Wie verslaat zijn teammaat?

Gestart door 0634, 09 maart 2014 - 10:42:01

« vorige - volgende »

Perton

Waarom wel? Ze hebben Rosberg al voor de Duitse markt en hadden de kans om Hamilton erbij te krijgen tijdje terug. Als Rosberg daadwerkelijk de topcoureur is die sommigen al jaren in hem zien, is het om het even om hem of Hülkenberg te hebben.

0634

Maar het is niet alleen Mercedes. Waarom McLaren niet? En waarom McLaren vorig jaar niet? Waarom heeft Ferrari nauwelijks naar hem omgekeken toen Massa ging? Waarom is hij bij Red Bull nooit genoemd?

Alleen Lotus is serieus geweest en daar had hij een beetje pech door het financiele verhaal en omdat Grosjean dermate goed ging presteren dat die in ieder geval moest blijven, maar alles bij elkaar is Hulkenberg nooit serieus door een topteam bekeken. Hoe kan dat dan terwijl de rest van de wereld (chargerend gezegd uiteraard ;)) meent dat hij een buitengewoon talent is dat in een topteam wel even kampioen zal worden ?

Wings


Perton

Qua McLaren en Ferrari ben ik het met je eens. En dat Ferrari Kimi boven iemand voor de toekomst verkoos is veelzeggend, net als dat Red Bull wel met Kimi ging praten en niet met Hülkenberg, dat toont aan dat ze dus best bereid waren buiten hun eigen opleiding te kijken.

Dus ik ben het ook absoluut eens met mensen die zeggen dat het opvallend is dat geen topteam hem wil en dat valt mij ook op. Echter vind ik juist Mercedes dan persoonlijk een zwak voorbeeld om te geven, omdat daar eigenlijk wel duidelijk is waarom er geen plek is voor Hülkenberg.

Kootje

@Jeroen,

Tsja ... als ik daar het antwoord toch eens op wist.  :-\

Wings

@Perton: vergeten dat er al eerder twee Duitsers reden? Je verontwaardiging kan ik niet helemaal plaatsen. Los daarvan -maar dat is mijn tekortkoming- doelde ik op zowel McLaren als Mercedes. Eigenlijk de topteams met Duitse adem. Kan me niet voorstellen dat ze vies zijn van Duits talent.

Perton

#36
Rosberg was al de gedoodverfde opvolger van Barrichello (nee, dit is geen typo) bij Brawn, dus daar heeft Mercedes niet zoveel mee van doen gehad (al weet ik ook wel dat het contract er pas was nadat Mercedes het team had overgenomen, maar de kans is behoorlijk aannemelijk dat dit contract er ook gewoon was gekomen als het team in 2010 nog gewoon Brawn had geheten). Schumacher was een buitenkans die ze niet konden laten liggen nadat Button naar McLaren verkaste. Dat ze in het verleden dus twee Duitsers hadden, berust meer op toevalligheden en dingen die op het juiste moment op de juiste plaats samenvielen ellidan dat het echt een bewuste keuze was. Dus ik snap nog steeds niet zo goed waarom Mercedes als argument wordt aangedragen dat topteams niet in Hülkenberg geïnteresseerd zouden zijn, want het enige jaar dat er in de afgelopen jaren plek was, konden ze de wereldkampioen van 2008 krijgen, die tevens bekendstaat als een van de snelste coureurs in het hele veld. Je zou nog kunnen discussiëren over het feit of Hülkenberg niet misschien beter is dan Rosberg, maar goed, dat is dan ook het meeste wat je kan doen binnen de Mercedes-context.

Maar het is verder ook niet zo relevant blijkbaar, aangezien je ook McLaren erbij bedoelde. En qua McLaren ben ik het inderdaad volledig met je eens dat het veelzeggend is dat zij (evenals Ferrari, en in mindere mate Red Bull) hun oog nooit op Hülkenberg hebben laten vallen.

Ik heb Hülkenberg dan ook altijd enorm overhyped gevonden, maar ik betrap me er elk jaar weer op dat ik me een beetje laat meeslepen door die hype en hem toch goed begin te vinden, om het jaar erna toch weer bij mijn oorspronkelijke mening uit te komen. Waarna hij later in dat jaar weer beter gaat presteren (al dan niet door de auto) en de hele vicieuze cirkel blijft doorgaan.

0634

Nou, ik persoonlijk vínd hem ook goed. Heel goed, al vind ook ik hem weer wat overhyped want er zijn ook periodes geweest waarin hij langdurig niet opviel. Maarrrr ik lees vaak posts of lees stukjes op sites waarbij ik denk dat de afzender meent dat het een Vettel-achtig talent is. En dát betwijfel ik dus.

Ik weet ook wel dat de beste talenten niet altijd een kans krijgen in een topwagen, maar zo door de jaren heen zijn er diverse wisselingen bij topteams geweest en is hij nooit zelfs maar een serieuze optie geweest. Dat vind ik opvallend en dat zegt mij ook wel weer wat. Blijkbaar twijfelen grote teams aan hem, anders kan ik het niet echt verklaren.

Hij kan zich eigenlijk ook niet veel langer permiteren om bij een niet-topteam te blijven rijden. Ik bedoel, McLaren heeft nu Magnussen. RBR Ricciardo. Die zijn dus voorlopig voorzien van jonge talenten die misschien wel spoedig races kunnen gaan winnen. Ferrari heeft twee toppers vastliggen. Als niemand hardnekkig faalt, zijn de topteams voorlopig bezet en kan Hulk weleens overvleugeld worden door jongere talenten als Magnussen en Ricciardo. Dan is het momentum weg en kijkt men naar de jongere lichting (wat te denken van Bottas als die het goed doet in de rappe Williams).

Hulkenberg zal het teamduel met Perez sowieso moeten winnen. Want mocht hij niet winnen van iemand die door een topteam is weggestuurd als zijnde 'niet goed genoeg', dan ben je dus zelf ook klaar (voor de topteams dan)

Wings

@Perton: Nou ja, het staat er ook weer niet helemaal los van: dat Mercedes niet geïnteresseerd zou zijn in Duits kampioensmateriaal is wel een smaakversterker.

Sabai

#39
@Jeroen.  Ik vraag me af of Riccardo nou echt zo'n groot talent is .Hij heeft op mij nog nooit indruk gemaakt.  Maar hij mag het dit jaar bewijzen. Hulkenberg is misschien overhyped maar talent heeft hij zeker. Ook heeft hij geen grote sponsor achter zich staan zoals Perez en Maldonado.

0634

Ik denk dat Ricciardo een prima talent is. Anders loop je ook niet door die Red Bull jeugd heen, ze zijn daar niet moeilijk om je zomaar aan de kant te zetten als ze twijfelen. Qua snelheid over een ronde is hij prima, zal op zaterdagen uiteindelijk dichter op Vettel zitten dan Webber verwacht ik. Maakt weinig fouten, kan aardig racen. Een behoorlijke allround coureur, al vind ik hem soms wat blue, moet zichzelf wat meer profileren.

Hoe goed hij precies is zal de toekomst uit moeten wijzen, geen idee nog. Heeft ook te maken met zijn werkethiek, zijn mentaliteit, hoe hij met druk om kan gaan, zijn gevoel voor techniek, van alles. Ik zou in ieder geval niet durven zeggen dat Hulkenberg, Perez of Grosjean zomaar beter zijn. De tijd zal dat moeten leren.

Indertijd werd over Barrichello gezegd dat hij de opvolger van Senna was. Was echt een geweldig talent, ongehoord volgens velen. Nou ja, dat is best een leuke rijder gebleken maar verre van een Senna. Frentzen was volgens Duitse media ooit hét grote racetalent, beter nog dan Schumacher. Is ook anders gelopen. Button was ook echt een supertalent, maar een paar jaar later was hij compleet afgeschreven om vervolgens weer een paar jaar later alsnog de belofte in te lossen. Soms is het niet te voorspellen.

De basis bij Ricciardo is er. Verder is het afwachten hoe hij zich ontwikkeld. Zit ook een stukje geluk bij natuurlijk. Stel dat die Red Bull een jaar lang niets presteert, dan heeft dat ook effect op zijn reputatie.

Niels_

Tja, dat Hulkenberg niet bij een topteam zit, ligt dat echt wel aan zijn kwaliteiten? Magnussen komt uit het eigen opleidingsprogramma van McLaren, Ricciardo uit dat van Red Bull, Ferrari gaat voor de ervaring en voor een man die het huis al kent, nl. Kimi. Volgens mij heeft dat niets te maken met het feit dat Hulkenberg niet goed genoeg zou zijn, maar wel met het feit dat het plaatje voorlopig niet meteen lijkt te kloppen. In de F1 heb je soms geluk nodig, nog niet in het minst met het vinden van een goed zitje.

Perton

Natuurlijk komt Ricciardo uit het opleidingsprogramma van Red Bull, maar het feit dat ze met Raikkonen hebben gepraat, geeft aan dat ze zich niet op hun programma hebben blindgestaard. Natuurlijk is een bewezen kampioen iets anders dan Hülkenberg, maar als men 100% overtuigd was van die potentie van Hülkenberg was hij echt wel boven Ricciardo verkozen. Dus er is toch iets dat de teams er niet van overtuigt dat Hülkenberg echt dé man voor de toekomst is.

Vanuit Hülkenberg zijn perspectief zijn er genoeg redenen (excuses misschien?) te verzinnen waardoor het begrijpbaar wordt geacht dat Ferrari voor Raikkonen is gegaan, McLaren voor eerst Pérez en nu Magnussen en Red Bull voor Ricciardo, maar het blijft Formule 1, principes en afspraken worden makkelijk overboord gegooid als men de kans krijgt op verbetering. En Hülkenberg is blijkbaar, terecht of onterecht, in de ogen van de topteams niet die coureur die dat voor hen kan.

Franky R.

Hulk zou zijn gewicht tegen hebben...Dat lees ik veelal op de Britse F1-topics. En dat is een goed punt. Tegelijkertijd best triest dat je geen kans hebt op een topstoeltje, omdat je fysiek wat groter en zwaarder bent.

Perton

Ricciardo heeft ook brede heupen. Webber was ook niet de kleinste. Volgend jaar gaat het maximumgewicht als het goed is omhoog, dus ik vind dat gewicht-argument van Hülkenberg altijd een beetje een goedkope uitweg zoeken van zijn fans.