Race 1: Rolex Australian GP

Gestart door T.Nuvolari, 07 maart 2014 - 12:23:42

« vorige - volgende »

Wie gaat de eerste race winnen?

Vettel
0 (0%)
Riccardo
0 (0%)
Hamilton
11 (42.3%)
Rosberg
7 (26.9%)
Raikkonen
2 (7.7%)
Alonso
2 (7.7%)
Grosjean
0 (0%)
Maldonado
0 (0%)
Massa
3 (11.5%)
Bottas
0 (0%)
Button
0 (0%)
Magnussen
0 (0%)
Hulkenberg
0 (0%)
Perez
1 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

gloudiesaurus

Interresant. Het team liet Ricciardo tijdens de race via de boordradio ook nog weten dat hij geen benzine hoefde te sparen... Dit terwijl het team door de FIA gewaarschuwd zou zijn. Opvallend.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Dank voor de uitleg. En check mijn edit in bovenstaande post. Ik denk dat die diskwalificatie gehandhaafd gaat blijven, vanwege het sensorgebruik van Red Bull, maar goed, ik heb er natuurlijk verder geen verstand van, dus we zullen het wel zien.

SDG

#497
Citaat van: Jozef op 16 maart 2014 - 14:21:11
Citaat van: Perton op 16 maart 2014 - 14:14:11
Ja, Jozef, dat snap ik, maar hoe kan het de hele tijd gebeuren? Je hebt toch gewoon 100kg, zit je eronder aan het einde van de race, prima, zit je erboven ook prima? Dat als ik 80 kilo in de eerste 10 ronden wil gebruiken en vervolgens in slakkentempo de resterende ronden doen, dan moet dat toch gewoon mogen? Zoals het er nu staat, klinkt het alsof je per ronde een minimum- en maximumverbruik mag hebben.

Ik zou zeggen dat als aan het einde van de race was gebleken dat ie 101 kg had gebruikt, er in het persbericht van de wedstrijdleiding had gestaan: "Ricciardo exceeded the maxium of 100kg", maar dan wat beter juridisch verwoord.

Dat ís ook praktisch zo. De fuel flow mag op geen enkel moment boven de 100kg/h ofwel 27.8 gram per seconde komen. Daar is de fuel flow meter voor, niet om het totale verbruik te meten.

Er blijft blijkbaar veel verwarring over de 100 kg en de 100 kg/h, maar er zijn twee van elkaar losstaande regels waar je aan moet voldoen:
1. het totale verbruik mag niet over de 100 kg zijn
2. het momentane verbruik mag op geen enkel moment hoger zijn dan 100 kg/h

Red Bull gaat in beroep want het zegt dat er dit weekend vaak problemen waren met de fuel flow meter. Volgens hen is het dus een meetfout en hebben ze de regels niet overtreden. Gaat nog een interessante zaak worden. De stewards die deze beslissing hebben genomen, hebben volgens Racecar Engineering geen enkele technische achtergrond. In beroep kunnen er hopelijk technisch onderlegde mensen naar kijken, dan komen Red Bull en Ricciardo er misschien mee weg. Ik heb er wel vertrouwen in dat, hoe de vork ook aan de steel zit, er uiteindelijk een correcte beslissing zal komen. Maar misschien moeten we daar nog een paar weken op wachten...

In een technische sport waar zulke belangen mee gemoeid zijn als de F1 is zoiets eigenlijk niet langer te rechtvaardigen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 16 maart 2014 - 14:21:11
Red Bull gaat in beroep want het zegt dat er dit weekend vaak problemen waren met de fuel flow meter. Volgens hen is het dus een meetfout en hebben ze de regels niet overtreden. Gaat nog een interessante zaak worden. De stewards die deze beslissing hebben genomen, hebben volgens Racecar Engineering geen enkele technische achtergrond. In beroep kunnen er hopelijk technisch onderlegde mensen naar kijken, dan komen Red Bull en Ricciardo er misschien mee weg. Ik heb er wel vertrouwen in dat, hoe de vork ook aan de steel zit, er uiteindelijk een correcte beslissing zal komen. Maar misschien moeten we daar nog een paar weken op wachten...
dus blijft het onduidelijk. Dan laat ik Ricciardo voorlopig nog ff op P2 staan ;)

Perton

Citaat van: gloudiesaurus op 16 maart 2014 - 14:22:18
Interresant. Het team liet Ricciardo tijdens de race via de boordradio ook nog weten dat hij geen benzine hoefde te sparen... Dit terwijl het team door de FIA gewaarschuwd zou zijn. Opvallend.
Tsja als zij een niet door de FIA goedgekeurde sensor gebruiken die aangeeft dat er geen problemen zijn met de flow, zoals ik het persbericht lees, dan zullen ze oprecht hebben gedacht dat het inderdaad goed zat bij Ricciardo. Maar dan moet je wel compleet achterlijk, wereldvreemd of arrogant zijn wil je denken dat je er bij de FIA mee kan wegkomen. Jullie mogen zelf invullen wat Red Bull/Newey/de engineers zijn.

@SDG, daar zijn Jo Bauer en zijn mannetjes voor natuurlijk. Die hebben die kennis wél, en melden de problemen aan de wedstrijdleiding. Die moeten vervolgens met die info een 'juridische' beslissing nemen. Als Bauer zegt: "het klopt niet", dan klopt het ook gewoon niet, maakt niet uit wat de achtergrond van de mensen in de wedstrijdleiding is. Die moeten enkel oordelen of Red Bull een geldige reden had om het niet te laten kloppen, en als dan blijkt dat die een verkeerde sensor hebben gebruikt, dan maakt het weinig uit of er een technische achtergrond bij de wedstrijdleiding is.

Wings

De vraag is natuurlijk wel dat als er problemen zijn met de fuel flow meter een correct verbruik afgelezen kan worden. Als dat niet gegarandeerd kan worden kan Red Bull nog wel eens aan het kortste eind trekken. Zeker omdat het probleem bekend was.

Tuesday

waarom geen zwarte vlag trouwens?? als de overtreding tijdens de race al is waargenomen?

Perton

Although the FIA has live data of the fuel flow meters that monitor usage, Whiting said that any potential infringement of the rules would only be dealt with after the finish.

When asked if there could be an instant verdict in the event of a driver going over the limit just before the finish line, he said: "No, I don't think we would know with complete certainty at that point - it would have to be investigated.

"It is no different to any other technical check because checks get made for two and a half hours after the race. Any one of those checks could mean disqualification."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112882/

Hierom.

Wings

Citaat van: Wings op 16 maart 2014 - 14:29:18
De vraag is natuurlijk wel dat als er problemen zijn met de fuel flow meter een correct verbruik afgelezen kan worden. Als dat niet gegarandeerd kan worden kan Red Bull nog wel eens aan het kortste eind trekken. Zeker omdat het probleem bekend was.

Ah, de meter is van de FIA lees ik! In dat geval mag het bovenstaande genegeerd worden. Onterechte opmerking.

Perton

Citaat"It's immature technology, and it's impossible to rely 100% on that sensor, which had proved to be problematic in almost every session that we've run in."

http://adamcooperf1.com/2014/03/16/christian-horner-its-impossible-to-rely-100-on-that-sensor/

Grappig dat het 14 andere coureurs (ok laten we Bianchi niet meerekenen, 13 dan) wel gewoon zonder problemen is gelukt.

Jozef

Ik heb nu het hele FIA-document doorgelezen en dit is toch wel een héél gevoelige zaak waar je lang over kunt discussiëren. De fuel flow meter op Ricciardo's auto werd ook op vrijdag al gebruikt. De metingen ervan waren aanvankelijk goed, maar zijn tijdens FP1 plots verschoven waardoor het erop leek dat Ricciardo de 100kg/h overschreed.

Red Bull dacht echter dat de sensor slecht was en gebruikte zaterdag een andere sensor. De metingen daarvan waren ook niet bevredigend (wat "niet bevredigend" betekent, weet ik niet: ook een meting van >100kg/h, of helemaal geen meting?). Daarom werd Red Bull verteld terug de oude sensor op de auto te zetten én dat ze hun fuel flow dan maar moesten aanpassen zodat de meting wel onder 100 kg/h zou komen.

Red Bull heeft de sensor teruggezet maar heeft de fuel flow niet aangepast. De meting kwam dus nog steeds vaak boven 100 kg/h uit.

Tijdens de race heeft Jo Bauer de oproep herhaald, maar Red Bull gaf er nog steeds geen gehoor aan, in de overtuiging dat de flow niet boven de 100 kg/h was en dat de meting gewoon niet goed was.

Nu, een belangrijk element is dit: er is een vaste procedure in het geval van een defecte sensor. De FIA neemt dan het initiatief om op een ander meetsysteem over te schakelen, niet het team. Red Bull heeft er nu zelf voor gekozen om op een ander systeem over te schakelen, zonder goedkeuring van de FIA. Het document van de stewards sluit dan ook terecht af met:
"That regardless of the team's assertion that the sensor was fault, it is not within their discretion to run a different fuel flow measurement method without the permission of the FIA."

Alleen al daarom heeft Red Bull volgens mij geen poot om op te staan. Ze hebben op eigen initiatief gehandeld, en dat strookt niet met de richtlijnen. Dan ben je af.

Daniel Ricciardo is echter slachtoffer in deze. ALS de sensor echt slecht was, dan heeft hij geen voordeel gehad. Het staat ook vast dat hem geen schuld treft. Als Red Bull kan aantonen dat de flow effectief nooit over de 100kg/h is gegaan, dan lijkt het me logisch en rechtvaardig dat Ricciardo zijn tweede plaats en bijhorende punten behoudt. Maar het lijkt me ook logisch dat Red Bull geen punten voor het constructeurskampioenschap kan krijgen, omdat ze hoe dan ook niet op eigen houtje hadden mogen afwijken van de standaardprocedure.

Dat laatste is speculatie van mijn kant, maar lijkt me een logische en rechtvaardige beslissing.

Perton

Jozef, dat is inderdaad precies hoe ik er over denk, nu ik het document ook nog eens heb gelezen.

Indien aantoonbaar is dat Ricciardo de fuel flow inderdaad niet heeft overschreden, dan denk ik dat jouw oplossing inderdaad een heel goede is. Geen constructeurspunten, wel coureurs. Beetje zoals in 1999, ik meen Oostenrijk, dat McLaren haar punten kwijtraakte omdat een zegel op de motoren was verbroken.

Wings

Dat zijn toch halve maatregelen? De auto is of wel of niet conform het technisch reglement.

Perton

Nee. Zo werkt het dus niet. De auto voldeed mogelijk dus wél aan alle reglementen, maar Red Bull heeft verkeerde procedures gevolgd. Het is niet zwart-wit in deze situatie.

Franky R.

Jezusmina, hoe verwarrend kun je het hebben...Ik heb het betoog van Jozef drie keer gelezen, en nog vind ik het niet zonneklaar. Iets zegt mij dat Ricciardo wellicht zijn punten terug krijgt.


Typisch FIA om zo onduidelijk te zijn. Bouw dan een standaard brandstoftank waar niet meer dan 100 kilo of 130 Liter brandstof in kan, en laat de heren coureurs en strategen het lekker zelf uitzoeken...


Maar dat zal wel te simpel zijn? ::)