Over de top

Gestart door Breaktest, 05 februari 2014 - 12:44:49

« vorige - volgende »

Matthijs

Wat wel zou kunnen is dat je je op 35+ leeftijd minder snel kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Misschien wel gewoon omdat je het al zolang anders hebt gedaan. Je zag het aan Damon Hill met de gegroefde banden, je zag het aan Schumacher met de Pirelli's, je zag het aan Webber en de diffusers. In combinatie met het besef dat je in de herfst van je carriere zit, kan motivatie en relativering bij oudere coureurs wellicht een rol spelen de handdoek in de ring te gooien?

T.Nuvolari

Belangrijkste factoren, motivatie en eens op een bepaalde leeftijd neem je ook gewoon minder risico volgens mij.

Gas intrappen en goed sturen kan je volgens mij niet verleren. Fysiek of reactiesnelheid hebben er volgens mij nog weinig mee te maken als je 34 of 35 bent. Tegen de 40 is misschien al een ander verhaal. Alhoewel... Als je kijkt hoe sommige wereldse keepers kunnen doorgaan tot ze 40 of ouder zijn.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 09:08:48
Maar welke fysieke of mentale ongemakken beleef je tussen je 35e en je 40e waarom je níet meer top zou zijn? Dat zie ik (nog) niet echt namelijk.
je begon zelf over tennis, waarom zou dat niet in mindere mate van toepassing zijn bij F1? In heel veel sporten ligt de top (gemiddeld) al voor de 30e. Het zijn maar kleine dingetjes, maar in topsport kan dat net doorslaggevend zijn.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 06 februari 2014 - 11:59:36
Wat wel zou kunnen is dat je je op 35+ leeftijd minder snel kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Misschien wel gewoon omdat je het al zolang anders hebt gedaan. Je zag het aan Damon Hill met de gegroefde banden, je zag het aan Schumacher met de Pirelli's, je zag het aan Webber en de diffusers. In combinatie met het besef dat je in de herfst van je carriere zit, kan motivatie en relativering bij oudere coureurs wellicht een rol spelen de handdoek in de ring te gooien?
Hier sluit ik me aan. Plus dat men rond die leeftijd meestal 'loaded' is.

Dimensie

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 09:08:48
Maar welke fysieke of mentale ongemakken beleef je tussen je 35e en je 40e waarom je níet meer top zou zijn? Dat zie ik (nog) niet echt namelijk.

Als ik nu een spel speel online win ik dat lang zo snel niet meer van de jongere generatie, maar ik heb wel wat meer ervaring.
Als ik voor mezelf spreek word reactie vermogen minder na je dertigste.

0634

#35
Citaat van: Tuesday op 06 februari 2014 - 12:47:55
Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 09:08:48
Maar welke fysieke of mentale ongemakken beleef je tussen je 35e en je 40e waarom je níet meer top zou zijn? Dat zie ik (nog) niet echt namelijk.
je begon zelf over tennis, waarom zou dat niet in mindere mate van toepassing zijn bij F1? In heel veel sporten ligt de top (gemiddeld) al voor de 30e. Het zijn maar kleine dingetjes, maar in topsport kan dat net doorslaggevend zijn.

Nog los van het veel intensievere karakter van een tenniswedstrijd tov een autorace: Bij tennis speelt een gemiddelde speler tig wedstrijden per jaar, een F1-rijder rijdt 20 races maximaal. Bij toptoernooien staan tennissers soms drie, vier uur op de baan en mogen dan overmorgen nog een keer, tot wel 6 keer per toernooi. Allicht dat je lichaam dan sneller zegt dat je het wel uit mag zoeken. F1 zoekt natuurlijk de grenzen van het fysiek totaal niet op.

Fysiek gezien is F1 echt geen probleem voor een goed getrainde vent van 38. Ik durf te stellen dat als ik zie wat Webber allemaal naast F1 deed, hij een van de fitste rijders moet zijn, geldt overigens ook voor Button.

Bovendien heb ik eens wat (ziek thuis dus alle tijd) rondgesnuffeld op het internet maar er is niet echt veel te vinden over reactieafname of concentratieverlies op die leeftijden. Ja, als je ouder wordt neemt het af, maar dat kan jaren en jaren schelen tussen personen onderling en letterlijke leeftijden worden niet genoemd maar er wordt constant gepraat over ouderen. En dan denk ik niet aan dertigers.

Dus eigenlijk is er weinig reden om aan te nemen dat je tussen je 35e en 40e per definitie over de top bent. Los van, zoals een aantal hierboven al terecht opmerkten, motivatie-issues.

Waarmee ik overigens niet wil stellen dat Webber niet over zijn top heen was, en misschien nog wel meer rijders, alleen het is m.i. geen regel dat dat aan een specifieke leeftijd ligt.

Kronos

Je wordt wel minder interessant voor de media en hierdoor ook minder interessant voor sponsoren.

Buiten het mentale aspect zal ook dit meespelen...

0634

Waarom word je minder interessant voor media en sponsoren?

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 13:06:08
Citaat van: Tuesday op 06 februari 2014 - 12:47:55
Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 09:08:48
Maar welke fysieke of mentale ongemakken beleef je tussen je 35e en je 40e waarom je níet meer top zou zijn? Dat zie ik (nog) niet echt namelijk.
je begon zelf over tennis, waarom zou dat niet in mindere mate van toepassing zijn bij F1? In heel veel sporten ligt de top (gemiddeld) al voor de 30e. Het zijn maar kleine dingetjes, maar in topsport kan dat net doorslaggevend zijn.

Nog los van het veel intensievere karakter van een tenniswedstrijd tov een autorace: Bij tennis speelt een gemiddelde speler tig wedstrijden per jaar, een F1-rijder rijdt 20 races maximaal. Bij toptoernooien staan tennissers soms drie, vier uur op de baan en mogen dan overmorgen nog een keer, tot wel 6 keer per toernooi. Allicht dat je lichaam dan sneller zegt dat je het wel uit mag zoeken. F1 zoekt natuurlijk de grenzen van het fysiek totaal niet op.

Fysiek gezien is F1 echt geen probleem voor een goed getrainde vent van 38. Ik durf te stellen dat als ik zie wat Webber allemaal naast F1 deed, hij een van de fitste rijders moet zijn, geldt overigens ook voor Button.

Bovendien heb ik eens wat (ziek thuis dus alle tijd ;) ;)) rondgesnuffeld op het internet maar er is niet echt veel te vinden over reactieafname of concentratieverlies op die leeftijden. Ja, als je ouder wordt neemt het af, maar dat kan jaren en jaren schelen tussen personen onderling en letterlijke leeftijden worden niet genoemd maar er wordt constant gepraat over ouderen. En dan denk ik niet aan dertigers.

Dus eigenlijk is er weinig reden om aan te nemen dat je tussen je 35e en 40e per definitie over de top bent. Los van, zoals een aantal hierboven al terecht opmerkten, motivatie-issues.
daarom zeg ik ook; 'mindere mate'. F1 is ook echt wel fysiek, maar dan nog, ik zeg ook niet dat het persé een fysiek probleem is. Ik denk dat Federer fysiek misschien wel beter is als 5 jaar terug, maar toch is het allemaal een stuk minder. Als je kijkt naar Moto GP zie je ook dat Rossi aan alle kanten overvleugeld wordt (Marquez, Pedrosa, Lorenzo, Stoner). Hij zal best nog tot achter in de 30 mee kunnen komen in de Moto GP en daarna misschien nog wel een paar jaartjes Superbike, maar WK zie ik m niet meer worden (zn laatste was op zn 30e). Waar het m precies in zit weet ik ook niet, maar als je gewoon naar alle statistieken kijkt, in F1 maar ook in andere topsporten. Maar goed, t is ook een beetje wat je onder 'over de top' verstaat. Als het om de absolute piek gaat dan kan ik toch niets anders dan concluderen dat zo rond de 30 zou moeten liggen. Wat mij betreft is het iig iets anders dan 'over the hill' zijn, dat klinkt misschien hetzelfde, maar volgens mij zit er toch een wezenlijk verschil tussen die 2 uitdrukkingen.

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 06 februari 2014 - 11:59:36
Wat wel zou kunnen is dat je je op 35+ leeftijd minder snel kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Misschien wel gewoon omdat je het al zolang anders hebt gedaan. Je zag het aan Damon Hill met de gegroefde banden, je zag het aan Schumacher met de Pirelli's, je zag het aan Webber en de diffusers. In combinatie met het besef dat je in de herfst van je carriere zit, kan motivatie en relativering bij oudere coureurs wellicht een rol spelen de handdoek in de ring te gooien?


En aansluitend op de laatste reactie van Tuesday; Het aanschouwen van de jeugd. Iemand had het al over onlinegames. Dat je wel de ervaring had maar niet meer de vingervlugheid, het instinct om ze nog te verslaan.


Ik weet nog een verhaal over John Watson, hoe hij tot de conclusie kwam dat het genoeg was. Hij reed tijdens een kwalificatie achter Ayrton Senna en zag de Braziliaan de bochten aanvallen op een manier die Watson jaren geleden ook al deed. ;D




Kronos

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 13:15:32
Waarom word je minder interessant voor media en sponsoren?

Op dit moment ligt de focus van de Formule 1 bijzonder veel op de jonge coureurs. Een Giedo van der Garde was al een oud mannetje als Rookie zijnde vorig seizoen.
Die trend zal zich zeker door gaan zetten, coureurs starten eerder, worden eerder kampioen... daarna begint het probleem.

Als je al meerdere jaren op rij kampioen wordt of bovenmatig goed presteert, beide interessant voor sponsoren en media, creëer je een verwachting.
Deze verwachting ieder jaar waarmaken zal uiteindelijk niet lukken waardoor de aandacht verschuift naar een andere opkomende 'jonge god'.

Ik ben zelfs van mening dat je dit al ziet bij mensen die nog steeds kampioen worden!

Zo zal Vettel het eerste en tweede jaar veel meer media-aandacht hebben gehad dan hij dit heeft ondervonden het afgelopen seizoen (dan heb ik dus voornamelijk over aandacht bij het grote publiek, dat is namelijk het deel dat interessant is voor sponsoren).

Verder is een jonger persoon gemakkelijker in de marketing.

Komende jaren zal de gemiddelde leeftijd van een F1 coureur verder zakken (zoals dit al decenia het geval is).
Dit heeft echt niet alleen met fysieke en psychische beperkingen te maken.

Gemiddelde pensioensleeftijd F1 coureur (sinds 2000, inclusief onvrijwillige pensioneringen) is 30 jaar

Gestarte coureurs met een leeftijd boven de 40 jaar de afgelopen decenia:

1950 - 1960: 80
1960 - 1970: 27
1970 - 1980: 7
1980 - 1990: 5
1990 - 2000: 2
2000 - heden: 2

0634

CitaatGemiddelde pensioensleeftijd F1 coureur (sinds 2000, inclusief onvrijwillige pensioneringen) is 30 jaar
Maar dat heeft niks met leeftijd te maken, maar meer met de onvrijwillige pensioneringen. Want geen rijder vind het op zijn 30e al genoeg.

Kronos

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 13:44:33
CitaatGemiddelde pensioensleeftijd F1 coureur (sinds 2000, inclusief onvrijwillige pensioneringen) is 30 jaar
Maar dat heeft niks met leeftijd te maken, maar meer met de onvrijwillige pensioneringen. Want geen rijder vind het op zijn 30e al genoeg.

Klopt maar geeft wel een indicatie van de gemiddelde leeftijd toch? (dat is het ook namelijk).
Mochten oudere coureurs meer in trek blijven (door welke reden dan ook) dan zou ook dit gemiddelde hoger liggen.

Tuesday

Citaat van: Kronos op 06 februari 2014 - 13:36:45
Gestarte coureurs met een leeftijd boven de 40 jaar de afgelopen decenia:

1950 - 1960: 80
1960 - 1970: 27
1970 - 1980: 7
1980 - 1990: 5
1990 - 2000: 2
2000 - heden: 2
van die laatste kun je alvast 2000-2019 maken, da's het jaar dat Raikkonen 40 wordt, in tussentijd gaan we zeker geen 40ers zien en ook Raikkonen zal dan al lang gestopt zijn.

0634

Citaat van: Kronos op 06 februari 2014 - 13:49:15
Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 13:44:33
CitaatGemiddelde pensioensleeftijd F1 coureur (sinds 2000, inclusief onvrijwillige pensioneringen) is 30 jaar
Maar dat heeft niks met leeftijd te maken, maar meer met de onvrijwillige pensioneringen. Want geen rijder vind het op zijn 30e al genoeg.

Klopt maar geeft wel een indicatie van de gemiddelde leeftijd toch? (dat is het ook namelijk).
Mochten oudere coureurs meer in trek blijven (door welke reden dan ook) dan zou ook dit gemiddelde hoger liggen.
Mwah... als een Schumacher wenst terug te keren al is hij 40 dan doet hij dat. Alonso zal ook nog jaren mogen racen. Of Hamilton of welke andere rijder van statuur. Die bepalen hun eigen exit wel. Zelfs Webber haalde de 38.

Het gemiddelde zegt meer over de enorme houdbaarheid van rijders in de F1. Als je niet boven het maaiveld uitsteekt wordt je al heel snel vervangen door een jong talent (of door iemand met geld). Degene die nog lang niet over hun top zijn maar ingewisseld worden is tientallen malen hoger dan degene die hun afscheid zelf mogen bepalen.