Testweek 2: Pre-season testing, Bahrain International Circuit, Sakhir

Gestart door Maikel0230, 13 februari 2014 - 19:30:34

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Perton op 25 februari 2014 - 20:37:45
Het zeg natuurlijk helemaal niets, maar dit is Gary Anderson zijn analyse van hoe de teams er momenteel voorstaan, rekening houdend met welk team met welke banden reed en zulks:

    Team-Engine           Deficit
1. Mercedes
2. McLaren-Mercedes      +1.795%
3. Force India-Mercedes  +3.390%
4. Ferrari               +3.466%
5. Williams-Mercedes     +4.055%
6. Sauber-Ferrari        +4.606%
7. Lotus-Renault         +5.815%
8. Toro Rosso-Renault    +6.101%
9. Red Bull-Renault      +6.597%
Qualifying time cut off. +7.000%
10. Caterham-Renault      +7.045%
11. Marussia-Ferrari      +9.892%


Uiteraard is dat een momentopname en houdt het geen rekening met ontwikkelingen die deze week nog plaatsvinden, of tussen nu en Melbourne, dus het is volledig zinloos om conclusies te verbinden aan dit lijstje. Maar deze opmerking van Anderson vind ik op zich wel interessant:

Fuel load makes a big difference to lap time, roughly 0.33 seconds per 10kg. But with the cars limited to a maximum of 100kg, between a low-fuel run of 10kg and a race-start fuel load of 100kg there should only be a maximum difference of three seconds - or, based on Mercedes' fastest time, 3.216 per cent.
dan zou Rosberg ook een seconde sneller zijn als Hamilton, dat gelooft ook niemand toch?? Dit is wel heel erg nattevingerwerk, als je t 2 dagen eerder had gedaan was het lijstje ook weer heel anders geweest. Dat Mercedes en McLaren er het beste voorstaan geloof ik direct, maar verschillen zullen nooit zo groot zijn.

Maikel0230

Ik heb het al vaker gezegd op de autosport forums, als het op pre season testing aankomt is Gary helemaal niet betrouwbaar, gaat veel te diep analalyseren wat hij denkt te zien en komt vaak met slechte analyses. Tijdens het seizoen is hij veel beter, is al jaren zo overigs, hij verklaarde vorig jaar bijvoorbeeld dat McLaren op basis van de eerste testdag kampioen zou worden, dat heeft hij lang volgehouden tot dat het team zelf aangaf een slechte wagen te hebben.

Tijden betekenen nu nog niets, dat weet hij ook en ik snap daarom ook niet waarom hij dit als basis voor zijn analyse gebruikt.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Daarom zei ik uiteraard ook dat het helemaal niets zegt, maar ik gokte dat er misschien wel wat mensen waren die het zouden willen weten. Vandaar.

Maikel0230

Was ook helemaal geen kritiek op jou Perton, ik snap best dat je dit met ons wil delen.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

Citaat van: NielsD op 24 februari 2014 - 21:00:49
Citaat van: Franky R. op 24 februari 2014 - 20:36:20
Citaat van: NielsD op 24 februari 2014 - 20:29:58
Maar waarom rijdt Renault met geknepen motoren? Helemaal in dit stadium, met de nieuwe motoren, lijkt het me dat je de motor optimaal wil gebruiken om ook de data op hoge snelheid te kunnen bekijken. Daarnaast lijkt het me dat de motoren op hogere topsnelheden nog warmer worden en Red Bull had toch last van gesmolten onderdelen in Jerez? Of heb ik dat bij het verkeerde eind?

Tja, je stelt logische vragen...Met langzaam rijden lost je niet veel op idd. Maar we hebben nog een testsessie te gaan. Straks knalt Vettel als vanouds de snelste tijden op het bord. Ik wacht gewoon rustig af.

Ja, dat is waar. Maar ik snap het gewoon niet, de testdagen zijn al minimaal en als je dan niet alle dagen voluit gaat.

Omdat om veilig voluit te gaan, ze moeten weten wat ze precies moeten doen met alle systemen. Dat gaat dan om simpelweg injectie en ontsteking maar nu vooral over de aansturing van alle ERS-systemen, de turbo en de intercooler. Veel is natuurlijk al op de testbank getest, maar als alles in een echte auto zit is de realiteit toch net anders. Het gaat met andere woorden om finetunen.

Als je met een nieuwe motor op de proppen komt en je gaat meteen voluit, dan weet je bijna zeker dat je alles meteen in de soep draait. Nu het een paar uur duurt om een motor te vervangen, is dat een slecht idee tijdens je schaarse testdagen. Je begint dus rustig aan, bestudeert de motor, stelt bij, en bouwt langzaam het vermogen op.

Alleen gaat dat opbouwen nu wel veel te langzaam bij Renault...

janke

Citaat van: Jozef op 26 februari 2014 - 01:53:01
Citaat van: NielsD op 24 februari 2014 - 21:00:49
Citaat van: Franky R. op 24 februari 2014 - 20:36:20
Citaat van: NielsD op 24 februari 2014 - 20:29:58
Maar waarom rijdt Renault met geknepen motoren? Helemaal in dit stadium, met de nieuwe motoren, lijkt het me dat je de motor optimaal wil gebruiken om ook de data op hoge snelheid te kunnen bekijken. Daarnaast lijkt het me dat de motoren op hogere topsnelheden nog warmer worden en Red Bull had toch last van gesmolten onderdelen in Jerez? Of heb ik dat bij het verkeerde eind?

Tja, je stelt logische vragen...Met langzaam rijden lost je niet veel op idd. Maar we hebben nog een testsessie te gaan. Straks knalt Vettel als vanouds de snelste tijden op het bord. Ik wacht gewoon rustig af.

Ja, dat is waar. Maar ik snap het gewoon niet, de testdagen zijn al minimaal en als je dan niet alle dagen voluit gaat.

Omdat om veilig voluit te gaan, ze moeten weten wat ze precies moeten doen met alle systemen. Dat gaat dan om simpelweg injectie en ontsteking maar nu vooral over de aansturing van alle ERS-systemen, de turbo en de intercooler. Veel is natuurlijk al op de testbank getest, maar als alles in een echte auto zit is de realiteit toch net anders. Het gaat met andere woorden om finetunen.

Als je met een nieuwe motor op de proppen komt en je gaat meteen voluit, dan weet je bijna zeker dat je alles meteen in de soep draait. Nu het een paar uur duurt om een motor te vervangen, is dat een slecht idee tijdens je schaarse testdagen. Je begint dus rustig aan, bestudeert de motor, stelt bij, en bouwt langzaam het vermogen op.

Alleen gaat dat opbouwen nu wel veel te langzaam bij Renault...
t
Maar is het niet zo dat de nieuwe motoren al een racesimulatie op de testbank hebben gedaan? En zo draait op half en vollast? Ben het wel met je eens dat je de nevenaggregaten pas goed kunt testen op de wagen zelf. Dan krijg je de juiste data over de koeling en het ergens te heet worden van wat aggregaten en het ERS systeem. Of niet?
Some things are too important to be left in the past.

NielsD

Citaat van: Jozef op 26 februari 2014 - 01:53:01
Citaat van: NielsD op 24 februari 2014 - 21:00:49
Citaat van: Franky R. op 24 februari 2014 - 20:36:20
Citaat van: NielsD op 24 februari 2014 - 20:29:58
Maar waarom rijdt Renault met geknepen motoren? Helemaal in dit stadium, met de nieuwe motoren, lijkt het me dat je de motor optimaal wil gebruiken om ook de data op hoge snelheid te kunnen bekijken. Daarnaast lijkt het me dat de motoren op hogere topsnelheden nog warmer worden en Red Bull had toch last van gesmolten onderdelen in Jerez? Of heb ik dat bij het verkeerde eind?

Tja, je stelt logische vragen...Met langzaam rijden lost je niet veel op idd. Maar we hebben nog een testsessie te gaan. Straks knalt Vettel als vanouds de snelste tijden op het bord. Ik wacht gewoon rustig af.

Ja, dat is waar. Maar ik snap het gewoon niet, de testdagen zijn al minimaal en als je dan niet alle dagen voluit gaat.

Omdat om veilig voluit te gaan, ze moeten weten wat ze precies moeten doen met alle systemen. Dat gaat dan om simpelweg injectie en ontsteking maar nu vooral over de aansturing van alle ERS-systemen, de turbo en de intercooler. Veel is natuurlijk al op de testbank getest, maar als alles in een echte auto zit is de realiteit toch net anders. Het gaat met andere woorden om finetunen.

Als je met een nieuwe motor op de proppen komt en je gaat meteen voluit, dan weet je bijna zeker dat je alles meteen in de soep draait. Nu het een paar uur duurt om een motor te vervangen, is dat een slecht idee tijdens je schaarse testdagen. Je begint dus rustig aan, bestudeert de motor, stelt bij, en bouwt langzaam het vermogen op.

Alleen gaat dat opbouwen nu wel veel te langzaam bij Renault...

Dat je het eerst moet opbouwen snap ik, wat jij in je laatste zin zegt, daar wilde ik ook naar toe. Het duurt allemaal zo lang. Renault heeft intussen zelf ook toegegeven dat ze weken achter op schema liggen, en dan heb je nog maar vier testdagen. Als je in Melbourne niet weet wat de motoren op volle snelheid doen, dan ben je wel de sjaak.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Dimensie

Ze testen de motoren voluit op de testbank, ers testen is wat anders..

Arthur

Citaat van: Dimensie op 26 februari 2014 - 14:03:21
Ze testen de motoren voluit op de testbank, ers testen is wat anders..

En koeling wordt anders als de motor samen met de andere systemen ingebouwd zijn. Dan begint het  verdere testen...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel