Race 1: Rolex Australian GP

Gestart door T.Nuvolari, 07 maart 2014 - 12:23:42

« vorige - volgende »

Wie gaat de eerste race winnen?

Vettel
0 (0%)
Riccardo
0 (0%)
Hamilton
11 (42.3%)
Rosberg
7 (26.9%)
Raikkonen
2 (7.7%)
Alonso
2 (7.7%)
Grosjean
0 (0%)
Maldonado
0 (0%)
Massa
3 (11.5%)
Bottas
0 (0%)
Button
0 (0%)
Magnussen
0 (0%)
Hulkenberg
0 (0%)
Perez
1 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Perton

Voor de duidelijkheid: Red Bull heeft op zaterdag de sensor wel vervangen en de oude teruggeplaatst, maar vervolgens in de race hun eigen methode gebruikt om de fuel flow te bepalen. Dus de FIA ging 'gewoon' uit van de sensor die volgens Red Bull niet werkte.

Volgens mij. Ingewikkelde kwestie. Dat hele idee van een fuel flow is belachelijk. Ik snap het idee erachter, maar net als met de voorvleugels had ik wat meer vrijhad gewild om verschillende oplossingen te zien. Net als KERS destijds, al was er toen maar één team dat met een andere oplossing kwam.

Perton

Red Bull was not the only team doubting the Formula 1 fuel flow sensors during the Australian Grand Prix, but its rivals knew they had to follow the FIA equipment.

As the reigning champion team prepares its appeal against Daniel Ricciardo's disqualification from second place at Albert Park, sources from other teams have told AUTOSPORT that they too experienced minor discrepancies between the sensor's rate and what their own fuel flow estimation was.

But on the back of clarifications made by the FIA earlier this month - making it clear that the fuel flow rate being produced by the sensor would be the one that determined conformity with the regulations - no other team went down the Red Bull route and deliberately ignored the sensor reading.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112973

Maikel0230

Citaat van: Perton op 17 maart 2014 - 12:38:09
Red Bull was not the only team doubting the Formula 1 fuel flow sensors during the Australian Grand Prix, but its rivals knew they had to follow the FIA equipment.

As the reigning champion team prepares its appeal against Daniel Ricciardo's disqualification from second place at Albert Park, sources from other teams have told AUTOSPORT that they too experienced minor discrepancies between the sensor's rate and what their own fuel flow estimation was.

But on the back of clarifications made by the FIA earlier this month - making it clear that the fuel flow rate being produced by the sensor would be the one that determined conformity with the regulations - no other team went down the Red Bull route and deliberately ignored the sensor reading.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112973

Dat zinnetje zegt alles, dit gaat Red Bull niet winnen, maar zoals je al zegt Perton, moeilijke zaak en feitelijk weten we hele verhaal niet denk ik.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Tuesday

Citaat van: Maikel0230 op 17 maart 2014 - 12:42:40
Citaat van: Perton op 17 maart 2014 - 12:38:09
Red Bull was not the only team doubting the Formula 1 fuel flow sensors during the Australian Grand Prix, but its rivals knew they had to follow the FIA equipment.

As the reigning champion team prepares its appeal against Daniel Ricciardo's disqualification from second place at Albert Park, sources from other teams have told AUTOSPORT that they too experienced minor discrepancies between the sensor's rate and what their own fuel flow estimation was.

But on the back of clarifications made by the FIA earlier this month - making it clear that the fuel flow rate being produced by the sensor would be the one that determined conformity with the regulations - no other team went down the Red Bull route and deliberately ignored the sensor reading.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112973

Dat zinnetje zegt alles, dit gaat Red Bull niet winnen, maar zoals je al zegt Perton, moeilijke zaak en feitelijk weten we hele verhaal niet denk ik.
waarom niet?? als Red Bull kan aantonen dat die sensor idd niet goed is en niet op een betrouwbare manier gecalibeerd wordt, dan hebben ze gewoon een zaak. En RBR is niet het enige team dat problemen heeft met de sensoren.

Maikel0230

#544
Kan best zijn maar die teams hebben wel het advies van de FIA opgevolgd, Red Bull heeft twee keer het advies naast zich neergelegd. Heb je het artikel dat Perton heeft gelinkt wel gelezen? De teams verkiezen de FIA methode

CitaatTEAMS HAVE FAITH IN THE FIA

The fuel flow sensor technology is new, and there have been issues with calibrating the sensors accurately since they were first tested.

But Red Bull's rivals are adamant that teams have to put their faith in the governing body.

Stefano Domenicali F1 Ferrari 2014

Ferrari team principal Stefano Domenicali said: "We need to rely on the fact that it is a situation that is well managed by the FIA, and that is it to be honest.

"We have the FIA that will do their job and I am sure there will not be a problem at all."

Mercedes motorsport boss Toto Wolff said: "I think it is just all the systems have to work together.

"The FIA is obviously controlling fuel flow and checking with all the teams, and it is a question of learning by doing it between the FIA and the teams.

"The fuel flow meter is an FIA system, and this needs to be integrated in the cars.

"This is a learning process where the teams support the FIA and vice versa."
]


Ik snap niet wat RB probeert te bewijzen, dit alles lijkt me onnodig, als de FIA je iets vraagt dan doe je dat gewoon.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Sphinx

RBR drijft de zaak m.i. op de spits. Of dat is om aan te tonen hoe krakkemikkig deze regel in elkaar zit, of gewoon om te kijken hoe ver ze kunnen gaan om een precedent te scheppen. De FIA zal iig niet zonder slag of stoot dit laten lopen, simpelweg om een voorbeeld te stellen. All the better voor hen dat nu juist het team dat overheersend kampioen werd vorig jaar dat voorbeeld / lijdend voorwerp moet zijn.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

Citaat van: Maikel0230 op 17 maart 2014 - 13:17:39
Kan best zijn maar die teams hebben wel het advies van de FIA opgevolgd, Red Bull heeft twee keer het advies naast zich neergelegd.

Het ook zijn dat die sensor wel de juiste meeting aangeeft en dat de teams de verkeerde meetmethode hanteren?
het gaat niet om adviezen, het gaat om de regels. En ja, dat laatste kan idd ook zo zijn, maar RBR is vrij zeker van haar zaak, dus laat ze dit voor eens en altijd goed uitzoeken.
En idd, wat SPhinx zegt, het lijkt er op dat RBR de zaak op de spits drijft. Om voor eens en altijd duidelijkheid te krijgen. Je kunt wel elke keer braaf naar de FIA luisteren en het hele seizoen op 95% (zomaar een percentage) gaan draaien, maar dat lijkt me zeker niet de goede oplossing. Je krijgt nu misschien weer dat de anti RBR's massaal achter de FIA gaan staan, maar dit gaat niet zozeer om RBR, maar puur om een betrouwbare meettechniek, waar iedereen uiteindelijk belang bij heeft

lieven

je mag er toch vanuit gaan dat alle sensoren van de teams op dezelfde manier worden gekalibreerd.
Dan zijn er volgende mogelijkheden:

-sensor werkt correct
-sensor is verkeerd gekalibreerd, dan is dit voor elk team hetzelfde
-sensor is stuk

Ik vermoed dat ze dat laatste wel gemakkelijk kunnen testen. en bij de andere 2 is het voor iedereen gelijk.

Tuesday

Citaat van: lieven op 17 maart 2014 - 13:53:27
je mag er toch vanuit gaan dat alle sensoren van de teams op dezelfde manier worden gekalibreerd.
Dan zijn er volgende mogelijkheden:

-sensor werkt correct
-sensor is verkeerd gekalibreerd, dan is dit voor elk team hetzelfde
-sensor is stuk

Ik vermoed dat ze dat laatste wel gemakkelijk kunnen testen. en bij de andere 2 is het voor iedereen gelijk.
wij mogen daar idd vanuit gaan, maar lijkt me prima dat de teams daar wat kritischer naar kijken. RBR/Renault moet wel erg zeker van haar zaak zijn, anders hadden ze dit risico nooit genomen.

Maikel0230

Maar dat gebeurt toch al Tuesday? In het autosport artikel staat dat de meeste teams vertrouwen hebben dat de FIA de sensor wel zullen kalibreren, zodat die uiteindelijk de exacte cijfers zal weergeven, iedereen in de paddock wist dat men hieromtrent de FIA moest volgen.

Lees de ganse verantwoording van de stewards maar eens
http://www.f1fanatic.co.uk/2014/03/16/stewards-detail-reasons-ricciardos-disqualification/

Je kan het stapje per stapje volgen, in mijn ogen heeft de FIA hier de juiste beslissing genomen, of dat nu anti-red bull is interesseert me geen bal want dat is het dus echt niet. Als alle teams, pak 95% zoals je zelf aanhaalt, rijden kan je je als RB niet permitteren om instructies van de FIA naast je neer te leggen. Zoals sphinx zegt:
Citaatsensor is verkeerd gekalibreerd, dan is dit voor elk team hetzelfde
dan is het niet eerlijk om RB om te doen waar ze zin in heeft tegenover de andere teams omdat het je niet zint dat die sensor een lichte afwijking weergeeft.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Tuesday

Citaat van: Maikel0230 op 17 maart 2014 - 14:51:48
Maar dat gebeurt toch al Tuesday? In het autosport artikel staat dat de meeste teams vertrouwen hebben dat de FIA de sensor wel zullen kalibreren, zodat die uiteindelijk de exacte cijfers zal weergeven, iedereen in de paddock wist dat men hieromtrent de FIA moest volgen.

Lees de ganse verantwoording van de stewards maar eens
http://www.f1fanatic.co.uk/2014/03/16/stewards-detail-reasons-ricciardos-disqualification/

Je kan het stapje per stapje volgen, in mijn ogen heeft de FIA hier de juiste beslissing genomen, of dat nu anti-red bull is interesseert me geen bal want dat is het dus echt niet. Als alle teams, pak 95% zoals je zelf aanhaalt, rijden kan je je als RB niet permitteren om instructies van de FIA naast je neer te leggen. Zoals sphinx zegt:
Citaatsensor is verkeerd gekalibreerd, dan is dit voor elk team hetzelfde
dan is het niet eerlijk om RB om te doen waar ze zin in heeft tegenover de andere teams omdat het je niet zint dat die sensor een lichte afwijking weergeeft.
wie zegt dat dat voor elk team hetzelfde is?? het is bij RBR geen eens bij beide auto's hetzelfde. Of had Vettel hetzelfde probleem ook?? De ganse verantwoording had ik gisteren al gelezen trouwens, die kun je na een wedstrijd gewoon op de site van de FIA vinden.

Perton

#551
Overigens is het natuurlijk wel een beetje aanstellerij van Red Bull. Als elk team op 95% rijdt, zijn de omstandigheden voor iedereen dus gewoon alsnog hetzelfde. Ik wil niet zeggen dat dat de juiste oplossing is, verre van, want eigenlijk zou elk team op 100% moeten kunnen rijden, maar Red Bull doet nu, ook weer in het vanmiddag verschenen artikel op Autosport, heel erg Calimero-achtig. Telkens zeggen: "Ja, maar heel veel andere teams klaagden ook." Maar die teams luisterden wél naar de instructies van de FIA. Sterker nog, her en de op internet las ik dat Mercedes vrijdag al is gewaarschuwd, en die hebben ook aanpassingen gedaan. En domineerden alsnog.

Wat Whiting voorafgaand aan het weekend ook heeft gezegd is dit:

"It is very apparent right from the beginning whether or not that sensor is going to work," he said. "It is either very, very good or a long way out, so you can identify whether or not that meter should be used.

"We monitor them all the way through the race and, if we see a fault, we have a fallback solution.

"For example, we would know what the fuel used was at the end of lap 24, and that is the starting point for our new calculation. So we are in good shape there."

Dus los van de sensor die de fuel flow meet, kan de FIA ook gewoon exact zien hoeveel brandstof er überhaupt is gebruik (ik vermoed dat dat met andere sensoren/metingen werkt, anders zou dat natuurlijk heel raar zijn), en zoals Whiting zegt, met die info kan je zelfs tijdens de race nog aanpassingen doen aan het aflezen van die sensor. Ik denk ook dat dit de reden is achter dat Red Bull tijdens de race is gewaarschuwd en dat het negeren daarvan heeft meegespeeld bij de diskwalificatie.

Volgens mij heeft de FIA sowieso allerlei reglementaire maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat teams geen poot om op te staan hebben in een situatie waarin Red Bull momenteel verkeerd. Of dat eerlijk is, is een tweede, maar reglementair gezien heeft Red Bull volgens mij echt niets tegen de diskwalificatie in te brengen. Daarom ben ik het wel eens met andere mensen hier dat Red Bull waarschijnlijk tot het einde gaat nu om te kijken wat voor precedenten er kunnen worden geschept.

Maikel0230

#552
Citaat van: Tuesday op 17 maart 2014 - 15:17:23wie zegt dat dat voor elk team hetzelfde is?? het is bij RBR geen eens bij beide auto's hetzelfde. Of had Vettel hetzelfde probleem ook?? De ganse verantwoording had ik gisteren al gelezen trouwens, die kun je na een wedstrijd gewoon op de site van de FIA vinden.

Tja als Horner zegt dat

CitaatThese fuel-flow sensors that are provided by the FIA to measure fuel have proved problematic down the pitlane since their introduction in testing,"

Dan neem ik aan dat de meeste teams weten dat er een afwijking op die dingen zit en dat de meeste weten dat ze moeten oppassen en de instructies moeten volgen. De FIA heeft al lang op geleden laten weten een nultolerantie toe te passen en RB mag nu best eens voelen dat doen waar je zin in hebt niet kan in deze sport. Ze hebben altijd als ze van vals spelen werden beschuldigd in de laatste vier jaar zich altijd achter de FIA verstopt en nu zijn die hun instructies ineens niet goed genoeg meer? Komaan zeg dat is echt wel calimero gedrag zoals Perton zegt.

@Perton ben het 100% met je post eens.

Verder zal ik hierop niet terugkomen, voor mij is het duidelijk genoeg wat er gebeurd is en wat er moet gebeuren.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Tuesday

Nogmaals, het gaat om 1 auto, niet om allebei!! ik snap niet dat jullie zo vroeg zijn met conclusies en dat het voor jullie allemaal duidelijk is, terwijl het om een heel technische discussie gaat. Ik heb daar ook geen verstand van, maar heb eerlijk gezegd wel meer vetrouwen in de technische kennis van Renault en RBR dan van de mensen die gisteren de beslissing tot diskwalificatie hebben genomen. Ik vind het overigens wel een goede beslissing want nu kunnen er in het beroep echte deskundigen naar kijken. Als er besloten was om niks te doen dan had je mogelijk in Maleisië hetzelfde probleem weer gehad. En Calimero gedrag bij Red Bull? dat zou je toch eerder bij een klein team verwachten? Als jullie met dit soort termen gaan gooien, dan vraag ik me al weer af of er wel objectief gekeken wordt.

Perton

Ik zal je neerbuigende verwijten maar even negeren, zolang de mods maar doorhebben dat ik me keurig heb gedragen in deze discussie.

Uiteraard gaat het om één auto. Daarom hebben ze ook voor die auto suggesties gekregen om maatregelen te nemen - die maatregelen hebben ze genegeerd en vervolgens gaan ze klagen dat ze gediskwalificeerd worden. En geven ze als argument dat bij andere teams ook problemen waren. Ik weet niet of dat bij die andere teams bij één auto was of bij twee auto's. Wat ik wel weet, is dat in ieder geval Mercedes de instructies gewoon heeft opgevolgd en welke auto het ook was: de ene behaalde pole, de ander domineerde de race.

Allicht zal ook de technische kennis van Red Bull en Renault beter zijn dan de mensen die de diskwalificate hebben bepaald. Maar die mensen zijn dan ook niet degene die hebben bepaald dat de auto van Ricciardo illegaal was, dat waren Jo Bauer en zijn mensen. En die hebben wél gewoon de technische kennis. Wat de wedstrijdleiding vervolgens doet is zeggen: "de technische mensen hebben dat en dat vergrijp geconstateerd, in de regels staat dat en dat, dit is de straf." Natuurlijk kan er nu door een Tribunaal van de FIA wat nauwkeuriger naar de zaken worden gekeken, maar het is niet zo dat er een paar simpele zielen zonder technische kennis maar wat hebben gedaan.

De discussie is inderdaad deels technisch, maar een niet te onderschatten deel van de diskwalificatie heeft niet eens te maken het met technische aspect, maar met het niet naleven van bepaalde procedures. Natuurlijk volgt dat niet naleven uit de overtuiging dat er technisch iets niet in de haak was met de sensoren, volgens Red Bull, maar dat neemt niet weg dat die procedures en wél gevolgd hadden moeten worden. Daar kan ik, en Maikel ook, en andere mensen ongetwijfeld ook, prima conclusies aan verbinden.

De conclusie is namelijk dat de diskwalificatie regeltechnisch volledig terecht was. Wat ik echter ook goed vind, is dat Red Bull het doorzet met een beroep, zodat er misschien kan worden gekeken hoe de procedures misschien wat eerlijker kunnen. Dat ik in deze achter Red Bull sta, staat echter los van de uitspraken die ze in de media doen, en die vind ik wat Calimero-achtig. En ik weet dat de oorspronkelijke definitie hiervan is dat het een kleine organisatie is die zich zo moet gedragen, maar in het hedendaagse taalgebruik is het een synoniem geworden van aanstellerij.

Dus mijn excuses dan dat ik de verkeerde term heb gebruikt, maar ik blijf erbij dat Red Bull zich wel een beetje aanstelt door telkens maar te roepen: "Ja, maar andere teams klagen ook." Als daar een betere term voor is dan Calimero-gedrag, dan hoor ik dat graag. Feit blijft dat die andere teams, of ze nou één of twee auto's met problemen hadden, wél naar de FIA hebben geluisterd. En dus de juiste procedures hebben gevolgd - en niet zijn gediskwalificeerd.