud-ijzer.

Tuesday

Citaat van: Wings op 21 juli 2014 - 17:35:45
Citaat van: Matthijs op 21 juli 2014 - 12:55:44
Hoewel DRS gisteren meestal goed werkte, vind ik over het algemeen de werking niet goed. Immers: het pakt de kern van het probleem niet aan, namelijk dat je door het verliezen van de downforce niet dicht genoeg achter iemand kan rijden. Ik las op F1Fanatic een mooie suggestie van iemand:

CitaatPerhaps the reverse of DRS is an idea? Perhaps deploying extra wings would allow more corner overtakes, or at the very least allow drivers to set themselves up for a good exit onto the straight for the overtake. Maybe that's going a little too far, but I think that instead of having the option to deploy reduced downforce, the option to deploy more downforce would encourage more of the 'pure' overtakes that DRS doesn't encourage.

Voor diegenen die niet zo goed Engels kunnen: geen flap die je open kan klappen op het rechte stuk, maar juist extra vleugels die je kunt inklappen op de bochten voorafgaand aan het rechte stuk. Ik zou het wel leuk vinden als de FIA deze optie eens zou onderzoeken en uitwerken.

Het effect blijft het zelfde: het reduceren van downforce om meer snelheid te genereren. Lood om oud-ijzer.
de bedoeling is juist om meer downforce te creeeren ;)

Ik vind het verder ook een slecht idee, wat mij betreft moeten ze van het hele idee af om de achterblijver extra tools te geven. Laat ze het probleem gewoon bij de wortel aanpakken en wat doen aan die vuile luchtstromen. Het is de afgelopen jaren al een stuk beter geworden, maar kan nog veel beter denk ik.

Kootje

@Wings,

Nee .... het idee is precies het tegenovergestelde, namelijk het creëren van méér downforce in de bochten. Dit moet het mogelijk maken om korter op je voorganger te blijven rijden, waardoor je makkelijker 'n aanval kunt plaatsen in de volgende bocht. Waar DRS je minder downforce en dus 'n hogere topsnelheid geeft op de rechte stukken, heft dit systeem het verlies van downforce op wat je oploopt zodra je in iemands vuile lucht komt te rijden. Het geeft je geenszins 'n snelheidsboost en zou alleen in de (specifieke) bochten gebruikt mogen/kunnen worden. Het inhalen zelf zou hierdoor weer 'n kunst worden ipv 'n peulenschilletje.


@Tuesday,

Ik vind het op zich 'n beter idee dan dat hele DRS gebeuren. Dat heeft op de meeste circuits de kunst van het inhalen gereduceerd tot simpelweg voorbijrijden en is daarom imo mislukt, ook al vond ik het 'n goed initiatief. Echter ben ik het met je eens dat het aanpakken vd vuile luchtstromen de beste optie is, maar hoe doe je dat?

Tuesday

Citaat van: Kootje op 21 juli 2014 - 17:47:18
@Tuesday,

Ik vind het op zich 'n beter idee dan dat hele DRS gebeuren. Dat heeft op de meeste circuits de kunst van het inhalen gereduceerd tot simpelweg voorbijrijden en is daarom imo mislukt, ook al vond ik het 'n goed initiatief. Echter ben ik het met je eens dat het aanpakken vd vuile luchtstromen de beste optie is, maar hoe doe je dat?
daar hadden ze toch zo n speciale werkgroep voor opgericht? t lijkt me duidelijk dat je dan in de richting van beperken van downforce moet denken, standaard vleugels misschien? de regelwijzigingen van dit jaar zijn volgens mij al een hele stap in de goede richting, als het veld meer in elkaar gaat schuiven kon het wel eens heel leuk gaan worden. Dat zien we nu af en toe toch ook al.

Kootje

Klopt, en die werkgroep heeft DRS bedacht. :-\

Wings

Citaat van: Kootje op 21 juli 2014 - 17:47:18
@Wings,

Nee .... het idee is precies het tegenovergestelde, namelijk het creëren van méér downforce in de bochten. Dit moet het mogelijk maken om korter op je voorganger te blijven rijden, waardoor je makkelijker 'n aanval kunt plaatsen in de volgende bocht. Waar DRS je minder downforce en dus 'n hogere topsnelheid geeft op de rechte stukken, heft dit systeem het verlies van downforce op wat je oploopt zodra je in iemands vuile lucht komt te rijden. Het geeft je geenszins 'n snelheidsboost en zou alleen in de (specifieke) bochten gebruikt mogen/kunnen worden. Het inhalen zelf zou hierdoor weer 'n kunst worden ipv 'n peulenschilletje.

O zo. Dus eigenlijk klapt er geen extra vleugel weg maar gaat er, na het rechte stuk, een vleugel omhoog?

Tuesday

Citaat van: Kootje op 21 juli 2014 - 17:57:59
Klopt, en die werkgroep heeft DRS bedacht. :-\
oh ja, dat zou zo maar eens kunnen. Op zich een goede tussenoplossing en de moeite waard om te proberen. Maar wat mij betreft toch niet echt een geslaagd experiment. In de huidige F1 eigenlijk alweer overbodig, waardoor inhalen soms veels te gemakkelijk wordt

Kootje

Citaat van: Wings op 21 juli 2014 - 18:03:27
Citaat van: Kootje op 21 juli 2014 - 17:47:18
@Wings,

Nee .... het idee is precies het tegenovergestelde, namelijk het creëren van méér downforce in de bochten. Dit moet het mogelijk maken om korter op je voorganger te blijven rijden, waardoor je makkelijker 'n aanval kunt plaatsen in de volgende bocht. Waar DRS je minder downforce en dus 'n hogere topsnelheid geeft op de rechte stukken, heft dit systeem het verlies van downforce op wat je oploopt zodra je in iemands vuile lucht komt te rijden. Het geeft je geenszins 'n snelheidsboost en zou alleen in de (specifieke) bochten gebruikt mogen/kunnen worden. Het inhalen zelf zou hierdoor weer 'n kunst worden ipv 'n peulenschilletje.

O zo. Dus eigenlijk klapt er geen extra vleugel weg maar gaat er, na het rechte stuk, een vleugel omhoog?

Zoiets ja.
Coureurs krijgen de beschikking over 'n 3e vleugelflap die ze in mogen zetten. Uiteraard zullen ook hier weer beperkingen aan gesteld worden, zoals nu bij DRS ook het geval is, maar dat is in de basis het concept.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 18:07:48
Citaat van: Kootje op 21 juli 2014 - 17:57:59
Klopt, en die werkgroep heeft DRS bedacht. :-\
oh ja, dat zou zo maar eens kunnen. Op zich een goede tussenoplossing en de moeite waard om te proberen. Maar wat mij betreft toch niet echt een geslaagd experiment. In de huidige F1 eigenlijk alweer overbodig, waardoor inhalen soms veels te gemakkelijk wordt

Was zeker de moeite waard en niet eens compleet mislukt. Op sommige circuits, zoals bv Monza, is het echt 'n toevoeging gebleken, maar op andere banen, zoals bv Spa, compleet overbodig. Het heeft imo nog steeds wat fine-tuning nodig om echt te werken, maar helaas is dat iets waar de FIA na het 2e jaar al vanaf is gestapt.