GP VAN AUSTRALIË 2026, vooruit- en terugblik

Gestart door Robbert65, 02 maart 2026 - 13:16:20

« vorige - volgende »

Robbert65

Na een gevoelsmatig toch lange stop (moest je vroeger om komen, van september tot en met februari 0,0 formule 1) gaan we deze week van start met de race op Albert Park in Melbourne, Vic. en ja, wat vind je ervan....

Kijk, best een aardig circuit, maar het is zeker als seizoenstarter een circuit waar je gewoon niks aan hebt als het gaat om beoordelen hoe de pikorde er voor staat. Verder willen hardlopers hier nogal eens doodlopers blijken, lekker meedoen vooraan maar op het eind uitvallen.

Albert Park heeft kenmerken die onvergelijkbaar zijn met andere cicuits waardoor je ook op technisch vlak moeilijk een peil kan trekken op de tijden en resultaten ten opzichte van de komende maanden.

Hoewel Albert Park een traditionele seizoensopening is te noemen, zou je eigenlijk willen dat dat circuit óf op de schop gaat óf van de kalender wordt getrokken.

En oh ja! Nog een nadeeltje:

De tijden:

Vrijdag
2.30-3.30 uur: Eerste vrije training
6.00-7.00 uur: Tweede vrije training

Zaterdag
2.30-3.30 uur: Derde vrije training
6.00-7.00 uur: Kwalificatie

Zondag
5.00 uur: Race
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Sabai

Ik denk dat het dit jaar wel weer net zo verrassend kan zijn als in 2014. Ik heb namelijk geen idee welke team er het beste voor staat.

Robbert65

Citaat van: Sabai op 03 maart 2026 - 21:10:50Ik denk dat het dit jaar wel weer net zo verrassend kan zijn als in 2014. Ik heb namelijk geen idee welke team er het beste voor staat.

Ga er maar aan staan, met Gok de Pole en Gok de Top :o
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Aston Martin is onderweg om opgeveegd te worden door de bezemwagen dit weekend.

Newey meldt dat hij er in november achter kwam dat Honda de motor voor 26 bouwde met een heel ander, veel kleiner team toen hij samen met Lawrence Stroll naar Japan vloog.

Newey meldt dat beide auto's een batterij hebben, maar dat dat de allerlaatste zijn en juist de batterijen erg veel last hebben van ernstige trillingen die door de Honda veroorzaakt worden.

Verder zijn deze trillingen zo hevig dat Alonso en Stroll melden dat ze respectievelijk niet langer dan 25 en 15 ronden kunnen volhouden in deze auto.

Mijn anglofiele, groene hart bloedt. Wat een begin van deze lente! Gelukkig ben ik geen gokker, want je zult je geld maar op Newey en Honda hebben gezet🤣

Mickey

Wat ik dan weer grappig vind:

STR: "Ik kan maximaal 15 ronden rijden"

ALO: "Ik kan maximaal 25 ronden rijden"

Robbert65

Was leuk om te zien, die race, maar ik kan me nu wel heel goed voorstellen dat de rijders het allemaal een stuk minder vinden. Wat een gedoe aan dat stuur man.

Braketest

Citaat van: Robbert65 op 08 maart 2026 - 06:50:08Was leuk om te zien, die race, maar ik kan me nu een heel goed voorstellen dat de rijders het allemaal een stuk minder vinden. Wat een gedoe aan dat stuur man.
Van piloot naar boordwerktuigkundige...
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Citaat van: Braketest op 08 maart 2026 - 10:32:18
Citaat van: Robbert65 op 08 maart 2026 - 06:50:08Was leuk om te zien, die race, maar ik kan me nu een heel goed voorstellen dat de rijders het allemaal een stuk minder vinden. Wat een gedoe aan dat stuur man.
Van piloot naar boordwerktuigkundige...
Dat is precies wat het is!

Sabai

Mario kart is het. F1 onwaardig. Ik haak af

Robbert65

Citaat van: Sabai op 09 maart 2026 - 20:39:42Mario kart is het. F1 onwaardig. Ik haak af

Neeee!!! Kom op Sabai,  het is een fase, het komt heus goed! 😶�🌫�

Mickey

Je mag hier ook posten als je niet kijkt. :D

Braketest

Tja, dit was een accident waiting to happen. De eerste 20 ronden zagen er nog ogenschijnlijk leuk uit waar je misschien zelfs van kon genieten als je geen enkele achtergrondkennis hebt. Maar die hebben we wel, en dat kunnen we niet ongedaan maken. We weten nu eenmaal dat we zitten te kijken naar 'bijvangst' als resultaat van gestoei met knopjes op het stuur - ook als het ogenschijnlijk spannend wordt. En dat wordt helemaal uit de doeken gedaan als een auto niet kan doortrekken op het rechte stuk.

En het 2e deel van de race, waarin iedereen convergeert naar dezelfde strategie, was ronduit saai. Dat is natuurlijk wat we steeds meer kunnen verwachten.
Nu zijn saaie races van alle tijden, dus zoveel nieuws is er niet onder de zon, hooguit de manier waarop die tot stand komen is anders. Je kunt dus zeggen dat F1 het zichzelf onnodig moeilijk maakt door steeds ingewikkelder regels uit te vaardigen en teams te dwingen enorme kapitalen te investeren teneinde daaraan te voldoen - om uiteindelijk op hetzelfde neer te komen.
Hier gaat dus iets niet goed - al heel lang niet goed.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Nokken met die knoppen en een hysterisch gillende V8 op duurzaam vervaardigde, synthetische brandstof erin, het gehele circus CO2 neutraal maken door ergens een nieuw Amazonegebied aan te leggen in de Sahara of zo en klaar, everybody happy.