Silly Season 2014/2015

Gestart door 0634, 14 april 2014 - 18:05:37

« vorige - volgende »

Perton

Volgens Adam Cooper heeft het Roemeense project ook toestemming van de FIA gekregen en richten zij zich nog wel op 2015. http://adamcooperf1.com/2014/06/02/fia-grants-entry-to-romanian-frr-f1-project/

Ik was ze eerlijk gezegd alweer vergeten, maar leuk nieuws.

Maikel0230

Zolang er niet meer details uitlekken blijft het maar een wazig project maar we zullen zien wanneer de FIA echt uitsluitsel zal geven.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Ik vind in het artikel van Cooper eerlijk gezegd meer details staan dan ik tot nu toe over Haas heb gehoord. We weten nu bijvoorbeeld dat Forza Rossa steun van de regering heeft en er een rijke zakenman met zijn vriendjes achter het project staat, maar waar Haas zijn geld vandaan gaat halen? Uit zijn bedrijf?

Ik zeg niet dat ik meer vertrouwen in dit project heb (het is tenslotte niet voor niets dat de FIA wat langer heeft gedaan om deze goed te keuren, al is het natuurlijk nog niet officieel), maar ik vind Haas juist één grote wazige vlek waarvan ik nog steeds niet weet wat nou precies de bedoeling is.

Jozef

Niet mee eens, waar hij zijn geld haalt boeit me niet zo veel. Hij had wel een duidelijk plan en is iemand die weet waarover hij praat. "2015 is voor ons eigenlijk te vroeg en 2016 te laat" was een heel realistische positie en hij had een duidelijk plan van aanpak en een visie. Dat hij er nu voor lijkt te opteren om 2015 te laten schieten, vind ik niet verwonderlijk. Dat de Roemenen er wel willen staan in 2015, vind ik wél verwonderlijk. Als je in maart de GP van Melbourne wil rijden als nieuwkomer, moet je nu je team al rond hebben en volop met ontwerpen bezig zijn. "Colin Kolles gaat een team vormen in München" vind ik niet voldoende voor een team dat over dik 9 maanden de 107% wil halen.

Perton

Wat is dat duidelijke plan dan? Dallara-auto, "in 2015 of 2016 meedoen" en verder? Ik vraag het, want ik kan natuurlijk hier en daar wat gemist hebben, maar behalve dat Dallara de auto moet gaan bouwen heb ik geen enkel concreet plan van Haas meegekregen.

Jozef

Hij was toen al in gesprek met Dallara, Ferrari en Mercedes. Dit was ruim anderhalve maand geleden. Dat vind ik dus op zich al een beter verhaal dan op dit moment zeggen "we gaan het allemaal zelf uitzoeken en dan staan we er in maart wel".

In het artikel van Adam Cooper dat ze van plan zijn om Renault-motoren te gebruiken maar niet dat er al een deal rond is. Wie het chassis moet gaan ontwerpen is nog totaal onduidelijk, behalve "Colin Kolles gaat een team verzamelen nabij München". Het is één wazige wolk rond dit team. Er is nog geen enkel officieel bericht uit hun hoek gekomen. Waar Adam Cooper het vandaan haalt om te schrijven dat ze "al veel meer elementen op hun plaats hebben dan Gene Haas" is me dan ook een raadsel.

Ik zeg niet dat het niet meer goed kan komen met de Roemenen hoor, maar ik ben wel erg sceptisch en ik ruik een HRT-verhaal, daar waar ik bij Haas iemand zie met passie voor en ervaring in motorsport die met beide voeten op de grond staat maar wel een langetermijnvisie heeft.

Perton

#96
Het lijkt mij nogal logisch om snel in gesprek te zijn met twee leveranciers van motoren, om het doodsimpele feit dat er daar nou eenmaal maar drie van zijn ;). Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook sceptisch over ze, maar dat ben ik ook over Haas. En waar Cooper het vandaan haalt. Tsja, het is een journalist, ik heb em wel vaker als een van de eersten artikelen op soortgelijke wijze te schrijven. Waarmee ik niet zeg dat ie nu gelijk heeft, maar ik sluit ook niks uit.

-edit- nog even een aanvulling: zowel Renault-motoren als "een team in München" is geen nieuwe informatie trouwens, Renault was in februari, en misschien januari al wel bekend, en dat van München ook wel zeker twee maanden. In dezelfde periode als dat Haas met Mercedes en Ferrari in gesprek was. Zoals het artikel van Cooper geschreven is, kan je het ook lezen alsof het team in München al bestaat (Er staat dat de auto nog gebouwd moet worden, niet dat het team nog moet worden gevormd). Dan valt het allemaal wel mee met hoe wazig is, vind ik. Dan blijft 2015 nog steeds bijzonder gewaagd, dat wel, maar de informatie uit Cooper zijn artikel is niet nieuw.

Bovendien heeft Kolles al genoeg mensen om uit te kiezen nu het hele Lotus Le Mans-project niet is doorgegaan ;)

NielsD

#97
Zucht. Ik begin wel een beetje klaar te raken met nieuwe teams. Dit wordt vast en zeker net zo'n flop als HRT. Caterham had ik nog enigzins vertrouwen in, helemaal na vorig jaar, maar ook die falen nu gigantisch. En ik denk dat Tony Fernandes eind dit jaar de boel laat stoppen, tenzij er nog een andere bieder is. Dit ten nadele van Kamui, waarvan ik denk dat hij het bij een Williams/Sauber/Force India leuke dingen kan laten zien.

Laat dat nou een Haas of een Kolles zijn, dan heb je een basis, dan kun je je eigen visie er op los laten. Nu beginnen ze weer vanaf nul, doen ze drie á vier jaar mee in het achterveld en kappen ze weer. Gevechten kunnen ze toch niet aangaan en de coureurs die er waarschijnlijk in komen, stellen natuurlijk ook weinig voor. Die staan in het rijtje; Winkelhock, Yamamoto en vul het maar aan.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Kootje

Wees blij dat ere nog nieuwe teams zijn die het proberen. Zonder zouden we 'n startveld van slechts 18 auto's hebben en dat zou in de toekomst alleen maar verder afnemen.

NielsD

Citaat van: Kootje op 06 juni 2014 - 18:55:29
Wees blij dat ere nog nieuwe teams zijn die het proberen. Zonder zouden we 'n startveld van slechts 18 auto's hebben en dat zou in de toekomst alleen maar verder afnemen.

Liever 18 auto's die constant in gevecht zijn, dan losse groepjes.

EDIT:

Ik bedoel auto's die alleen rijden, niet groepjes.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Kootje

Snap ik, maar ook van die 18 vallen er weer teams weg. Zonder nieuwkomers die deze teams overnemen of 'n eigen team starten hadden we nu waarschijnlijk niet eens 18 auto's gehad. Ga maar na, van de 16 teams in '89 zijn er maar 3 over. Van de 12 teams die in '99 aan het seizoen deelnamen, bestaan er nog maar 4. Van de 10 teams die in '09 aan de start kwamen, bestaan er ook nog maar 7 in die vorm. De rest is allemaal vervangen of overgenomen door nieuwkomers. Zonder nieuwkomers was de sport allang dood geweest.

NielsD

Citaat van: Kootje op 06 juni 2014 - 19:06:25
Snap ik, maar ook van die 18 vallen er weer teams weg. Zonder nieuwkomers die deze teams overnemen of 'n eigen team starten hadden we nu waarschijnlijk niet eens 18 auto's gehad. Ga maar na, van de 16 teams in '89 zijn er maar 3 over. Van de 12 teams die in '99 aan het seizoen deelnamen, bestaan er nog maar 4. Van de 10 teams die in '09 aan de start kwamen, bestaan er ook nog maar 7 in die vorm. De rest is allemaal vervangen of overgenomen door nieuwkomers. Zonder nieuwkomers was de sport allang dood geweest.

Daarom zei ik ook in mijn bericht:

CitaatCaterham had ik nog enigzins vertrouwen in, helemaal na vorig jaar, maar ook die falen nu gigantisch. En ik denk dat Tony Fernandes eind dit jaar de boel laat stoppen, tenzij er nog een andere bieder is.

Laat dat nou een Haas of een Kolles zijn, dan heb je een basis, dan kun je je eigen visie er op los laten. Nu beginnen ze weer vanaf nul, doen ze drie á vier jaar mee in het achterveld en kappen ze weer. Gevechten kunnen ze toch niet aangaan en de coureurs die er waarschijnlijk in komen, stellen natuurlijk ook weinig voor.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

0634

Eens met Niels. Die nieuwe teams voegen allemaal geen klap toe. Lotus uitgezonderd. Die hebben met hun opportunistische gedoe nog wel wat gepresteerd natuurlijk. Maar of Caterham, Marussia of godmagwetenwie er nu weer achteraan rijdt interesseert me bar weinig.

Tuurlijk, op dat punt snap ik Kootje wel, het is goed dat iemand het af en toe probeert, maar er moet wel een idee, een gedachte achterzitten. Een eigen imago, een meerjarenplan over hoe men gaat proberen naar voren te komen. Nu zullen ze best plannen hebben, maar er komt nooit wat uit. Telkens weer financiele ellende en meer van dat soort zonder ook maar enige sportieve vooruitzichten.

Maikel0230

Er is voor mij persoonlijk nog te weinig geweten op dit moment om al meteen een kruisteken te maken over deze nieuwe teams.

Ik hekel trouwens dit in je redenering Jeroen

Citaat van: Jeroen op 06 juni 2014 - 22:38:16Tuurlijk, op dat punt snap ik Kootje wel, het is goed dat iemand het af en toe probeert, maar er moet wel een idee, een gedachte achtenzitten. Een eigen imago, een meerjarenplan over hoe men gaat proberen naar voren te komen. Nu zullen ze best plannen hebben, maar er komt nooit wat uit. Telkens weer financiële ellende en meer van dat soort zonder ook maar enige sportieve vooruitzichten.

Je geeft ze geen kans en dat is niet eerlijk, laten we even rationeel nadenken, denk jij nu werkelijk dat een groep personen die samenkomt om een formule 1 team te starten geen langetermijnplan heeft uitgewerkt voorgelegd aan de FIA om aan te tonen dat hun project leefbaar zal zijn. Uiteraard zal de werkelijkheid altijd anders zijn maar meteen aannemen dat er alleen ellende en miserie van gaat komen vind ik eigenlijk maar een naïeve gedachte.

Ik ga je niet geheel ongelijk geven, deze teams hebben een aanzienlijke grotere kans dan bijvoorbeeld een gevestigde waarde om "kaput" te gaan. Daar ga ik niet blind voor zijn. Maar meteen hen de deksel op de neus slaan vind ik wat voorbarig.

Uiteraard voegen die teams iets toe aan de F1, ze zijn de underdogs die met man en macht proberen hun minder goede wagens zo hoog mogelijk op de grid te krijgen. Voor mij voeg je iets toe als team als je erin slaagt een kist op de baan te krijgen die reglementair is en voldoet aan de veiligheidseisen van de FIA. Misschien ben ik daar wel te soft in maar ik blijf toch achter dat sentiment staan.

Wat je vooral lijkt te vergeten is dat vele van de huidige teams in de F1 ooit zijn begonnen als armzalig achterhoede team en zich uiteindelijk toch wisten op te werken en dan laat ik de gouden 3 (Ferrari, Williams en McLaren) eventjes achterwege. Het is dus niet geheel ondenkbaar dat binnen 5 a 7 jaar bijvoorbeeld Marussia onder ander eigenaarschap een vaste waarde is geworden in de middenmoot.

Lotus - Toleman
Mercedes - BAR
Force India - Jordan
Red Bull - Stewart Racing
Toro Rosso - Minardi

Dit is trouwens geen aanval op je mening Jeroen, ik moest gewoon even mijn eigen mening geven want ik begrijp de jouwe volkomen ook al kan ik ze niet onderschrijven.

Ik zou persoonlijk wachten todat ze op de grid staan om een oordeel te vellen over de situatie, nu is het nog allemaal vaag en nog helemaal niet duidelijk.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Ik ga mee in de mening van Maikel, al mogen we niet vergeten dat de kans om te slagen tegenwoordig bijzonder klein is door de bij ons wel bekende ontwikkelingen. Het gat tussen een team op papier en serieus meedoen in de middenmoot is een stuk groter dan het vroeger was.